Algemene Loopthread

Zondag half marathon wedstrijd. Ze geven rond het vriespunt met weinig wind.

Wat zouden jullie zoal aandoen qua kledij?

Ik dacht aan korte broek met compression calf sleeves.
Singlet met daaronder nog een thermisch truitje met korte mouw, armstukken, handshoen, muts en buff'ke om te starten.
Als ik te warm krijg doe ik uit wat kan.

Ik neem nooit gellekes (ik ben precies de enige hier die dat niet doet), hoogstens 2-3 druivensuikers tijdens de marathon.
Wel overal een banaan als het gaat.

Idem hoor. Gewoon eten en drinken wat er op de bevoorradingen staat. Toch ook al sub 1:30 mee op de HM gelopen.
Marathon niet mijn favoriete afstand dus nog nooit op snelheid gelopen, maar wel al een paar ultras gelopen op druivensuiker. Enkel op de 100K bleek dat wat ontoereikend en had ik last van verminderd/wazig zicht de laatste uren. Bij aankomst toch wat cola'kes gedronken en wat spaghetti geboeft want ik moest nog met de auto rijden nadien...

Misschien zou ik 5 minuten sneller zijn op de HM als ik gellekes pak, maar ik heb een hekel aan die plakkerige bucht en daarmee moeten bezig zijn neemt wel wat de fun van het lopen bij mij weg. Ik zou waarschijnlijk zelfs 10 minuten sneller zijn op de HM als ik deftig op snelheid zou trainen maar schema's volgen haalt al evenzeer alle fun van het lopen bij mij weg. Nog eens 3 minuten sneller met schoenen van 400 euro die je één keer gebruiken.
En dat alles gecombineerd zou ik op plaats 50 in de uitslag staan in plaats van plaats 100. En niemand, en al zeker ik niet, zou daar een reet om geven.

Singlet met daaronder nog een thermisch truitje met korte mouw, armstukken, handshoen, muts en buff'ke om te starten.
ik zou gewoon korte broek aan doen en dan singlet/t-shirt eventueel met armstukken, handschoenen/buff zeker achterwege laten, muts ook. is eigenlijk een no-brainer voor halve marathons of korter bij die temperatuur, het zou al moeten vriezen of het zou een langere wedstrijd/trail moeten zijn voordat ik iets dikker zou aantrekken.

Vandaag op de interval traning, na de opwarming ook gewoon mijn jasjes uitgedaan en de intervals afgewerkt met een dun truitje met lange mouwen.

Dat is heel persoonlijk, maar ik zou voor short, singlet, armstukken, dunne handschoenen, sjaaltje (buff) en pet gaan. Calf sleeves zou ik zelf niet gebruiken.

In Decathlon verkopen ze van die dunne handschoenen (die je als 'base layer' onder dikke handschoenen kan aandoen) voor +-5 euro. Ik gebruik die bij een wedstrijd en als ik te warm krijg, smijt ik die aan de zijkant en probeer ik die na de wedstrijd bij de cooling down op te halen.

Buff kan je rond je pols wikkelen als je te warm krijgt.

Allemaal niet zo flauw doen. Een beetje kou daar gaat niemand dood van.
Gewoon ten alle tijde kort-kort gaan, en hard genoeg lopen dat je het warm hebt.

Of toch…
Cold air and water exposure can potentially have deleterious effects on aerobic and strength performance (157–163). Interested readers are referred to previous reviews of the impact of cold exposure on exercise performance and the physiological mechanisms responsible for cold-related changes in performance (122,164,165).

Decreased muscle temperatures (Tmuscle) lower V̇O2max, exercise time, and power/sprint ability. For every 1°C fall in muscle temperature, there is a 4% to 6% decline in these markers of performance (166–168). For example, an 8°C decrease in Tmuscle decreases power output by 31% and maximal voluntary contraction by 19% (169).

Low muscle temperatures lead to higher levels of lactate in muscle tissue, and exercising in colder temperatures increases the amount of lactate in the blood relative to exercising in warmer temperatures.

Simply put, frostbite occurs when tissue freezes. The small ice crystals that form within the tissue physically damage the cells; then, thawing the area leads to reperfusion injury and inflammation.

