Algemene Loopthread

Trouwens een interessante vraag, worden je voeten groter van barefoot schoenen? Draag nu ern aantal maanden niks anders meer. Indruk dat mijn loopschoenen te klein zijn geworden sinds een paar weken.
Ik las dat ze breder zouden worden en dat je boog iets hoger kon worden, dus normaal zou je voet korter moeten worden niet langer. Ik merk zelf voorlopig niet veel verschil in de structuur van m'n voeten na nu ~1 jaar bijna alleen barefoot schoenen te dragen voor dagelijks gebruik. Ik moet wel zeggen dat veel gewone schoenen altijd al te smal zijn geweest voor mij en ik altijd al last heb gehad met schoenen vanwege m'n hoge wreef. Wat ik wel weet is dat ik -zolang m'n lichaam het toelaat- niet meer terug wil naar gewone schoenen. Barefoots zitten me echt veel beter. M'n voeten doen veel minder (snel) pijn sinds ik barefootschoenen draag, terwijl ik 25 jaar lang steunzolen gedragen heb en ze zogezegd heel m'n leven moest dragen volgens verschillende dokters. 🤡

Lopen doe ik wel nog voornamelijk op een loopschoen, wel van Altra (zero drop, wide toebox). Dat is zeker een aanrader is als je barefoot schoenen gewoon bent. Mocht je overstappen, kan je best wel heel rustig overstappen en niet ineens volledig overschakelen. Bij mij heeft het ~6 maanden geduurd om al m'n runs met schoenen zonder drop te doen. Altra heeft sinds een tijd ook schoenen die niet meer de originele 'footshape'-lijn zijn en ze hebben sinds dit jaar helaas ook schoenen met 4mm drop. Ze zijn overgenomen en de filosofie die het merk zijn naam heeft gegeven is aan het verdwijnen.

Laatst bewerkt:
maar wanneer is uw conditie daadwerkelijk verbeterd? Is dat pakweg bij een bepaalde snelheid - 5:30 bv - lopen in zone 3 voor 16km tov zone 4, ervan uitgaande dat de omstandigheden gelijk blijven.
In 2017
HM - Zone 3 - 5:10/km (gemiddeld - op mijn piek was het zelfs < 5:00 in zone 3 - op een vlak parkoers welliswaar)
In 2024
HM - Zone 3 - 5:30/km (gemiddeld)

Dus wat jij zegt. Maar bij mij is het de omgekeerde richting, de conditie is nu minder in deze vergelijking :tongue:

Let wel op dat je best de gemiddelden neemt van de maand of zo om echt de vorderingen te kunnen zien. Want de ene dag is de andere niet.

Zo kan het perfekt zijn dat ik vandaag 10 km loop aan 6:00 in zone 2. En een week later is dat in zone 3 onder quasi identiek dezelfde omstandigheden. Is mijn conditie dan dramatisch achteruitgegaan? Neen. Dat is dan de dagvorm, minder goed geslapen, misschien iets sluimerend in je lichaam ..

Laatst bewerkt:
Trouwens een interessante vraag, worden je voeten groter van barefoot schoenen? Draag nu ern aantal maanden niks anders meer. Indruk dat mijn loopschoenen te klein zijn geworden sinds een paar weken.

Jep. Vooral in de breedte kunnen barefoots voor grotere voeten zorgen.

Sinds 2019 draag ik enkel barefoot schoenen.

Een aantal oude schoenen knellen nu, een aantal doen zelfs pijn als ik deze nu aandoe. Wat vroeger niet was.

Kan goed zijn dat je loopschoenen eigenlijk altijd al te klein zijn geweest, maar dat je het gevoel van een "geknelde voet" gewoon was.

Mijn gewoon schoenen knellen maar mijn loopschoenen niet.
Nu heb ik geen gewoon schoenen meer. Blauwe nagels horen er af en toe wel.eens bij.

Ik ga waarschijnlijk eind augustus voor een kleine week naar de Vogezen. Als het weer goed is zou ik toch graag eens een echte trail run doen in de bergen. Dan maak ik er ineens een hoogtestage van voor de HM van Brugge :biglaugh: 't zal weliswaar met mijn huidige loopschoenen zijn, ik ga niet speciaal trail schoenen kopen voor die ene keer. Een loopvest heb ik al (4L), dus daar kan ik wel het nodige in kwijt.

Echter weet ik niet goed hoe ik mijn afstanden en hoogtemeters moet inschatten in zo'n gebied in vergelijking met hier. Verste afstand gelopen tot nu toe is 24km op training - daar konden wel nog een paar km's bij zonder problemen - maar in het biljart vlakke Vlaanderen natuurlijk. Bedoeling is vooral om te genieten en niet om een tijd neer te zetten, dus bergop wandelen vind ik geen probleem. Iemand een idee uit eigen ervaring hoeveel hoogtemeters te veel zijn als je enkel vlak gewoon bent en op hoeveel km ik mag gokken?

Ik ga waarschijnlijk eind augustus voor een kleine week naar de Vogezen. Als het weer goed is zou ik toch graag eens een echte trail run doen in de bergen. Dan maak ik er ineens een hoogtestage van voor de HM van Brugge :biglaugh: 't zal weliswaar met mijn huidige loopschoenen zijn, ik ga niet speciaal trail schoenen kopen voor die ene keer. Een loopvest heb ik al (4L), dus daar kan ik wel het nodige in kwijt.

