Algemene Loopthread

Met al jullie geklaag over het goede weer was het weer miez

Maar nee gij, vandaag lekker mijn nieuwe Hoka's ingelopen. Kon perfect de 15km afwerken zonder een slokje drank aan één continu tempo.
Laat de zon maar snel terug branden:clap:
De ene mens verdraagt warmte beter dan de andere... is nu eenmaal zo idd.

Zo effe buiten strijd zijn doet veel voor de loopgoesting. Na 3 brave en aftastende loopjes ben ik gisteren back to the roots gegaan met een rondje van 7,5 km rond de Blaarmeersen en Watersportbaan. Vandaag een nieuwe route van 9 km in Liedekerke / Hertigembos gaan ontdekken. Alles rustig gelopen en zowel voor, tijdens als na het lopen heel erg van genoten 😎

Volgende week zit ik in Brussel, ik hoop van de gelegenheid gebruik te kunnen maken om eens in het Zoniënwoud te gaan lopen.

Na de GTLC vorig weekend zat ik dit weekend weer in de Ardennen voor de eerste trainingen richting TDS. Zaterdagvoormiddag eerst 21km met 1000hm gedaan en in de namiddag dan 5,5km met 1000hm (Hill reps op een helling van 40%). Deze ochtend dan nog 15km met 450hm rustig losgelopen. Moet zeggen dat de benen terug fris aanvoelen en ik er weet heel veel zin in heb.

Nog even reclame maken voor de Tharée trail komend weekend in ons dorpje ginds (Rettigny). Door de Corona is het geen echte wedstrijd, maar wel een uniek concept. Je kan inschrijven voor zaterdag of zondag (kost letterlijk €1). Iedereen vertrekt op dezelfde plaats en de afstanden variëren van 12km tot 50km. Het parcours loopt eerst gelijk en nadien krijg je een aantal splitsingen waar je kan kiezen om in te korten of verder te gaan. De langste afstand is dus 50km met 2200hm. Diegenen die mij op Strava volgen zullen wel al hebben gezien wat een prachtige streek het daar is.

Ons huis bevindt zich op 200m van de start dus ik kan zelfs gratis overnachting aanbieden.

Bij interesse laat het mij maar weten.

Deze namiddag willen gaan lopen, volledig blok na 2km. Ben wel ziek (geweest) nog wat last van sinussen.
Denk voornamelijk door het weer...

Na de GTLC vorig weekend zat ik dit weekend weer in de Ardennen voor de eerste trainingen richting TDS. Zaterdagvoormiddag eerst 21km met 1000hm gedaan en in de namiddag dan 5,5km met 1000hm (Hill reps op een helling van 40%). Deze ochtend dan nog 15km met 450hm rustig losgelopen. Moet zeggen dat de benen terug fris aanvoelen en ik er weet heel veel zin in heb.

Nog even reclame maken voor de Tharée trail komend weekend in ons dorpje ginds (Rettigny). Door de Corona is het geen echte wedstrijd, maar wel een uniek concept. Je kan inschrijven voor zaterdag of zondag (kost letterlijk €1). Iedereen vertrekt op dezelfde plaats en de afstanden variëren van 12km tot 50km. Het parcours loopt eerst gelijk en nadien krijg je een aantal splitsingen waar je kan kiezen om in te korten of verder te gaan. De langste afstand is dus 50km met 2200hm. Diegenen die mij op Strava volgen zullen wel al hebben gezien wat een prachtige streek het daar is.

Ons huis bevindt zich op 200m van de start dus ik kan zelfs gratis overnachting aanbieden.

Bij interesse laat het mij maar weten.
Jammer dat ik niet in het land ben dit weekend - anders 'I would take you up on your offer'!
Binnenkort wel nog eens zin om een 9lives/BG-loop te doen in de Ardennen :)

Stevig Vertical-weekend achter de rug trouwens!

Jammer dat ik niet in het land ben dit weekend - anders 'I would take you up on your offer'!
Binnenkort wel nog eens zin om een 9lives/BG-loop te doen in de Ardennen :)

Stevig Vertical-weekend achter de rug trouwens!

