Algemene Loopthread

Ook aan gedacht dus die 5k van vandaag is toch helemaal om zeep ^^ 3 stukjes aan elkaar geplakt.

Mijn loopbroek waar ik de autosleutel in kwijt kon, werkte ook tegen. Rits om zeep dus heb de autosleutel maar vastgehouden.

@Ghisallo

Ik ben net terug en het is een njet geworden.

Het is zelfs geen persoonlijk record. Na 3.7 km even moeten stoppen omdat het niet meer ging. Nadien wel verder gelopen tot de 5 km wat resulteerde in een 20min45 voor de 5k als je de twee stukjes aan elkaar plakt.

Ben ik teleurgesteld?

Eigenlijk niet. Ik had het al gevoeld tijdens mijn laatste intervaltraining van 15*300m aan 4min/km dat het heel erg zwaar zou worden.

De eerste kilometer vertrokken aan 3min48 en na 500 m mijn veter los. Nadien wat herpakt maar tegen de 4km was echt wel het vet van de soep. Ik had zin om gewoon af te duwen en te stoppen.

Ik ben pas drie maand terug aan het lopen dus ben eigenlijk al blij dat ik dit tempo kan ontwikkelen. Het vermogen is er gewoon niet om gedurende deze gedurende deze afstand vast te houden. Eigenlijk ook niet specifiek getraind voor een snelle 5k.

Dus nu even laten bezinken en dan de keuze maken wat het volgende doel wordt. Ofwel een snelle 5k (<20 min) ofwel een snelle 10k (<41 min).

Wat neem ik mee voor volgende keer? Misschien wat minder opwarmen (4km inlopen was misschien wat teveel). Eens leren eten in plaats van 2 tassen koffie met melk en suiker. Mijn veters controleren en dubbelstrikken :)

Waar ben ik dan wel absoluut blij van. Ik heb geen last gehad van mijn hamstrings. Bedankt voor de tips rond opwarming @Karry98 en @DesorteD.

Mijn snelste kilometer is wel officieel met 3min46 en mijn snelste mijl met 6min13.

En gewoon een dikke merci aan iedereen hier in de thread. Een van zaken die me motivatie geven om verder te doen. Kans was groot zonder deze thread dat ik het er allang weer gegooid had. Om binnen drie maand weer opnieuw te beginnen.

En nu ga ik stretchen om morgen een nieuw trainingsplan aan te vatten.

Er zijn gewoon dagen dat het er niet inzit, jammer, maar niets aan te doen. Gewoon rusten en weet verder doen zonder te overanalyseren.

Wel een kleine tip ivm met uw tempo: Je zegt dat je uw eerste km hebt afgelegd in 3:48. Op zich lijkt dat niet veel sneller dan het beoogde tempo van 3:59, maar mispak u daar niet aan. Als je nooit sub 3:50 tempo hebt gelopen, kan je u dat wel eens bekopen. Best gewoon starten aan het tempo dat je moet lopen en dat aanhouden + eventueel versnellen. Niet te zot doen in het begin dus.

Hoe dan ook succes met het vervolg!

Komt er dan wel van @MaTi , inderdaad zoals Karry zegt misschien toch mikken om tussen de 3:55 & 4:00 per km te zitten en dan kan je eventueel de laatste x-honderd meters er nog eens een lap op geven als het goed voelt! Mooie prestatie in elk geval en nog succes met de barriere van 20 te doorbreken ;)

Hier nu voor de derde week op rij weer begonnen met 5km per week en alles bolt vlotjes dus ik ga langzaam weer naar 10km/week gaan en zo verder tot mijn pre-blessure volume! Vanaf woensdag zijn mijn mooie studentenjaren "helaas" ook voorbij en begin ik met werken, dus ga wel wat meer moeten plannen om mijn sporturen per week in te vullen :p De casual 100km fietstochten overdag bij goed weer zullen wel gedaan zijn vrees ik :unsure:

Er zijn gewoon dagen dat het er niet inzit, jammer, maar niets aan te doen. Gewoon rusten en weet verder doen zonder te overanalyseren.

Wel een kleine tip ivm met uw tempo: Je zegt dat je uw eerste km hebt afgelegd in 3:48. Op zich lijkt dat niet veel sneller dan het beoogde tempo van 3:59, maar mispak u daar niet aan. Als je nooit sub 3:50 tempo hebt gelopen, kan je u dat wel eens bekopen. Best gewoon starten aan het tempo dat je moet lopen en dat aanhouden + eventueel versnellen. Niet te zot doen in het begin dus.

Hoe dan ook succes met het vervolg!