Depending on outside conditions, frostbite can arise from a long period of exposure or in only seconds. It’s more likely to occur with increasing wind chill or if your skin has gotten wet, since evaporation leads to rapid cooling.

Toch even nadenken en overwegen om een laagje meer aan te doen. Of op zijn minst de spieren toch wat bescherming bieden tegen de elementen.

Na de laatste jaren een aantal marathons gelopen te hebben, wil ik me vanaf dit jaar wat meer bezighouden met trails lopen. Enkele jaren terug wel eens de Meerdaalwoudtrail gedaan (die ik heel leuk vond). Hebben jullie bepaalde aanraders de komende maanden? Sowieso nog niet de ultra-afstanden, zoek eerder iets tussen de 15-30km. Alvast bedankt!

Man man man... daarstraks tijdens het lopen (intensieve sessie) een vrouw links voorbijgelopen die met haar hond aan het wandelen was. Het dier liep 10 meter voor haar uit aan de leiband. Ik steek haar voorbij en dat beest draait ineens volledig naar links af. Ik moest bruusk afremmen want ik stond pal aan die leiband. Komt dat beest naar mij al grommend en mevrouw ondertussen "sorry sorry sorry!". Zet die zijn bek en tanden op mijn bovenbeen, ik bleef stilstaan met handen omhoog om dat dier niet verder te triggeren. Ziet die zijn baasje afkomen en draait die dood leuk een toerke rond mij. Die vrouw moest meevolgen natuurlijk om die leiband in te korten en pas na de volle 360° heeft ze dat beest kunnen weg trekken, en had ze nog moeite.

Ik had een dikke katoenen short aan met daaronder een legging. Aan mijn short was niets te zien maar kon toch iets voelen. Pas later gezien dat er een gat in mijn legging zit, en een schram op mijn been. Volgens de huisarts van wacht is het een goed idee om nog eens achter een tetanus spuit te gaan.

Sommige mensen kopen beter een goudvis dan een hond.

/rant 🤬

Als dat een man zou zijn (niet de hond, het baasje) dan schijt ik die zo hard uit tot het punt dat hij wil vechten. En dan klop ik op zijn muil.

(Heilige schrik van honden hier, de horror als je aan het lopen/fietsen bent en ze komen opeens naar u toe, zelfs achter een hek)

Na de laatste jaren een aantal marathons gelopen te hebben, wil ik me vanaf dit jaar wat meer bezighouden met trails lopen. Enkele jaren terug wel eens de Meerdaalwoudtrail gedaan (die ik heel leuk vond). Hebben jullie bepaalde aanraders de komende maanden? Sowieso nog niet de ultra-afstanden, zoek eerder iets tussen de 15-30km. Alvast bedankt!
https://trailrun.be/ -> veel keuze, je kan ook op site van Betrail kijken!

Man man man... daarstraks tijdens het lopen (intensieve sessie) een vrouw links voorbijgelopen die met haar hond aan het wandelen was. Het dier liep 10 meter voor haar uit aan de leiband. Ik steek haar voorbij en dat beest draait ineens volledig naar links af. Ik moest bruusk afremmen want ik stond pal aan die leiband. Komt dat beest naar mij al grommend en mevrouw ondertussen "sorry sorry sorry!". Zet die zijn bek en tanden op mijn bovenbeen, ik bleef stilstaan met handen omhoog om dat dier niet verder te triggeren. Ziet die zijn baasje afkomen en draait die dood leuk een toerke rond mij. Die vrouw moest meevolgen natuurlijk om die leiband in te korten en pas na de volle 360° heeft ze dat beest kunnen weg trekken, en had ze nog moeite.

Ik had een dikke katoenen short aan met daaronder een legging. Aan mijn short was niets te zien maar kon toch iets voelen. Pas later gezien dat er een gat in mijn legging zit, en een schram op mijn been. Volgens de huisarts van wacht is het een goed idee om nog eens achter een tetanus spuit te gaan.

Sommige mensen kopen beter een goudvis dan een hond.

