Algemene Loopthread

Omdat het ook niet conform de wegcode is.
Een jaagpad is geen rijbaan zonder voetpad en daar geldt dus de regel niet van links op de rijbaan te stappen.
Op een jaagpad hou je gewoon rechts aan conform de verkeersregels.

Ik begrijp uw frustratie maar vind dat niet meteen terug. Ik lees dat een jaagpad onderdeel is van de openbare weg en dat daar dus dezelfde regels gelden.
En dat je dus links moet lopen/wandelen.

Ja dat heb ik nu toch ook nog nooit gehoord wat jij zegt @MrKend54l . Op een jaagpad is het gewoon links lopen en als de fietser even moet remmen omdat jij daar loopt en er geen plaats is om over te steken dan is dat maar zo, op een jaagpad hebben zij geen voorrang. Vind het persoonlijk nog altijd logischer om tegen de rijrichting te lopen, als blijkt dat die fietser niet goed opgelet heeft en te dicht lijkt te komen kan je als wandelaar nog vlug ff een stap in de berm zetten, met je rug naar de fietsers weet je van niets.

Los van dat is het toch ook logisch dat het zeer hinderlijk is als je in de tegengestelde richting loopt?
Met de fiets heb ik toch nog nooit hinder ondervonden omdat er een wandelaar/loper tegen de richting in komt gelopen.
Ik als loper ga trouwens wel altijd zo ver mogelijk aan de kant om de fietsers zo veel mogelijk plaats te geven om te kruisen. Iets wat ik niet zou kunnen als ze langs achter komen.

Het is voor een fietser in scenario 1 ook zeer lastig bij tegengesteld verkeer waar de baan niet breed genoeg is voor 2 fietsen + een loper, in de volksmond zou men dat een botsing noemen maar vooral de fietser en de loper die beide moeten stoppen op moment before collision. Terwijl als je u in dezelfde richting voortbeweegt hij achter u kan blijven en u kan inhalen als de situatie dat toelaat.
Dit probleem is hetzelfde met automobilisten hoor.
Sommige kijken verder dan hun neus lang is en beginnen al te vertragen zodat ze zonder te stoppen u kunnen kruisen als de tegenligger voorbij is.
Andere stoppen op 5m voor u en laten genoeg ruimte zodat je kan passeren.
En dan heb je er nog die zelf bijna in de goot staan zodat je door de berm moet. Of zoals tegenwoordig ook heel vaak dat ze rakelings langs je rijden. Ze rijden u liever omver dan even te moeten stoppen.

Nagenoeg altijd links. Ook op jaagpaden.
Als er een groep toeristen aankomt steek ik soms wel over naar de rechterkant omdat het makkelijker is voor hen. Of ga ik even in de kant lopen.

Maar ik voel mij veel veiliger als ik links loop. Dan zie ik tenminste wat er op mij afkomt en kan je op tijd anticiperen.
Ik moet het echt niet weten dat daar een peleton in mijn rug komt aangestormd en ik moet hopen dat iedereen mij gezien heeft :crazy:

Links lopen, oogcontact maken, vriendelijke groet als ze uitwijken. Lukt altijd.

Als ik fiets en ze lopen rechts, dan schrikken ze altijd. Bellen of niet bellen, altijd miserie.

Absoluut voorstander van links lopen. En alle fietsers die ik ken ook. Het zijn enkel lopers (die niet fietsen) die niet beseffen hoe dom het is om rechts te lopen. En @MrKend54l klaarblijkelijk.

Links lopen, oogcontact maken, vriendelijke groet als ze uitwijken. Lukt altijd.

Als ik fiets en ze lopen rechts, dan schrikken ze altijd. Bellen of niet bellen, altijd miserie.

Absoluut voorstander van links lopen. En alle fietsers die ik ken ook. Het zijn enkel lopers (die niet fietsen) die niet beseffen hoe dom het is om rechts te lopen. En @MrKend54l klaarblijkelijk.
Ik nodig je eens uit om samen met mij op een zondagvoormiddag het jaagpad te doen langs de linkerkant als loper tegen de richting in op de vaart tussen Leuven en Mechelen.

Als we op 1u tijd geen 5x worden uitgescholden door wielertoeristen dan trakteer ik, anders jij :biglaugh:

En ja, ik verschiet me ook altijd een ongeluk als ze mij langs achter plots voorbijsteken en te weinig ruimte laten terwijl ik rechts loop.

