Algemene Loopthread

Vandaag zie je toch letterlijk op polar dat ik last had van de temperatuursdaling. Van 15 graden op woensdag naar 3 graden vandaag.
Ik had moeite om de spieren warm te krijgen.

Ik liep de eerste 5km véél krampachtiger en met véél méér moeite dan de laatste 5km.
Nochtans liep ik de 2de 5km een stuk sneller. Dat ging echter véél vlotter en ook de HR zakte gemiddeld genomen.
Mijn gemiddelde HR was dus hoger tijdens de eerste 5km dan tijdens de laatste 5km ondanks een trager ritme.

Waar kan je de duidelijke uitleg vinden om hier een routine in te krijgen? Ik zit echt vast van kop tot teen. Denk ook dat dat den aanleiding is van elke keer verrekkingen te doen in mijn hamstrings.
Die oefeningen staan in sheet en ik duid telkens aan welke ik gedaan heb en hoeveel reps, steeds probeer ik dan verder te gaan. Stretchen altijd minimum 8 minuten aanouden, langer is beter maar 8 minuten is sweet spot. Als je meer uitleg wilt over deze en dingen waarop ik me gebaseerd heb

- https://www.fixflatfeet.com/
- https://www.thefootcollective.com/
- https://www.thegaitguys.com/
- https://posemethod.com/running/
- https://www.amazon.com/Anatomy-Runners-Unlocking-Potential-Prevention/dp/1620871599

Er bestaan van die websites die excercises voor running aanbieden in de vorm van videos. Ik had es ene gezien waar de uitleg wel vrij accuraat was maar ken de naam niet meer. Het is spijtig dat geneeskunde in ons land nog steeds terugvalt op wat ibuprofen en steunzolen, maar meestal hou ik mijn mond erover want je komt snel over als een antivaxer :scream:

Ik ben helemaal geen dokter, maar heb 5 jaar+ met shin splints gesukkeld en was echt een hel voor mij dus ik wil wel graag andere mensen helpen met zelfde probleem.

Vandaag eens op mijn houding gelet bij alles wat ik deed. Mooi squatten om zaken op te rapen, zware kisten te heffen enzovoort.

Bij het onkruid trekken, is dat zelfs gewoon vermoeiend.

Er gewoon opletten, vergt al continue aandacht.

Het valt pas op als je erop let hoezeer een lichaam in onbalans is. Bvb. Het oprapen van iets licht op 1 been met het andere been gestrekt, heeft de nodige correcties en gewenning nodig.

Een gewone full squash zonder me ergens vast te houden of te corrigeren, lukt gewoon niet.

Toch iets om te mee bezig te zijn.

Ik ga proberen elke morgen de molding mobility van bodyweight fitness te doen.

Niet normaal hoe mijn linkerschouder kraakt als ik gewoon large arm circles doe.

Ook proberen 1 keer per dag die starting stretching te doen.

Ibuprofen kan zeker en vast helpen tegen de pijn. Natuurlijk pakt dat het probleem niet aan. Ik zou zeggen, als shin splints opkomen, ijs leggen 3x per dag + ibuprofen nemen. Daarbij nog spierverstevigende oefeningen doen. Ook goed die hamstrings + kuiten stretchen.
Probleem is dat ibuprofen pijn echt verstopt. Met momenten wist ik niet meer dat ik shin splints had tot het echt zware stressfracturen waren. En dat was na een goeie week lopen met ibuprofen. Shin splints pijn is zelden zo slecht te verdragen dat je, als niet loopt, ibuprofen moet nemen. Ja kan het een weekje nemen als je niet loopt maar de combinatie is gevaarlijk.

Ik zit tot volgende week zaterdag (onder lichte dwang van de madam) aan onze kust ipv in de Ardennen (De Haan om exact te zijn). Als iemand zin zou hebben om samen een rondje te lopen op het strand/in de duinen/... laat het me maar weten. Ik ben hier volledig uit mijn element en wil na 1 dag al naar de Ardennen 😢

Probleem is dat ibuprofen pijn echt verstopt. Met momenten wist ik niet meer dat ik shin splints had tot het echt zware stressfracturen waren. En dat was na een goeie week lopen met ibuprofen. Shin splints pijn is zelden zo slecht te verdragen dat je, als niet loopt, ibuprofen moet nemen. Ja kan het een weekje nemen als je niet loopt maar de combinatie is gevaarlijk.
Je moet de oorzaak wegnemen en natuurlijk niet gewoon pijnstilling nemen.
Maar goed iedereen maakt zich er schuldig aan. Rust roest :P