/rant 🤬
Ik ben zelf fervent loper en hondeigenaar dus ik kan me wel relateren aan de 2 kanten van het verhaal.
Als eigenaar weet je sowieso héél goed hoe jou hond reageert op andere honden, op auto's, op fietsers en op lopers dus er is echt 0.0 excuus voor die vrouw en je hebt echt wel de volle 200% recht op die zwaar uit te schijten of zelfs klacht in te dienen moest je haar naam kennen.

De mijne, bordercollie, negeert in 99% van de gevallen een loper, maar af en toe, en dat hangt af van de kleding en de houding van de loper, durft hij wel "uit te halen" om de loper achterna te lopen. Ik excuseer me dan altijd 200x maal en bijten zal zo'n ras nooit doen, maar dat weet jij als loper natuurlijk niet

Bij de niet gevaarlijke rassen, genre labrador, border, ... kan ik als tip geven: blijven stilstaan en je hand aanbieden aan de hond: dat beest wil gewoon eens ruiken ;)
Bij de gevaarlijke rassen genre mechelse scheper: run Forrest run! Al paar keer meegemaakt, en dan besef je elke keer dat je zeer snel kan lopen als het moet, en dat zo'n beest altijd wel stopt als het te ver van zijn huis is.

ik heb enkel ervaring met de sis gels. Die zijn ongeveer dezelfde prijs als elders. THT-datum september 2025 is ook best ok (meestal zijn het promo's als het binnen een paar maanden komt te vervallen).

Ik denk ook dat niemand de "originele" prijs van 66€ voor een box van 30 betaalt. Zowat elke site verkoopt die tussen de 29€ en de 35€.

De "4energy" gels zien er dan weer wel heel cheap uit per eenheid, maar die heb ik nog nooit geprobeerd.

Ik ben zelf fervent loper en hondeigenaar dus ik kan me wel relateren aan de 2 kanten van het verhaal.
Als eigenaar weet je sowieso héél goed hoe jou hond reageert op andere honden, op auto's, op fietsers en op lopers dus er is echt 0.0 excuus voor die vrouw en je hebt echt wel de volle 200% recht op die zwaar uit te schijten of zelfs klacht in te dienen moest je haar naam kennen.

De mijne, bordercollie, negeert in 99% van de gevallen een loper, maar af en toe, en dat hangt af van de kleding en de houding van de loper, durft hij wel "uit te halen" om de loper achterna te lopen. Ik excuseer me dan altijd 200x maal en bijten zal zo'n ras nooit doen, maar dat weet jij als loper natuurlijk niet

Bij de niet gevaarlijke rassen, genre labrador, border, ... kan ik als tip geven: blijven stilstaan en je hand aanbieden aan de hond: dat beest wil gewoon eens ruiken ;)
Bij de gevaarlijke rassen genre mechelse scheper: run Forrest run! Al paar keer meegemaakt, en dan besef je elke keer dat je zeer snel kan lopen als het moet, en dat zo'n beest altijd wel stopt als het te ver van zijn huis is.
With all due respect: bullshit, elk ras kan bijten.

Inderdaad.

Op zich dierenvriend, maar toch ook al eens een stamp moeten geven aan een hond toen deze op mij en mijn klein kind kwam afgelopen.

Het zeker voor het onzekere in zo een geval.
Tuurlijk, indien slecht opgevoed kan het bij elke hond gebeuren: ik bedoelde eerder dat het in hun genen zit om schapen te drijven, dus controle en samenwerking zit in hun instinct, niet agressie... je wil als herder toch niet dat de hond je schapen gaat bijten hé 🤪

Het blijft een dier en 100% zeker ben je nooit.
Het is niet zo gek om u in te denken waarom een hond agressief kan reageren op een loper. De verantwoordelijkheid ligt in de eerste plaats bij de eigenaar, maar als loper anticipeer je gewoon en zoek je het niet op natuurlijk.
Beter even op voorhand stoppen en de eigenaar de hond zijn lijn wat korter laten nemen.

