Algemene Loopthread

Waw, wat een ervaring in Murcia vanochtend. Superfijne sfeer, heel leuk parcours met heel veel supporters, goeie organisatie etc... Mooie stad ook! En topprestatie van mezelf 😁
Volgens m'n horloge was het wel 21,46km, maar zelfs dan heb ik m'n PR verbeterd. 1u27'38" is nu m'n besttijd. Heb ik mezelf weer met wat onmogelijks opgezadeld om in april op het EK te presteren 🤣

Best is blijven lopen maar heel lage intensiteit en vanaf het echt pijn doet stoppen.
Is een heel vervelende blessure die heel lang kan aanslepen. Heeft al roet in het eten gegooid van heel veel lopers.
Zo vervelend inderdaad! Ik loop er toch al een 8-tal maanden mee te sukkelen. Pff suckt echt zwaar. De laatste weken had ik echt het gevoel dat het goed begon te gaan. Ook rustig opgebouwd en plots is die pijn er weer. Om zot van te worden. Mentaal is dat toch wel uitdagend om mee om te gaan.

Doelen bijstellen en blijven werken aan het herstel dan maar.

Deze week

11 km - 1:05:13 (5:56)
7 versnellingen van 400 (5:11) - 600 (5:07) - 800 (5:12) - 1000 (4:58) - 1000 (4:58) - 800 (4:58) - 600 meter (4:54) met rust er tussen.

13 km - 1:18:01 (6:00)
Trapsgewijs negatieve split - 4 km (6:40) - 4 km (5:57) - 4 km (5:18) + 1 km cooling down

16 km - 1:51:22 (6:58) - LSD

Gemiddeld heb ik traag gelopen maar ik vond deze week toch niet zo gemakkelijk.
7 versnellingen is pittig. Elke 4 km versnellen is dat ook want uw lichaam is 'gezet' op een welbepaald ritme en ineens moet je uw ritme verhogen.
En zo megatraag lopen aan 7:00 dat valt best tegen. Dat doet na een tijdje toch ook pijn. Vooral omdat je eigenlijk qua duurtijd ne HM loopt ook al loop je maar 16 km.

Zo vervelend inderdaad! Ik loop er toch al een 8-tal maanden mee te sukkelen. Pff suckt echt zwaar. De laatste weken had ik echt het gevoel dat het goed begon te gaan. Ook rustig opgebouwd en plots is die pijn er weer. Om zot van te worden. Mentaal is dat toch wel uitdagend om mee om te gaan.

Doelen bijstellen en blijven werken aan het herstel dan maar.
Troost u. Ik heb ruim een jaar aan de kant gestaan met een scheenbeenblessure voor deze volledig genezen was. Ik ben wel niet meer blijven doorlopen (de raad van MrKendl is goed maar bij mij was de ontsteking zo ernstig en piijnlijk dat het niet mogelijk was nog verder te trainen).

Ik ben uiteindelijk volledig gestopt met lopen en ik nam dan even een break. En dan deed ik telkens een poging tot .. echter ik heb telkens als ik terug enige pijn voelde, meteen weer gestopt met lopen en de vorige rustpauze letterlijk verdubbeld. En ik ben zo telkens hervallen tot "een héél jaar lang" :confused: MrKendl kan mijn verhaal bevestigen lol.

In mijn geval was het wél mijn eigen schuld. Ik had namelijk als GENIE het idee opgevat om met basketbalschoenen te lopen (dit was in 2010). En dat was geen goed idee. Lesson learned (dat is nog een understatement)

Ik wil u niet ontmoedigen. Maar het is wat het is. Een scheenbeenblessure kan heel hardnekkig zijn. Veel geluk in het herstel.

Laatst bewerkt:
Troost u. Ik heb ruim een jaar aan de kant gestaan met een scheenbeenblessure voor deze volledig genezen was. Ik ben wel niet meer blijven doorlopen (de raad van MrKendl is goed maar bij mij was de ontsteking zo ernstig en piijnlijk dat het niet mogelijk was nog verder te trainen).

Ik ben uiteindelijk volledig gestopt met lopen en ik nam dan even een break. En dan deed ik telkens een poging tot .. echter ik heb telkens als ik terug enige pijn voelde, meteen weer gestopt met lopen en de vorige rustpauze letterlijk verdubbeld. En ik ben zo telkens hervallen tot "een héél jaar lang" :confused: MrKendl kan mijn verhaal bevestigen lol.

