Algemene Loopthread

Ik heb gisteren een PR gezet op 5 km. Net onder de 23 min: 4min 35 gemiddeld.

Allesbehalve fijne ervaring. Na 3km kon k eigenlijk niet meer.. zowel benen als ademhaling/vermoeidheid wouden niet meer verder.
Grappig hoe voor sommige 4min35 piece of cake is, en ik alle zeilen moet bijtrekken om dat even te kunnen volhouden.
Ik heb nog nooit geweten dat een all-out effort een leuke ervaring was :p

Ik zou echt niet te veel naar iemand anders kijken hoor, 23min rond voor 5km dat is al een mooie prestatie hoor.
Je zal altijd wel mensen vinden die sneller dan u lopen. En er spelen ook zoveel factoren mee, zolang je groeimarge hebt en plezier hebt in beter worden is alles top!

@makila
Leeftijd zal daar ook wel een grote rol in gespeeld hebben.
En een zwaar fysieke job heeft bij velen ook wel als nadeel dat er buiten het werk nog maar weinig fysiek over is.

Ik heb dat ook gehad 5j geleden (te snel terug lange afstanden hervat toen na 5w out door schouderoperatie). Pijn buitenzijde van de knie.

Ik kreeg van mijn kine (ik had nog sessies over voor mijn schouder :)) oefeningen die vooral bovenbeenspieren targetten (soort lunge, weer rechtkomen met enkel dat been, etc.).

Ik heb er wel makkelijk 2 maand mee gezeten. 1 a 2w rust zijn uiteindelijk nodig gebleken om er echt van af te raken (in het begin geprobeerd om enkel trainingsbelasting terug te draaien maar de pijn kwam altijd terug opzetten na zo 3 a 5km, en vooral de dag nadien).

Ik heb ook zo'n compressie kniekous gekocht voor stabilisatie tijdens het lopen. Dat hielp wel echt.
Tapen kan ook maar kous is gemakkelijker.

Je kan ook tijdelijk op fietsen overschakelen. Ik had er dan (of met schaatsen) dan weer geen last van.
Kleine update: heb 3 dagen niet gelopen en enkel die lunges gedaan op 1 been. Ik weet niet of het daar aan ligt, maar vandaag terug een uurtje gaan lopen en niets van pijn gehad :cheer:

merci voor je suggestie alleszins!!

Nog 2,5 weken tot de marathon van Sevilla en ik ben dan ook in de vorm van m'n leven. Vandaag 4x3km aan gemiddeld 3:32 / km tempo gelopen en dit was nog rond de anaerobe drempel.

Doel op de marathon blijft dan ook sub 2u40 (ofte 3:46 tempo).

Nog 2,5 weken tot de marathon van Sevilla en ik ben dan ook in de vorm van m'n leven. Vandaag 4x3km aan gemiddeld 3:32 / km tempo gelopen en dit was nog rond de anaerobe drempel.

succes, hoop echt dat het je lukt!

ik train nu in mijne derde jaar als duurloper en de tijden die je soms ziet zijn idd hallucinant. Ik zit al 3 jaar te trainen en sta nu op 25:xx op de 5km en 52:xx voor de 10km. Mijn HM zit op 1:50 en de marathon op 4:12. Ik zit nu voor het eerst in de winter ook op redelijk wekelijks volume (45km).

Doel om de HM van Gent op 1:40-45 binnen te geraken en de marathon in de zomerperiode op 3:30. Er is nog werk aan de winkel :-).

Ben nu wat aan het vermageren en dat helpt wel enorm, -3kg en voel dat snelheid zachtjes erbij komt aan eenzelfde inspanning.

Mooi, veel succes!

Bij mij nog een week of 5 tot marathon Barcelona. Ga ook mikken op sub 2:40.
Wel een andere aanpak als vorig jaar waar ik in Parijs 2:42 gelopen heb, ben dus heel benieuwd.

Btw, doe je iets van 'hitte'-acclimatisatie? Ik geloof dat het in Spanje vrij mooi weer is momenteel (rond de 15°) en hier is het toch fris.
Ookal lijkt het niet zo warm, het kan toch redelijke inpakt hebben op de prestatie. Het is nog niet helemaal te laat om dat wat te integreren.

Bv. de rustigere loopjes extra goed aankleden. Thermisch truitje, regenjas en warme frak erover. Muts, buf, lange broek. Lekker warm :biglaugh:
Wel goed letten op hydratatie (wegen voor en na de training).

Je kan ook passief acclimatiseren. Heet bad na de training nemen of een sauna.

Wel gelezen om de laatste week dat niet meer te doen.

Btw, doe je iets van 'hitte'-acclimatisatie? Ik geloof dat het in Spanje vrij mooi weer is momenteel (rond de 15°) en hier is het toch fris.
Ookal lijkt het niet zo warm, het kan toch redelijke inpakt hebben op de prestatie. Het is nog niet helemaal te laat om dat wat te integreren.

