Algemene Loopthread

Het valt mij wel op dat naarmate een tempoloop langer duurt, dat mijn snelle tempostukken wat krampachterig gaan (ik moet meer snokken en op de tanden bijten) MAAR ik loop deze dan wel (verrassend genoeg) meestal sneller.

Gisteren heb ik 5 versnellingen vlotjes rond 5:10 gelopen maar dan werd het zwaarder en de volgende 2 versnellingen gingen alles behalve vlotjes maar deze liep ik dan wel rond 5:00. En de 8ste en laatste versnelling was er dan alles nog eens uitpersen (omdat ik wist dat het gedaan was) en dat was dan aan 4:50 (!).

Het is dus niet dat ik fysiek dus kapot zit maar het wordt gewoon zwaarder waardoor het moeilijker is om het tempo echt vlak te houden. Als ik niet knok dan loop ik eerder 5:30 of zo. Pers ik er alles uit dan is dat 4:30. Het is gewoon die 5:10 dan proberen vasthouden dat heel erg moeilijk wordt.

Iemand die zich hier in herkent?

Ik ben pas (echt) gestart in december, zelfs met wat strubbelweken, om de marathon van gent te lopen eind maart. Vorig jaar 600km gedaan, de jaren voordien 200-300 (nougabollèn dus). Maar vol vertrouwen met een doel van 3:30 (zonder enig talent).

Ik ga voor de theorie van +10% weektotaal en +10% max op de lange loop (maar dan eerder 11,5 pct cuz @poeperman). Vaak, veel en traag. Goeie shoes (na wat zoeken bij Saucony Ride 17 gekomen) en gewoon joggen. Joggen.

Joggen.

Deze week rustweek (ik ga skiën - allez, op skivakantie met het werk en ik kan niet skiën dus wandelen) maar vorige week 46km gelopen waarvan het leeuwendeel aan “doelpace + 60-90s/min”. Ik lees 4:59 + 75s = 6:15.

Dat verteert alsof het niks is. Paar weken bezig waardoor mijn fietsen op een laag pitje staat. Maar tijdens een group ride begin vorige week heb ik niet onaardige wattages getrapt (uurtje aan 247 op 76kg - beetje choco) en ook afgelopen dinsdag ging die Tour De zwift al fluitend (+\- 230w voor +/- 40min - helemaal niet choco - 70ste van 1100 deelnemers (i know, geen race, maar had ik niet minutenlang op mijn maten gewacht was ik mss wel top 30)) als een tierelier.

Maar waarom ik dit post - ik ben een beetje dronken - weet ik niet. Ik denk dat slow slow slow slow (en soms een prikje) effectief zoveel beter is dan men durft vermoeden.

Ik blijf traag opbouwen. Steek er af en toe een km in aan 4:00. Als ik zin heb. Opbouwen naar +90km en dan 2 weken taperen. Alsof ik weet wat dat is. Ik ken alleen +11,5%.

IMG_4862.jpeg

Tot: doel aantal km
Long: doel lange loop (max)
R1-r5: afstanden van de loopjes in die week
Totaal: effectief gelopen afstand
Vgl: effectief vs doeltotaal

Ingeschreven voor Bello Gallico 2.0 100km, nieuwe afstanden dit jaar -> ipv 50 en 100 mijl is het nu 100k en 200k.

Was eigenlijk van plan om hier mijn eerste 100-mijl van te maken, maar 200k door de modder ploeteren zie ik toch echt niet zitten.

Ben aan het kijken naar Trail de Bouillon die 138k is... lijkt me wel ne leuke, iemand daar ervaring mee?

Deze week rustweek (ik ga skiën - allez, op skivakantie met het werk en ik kan niet skiën dus wandelen) maar vorige week 46km gelopen waarvan het leeuwendeel aan “doelpace + 60-90s/min”. Ik lees 4:59 + 75s = 6:15.
Waar ga je skiën?
Ik ski zelf niet, maar ga wel graag mee omdat ik dan altijd ga langlaufen.
Als je het nog nooit deed kan je klassiek langlaufen, maar het skaten vind ik wel toffer.
Zeer goede training!

Ingeschreven voor Bello Gallico 2.0 100km, nieuwe afstanden dit jaar -> ipv 50 en 100 mijl is het nu 100k en 200k.

Was eigenlijk van plan om hier mijn eerste 100-mijl van te maken, maar 200k door de modder ploeteren zie ik toch echt niet zitten.