In mijn geval was het wél mijn eigen schuld. Ik had namelijk als GENIE het idee opgevat om met basketbalschoenen te lopen (dit was in 2010). En dat was geen goed idee. Lesson learned (dat is nog een understatement)

Ik wil u niet ontmoedigen. Maar het is wat het is. Een scheenbeenblessure kan heel hardnekkig zijn. Veel geluk in het herstel.
Ik hoop dat ik van zo'n lange herstelperiode wel gespaard ga blijven 😬. Ondertussen heb ik contact opgenomen met een sportarts om de blessure een deftig te laten onderzoeken.

Persoonlijk richt ik me altijd eerst tot mijn kinesist en regel achteraf een voorschrift indien nodig.

Ik ga ook preventief 1 keer / maand langs om mijn heupen eens los te maken.

Hier toch eens horen aan welke kant van de weg jullie lopen.

Ik loop altijd tegen de richting in, zowel op de weg als op het fietspad.
Moest ik dit niet doen liep ik al lang niet meer op deze planeet rond. Bijna iedere maand moet ik wel aan de kant gaan/springen om niet omver gereden te worden.

Maar ik zie dus de meerderheid van de mensen wel aan de voor mij verkeerde kant lopen.
Kleine poll: :support: voor de linkslopers, :unsure: voor de rechtslopers en beide 💡.

Laatst bewerkt:
Waw, wat een ervaring in Murcia vanochtend. Superfijne sfeer, heel leuk parcours met heel veel supporters, goeie organisatie etc... Mooie stad ook! En topprestatie van mezelf 😁
Volgens m'n horloge was het wel 21,46km, maar zelfs dan heb ik m'n PR verbeterd. 1u27'38" is nu m'n besttijd. Heb ik mezelf weer met wat onmogelijks opgezadeld om in april op het EK te presteren 🤣
ferm nieuwe PR! Vanuit mijn loopclub was er een heel delegatie naar Murcia afgereisd, foto's zagen er inderdaad goed uit.

En voor April zal er misschien nog ietsje afkunnen zeker :-)

Moest ik dit niet doen liep ik al lang niet meer op deze planeet rond. Bijna iedere maand moet ik wel aan de kant gaan/springen om niet omver gereden te worden.

Maar ik zie dus de meerderheid van de mensen wel aan de voor mij verkeerde kant lopen.
Kleine poll: :support: voor de linkslopers en :unsure: voor de rechtslopers.
Ik kan niet beide pakken, bij mij hangt het er vanaf over welke weg we het hebben. Loop ik op een weg zonder fietspad: Links. Weg met fietspad: rechts. Tot nu toe nog niet van de weg gereden (maar ik kom dan ook weinig fietsers tegen)

Ik kan niet beide pakken, bij mij hangt het er vanaf over welke weg we het hebben. Loop ik op een weg zonder fietspad: Links. Weg met fietspad: rechts. Tot nu toe nog niet van de weg gereden (maar ik kom dan ook weinig fietsers tegen)
same here, en dat is ook hoe het zou moeten als je de wegcode leest.

en op breed jaagpad loop ik rechts, al verschiet je je dan af en toe een ongeluk van zo'n meute wielrenners die je voorbijzoeven, of zo'n speed pedelec.

en op breed jaagpad loop ik rechts, al verschiet je je dan af en toe een ongeluk van zo'n meute wielrenners die je voorbijzoeven, of zo'n speed pedelec.
ik moet zeggen dat ik echt weinig fietsers tegenkom op mijn loopje. Gisteren wel even moeten fronsen met mijn wenkbrauwen toen een er inderdaad een meute wielrenners aan de verkeerde kant van de weg op het fietspad reden, terwijl ik daar liep. Maar het was niet van die aard dat ik moest wegspringen ofzo. Ze lieten genoeg plaats voor mij.

De enige momenten dat ik de berm in ga, is op een stukje smalle veldweg en er een traktor passeert. Er is daar geen ruimte voor de traktor om mij veilig te passeren als ik op de weg blijf lopen.

Ook op jaagpaden en afgezonderde fietspaden loop ik altijd links. Ik heb niet graag dat ze plots in m'n rug tevoorschijn schieten. Zeker niet van die speedpedelecs etc....die er in een mum van tijd zijn zonder dat je ze gehoord hebt.