Echter weet ik niet goed hoe ik mijn afstanden en hoogtemeters moet inschatten in zo'n gebied in vergelijking met hier. Verste afstand gelopen tot nu toe is 24km op training - daar konden wel nog een paar km's bij zonder problemen - maar in het biljart vlakke Vlaanderen natuurlijk. Bedoeling is vooral om te genieten en niet om een tijd neer te zetten, dus bergop wandelen vind ik geen probleem. Iemand een idee uit eigen ervaring hoeveel hoogtemeters te veel zijn als je enkel vlak gewoon bent en op hoeveel km ik mag gokken?
Ohm trail original gedaan, 35 km, 2000hm en dat was niet echt haalbaar met mijn vlakke training… heb het gefinisht, maar meer gewandeld dan gelopen …

Ben ook een paar jaar geleden naar de Vogezen gegaan en dat was eigenlijk wel ca va qua steiltegraad, doe gewoon op je gemak, is geen schande om te wandelen als het steil is 😉

Een vraag ik zou graag Tabata training willen doen maar doe je die 4 sets achter elkaar of neem je een langere rust pauze tussen de sets door

Alvast een dikke merci om te antwoorden

13,1 km deze ochtend - 1:17:41 - 148 HR (79% zone 3) - 5:55

Dit was de langste duurloop sinds de 20 km van Brussel en vanaf een uur lopen merkte ik dat ook: Dan ging de HR geleidelijk aan naar omhoog.
Na mijn voetblessure heb ik toch mijn tijd genomen om terug op te bouwen.

Laatst bewerkt:

Uit eigen ervaring mag je toch rekenen dat het makkelijk 30% zwaarder is dan wanneer je vlak loopt.
Trouwens vrees niet, je hoeft niet off-road te gaan om in de Vogezen hoogtemeters te pakken :P

Alles hangt af van waar je juist zal verblijven. Maar als je niet gewoon bent om veel bergop en vooral bergaf te lopen kan het echt wel vies tegenvallen.
Niet alleen op de moment zelf, maar vooral ook na de training wanneer er stukken spier stijf zijn die normaal nooit stijf zijn in België.

Ik koop overal een beetje, meestal zoek in op Google naar de schoen doe ik wil en kijk dan bij Shopping/Producten waar die het goedkoopste staat.

Welke webshops raden jullie aan voor hardloopschoenen? Mijn asics zijn intussen versleten.
Zijn er bepaalde webshops die scherpe prijzen hebben?
Alltricks en runerrinnn hier we voornaamste websites.
Ik ben ook nog al fan om de duurdere modellen (vb mijn adidas adios pro2) via vinted te kopen. Schoenen met een vaak helemaal intacte zool tegen een fractie van de prijs

Ik heb vandaag de 10 km training van Garmin afgerond. Uiteindelijk 55:30 er over gedaan, een tempo van 5:33/km. Mijn bedoeling was eigenlijk een tempo van 5:40-5:45/km aan te houden maar het bleek toch moeilijk om mezelf in te tomen, zeker op het eind toen ik nog versnelde en op een bepaald moment 4:55/km liep.

Maar heel tevreden van het opbouwschema en van mijn tijd! Heb een beetje meer moeten geven dan tijdens de trainingen, hartslag was wat hoger, maar ik had het gevoel dat ik nog wat overschot had alvast.

Nu weet ik eerlijk gezegd niet goed wat mijn volgende stap moet zijn. Ik wil sowieso 10 km blijven lopen, wat zou een realistische richttijd zijn voor een schema van 12 weken? 54 min, anderhalve minuut sneller? Of mag ik wat ambitieuzer zijn? En is het beter om even een tijdje 10 km aan te houden zonder op snelheid te focussen of gewoon nu meteen al een nieuw doel te stellen en snelheid op te bouwen?

En weer last van de achillespees. Blijft me toch parten spelen, ben het beu aan het raken, is nu al jaren aan een stuk.

Hier ook terug een pijntje al enkele weken. Maar nu in de kuit. Is geen verrekking maar voelt alsof ge u snijdt.

Welke webshops raden jullie aan voor hardloopschoenen? Mijn asics zijn intussen versleten.
Zijn er bepaalde webshops die scherpe prijzen hebben?
Ik heb één model dat ik altijd koop (in mijn geval asics kayano gel) maar ik koop altijd het model van 1 of 2 jaar geleden. Die zijn tegen nu een pak afgeprijsd en als je maat nog beschikbaar is (meestal onverkochte stock) dan heb je een paar voor +/- 120€ ipv 180 à 200. Ik heb ze de voorbije 2 keer via amazon (.de denk ik) gekocht.

Ik heb één model dat ik altijd koop (in mijn geval asics kayano gel) maar ik koop altijd het model van 1 of 2 jaar geleden. Die zijn tegen nu een pak afgeprijsd en als je maat nog beschikbaar is (meestal onverkochte stock) dan heb je een paar voor +/- 120€ ipv 180 à 200. Ik heb ze de voorbije 2 keer via amazon (.de denk ik) gekocht.
Tevreden van die Kayano’s? Er is hier net een paar onderweg. Runnerslab had me die paar maanden geleden aangeraden, maar toen nog te duur.

Ik heb schrik dat de demping me in de weg gaat liggen om wat tempo runs te maken tov mijn gt-2000’s.

Iemand die hier 'whey' gebruikt als loper? Positieve ervaringen? Negatieve?
Ik gebruik dat wel eens als recup meteen na mijn langere duurlopen of trail runs als ik niet binnen we 30-45 min na inspanning een maaltijd kan eten. Zo heb je alvast je eiwitten binnen voor herstel. Vaak ook na langere duurritten op de fiets op verplaatsing of na triatlon wedstrijden (met dezelfde insteek omdat ik niet meteen kan eten)

Terug
Bovenaan