Ben aan het kijken naar Trail de Bouillon die 138k is... lijkt me wel ne leuke, iemand daar ervaring mee?
De stap van 160 naar 200 is vooral mentaal groot.
Bello is misschien de snelste, maar eigenlijk de minst fijne. Heb die nu zelf wel al 4 jaar op rij gedaan (2 x gefinished).

Hier ingeschreven voor de Bello en GE 200km.

Over een maand eerst proberen de Legends te finishen (3de poging).

Ik heb soms weer last van beide knieën (trappen, krachtoefeningen, rechtstaan) sinds de wekelijkse duurloop van 20+km er drie weken geleden is bijgekomen in mijn trainingsschema. Een beetje jaloers op de afstanden dat sommigen hier kunnen/willen lopen. Een marathon loper zal ik dus nooit worden.

De stap van 160 naar 200 is vooral mentaal groot.
Bello is misschien de snelste, maar eigenlijk de minst fijne. Heb die nu zelf wel al 4 jaar op rij gedaan (2 x gefinished).

Hier ingeschreven voor de Bello en GE 200km.

Over een maand eerst proberen de Legends te finishen (3de poging).
die 138 in Bouillon is blijkbaar al uitverkocht, heb me dus ingeschreven voor de 100k.

Als ik kijk naar mijn Betrail-score en de resultaten van vorig jaar zou ik er 17u over moeten doen -> zou dan direct mijn langste wedstrijd ooit worden... eens benieuwd!!

Ga tussendoor ook de 50k in Chimay meedoen, zo'n gratis trappist kunnen we niet laten liggen hé 🤪

Het valt mij wel op dat naarmate een tempoloop langer duurt, dat mijn snelle tempostukken wat krampachterig gaan (ik moet meer snokken en op de tanden bijten) MAAR ik loop deze dan wel (verrassend genoeg) meestal sneller.

Iemand die zich hier in herkent?
Helemaal, maar zit echt in het koppeke.

Je voelt dat het moeilijker gaat of verwacht dat het moeilijker zal zijn en je gaat compenseren om het zeker te halen.

Hier ingeschreven voor Trail Den Cisterciens eind April. De 21km, voorlopig geen zotte afstanden maar wel als tussenstap om tegen de zomer een trail marathon of "mini ultra" te doen.

Tijdens mijn laatste trainingen plots weer last gekregen van mijn schenen 😭. Pff al maanden bezig met specifieke oefeningen. Die hielpen tot op zeker niveau wel. Dan samen met de kiné vastgesteld dat ik veel te veel op mijn hielen landde. Sinds anderhalve maand gewerkt aan mijn loophouding met positieve effecten. Terug mijn lange loop rustig kunnen opbouwen. Maar nu terug last. Zo demotiverend.

Ik had mij bij de préregistratie vorig jaar ingeschreven voor de marathon Brussel-Leuven. Dat doel heb ik al lang laten varen. Ik ga blij mogen zijn als ik de halve tegen dan deftig kan uitlopen.

Achteraf gezien had ik misschien eens een lange periode volledig moeten stoppen met lopen. Maar goed, dat heeft geen zin om dat nu zo te bekijken.

Tijdens mijn laatste trainingen plots weer last gekregen van mijn schenen 😭. Pff al maanden bezig met specifieke oefeningen. Die hielpen tot op zeker niveau wel. Dan samen met de kiné vastgesteld dat ik veel te veel op mijn hielen landde. Sinds anderhalve maand gewerkt aan mijn loophouding met positieve effecten. Terug mijn lange loop rustig kunnen opbouwen. Maar nu terug last. Zo demotiverend.

Ik had mij bij de préregistratie vorig jaar ingeschreven voor de marathon Brussel-Leuven. Dat doel heb ik al lang laten varen. Ik ga blij mogen zijn als ik de halve tegen dan deftig kan uitlopen.

Achteraf gezien had ik misschien eens een lange periode volledig moeten stoppen met lopen. Maar goed, dat heeft geen zin om dat nu zo te bekijken.
Scheenbeenvliesontsteking?