What Karry dus zegt. Beter de eerste km aan 4:10 starten en dan groeien tijdens uw 5K dan omgekeerd. Die 10 seconden haalt ge de komende km's wel op. Maar dat is ook voor mij een hele moeilijke want in mijn vorige pogingen heb ik mijzelf ook compleet opgeblazen na 3km.

Daarnaast is er weinig dat ge kunt doen om u voor te bereiden op de pijn. Dat is gewoon compleet op uw tandvlees blijven gaan terwijl elke vezel in uw lichaam smeekt om te stoppen :D

Gewoon veel te snel vertrokken. Voor solo efforts raad ik een negatieve split aan. Zodra je vertraagt, wordt het heel lastig zonder richtpunten. In een wedstrijd kan je nog op iemand mikken. 3:48/km is 19:00 over 5km, geen wonder dat je dat moest bekopen als je zelfs 20:00 al optimistisch vindt.

PR's lopen is leuk. Let wel op dat je je niet kapotfocust op bepaalde tijden. Je loopt 3 maanden, hebt weinig ervaring en weet niet wat je lichaam wel en niet kan. Prik bv wel datums of weken vast waarop je je wilt testen over een afstand, en kies de week ervoor ongeveer hoe snel je zal lopen. Nu bv. gokken om 1 december sub 40 te lopen op 10k zou ik niet doen. Het kan perfect zijn dat je dat haalt, maar voor hetzelfde geld haal je het niet en focus je je maanden op een tempo dat je toch niet kan volhouden. Dan ga je mogelijk te snel lopen op training wat je duurvermogen mogelijk niet ten goede komt. Tempo is iets wat (zeker voor beginners) natuurlijk evolueert.

Ik ben ook voorstander om op de kortere afstand niet te snel te starten.
Mijn PR op 5km is --> 4:25 / 4:07 / 4:12 / 4:14 / 3:58 --> 20:56
Zoals je kan zien (ondanks opwarming), was de eerste km veruit de traagste (dus ik was eerder iets te traag vertrokken), km 4 de op 1 na langzaamste en dan de laatste km was alles uit de kast en veruit de snelste. (!)

Voor 20min te halen kan je beter, bovenstaande uitvoeren, maar dan wel 10 tot 15 sec/km sneller per km hé ;)
Uw eerste km van 3:48 kan je dus best op het laatste lopen .. (als je nog overschot hebt natuurlijk).

Ik weet het, het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar je eerste km als snelste is meestal toch niet zo goed.

Awel, en ik zou net afraden om negatieve split te lopen op korte afstanden. Alles onder de 10 dan. Die 10 sec nog bijhalen, valt mij altijd veel lastiger omdat het sowieso nooit op "overschot" lopen is, zelfs niet met 5sec/km onder doeltijd. Dus dan loop ik op die korte afstanden liever een voorsprong bijeen, om het onvermijdelijke verval te counteren. Natuurlijk niet zo snel als je kunt sprinten van in het begin, maar gericht op je doeltempo.

Laat je niet vangen aan mijn post: Ik heb ook nog totaal geen ervaring. Ik kan alleen afgaan op wat ik lees in boeken, wat ik hoor in podcasts, en op mijn sololoopjes. Ik heb totaal geen wedstrijdervaring (zoals hierboven al vermeld).

Al die supporters hier. Zalig toch! :clap:
Proficiat met de poging MaTi. Volgende keer beter... :-)

Zoals iedereen zegt is het inderdaad best om iets trager te starten. Maar ik kan me ook wel vinden in Loser zijn opmerking.
Ik heb zelf nog maar 1x een deftige 5k PR proberen te lopen: 20:08 :wallbash:

Mijn tijden waren 4:05 - 3:58 - 4:02 - 4:01 - 4:03
En ik wist heel goed dat ik na 2km 3sec. moest in halen. Na 3km al 5sec. Vervolgens 6sec... En die laatste km lukte me maar niet om 3:54 te lopen. Als je een beetje over hebt is het gewoon sterven en niet plooien, wat mentaal eenvoudiger lijkt dan te moeten goed maken.

Aggrrh, ik krijg ook zin om over enkele weken terug wat intervallen te trainen! Die sub 20min. wil ik toch nog halen dit jaar.
Mijn 10k PR werd dan weer gelopen tijdens mijn 1/2 marathon PR, dus daar zit ook wel rek op (44min).
Maar natuurlijk is er eerst serieus wat werk aan de winkel. Ik kreeg gisteren het verslag van mijn inspanningstest: "zeer goeie basisconditie, maar minder goeie anaerobe conditie... Alle waarden toonden aan dat ik veel te weinig in het rood kan gaan. Het is gewoon zwart op wit hoe ik me ook voel tijdens het lopen en fietsen. Explosiviteit prop nul. Gedaan met KOM's op strava :rofl:

Het volgende plan is klaar en vanaf morgen beginnen we met een schema specifiek voor de 10k.