Bv. de rustigere loopjes extra goed aankleden. Thermisch truitje, regenjas en warme frak erover. Muts, buf, lange broek. Lekker warm :biglaugh:

Als je naar ergens gaat waar het 20+ graden is akkoord.
Maar naar 15 graden zal dat denk ik toch serieus meevallen.

Ik ben naar Tenerife geweest en daar was het strak boven de 20 graden. Van de warmte geen last gehad in feite, de hoogte daarentegen :help:
Sterker zelfs door de warmte presteerde ik gevoelig beter, wat ook niet onlogisch is.

Warmtetraining doet ook uw hemoglobinemassa toenemen. Gelijkaardig effect als hoogtetraining. Met 3x per week toe te passen gedurende 3 weken al mooi resultaat ervan!

Warmtetraining doet ook uw hemoglobinemassa toenemen. Gelijkaardig effect als hoogtetraining. Met 3x per week toe te passen gedurende 3 weken al mooi resultaat ervan!

Ja heb ik ook gelezen. De studie ging wel over 5 weken 5x per week. Maar ik denk dat minder ook wel al een effect zal hebben.
Ik ben er in ieder geval al met begonnen en zal zo een 5 weken warmtetraining integreren.

Thanks voor de tips, ik ging de komende paar trainingen op de loopband in de fitness doen met extra kleren inderdaad.

De start is wel al om 8u30 's ochtends dus ik hoop dat het max 8 graden zal zijn in de ochtend. Als ik de videoverslagen van vorige jaren bekijk, zag het er toch nog vrij fris uit. Als het in de ochtend als 15 graden zou zijn en dan nog opwarmt in de +- drie uren na de start, dan wordt het wel een moeilijk verhaal...

Als je naar ergens gaat waar het 20+ graden is akkoord.
Maar naar 15 graden zal dat denk ik toch serieus meevallen.

Ik ben naar Tenerife geweest en daar was het strak boven de 20 graden. Van de warmte geen last gehad in feite, de hoogte daarentegen :help:
Sterker zelfs door de warmte presteerde ik gevoelig beter, wat ook niet onlogisch is.
Op korte afstanden en in trainingen zou ik zeggen ja, maar voor een marathonwedstrijd is 15 graden vanaf de start imo toch al vrij warm. In mijn geval tel ik er qua gevoelstemperatuur 10 graden bij. Dus 15 graden voelt echt voor mij als 25 graden aan. Niet dat ik een zware zweter ben (nooit krampen), maar ik heb wel snel last van de warmte.

Net in Murcia gelopen en daar was het bij opstaan 6° en bij de start om 9u30 was het een goeie 10°. Dus ik zou nu niet speciaal op de temperatuur gaan trainen. Het is daar ook winter en het zijn daar ook nog koude(re) nachten.

Vraagje voor alle lopers hier:
Ik loop al jarenlang met Nike Pegasus schoenen, maar loop de laatste tijd wat vaker over modderige paden. Omdat het zo nat is, overweeg ik om te switchen naar schoenen die meer geschikt zijn voor trail running. Vooral qua grip - ik moet tegenwoordig vaak stukken wandelen omdat ik anders uitglij.
Hebben jullie aanbevelingen? Liefst iets dat zowel op asfalt als op modder werkt.

On lijkt me wel een interessant merk, net als Hoka, maar ik ken die hun aanbod totaal niet.

Ik loop al jarenlang met Nike Pegasus schoenen, maar loop de laatste tijd wat vaker over modderige paden. Omdat het zo nat is, overweeg ik om te switchen naar schoenen die meer geschikt zijn voor trail running. Vooral qua grip - ik moet tegenwoordig vaak stukken wandelen omdat ik anders uitglij.
Hebben jullie aanbevelingen? Liefst iets dat zowel op asfalt als op modder werkt.

On lijkt me wel een interessant merk, net als Hoka, maar ik ken die hun aanbod totaal niet.
Als je tevreden bent van de Pegasus => trail variant van Pegasus

Of je stapt even een loopwinkel binnen en vraagt om advies. Zo ben ik ook bij m'n Salomon's uitgekomen.

Op korte afstanden en in trainingen zou ik zeggen ja, maar voor een marathonwedstrijd is 15 graden vanaf de start imo toch al vrij warm. In mijn geval tel ik er qua gevoelstemperatuur 10 graden bij. Dus 15 graden voelt echt voor mij als 25 graden aan. Niet dat ik een zware zweter ben (nooit krampen), maar ik heb wel snel last van de warmte.
Dan vallen er toch al veel marathons tussen mei en oktober af? Want daar is het risico groot dat je strak boven de 20 graden moet lopen.

Natuurlijk als je qua gevoel direct 10 graden hoger zit dan snap ik waarom je liever geen 15 graden hebt.

Warmtetraining het kan zeker en vast goed zijn. Maar mij bewust zo uitwringen en pijn doen, nee danku :P

Terug
Bovenaan