In de bossen op single trackpaadjes is het trouwens nog gevaarlijker hé, als je daar een mountainbiker tegenkomt die niet goed aan het opletten is... en daar kan je niet altijd "in de berm springen" als loper.

Als we op 1u tijd geen 5x worden uitgescholden door wielertoeristen dan trakteer ik, anders jij :biglaugh:

En ja, ik verschiet me ook altijd een ongeluk als ze mij langs achter plots voorbijsteken en te weinig ruimte laten terwijl ik rechts loop.

In de bossen op single trackpaadjes is het trouwens nog gevaarlijker hé, als je daar een mountainbiker tegenkomt die niet goed aan het opletten is... en daar kan je niet altijd "in de berm springen" als loper.
Liever dat ze vloeken, dan dat ze mij omver rijden.
Ik loop ook altijd links, zeker op de zeldzame momenten dat ik op een jaagpad loop. Over het algemeen loop ik op wegen waar geen voedpad/fietspad is, dan is links altijd een beter idee.
Spijtig genoeg zijn veel fietsers in peloton absolute idioten, zeker van die jaagpad-kloothommels die achteraf willen stoefen met hun hoog gemiddelde. Laat ze maar doen, denk ik dan, zolang ze mij maar niet omver rijden.

Ik nodig je eens uit om samen met mij op een zondagvoormiddag het jaagpad te doen langs de linkerkant als loper tegen de richting in op de vaart tussen Leuven en Mechelen.
Op sommige momenten mijd je beter de jaagpaden.
Ik snap bv niet dat families met kleine kindjes in de zomer de vaart Leuven/Mechelen afrijden, jammer genoeg gevaarlijk voor de kindjes.
Ja de wielertoeristen zijn dan het probleem, maar de gewone fietser gebruikt meer het volledige jaagpad dan enkel de rechter kant.

Ik snap bv niet dat families met kleine kindjes in de zomer de vaart Leuven/Mechelen afrijden, jammer genoeg gevaarlijk voor de kindjes.
Ja de wielertoeristen zijn dan het probleem, maar de gewone fietser gebruikt meer het volledige jaagpad dan enkel de rechter kant.
Omdat het zodoende nog gevaarlijker kan zijn om met kindjes op een baan te fietsen naast de auto's?

Mijn aanpak: auto's op de weg mogelijk -> ik loop links. Geen auto's mogelijk -> ik loop rechts

Ik begrijp uw frustratie maar vind dat niet meteen terug. Ik lees dat een jaagpad onderdeel is van de openbare weg en dat daar dus dezelfde regels gelden.
En dat je dus links moet lopen/wandelen.
Ik dien hier dan mea culpa te slaan.
Ik heb de bal op dat vlak volledig mis geslagen en had mij gebaseerd op verkeerde info.

Nu goed het is nu wel zo dat je als wandelaar maximaal links moet lopen en je achter elkaar moet lopen.
En daar zit bij mij de grootste frustratie, dat mensen naast elkaar lopen tegen de richting in waardoor kruisen zeer lastig is in veel gevalen.

Puur gevoelsmatig vind ik persoonlijk op een jaagpad rechts het meest logisch aanvoelen. Dat van verkeer dat u in uw rug inhaalt snap ik, maar op een jaagpad kan je dat natuurlijk ook wel verwachten. En ook daar is met 3 naast elkaar lopen niet de bedoeling of aangenaam.

Laatst bewerkt:
Mijn aanpak: auto's op de weg mogelijk -> ik loop links. Geen auto's mogelijk -> ik loop rechts
Dus de fietsers zie je niet aankomen. Want die komen (in grote getale) aan +30km/u in uw rug aangevlamd. En zij zien ook niet dat jij niet weet dat ze er zijn.

Al fluitend in het ochtendgloren opeens wat mafketels die langs je razen, jeetje. Gewoon links lopen, en vanop 50m doen ze al Eén manoeuver (en teken naar elkaar).

Je moet natuurlijk ook zelf duidelijk aangeven dat je daar bent (ik strek mijn arm en zwaai en hou mijn hand voor m’n lamp om niet te hinderen).

