Algemene Loopthread

Nee, voorlopig vooral Sis gels aan het gebruiken in combinatie met Maurten drink mix (4 EUR per zakje van 80g kh). Vorige week wel 5 Maurten gels gekocht in runnerslab omdat m'n bestelling Sis nog niet ontvangen was. Een paar weken voor de marathon zal ik een doos Maurten gels kopen om te oefenen. Is inderdaad een stuk kostelijker.

Ik draag altijd zelf m'n gels mee in m'n Saysky half thights. Voldoende plaats voor 7 gels (2x3 in zijzakjes, 1x in zakje met rits achteraan)

Mmm voor SIS gellekes zou dat betekenen 5 gels per uur. Als je ne marathon loopt in 4 u (trage loper) zijn dat maar liefst 20 gels (!) op ne hele marathon? Dat is 'niets' anders doen dan gellekes fretten dan. :D
Als je enkel maar gaat voeden om gels dan moet je er gebruiken met hogere concentratie.
Zo heb je ook gels van 40, 45 en 60g koolhydraten. De vraag die je u moet stellen is ook of je die hoge inname wel nodig hebt. Het wilt niet zeggen dat je langer loopt dat je daarom ook dezelfde verbranding van koolhydraten hebt.

Maar het is geen geheim dat voeding een heel belangrijke factor is presteren is. Veel mensen onderschatten dat en presteren niet goed omdat ze het volledig negeren.

Er is ook nog een verschil tussen wat je inneemt en wat je kan absorberen. Gisteren nog over aan het lezen geweest.
Train the gut is de tolerantie trainen en niet hoeveel kh/h je kan opnemen. Zou toch leuk zijn moest er een apparaatje bestaan die zegt hoeveel gr/h je opneemt en je dit dan exact kan innemen tijdens inspanningen.

@MichielD4 ik ben recent overgestapt naar nduranz gels. Ook die zijn in een 1-0,8 verhouding in tegenstelling tot 2:1. Ik kan dat persoonlijk veel beter verdragen gezien ik echt een gevoelige maag heb. Kan misschien geen kwaad ook in die regionen eens te zoeken naar optimalisaties?

100g/u om te lopen is goed om een Blummenfeltje te doen tijdens de marathon. Een eigen voorbeeld: 105g/u verdraag ik perfect op training bij het fietsen, maar in wedstrijd ben ik misselijk na 2u en stopt mijn maag met werken.

Je ziet een aantal proftriatleten alleszins ook terugkomen van hun 150+ g/u. Meer is niet altijd beter.

100gram per uur. Dat zijn deze mensen die dan zuiver gel overgeven aan de finish? 😂

Ik las ooit dat een gemiddeld persoon eigen gewicht in gram per uur kan verteren. Dus 70kg = 70gram per uur.
Met die sis gellekes nam ik gewoon elke 5km eentje. Ongeveer dus 3 per uur tijdens de marathon. En afwisselend isotone met electrolyten en caffeine.
Ik durf ook eens een stuk banaan te nemen, of beker sportdrank ipv water… wat het tekort aan gels opvangt.

Maar je zal ongetwijfeld wel beter weten wat goed is voor jou :-)

100gram per uur. Dat zijn deze mensen die dan zuiver gel overgeven aan de finish? 😂

Ik las ooit dat een gemiddeld persoon eigen gewicht in gram per uur kan verteren. Dus 70kg = 70gram per uur.
Met die sis gellekes nam ik gewoon elke 5km eentje. Ongeveer dus 3 per uur tijdens de marathon. En afwisselend isotone met electrolyten en caffeine.
Ik durf ook eens een stuk banaan te nemen, of beker sportdrank ipv water… wat het tekort aan gels opvangt.

Maar je zal ongetwijfeld wel beter weten wat goed is voor jou :)

Voor iedereen is het zoeken wat hij aankan en waar hij zich goed bij voelt. Maar er is niks mis met 100g/h hoor, integendeel.

Bij de marathon is het nog niet zo breed toegepast, veel blijken daar bij 60-70g/h.
Maar bij ultra evenementen is het al gewoon de normaalste zaak van de wereld, en met reden.

Voor het eerst sinds lang dat ik letterlijk 0 andere lopers en 0 fietsers ben tegengekomen onderweg.
Ik moet toegeven: Om in te lopen ging het nog wel maar om in dit weer te fietsen was het echt gevaarlijk.

Ik was qua gevoel pieredood na 12 km. Zone 2 en R.I. 55 (wat uitstekend is) maar zo voelde het niet aan. Als de wind vol tegen blies dan stond ik quasi stil en dat was bij momenten pijnlijk.

Vorig week tijdens de week van kerstmis 36,6 km gelopen en nu met de week van nieuwjaar 40,3 km.
Deze periode van het jaar loop ik altijd minder. 76 km voor deze 2 weken is voor mij héél veel. :tongue:

Laatst bewerkt:
Ik neem nooit gellekes (ik ben precies de enige hier die dat niet doet), hoogstens 2-3 druivensuikers tijdens de marathon.
Wel overal een banaan als het gaat.