Heb dat hier vroeger ook al eens gevraagd omdat ik er mij ook af en toe aan erger :p.
Altijd links, loop wel 99% van de tijd met hond, zonder zou ik misschien iets minder consequent zijn. En als ik iemand zie naderen uit de andere richting die rechts loopt, leid ik de hond ostentatief naar de uiterste linkerkant van de baan, ga er rechts naast lopen en houd haar kort. Dan hebben ze het meestal wel door en gaan ze naar de andere kant. 😬

Altijd tegen de rijrichting, dus links. Tijdens Corona bijna m'n rug gebroken toen ik wel rechts liep langs het Albertkanaal (super breed jaagpad) en de voorste man van een wielerpeloton niet aan het opletten was en waarschijnlijk op het laatste moment uitweek en de wielrenners achter zich verraste. Ik ben aan de kant moeten springen en ik kreeg dan nog eens veel gevloek te horen. Mag hopen dat het voor die voorste man van het peloton bedoeld was.

Ik loop soms gewoon exact in het midden op niet drukke kleine weggetjes. Op drukke wegen met een smal fietspad zonder voetpad loop ik links anders is dat niet te doen omdat je rechts de fietsers niet ziet aankomen.

Bij een deftig voetpad rechts.

Ja scheenbeenvlies. Enfin de kiné is er toch vrij zeker van en huisarts achtte het zeer waarschijnlijk. Het is niet vastgesteld met een scan of echo (als dat al kan)

De kiné gaf altijd aan dat ik kon blijven lopen. Weliswaar aan een rustig tempo, maar zeker niet door de pijn heen lopen.
Al eens gekeken als je een verschil merkt o.b.v. de ondergrond? Ik ken er niets van maar ik hoorde iemand in mijn omgeving ooit zeggen dat een lagere impact (bvb op een Finse piste lopen) enigszins beterschap bracht.

Kleine poll: :support: voor de linkslopers, :unsure: voor de rechtslopers en beide 💡.
Op een jaagpad loop ik links, conform de wegcode.

Correct volgens wegcode maar goed voor 1001 verwijten van wielrenners op een zondagochtend… dat gevecht heb ik al lang opgegeven;-)
Ik ging onlangs zelf helemaal opzij het gras in voor een amateurke op de fiets (ik kon echt niet verder opzij want dan stak ik de gracht in). Roept die kerel: Kloothommel ga eens opzij! (zoiets, de exacte bewoording weet ik niet meer maar het was echt ...)

Ik kwam hem nadien opnieuw tegen en hij keek weer enorm vies. Ik had echt zin om die kerel een elleboogje te geven en hem de gracht in te kieperen (neen ik heb het zo gelaten, maar ik had echt zin)

Die wielrennerkes op de weg denken soms dat ze alles mogen en alles mogen zeggen en doen.

Al eens gekeken als je een verschil merkt o.b.v. de ondergrond? Ik ken er niets van maar ik hoorde iemand in mijn omgeving ooit zeggen dat een lagere impact (bvb op een Finse piste lopen) enigszins beterschap bracht.
Ik loop de meeste kilometers op grind (jaagpad). De laatste maanden ga ik ook geregeld op een Finse piste lopen en dat is idd beter qua impact.

Op een jaagpad loop ik links, conform de wegcode.

Correct volgens wegcode maar goed voor 1001 verwijten van wielrenners op een zondagochtend… dat gevecht heb ik al lang opgegeven;-)

Omdat het ook niet conform de wegcode is.
Een jaagpad is geen rijbaan zonder voetpad en daar geldt dus de regel niet van links op de rijbaan te stappen.
Op een jaagpad hou je gewoon rechts aan conform de verkeersregels.

Los van dat is het toch ook logisch dat het zeer hinderlijk is als je in de tegengestelde richting loopt?
Een fietser komt met 28km/h af en jij loopt hem recht met 12km/h tegemoet. De snelheid tot kruising is dus een pak hoger dan dat je in dezelfde richting u voortbeweegt, omdat je daar maar met een delta van 16km/h zit en je de tijd tot inhalen drastisch kan verminderen door te remmen.
Het is voor een fietser in scenario 1 ook zeer lastig bij tegengesteld verkeer waar de baan niet breed genoeg is voor 2 fietsen + een loper, in de volksmond zou men dat een botsing noemen maar vooral de fietser en de loper die beide moeten stoppen op moment before collision. Terwijl als je u in dezelfde richting voortbeweegt hij achter u kan blijven en u kan inhalen als de situatie dat toelaat.

En nog een belangrijke regel als wandelaar of loper moet je ten alle tijde een vrije doorgang verlenen aan fietsers op een fietspad.

Terug
Bovenaan