Misschien moet ik eens een doodle lanceren om te polsen naar de beschikbaarheden hier om dan een BG trail excursie op poten te zetten. Een centraal punt kiezen en dan verschillende lussen doen zodat iedereen een voor hem/haar geschikte afstand kan meedoen.

WTF? HOE?!

De meeste mensen moeten na een marathon het weken rustig aan doen. Gij loopt 160km met 6K hoogtemeters en loopt de week daarop al terug 26km met 2K hoogtemeters op 1 dag.

Hoe vermijdt gij blessures? Ik probeer voor het slapen gaan wat te stretchen/uit rollen/met de massagegun mijn benen wat los te kloppen en laat mijn benen om de 1.5/2 maand eens volledig uit masseren.

Laatst bewerkt:
Als ik terug in forme ben zie ik zo een excursietje ook wel zitten, maar geraak waarschijnlijk pas tegen de herfst terug goed in orde als ik zo op de sukkel blijf :p
En idd, Karry zijn recuperatievermogen is wel maf om te aanschouwen. Allez, zijn uuuuren training spelen natuurlijk ook geen kleine rol, maar hij moet toch ook een goed stel benen mee gekregen hebben :D

WTF? HOE?!

De meeste mensen moeten na een marathon het weken rustig aan doen. Gij loopt 160km met 6K hoogtemeters en loopt de week daarop al terug 26km met 2K hoogtemeters op 1 dag.

Hoe vermijdt gij blessures? Ik probeer voor het slapen gaan wat te stretchen/uit rollen/met de massagegun mijn benen wat los te kloppen en laat mijn benen om de 1.5/2 maand eens volledig uit masseren.

Dat zal een opeenstapeling van verschillende factoren zijn:

1) Ik heb ongetwijfeld van nature uit een groot recuperatievermogen meegekregen, dat is zeker.
2) De afgelopen 2 jaren heb ik mijn lichaam zodanig doen wennen aan hoge volumes (6 dagen per week, constant 100km+/week) dat zelfs 1 rustdag bvb al een enorme impact heeft.
3) Ik implementeer heel veel trage loopjes die dienen als actief herstel. Volledige rust is daardoor niet nodig.
4) Ik ben een trailloper, ik kan dus gemakkelijk (zoal gisteren bvb) een rustig loopje doen waarbij ik bergop wat stap, de impact daarvan is super laag.
5) Ik loop ontzettend graag, waardoor ik het haat om te rusten. Daardoor loop ik gewoon verder. Belangrijke opmerking wel: Als ik echt goed zou willen presteren zou ik anders moeten trainen/lopen (in blokken met rustweken), maar momenteel amuseer ik mij en doe ik gewoon zo verder!

Zaterdag: bewolkt, aangename 13 graden. Tempoloop gedaan en hartslag zat gemiddeld 2 slagen boven mijn (totaal niet wetenschappelijk maar gebaseerd op 10 jaar loopervaring) doelhartslag voor die snelheid.
Zondag: volle zon, onaangename 24 graden. Trage loop gedaan en hartslag zat gemiddeld 17 slagen boven doelhartslag.

Op zondag meer zitten afzien aan 10 km/h dan op zaterdag aan 13 km/h. Neen, de warmte gaat nooit wennen.

Zaterdag: bewolkt, aangename 13 graden. Tempoloop gedaan en hartslag zat gemiddeld 2 slagen boven mijn (totaal niet wetenschappelijk maar gebaseerd op 10 jaar loopervaring) doelhartslag voor die snelheid.
Zondag: volle zon, onaangename 24 graden. Trage loop gedaan en hartslag zat gemiddeld 17 slagen boven doelhartslag.

Op zondag meer zitten afzien aan 10 km/h dan op zaterdag aan 13 km/h. Neen, de warmte gaat nooit wennen.

Maakt allemaal niet uit, als ik op dagen als vandaag ga lopen, loop ik gewoon op gevoel, dan let ik niet op tempo/hartslag/...