Toch liever zo, dan langs een moordstrookje op een steenweg 😉
Maar het beste blijft via wat knooppunten. Al is het soms noodzakelijk om de kortste route huiswaarts te nemen als de kinderen moe zijn.

Toch liever zo, dan langs een moordstrookje op een steenweg 😉
Maar het beste blijft via wat knooppunten. Al is het soms noodzakelijk om de kortste route huiswaarts te nemen als de kinderen moe zijn.
Omdat het zodoende nog gevaarlijker kan zijn om met kindjes op een baan te fietsen naast de auto's?
Er is natuurlijk nog een groot verschil tussen een niet bestaand fietspad langs de steenweg, drukke baan of 1 van de 100den kleine wegen die wel doenbaar zijn.
Soms zal het inderdaad het snelste/veiligste zijn, maar neem dan als gezin zo veel mogelijk het grind pad, veel rustige daar. Die ene gravelzot en (loslopende) hond buiten beschouwing gelaten.

Ik heb gisteren een PR gezet op 5 km. Net onder de 23 min: 4min 35 gemiddeld.

Allesbehalve fijne ervaring. Na 3km kon k eigenlijk niet meer.. zowel benen als ademhaling/vermoeidheid wouden niet meer verder.
Grappig hoe voor sommige 4min35 piece of cake is, en ik alle zeilen moet bijtrekken om dat even te kunnen volhouden.

Allesbehalve fijne ervaring. Na 3km kon k eigenlijk niet meer.. zowel benen als ademhaling/vermoeidheid wouden niet meer verder.
Grappig hoe voor sommige 4min35 piece of cake is, en ik alle zeilen moet bijtrekken om dat even te kunnen volhouden.
Anderzijds zijn er andere die 5km niet halen tegen dat tempo.

Blijven gaan en misschien kan je ook eens zeggen dat je op het gemakje aan het lopen bent tegen dat tempo, of dat tempo 20 km kunt aanhouden.

Of te wel moet je daarvoor goeie genen hebben, of te wel moet je een zware fysieke job uitoefenen (bijvoorbeeld orderpicking), of te wel moet je daarvoor heel veel trainen.

Of (natuurlijk) een combinatie van de drie is nog beter. :tongue:

Ik heb zero talent maar ik heb ooit 3 jaar lang orderpicking gedaan en toen deed ik eigenlijk zo goed als 'nooit' een looptraining. Tot er een maat die zich voorbereidde op een wedstrijd eens vroeg of ik mee de veste in Lier wilde lopen. Zogezegd zo gedaan. Hij ging meteen er vandoor aan 4:00 en ik haakte aan. 1x raden wie won. ;)
Ik won tot zijn grote frustratie. 18:00 rond vs 18.xx over 4,5 km. Een tempo dat ik nadien nooit nog gehaald heb, zelfs niet met trainingsvolumes van 70+km. Maar ja ik woog toen minder dan 60 kg (!) voor 1m84,5 en mijne fysiek was top hé

Laatst bewerkt:
Of te wel moet je daarvoor goeie genen hebben, of te wel moet je een zware fysieke job uitoefenen (bijvoorbeeld orderpicking), of te wel moet je daarvoor heel veel trainen.

Of (natuurlijk) een combinatie van de drie is nog beter. :tongue:

Ik heb zero talent maar ik heb ooit 3 jaar lang orderpicking gedaan en toen deed ik eigenlijk zo goed als 'nooit' een looptraining. Tot er een maat die zich voorbereidde op een wedstrijd eens vroeg of ik mee de veste in Lier wilde lopen. Zogezegd zo gedaan. Hij ging meteen er vandoor aan 4:00 en ik haakte aan. 1x raden wie won. ;)
Ik won tot zijn grote frustratie. 18:00 rond vs 18.xx over 4,5 km. Een tempo dat ik nadien nooit nog gehaald heb, zelfs niet met trainingsvolumes van 70+km. Maar ja ik woog toen minder dan 60 kg (!) voor 1m84,5 en mijne fysiek was top hé
Ik wist dat je daar op ging reageren! ;)

Hier vandaag mijn eerste 'strengt' ipv 'speed'interval 6x1mijl (tussen 5m51-6m), de laatste interval het snelst ;)
Benieuwd wat het volgende week oplevert bij de 10km van Lier!

Terug
Bovenaan