Ik neem nooit gellekes (ik ben precies de enige hier die dat niet doet), hoogstens 2-3 druivensuikers tijdens de marathon.
Wel overal een banaan als het gaat.
Een marathon uitlopen op water en brood zal 'sommige lopers' wel lukken. Maar of ze daarmee hun snelste tijd kunnen halen die er in zit betwijfel ik. Ik weet niet wat je PR is? Maar fret een paar gellekes en daar kan nog een 'hap' uit.

Maar goed in een banaan (liefst kleur groen) zitten ook veel koolhydraten in en druivensuiker is suiker. Dus als je voldoende bananen eet en je kan daar tegen, dan kan dat voor jou best wel werken. ;)

Een marathon uitlopen op water en brood zal 'sommige lopers' wel lukken. Maar of ze daarmee hun snelste tijd kunnen halen die er in zit betwijfel ik. Ik weet niet wat je PR is? Maar fret een paar gellekes en daar kan nog een 'hap' uit.
03:38 momenteel voor een marathon. Ik eet voor de wedstrijd 3 koffiekoeken, 2 bananen en drink niets (onderweg wel water bij de standjes). Zo heb ik het toch gedaan bij mijn laatste 3 marathons, voor mij werkt dat goed.

03:38 momenteel voor een marathon. Ik eet voor de wedstrijd 3 koffiekoeken, 2 bananen en drink niets (onderweg wel water bij de standjes). Zo heb ik het toch gedaan bij mijn laatste 3 marathons, voor mij werkt dat goed.
Ik heb nog nooit een marathon gelopen, maar boy, jij knalt er zo 10 minuten af als je deftig gaat eten 🤣

Koffiekoeken miljaar, da’s veel en veel te vet. Als het dan toch van bij de bakker moet komen: witbrood. En confituur.

En terwijl sportdrank, uiteraard.

Dit is mijn eerste post in deze thread omdat ik dan ook nooit ga lopen. Maar nu komt er verandering in en ik heb wat advies nodig.
Ik heb me laten overhalen om 9 maart de north c trail 22km te lopen met 2 vrienden. Dus bijna exact over 2 maanden.
Mijn cardiovasculaire conditie is redelijk goed voor het moment door mijn fietsen (5000km per jaar) en een ftp van +-300w (3,9w/kg) voor de fietsers. Maar met lopen heb ik geen ervaring.
2 dagen terug heb ik een eerste keer 10km gelopen in de duinen en dat ging me redelijk goed af eigenlijk, enkel kleine spierpijnen in de benen uiteraard wat me niet raar lijkt.
Maar nu hoe pak ik best de komende 8 weken aan? Ik dacht 2x +-1u lopen en 1 duur fietstraining in de eerste weken om de benen aan het lopen te laten wennen en geleidelijk aan de loop uren op te bouwen en te luisteren naar mijn knieën want dat is mijn pijnpunt meestal.
Doe ik ook best intervals? Zo ja dewelke best? Mijn hartslagzones zijn gekend.
Nu zaterdag heb ik alvast een afspraak gemaakt bij runnerslab voor passende schoenen.

2 loopjes per week
Wk1: 5km - 5km: 10
Wk2: 5km - 6km: 11
Wk3: 5km - 8km: 13
Wk4: 5km - 10km: 15
Wk5: 5km - 13km: 18
Wk6: 5km - 15km: 20km
Wk7: 5km - 17km: 22km
Wk8: rust - wedstrijd

De 5km loopjes, eerst opwarmen en dan wat fartlek. Korte en lange versnellingen door elkaar. De lange loopjes zo traag als je kan.

In week 4 en 5 eens proberen om uw HM tempo te bepalen. Herevalueren in week 7.

Fietsen mag je blijven doen, je moet gewoon de belastbaarheid van uw pezen en spieren opbouwen. Weekvolume in theorie niet meer dan 10pct omhoog, en uw lange loop ook niet.

Voor de rest… ik heb maar gewoon iets getypt. Kan je sowieso niks mee misdoen, maar er zijn wellicht betere manieren
1736109187190.png

Zo lang sporten zonder te eten is gewoon ongezond en als je het niet tijdens het lopen zelf voelt, dan sowieso in een veel langere recuperatie.

Een vraagje voor de lopers hier: wat is de beste drinkrugzak? Decathlon heeft er eentje van 1L maar ik vrees dat 1L genoeg is voor tochten van 30km

Een vraagje voor de lopers hier: wat is de beste drinkrugzak? Decathlon heeft er eentje van 1L maar ik vrees dat 1L genoeg is voor tochten van 30km
ik heb er zo 1 van decathlon. 1l is al heel wat vind ik, en je hebt vooraan ook ruimte voor 2 flasks van 500ml, en in de grote (maar nog steeds heel kleine) rugzak zelf kan je zeker ook nog een derde flask kwijt.

Voor het geld zeker een prima zakje!

Terug
Bovenaan