Als de warmte wat aanhoudt zijn we dit binnen een dikke maand sowieso al meer gewend dan nu.

Op ons “recreatief” niveau is het enige wat telt plezier maken en genieten.

5) Ik loop ontzettend graag, waardoor ik het haat om te rusten. Daardoor loop ik gewoon verder.
Hier van tzelfde … maar af en toe moet ik me wel temperen of ik zit gegarandeerd met wat scheenbeen of knie issues.

De eerste 4 weken van mijn marathon schema zijn achter de rug. Maar ik plooi overal waar ik nog een gaatje vindt een mtb tochtje. Vorige week nog een amateur competitietje met de “6uren van twerk” waar ik toch een 3-tal uur tegen de limiet aan zat.

En uiteindelijk begin ik nu wat vermoeid te worden en zal ik ofwel mijn intervaltraining woensdag skippen, ofwel mijn fiets dit weekend aan de kant laten staan.
Eerst vanavond wat slaaptekort inhalen en morgen kijken wat een kort loopje zegt. (Een baby en een vrouw die 6/7 werkt is ook niet bevorderlijk)

Vorige week zat ik terug >10u training met 5 dagen in overbelasting volgens Polar.

Ik zou dus graag eens een 3-tal maanden uw benen lenen… 🤣

Deze week probeer ik nog een afspraak te maken voor een inspanningstest. Ik voel dat ik op een punt gekomen ben dat ik hier baat bij zal hebben. En dan kan ik ook direct eens wat info winnen over fiets en looptrainingen te combineren.

Ik weet niet wat uw doel op de marathon is, maar momenteel zou je niet veel hebben aan mijn benen voor het snellere werk. Zit momenteel in de fase van het jaar waarin mijn snelheid compleet verdwijnt door al dat trage geklooi op de Trails. Duurt meestal tot ergens na de zomer 😁.

Ik weet niet wat uw doel op de marathon is, maar momenteel zou je niet veel hebben aan mijn benen voor het snellere werk. Zit momenteel in de fase van het jaar waarin mijn snelheid compleet verdwijnt door al dat trage geklooi op de Trails. Duurt meestal tot ergens na de zomer 😁.
Doel? Uitlopen, en met uw benen loop ik nog 120km terug naar huis 😅

Met uitlopen zou ik normaal 3u30 aan 5:00km moeten halen. De tijd om te stoppen aan de bevoorrading hoop ik dan tussen km 30 en 40 goed te maken.
Natuurlijk is alles afhankelijk van hoe de komende weken de trainingen verlopen. Volgens polar zou ik 3u04 moeten halen. En als ik de laatste weken zie dat ik gemakkelijk mijn lange duurlopen doe, zou ik misschien toch richting de 4:45/km durven gaan.

Doel? Uitlopen, en met uw benen loop ik nog 120km terug naar huis 😅

Met uitlopen zou ik normaal 3u30 aan 5:00km moeten halen. De tijd om te stoppen aan de bevoorrading hoop ik dan tussen km 30 en 40 goed te maken.
Natuurlijk is alles afhankelijk van hoe de komende weken de trainingen verlopen. Volgens polar zou ik 3u04 moeten halen. En als ik de laatste weken zie dat ik gemakkelijk mijn lange duurlopen doe, zou ik misschien toch richting de 4:45/km durven gaan.

Dan mag je mijn benen any day of the week wel lenen 😁.

Nee serieus, veel succes met de training nog, altijd speciaal om naar een eerste marathon toe te werken.

Ik ben zeker als iemand die helemaal géén conditie heeft, de benen zou lenen van Karry, die mens loopt géén 5km.
Je kan dan beter ook zijn longen en hart lenen en misschien ook de rest van zijn pezen en spieren :D

Verdomme,gisteren tweede Astraprik en wederom lamlendig vandaag. Bijwerkingen zowat 50pct aan sterkte dan die ik na eerste prik mocht ervaren. Kwam tweemaal pas vele uren erna. En zwaar trainen de uren erna is ook geen denderend idee geweest. Soit, we zijn er even vanaf.

Terug
Bovenaan