Hogere volumes en langere intervallen zullen er ook wel voor zorgen dat de conditie stijgt. De rest volgt later wel.

En eentje om mee te nemen. Graag is traag en snel is snel.

Heb de afgelopen maanden ook gewoon te intensief getraind ipv het voorgeschreven tempo te bewaken.

Wat een tijden hier allemaal :love:

Ik ben nooit verder dan 4:59 geraakt. Misschien ooit eens op toe leggen.

Weet iemand wat een VO2 max effort is? Kom dat hier tegen in de Decathlon Coach app. Is dat gewoon een andere term voor voluit?

Laatst bewerkt:
Als je op een poging tot snelste 5K ook je snelste kilometertijd breekt dan ben je inderdaad veel te snel begonnen.
Beter wat lange intervals (4x1K bijvoorbeeld) lopen ter voorbereiding aan iets sneller dan 4:00.

Efkes gedaan met snelheid voor mij (niet dat ik dat zo vaak deed want ik doe het ook gewoon niet graag). Vanaf nu focus op mileage verhogen en lage intensiteit. En af en toe wat hoogtemeters meepikken.

Gedaan met KOM's op strava :rofl:

Waar doe je het dan nog voor! Alles voor de kroontjes! 😂

Deze avond de eerste keer meegetraind met de atletiekclub bij mij in de buurt. Een rustige training om mee te starten (4 x 1200m). Bewust rustig gelopen en aangeprikt bij een groepje, enkel de laatste 1200m een beetje doorgelopen aan sub 3:30 pace, de rest zeer gecontroleerd.

Super leuke groep mensen met een paar heel degelijke lopers. Tegenwoordig eigenlijk meer onder de indruk van vrouwelijk lopers, geen idee hoe dat komt… 🤔😇 Zitten een paar vrouwen in de groep die vlot onder de 3u duiken op de marathon, dat is toch al deftig.

Ik mag hier een maand gratis meetrainen om te zien of het wat voor mij is, maar ik denk dat het voor de triestige herfst- en wintermaanden wel wat kan worden.

Zoals altijd wel weer wat grappige reacties mogen verwerken toen ik mij voorstelde en zei waar mijn focus de laatste jaren op heeft gelegen en vooral wanneer ik mijn weektotalen doorgaf… 😁

Als ik die verhalen hier lees over 5k pr pogingen, krijg ik zin om me er ook nog eens aan te wagen. Mijn vorige snelle 5k dateert toch alweer van maart 2020 (+-18:35 als ik me goed herinner). Binnen een paar weken moet ik in de zwaarste week van mijn marathonschema (+80km weektotaal en 2 speed sessies) in één training 3x5km lopen aan een tempo van 4:08 of dus 20min24sec per 5km. Ik denk dus dat, als ik dit overleef, ik goed uitgerust wel een PR op de 5km kan lopen (ik zou denken iets onder de 18min).

Als ik die verhalen hier lees over 5k pr pogingen, krijg ik zin om me er ook nog eens aan te wagen. Mijn vorige snelle 5k dateert toch alweer van maart 2020 (+-18:35 als ik me goed herinner). Binnen een paar weken moet ik in de zwaarste week van mijn marathonschema (+80km weektotaal en 2 speed sessies) in één training 3x5km lopen aan een tempo van 4:08 of dus 20min24sec per 5km. Ik denk dus dat, als ik dit overleef, ik goed uitgerust wel een PR op de 5km kan lopen (ik zou denken iets onder de 18min).
Ik hetzelfde! Ik zou 'm er zo nog tussen willen gooien, maar voor mij zit het erop voor zondag. Nog één keer loslopen zaterdag, en zondag de KOTK-loop. En hopelijk op tijd recupereren voor Antwerp Night, en dan denk ik dat de riem eraf gaat. Dus ik zie niet meer waar ik 'm nog zou moeten proppen 😬

Maar als ik die dingen allemaal lees, in combinatie met je vorige posts, kun je vast nu al op een random trainingsdag je PR aanvallen :D

Dinsdag korte intervallekes: 10 x 300 met 1 minuut rust. Doel door de trainer was +-53s, maar dat was toch nog net iets te snel op dit moment. Heb consistent 55s kunnen lopen. Maar wel extreem diep moeten gaan in de twee helft. Mijzelf toch een paar moeten oprapen om aan het volgende interval te beginnen.

Ben nog altijd stijf ... en er staan lange intervallen gepland vandaag: 4 x 4:00 aan 3:30/km. Op zich kan ik 3:30/km aan, maar vandaag gaat het veel meer pijn doen dan anders ... 🤬

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan