Algemene Loopthread

Ik zou graag een programma zien voor mensen die terug uit blessure komen. Dat is iets waar veel lopers vroeg of laat toch eens nut aan beleven.
In de volgende grote update zal er een schema zijn om zowel te starten met lopen of om de conditie terug op te bouwen naar 5km of 10km.

Aaauw dat was zonet even pijnlijk. Plots een hagelstorm van jewelste! Felle hagelbollen van -1 graden die 10 minuten lang onderweg naar huis op mijn hoofd en handen vielen. Ondanks de nodige bescherming ben ik bijna het bewustzijn verloren tijdens het lopen. In 10 jaar nog nooit zo'n shit meegemaakt. Precies of ik kreeg continue ijskoude kogels over mij.

Eens thuis ben ik letterlijk met mijn loopkledij in de douche gaan staan, want ik kreeg mijn loopvestje niet meer uit, zo verkleumd waren mijn vingertoppen. Ik zag ook echt scheel en troebel. Ik was echt helemaal choco! (En dat was niet door de loopsnelheid hé).

Aaauw dat was zonet even pijnlijk. Plots een hagelstorm van jewelste! Felle hagelbollen van -1 graden die 10 minuten lang onderweg naar huis op mijn hoofd en handen vielen. Ondanks de nodige bescherming ben ik bijna het bewustzijn verloren tijdens het lopen. In 10 jaar nog nooit zo'n shit meegemaakt. Precies of ik kreeg continue ijskoude kogels over mij.

Eens thuis ben ik letterlijk met mijn loopkledij in de douche gaan staan, want ik kreeg mijn loopvestje niet meer uit, zo verkleumd waren mijn vingertoppen. Ik zag ook echt scheel en troebel. Ik was echt helemaal choco! (En dat was niet door de loopsnelheid hé).

Het weer dat we momenteel hebben is inderdaad niet evident om mee om te gaan als loper door de plotse veranderingen. Gisteren tijdens mijn tochtje ook sneeuw en hagel te verduren gekregen, in combinatie met de felle wind hoogst onaangenaam. Gelukkig wel een Gore-tex vestje om mij wat te beschermen, maar dan toch.

Na zo’n hagelbui zoals jij hebt meegemaakt vind ik het ook niet altijd evident om terug op te warmen.

Ik ben van plan om een onderscheid te beginnen maken tussen trainingschoen en wedstrijdschoen. Zijn er hier lopers die tijdens het trainen ook regelmatig van schoen wisselen afhankelijk van het type training dat je gaat doen?

Waarom zou je dat doen? Hoe hou je gemakkelijk de mileage bij als je verschillende trainingsschoenen hebt?

Ik ben van plan om een onderscheid te beginnen maken tussen trainingschoen en wedstrijdschoen. Zijn er hier lopers die tijdens het trainen ook regelmatig van schoen wisselen afhankelijk van het type training dat je gaat doen?

Waarom zou je dat doen? Hoe hou je gemakkelijk de mileage bij als je verschillende trainingsschoenen hebt?

Regelmatig uw schoenen roteren is zeker een goed plan, anders loop je het risico enkel dat ene type gewoon te worden.

Via Strava kan je gemakkelijk schoenen toevoegen als uitrusting. Per training/loop geef je dan gewoon aan met welke schoen je hebt gelopen en dan heb je een mooi overzicht van de kilometers per paar.

Ik ben zelf vooral een trailloper en heb dus vooral trailschoenen. Op de weg loop ik vooral met Altra Escalante als d’ailleurs trainer en heb ik een paar Carbon Rocket van Hoka als wedstrijdschoen of voor time trials. Voor trail schoenen maak ik vooral het onderscheid tussen lichtere schoenen voor het kortere werk en dan schoenen voor de ultra’s. Dat in combinatie met het profiel van de zool voor het type ondergrond.

Naast wat @Karry98 aangeeft, ook in Garmin Connect kan je je schoenen per activiteit selecteren wanneer je dat vaker gebruikt.