Nog ffjes doorbijten en we zitten terug met 30 graden te lopen, kan niet wachten. Zomer is echt het mooiste seizoen voor sporters.
Vandaag was het ideaal loopweer en de looppartner had er zin in. Eerste 5km waren nog rustig maar daarna begon mijn looppartner plots te versnellen naar ruim 11km/u (De rotzak! :D). Ik heb mij niet laten kennen en ik voelde mij best goed, dus hij heeft een vol uur doorgetrokken tegen dat tempo -met mij in het zog- en op het einde ging hij nogmaals versnellen naar 11,5km/u. Dat laatste was toch vrij hard afzien maar ik had nog redelijk wat overschot. (zonder mijn HR echt omhoog te laten gaan)

HR was véél beter dan vrijdag. Het was ook minder fris. Ik heb 2% in het rood gelopen (Dat is eigenlijk dus 0% na correctie), gemiddelde HR 155 (lage zone 3) en ruim 18km in totaal tegen net géén 11km/u gemiddeld.

Die HR is nog wel OK voor een lange duurloop. Ik loop meestal een hoge zone 2, maar een lage zone 3 durf ik dus ook wel eens doen. (zoals vandaag)

Laatst bewerkt:
Dit dus. Telkens dat ik een rustperiode nam door shin splints bleef het gewoon een lange tijd aanslepen de kwaaltjes. Direct na terug beginnen met lopen direct terug vlaggen. Enkel rust is niet voldoende..
Deels mee eens, maar niet helemaal. Je moet natuurlijk de oorzaak wegnemen maar eens dat gebeurd is, kan shin splint, 'soms' wel spontaan genezen. Het probleem is wel dat de genezing absurd lang kan duren, dat is echt frustrerend. Bij mij duurde dat zo'n 13 maanden (!). Al die tijd kon ik dus niet lopen en elke keer ik het toch probeerde had ik meteen terug verschrikkelijk véél pijn.

Maar eens genezen, is dat effectief nooit nog teruggekomen. Ik voel al vele jaren niets meer. En dan bedoel ik ook: Niks.

Natuurlijk niet iedereen met shin splint zal er volledig van herstellen, maar het kan dus wel.

Volgende week een RX/Echo van m'n voet, 14 dagen rust, ijs en diclofenac hebben neits opgeleverd :(

Heeft er trouwens iemand ervaring met op rollen fietsen om de loopconditie te onderhouden? Mijn vader heeft nog zo'n tackx staan maar heb geen flauw idee of het een nuttige bijdrage kan leveren?

Je zal je conditie onderhouden maar hou er rekening mee dat dat maar één aspect is van lopen he. Zoals een wielertoerist ook niet meteen een marathon zal kunnen lopen, of zoals ik ook niet meteen 200 kilometer op een fiets kan zitten. Je gebruikt toch wel andere spieren.

Mijn hamstringblessure lijkt genezen te zijn. Vorige week nog is 58K aangetikt. Wel weer het gevoel dat ik op 6 weken in totaal 6 maand aan opbouw verloren ben.
Ik ben nu wat aan het uitkijken naar doelen later op het jaar. Na twee geannuleerde events van 70-80 kilometer denk ik dat ik die stap gewoon oversla en direct een 100K probeer. En aangezien ik niet veel hoop heb om deze zomer buiten Europa te geraken overweeg ik een loopvakantie. Eifelsteig op een week (312K) spreekt mij aan maar is qua mileage misschien te zwaar.

Je zal je conditie onderhouden maar hou er rekening mee dat dat maar één aspect is van lopen he. Zoals een wielertoerist ook niet meteen een marathon zal kunnen lopen, of zoals ik ook niet meteen 200 kilometer op een fiets kan zitten. Je gebruikt toch wel andere spieren.
Ik loop nu gemiddeld 70-100km per maand. Dat is eigenlijk niet zoveel, maar misschien verrast jou dit: Dat is eigenlijk al voldoende om mijn basisconditie, voor de volle 100% te behouden. Ik verlies echt 'niks' van mijn basisconditie met dit lage aantal kilometers (tov afstand van een HM of meer)

Voor een marathon is inderdaad wel (veel) meer nodig. Dan zal ik de maandkilometers minstens moeten verdrievoudigen.
En dan moet ik ook traag opbouwen (het belangrijkste van allemaal!), anders krijg ik gegarandeerd blessures. Je spieren moeten zich daarop aanpassen. En die 1km/u die ik dan sneller moet lopen -tijdens een wedstrijd- over een grotere afstand tov mijn basissnelheid, die verkrijg ik ook alleen maar door meer te trainen.