En als jij een Mechelse herder eraf kan lopen ben je toch een straffe kerel ze :P
Zonder moeite lopen die vlot boven de 30km/h.
Maar goed er nog verschil tussen achter u aan komen om u af te schrikken of voor u effectief te hebben. In situatie 1 maak je nog een kans, situatie 2 ga je tegen het dek gaan en er niet goed van afkomen.
Kennis van mij is bij hondenbrigade en heb daar al enkele foto’s van gezien, dat wil je echt niet meemaken. En dat zijn dan nog getrainde honden om gewoon te pakken en neer te halen. Een minder getrainde, nee lief gaat dat niet zijn.

Het blijft een dier en 100% zeker ben je nooit.
Het is niet zo gek om u in te denken waarom een hond agressief kan reageren op een loper. De verantwoordelijkheid ligt in de eerste plaats bij de eigenaar, maar als loper anticipeer je gewoon en zoek je het niet op natuurlijk.
Beter even op voorhand stoppen en de eigenaar de hond zijn lijn wat korter laten nemen.

En als jij een Mechelse herder eraf kan lopen ben je toch een straffe kerel ze :p
Zonder moeite lopen die vlot boven de 30km/h.
Maar goed er nog verschil tussen achter u aan komen om u af te schrikken of voor u effectief te hebben. In situatie 1 maak je nog een kans, situatie 2 ga je tegen het dek gaan en er niet goed van afkomen.
Kennis van mij is bij hondenbrigade en heb daar al enkele foto’s van gezien, dat wil je echt niet meemaken. En dat zijn dan nog getrainde honden om gewoon te pakken en neer te halen. Een minder getrainde, nee lief gaat dat niet zijn.
op korte afstand geraak ik toch wel aan 27 km/u en obviously starten we niet beiden aan de startlijn hé :biglaugh:

Ik ben onlangs nog omver gekegeld door ne Mechelse scheper. Ik kreeg daar echter dan likjes van :tongue: en dan de eigenaar: "sorry sorry sorry!"
Ja OK. Ik kan goed om met honden (honden ruiken dat) en ik word eigenlijk nooit gebeten.
(Op 49 jaar tijd amper 1x door een hond die echt psychopatisch was en zelfs de eigenaar beet --> Die hond hebben ze een spuitje moeten geven)

Maar wat als ik jou was? Gaat die eigenaar dan ook "sorry sorry sorry!" zeggen? Want neen gaan lopen lukt niet hoor als die hond u echt wil en moet hebben.

Je moet een hond als eigenaar altijd onder controle hebben. Amen.

Ik ben onlangs nog omver gekegeld door ne Mechelse scheper. Ik kreeg daar echter dan likjes van :tongue: en dan de eigenaar: "sorry sorry sorry!"
Ja OK. Ik kan goed om met honden (honden ruiken dat) en ik word eigenlijk nooit gebeten.
(Op 49 jaar tijd amper 1x door een hond die echt psychopatisch was en zelfs de eigenaar beet --> Die hond hebben ze een spuitje moeten geven)

Maar wat als ik jou was? Gaat die eigenaar dan ook "sorry sorry sorry!" zeggen? Want neen gaan lopen lukt niet hoor als die hond u echt wil en moet hebben.

Je moet een hond als eigenaar altijd onder controle hebben. Amen.
Ik ga er vanuit als loper dat geen enkele hond die ik tegenkom "mij moet hebben" ;)

als je natuurlijk een tuin passeert waar toevallig het hek niet goed dicht is en jij passeert dan kan die hond wel effe zijn territorium gaan "verdedigen"

eerst effe stilstaan en dan langzaam achterwaarts stappen terwijl je de hond in het oog houdt durft ook te werken soms

Ik ga er vanuit als loper dat geen enkele hond die ik tegenkom "mij moet hebben" ;)
Ik ga uit van het omgekeerde. Als het een LSD is dan zeg ik altijd iets in de aard van: Hey schattebolletje. Hey lieverd! En dat helpt in 100% van de gevallen (tot op heden).

Maar ja ik heb tientallen jaren lang niets anders gekend dan 'honden'. Ook gewoon als kind liggen spelen met wildvreemde honden en zo. Mijn neef daarentegen was 'altijd' gebeten door diezelfde honden van het 'straat'. (vroeger mochten honden nog los lopen hé).

Anyways back on topic. Zie je een 'hond'? Dan trek je uw loopschoenen aan en ga je LOPEN !!! :D

Terug
Bovenaan