Ik ben nu niet echt een doorgewinterd loper maar ik roteer toch ook. Ik heb Hoka's: paartje Clifton 6 voor lange en/of rustige runs, paartje Rincon 2 voor intervallen en/of als ik eens echt wil doorlopen (wat dat voor mij toch betekent :laugh: ). Die Clifton's zijn nu bijna versleten, dus vanaf deze week ga ik die opzij houden voor als het natter of vuiler ligt en komt er een paar Clifton 7 bij.

Ik heb mijn Nike Free RN's voor korte loopjes. Eigenlijk onder de 3km, maar afhankelijk van wat ik aandurf. Intervallen en zo. Komt meestal ook zo uit dat ik niet 2 dagen na elkaar met dezelfde schoen ga lopen. Voor de rest heb ik maar één andere schoen. Een iets snellere "raceschoen" zou misschien ooit nog wel plezant zijn, maar voorlopig is het niet nodig voor mij.

Naast wat @Karry98 aangeeft, ook in Garmin Connect kan je je schoenen per activiteit selecteren wanneer je dat vaker gebruikt.

Ik ben nu niet echt een doorgewinterd loper maar ik roteer toch ook. Ik heb Hoka's: paartje Clifton 6 voor lange en/of rustige runs, paartje Rincon 2 voor intervallen en/of als ik eens echt wil doorlopen (wat dat voor mij toch betekent :laugh: ). Die Clifton's zijn nu bijna versleten, dus vanaf deze week ga ik die opzij houden voor als het natter of vuiler ligt en komt er een paar Clifton 7 bij.
Ik weet dat het mogelijk is om het via GC te doen, maar vind die interfaces zo ongelooflijk onhandig. Zou het veel handiger vinden om op het einde van mijn activiteit op mijn horloge aan te duiden met welke schoenen ik gelopen heb.

De weersveranderingen zijn echt wel crazy - snel weer richting de 20 graden aub!

Vandaag voor mijn intervalsessie echt moeten beuken tegen de wind, absoluut geen fan van. Het is dan meer focussen op het 'controleren' van je bovenlichaam, dan op het effectief snelheid maken

De weersveranderingen zijn echt wel crazy - snel weer richting de 20 graden aub!

Vandaag voor mijn intervalsessie echt moeten beuken tegen de wind, absoluut geen fan van. Het is dan meer focussen op het 'controleren' van je bovenlichaam, dan op het effectief snelheid maken
Ik ook totaal geen fan van felle wind hate it!! Dat snijdt de benen veel sneller af. Als er veel wind is doe ik meestal rustiger aan op training..

Ik ook totaal geen fan van felle wind hate it!! Dat snijdt de benen veel sneller af. Als er veel wind is doe ik meestal rustiger aan op training..
Eerder noodgedwongen rustiger aan doen :P
Ooit zo eens een halve marathon gelopen met 15km harde tegenwind, stikkapot was ik :P

Makila, krijg echt de indruk dat jij echt altijd alles meemaakt en in de ergste graad. Beetje hypochondertrekken vind ik naast de onwaarschijnlijk aanwezige vastgestelde diagnoses. Vind je dat nu zelf niet dat je vaak kan overdrijven? Iedereen heeft wel wat hoor, en de ene al wat meer dan de andere. Maar loop daar toch niet zo mee te koop. In uw loopverhaaltjes ben ik best geïnteresseerd, in al uw niet loopmedische verhalen etc iets minder

Nu paar loopjes met de Altra escalante achter de rug. Inderdaad even aanpassen, loopt veel anders dan men pegasus 37. Voelt lomper te lopen en een scherpe bocht nemen is ook moeilijker omdat je amper zijdelingse steun hebt.
Wel een pak meer plaats voor men voorvoet en geen blaarvorming of last van men teennagels wat ik bij de pegasus wel elk loopje heb.

Nu nog een schoen vinden met beide positieve eigenschappen en dan ben in content 😀

Alé goed nieuws geen exotische problemen met de voet te zien maar wel nog een ontsteking.

Zit ondertussen al aan week 4 rust en week 2 ontstekingsremmers zonder merkbare verbetering, duurt dit altijd zo lang ? :wallbash:

Terug
Bovenaan