Volgende week een RX/Echo van m'n voet, 14 dagen rust, ijs en diclofenac hebben neits opgeleverd :(

Heeft er trouwens iemand ervaring met op rollen fietsen om de loopconditie te onderhouden? Mijn vader heeft nog zo'n tackx staan maar heb geen flauw idee of het een nuttige bijdrage kan leveren?
Je conditie onderhouden is wel belangrijk. Meer kan je niet doen denk ik? Akkoord je gebruikt andere spieren, maar eens je terug kan lopen moet je vooral niets forceren en rustig opbouwen.

Laatst bewerkt:
Daar ben ik me zeker van bewust maar om toch een beetje conditie te behouden leek me dit een goeie optie.

Alé ik weet nog niet wat er aan de hand is maar ik vrees dat het wel iets langdurig zou kunnen worden.

Ivm fietsen. Een week nadat ik ne marathon liep in 2017 reed ik 30+km met de fiets. Ik reed vlotjes op bepaalde momenten, tegen 30km/u en ik vond dat een slakkentempo. Ik hijgde niet eens. Maar waar ik het meeste last van had was mijn zitvlak. Dat lag de volgende dag dus helemaal open. Als je veel fietst heb je daar meer spieren en ook een eeltlaag denk ik (?). Ja dat heb je dan niet hé!

Ook de bovenbenen deden een beetje pijn, maar dat viel nog mee. Dus ja totaal andere spieren hé, dat klopt zeker en vast.

Trenara gaat fietstrainingen opnemen in zijn app. Louter om de loop trainingen aan te passen

Sinds december 2 loopjes per week ( ben een fietser ) de basis voor de fiets was er wel eind februari maar miste nog de power in de benen.

Ik zit tot volgende week zaterdag (onder lichte dwang van de madam) aan onze kust ipv in de Ardennen (De Haan om exact te zijn). Als iemand zin zou hebben om samen een rondje te lopen op het strand/in de duinen/... laat het me maar weten. Ik ben hier volledig uit mijn element en wil na 1 dag al naar de Ardennen 😢

Ik ben ook geen fan. De belgische kust is een karikatuur vd betonnen vlaamse compsumptiemaatschappij. De "duinbossen" in de Haan zijn nog cava,maar echt bos is dit toch niet he.

Ik ben ook geen fan. De belgische kust is een karikatuur vd betonnen vlaamse compsumptiemaatschappij. De "duinbossen" in de Haan zijn nog cava,maar echt bos is dit toch niet he.
Wij zitten veel in Oostduinkerke, in de winter is het strand nochthans ideaal om te lopen ( hard zand )
Nu begin ik af te wisselen tussen strand en naar richting binnenland. Soms teveel fietsers / mensen die denken dat de baan voor hun alleen is.

Inderdaad, bovendien ben je daar relatief snel door en wandelt er momenteel ook super veel volk.

Vandaag uiteindelijk de eerste 49km van de GR 5A kustroute gelopen. Die loopt van De Panne tot in De Haan, ik ben in Bredene gestopt. Het eerste deel van die route vond ik echt nog wel in orde, tot in Middelkerke zeg maar. Heel veel duinen waar geen kat was, wel een aangename ontdekking.

Ik moet wel zeggen dat ik zelden zo hard heb moeten zwoegen om vooruit te geraken door de wind. Gelukkig zeker niet de hele route vol op kop, meestal schuin in de flank, maar de secties dat ik hem wel volop tegen had, waren echt moordend.

Soit, weer een lange training achter de rug en dat ploegen in de duinen compenseert toch voor de afwezige hoogtemeters.

Trenara gaat fietstrainingen opnemen in zijn app. Louter om de loop trainingen aan te passen

Ik zou graag een programma zien voor mensen die terug uit blessure komen. Dat is iets waar veel lopers vroeg of laat toch eens nut aan beleven.

Terug
Bovenaan