Altijd gehoord dat je daar moet doorlopen, blijven lopen en uiteindelijk verdwijnt die pijn. Of het effectiefzo werkt🤷‍♂️

Altijd gehoord dat je daar moet doorlopen, blijven lopen en uiteindelijk verdwijnt die pijn. Of het effectiefzo werkt🤷‍♂️
Ik ben ne harde en ik heb al meermaals blijven doorlopen met blessures waarbij deze spontaan genazen zonder enige platte rust te nemen.
1x heb ik wel dry needle laten toepassen door de kine voor een ontsteking in de bilstreek maar ook toen kon ik gewoon blijven doorlopen.

Maar ik heb ook een scheenbeenvliesontsteking gehad en dat was (ik kan alleen voor mijzelf spreken): 'helaas pindakaas'.
Dat is de vervelendste en hardnekkigste blessure die ik al gehad heb. (En dit was mijn eigen fout maar goed dat is een ander verhaal).

Ja scheenbeenvlies. Enfin de kiné is er toch vrij zeker van en huisarts achtte het zeer waarschijnlijk. Het is niet vastgesteld met een scan of echo (als dat al kan)

De kiné gaf altijd aan dat ik kon blijven lopen. Weliswaar aan een rustig tempo, maar zeker niet door de pijn heen lopen.

hier blijkbaar een lopersknie… volgens de eerste 5 websites die ik vond zou ik moeten rusten… ik zoek verder :cheer:
Gelijk de echte 👍
Ja scheenbeenvlies. Enfin de kiné is er toch vrij zeker van en huisarts achtte het zeer waarschijnlijk. Het is niet vastgesteld met een scan of echo (als dat al kan)
Huisarts en sportadvies gaat in mijn ervaring niet samen.
De kiné gaf altijd aan dat ik kon blijven lopen. Weliswaar aan een rustig tempo, maar zeker niet door de pijn heen lopen.
Je vindt zeer veel verschillende meningen terug. Sommige zijn het proberen waard.

Hier is 5km loslopen aangepast naar 20km/4.30/km geworden.
Conditie is op de goede weg.

Best is blijven lopen maar heel lage intensiteit en vanaf het echt pijn doet stoppen.
Is een heel vervelende blessure die heel lang kan aanslepen. Heeft al roet in het eten gegooid van heel veel lopers.

hier blijkbaar een lopersknie… volgens de eerste 5 websites die ik vond zou ik moeten rusten… ik zoek verder :cheer:
Ik heb dat ook gehad 5j geleden (te snel terug lange afstanden hervat toen na 5w out door schouderoperatie). Pijn buitenzijde van de knie.

Ik kreeg van mijn kine (ik had nog sessies over voor mijn schouder :)) oefeningen die vooral bovenbeenspieren targetten (soort lunge, weer rechtkomen met enkel dat been, etc.).

Ik heb er wel makkelijk 2 maand mee gezeten. 1 a 2w rust zijn uiteindelijk nodig gebleken om er echt van af te raken (in het begin geprobeerd om enkel trainingsbelasting terug te draaien maar de pijn kwam altijd terug opzetten na zo 3 a 5km, en vooral de dag nadien).

Ik heb ook zo'n compressie kniekous gekocht voor stabilisatie tijdens het lopen. Dat hielp wel echt.
Tapen kan ook maar kous is gemakkelijker.

Je kan ook tijdelijk op fietsen overschakelen. Ik had er dan (of met schaatsen) dan weer geen last van.

Laatst bewerkt:
Ik heb dat ook gehad 5j geleden (te snel terug lange afstanden hervat toen na 5w out door schouderoperatie). Pijn buitenzijde van de knie.

Ik kreeg van mijn kine (ik had nog sessies over voor mijn schouder :)) oefeningen die vooral bovenbeenspieren targetten (soort lunge, weer rechtkomen met enkel dat been, etc.).

Ik heb er wel makkelijk 2 maand mee gezeten. 1 a 2w rust zijn uiteindelijk nodig gebleken om er echt van af te raken (in het begin geprobeerd om enkel trainingsbelasting terug te draaien maar de pijn kwam altijd terug opzetten na zo 3 a 5km, en vooral de dag nadien).

Ik heb ook zo'n compressie kniekous gekocht voor stabilisatie tijdens het lopen. Dat hielp wel echt.
Tapen kan ook maar kous is gemakkelijker.

Je kan ook tijdelijk op fietsen overschakelen. Ik had er dan (of met schaatsen) dan weer geen last van.
merci, was sowieso al van plan om lopen te vervangen door bodyweight/krachtoefeningen deze week, zal eens zien naar zo’n kous!

Terug
Bovenaan