Algemene Loopthread

Is dat niet omdat je PR's moet accepten in Connect en zolang je dat niet hebt gedaan, je dat blijft krijgen alsof er geen zijn?

Heb ik ook eens gehad, een ontsteking aan die pees doe van je dikke teen over je wreef loopt. Kwam denk ik door veters te hard aan te spannen. Dit waarschijnlijk in combinatie met te veel te lopen = overbelasting. Na paar dagen koelen en verwarmen + ontstekingsremmer en rusten en het was opgelost. Nooit meer last van gehad

3 augustus doe ik mee aan 10km straatloop Lokeren. Doel is sub 36min30. Nog mensen die meedoen?
Trainingbuddy van hier in't straat doet mee, ik ben "helaas" op vakantie. Succes!

Ik dacht dat Loser de woordvoerder is van Trenara, mss weet hij het?

Ale iemand die meedoet aan de linker oever halve marathon? vandaag sta ik officieel geregistreerd als pacer ;) en een paar schoenen krijg ik cadeau als bedanking :cheer:
Een goeie tip voor volgend jaar als het ook rond die periode is!

Nog mensen met een over enthousiaste Garmin horloge? Elk loopsessie geeft die meerdere "achievements" aan zoals snelste km, langste loop, etc terwijl dit niet zo is. Vreselijk irritant.
Idd, eerder meestal de snelste km als achievement. Ik heb geleerd het te negeren.. :)

Long story short ik heb door de functie reset initiële waarden en doel opnieuw instellen een complete fuck-up gemaakt van mijn Trenara Marathon schema...

Dat terug naar de vorige versie zetten, gaat niet... triest eigenlijk voor een app waarvoor je toch betaalt (vooral voor de push naar Garmin eigenlijk).
  1. Welke afstand gebruik je het best om dat ding opnieuw te kalibreren?
    Want alle loopjes dat die app mij de laatste anderhalve maand heeft voorgeschoteld voelden zelden/nooit aan als een maximale inspanning, buiten de loopjes nadat ik al 4 dagen op rij gelopen had of andere sport (boksen/zwemmen) tussendoor én/of ik ben ook 2-3 dagen ziek geweest met buikgriep.
  2. En als ik ook op voeding focus om tegen eind augustus/september toch nog minstens 5kg, max 10kg af te vallen... kan je dat ook herkalibreren zonder je hele trainingsgeschiedenis opnieuw te verliezen?
Tot dusver was ik eigenlijk héél tevreden van die app, vandaar zelfs ervoor betalen, maar nu ben ik wel een beetje ******
Ik zou een mailtje naar de support sturen. Zij kunnen dat soms nog wel terugzetten.

Herkalibreren zorgt nooit voor het verliezen van je trainingsgeschiedenis en kan altijd zonder problemen. Ik pak loopjes van pakweg 5k of 20min als test. Voor mij altijd een handige graadmeter. Maar vanaf 3 a 4 zou voldoende moeten zijn.

Heeft iemand ervaring met de wedstrijd "Edegem loopt?" Ik zoek in die periode een snelle 10k/10m. Op de website vind ik terug dat het parcrous van de 10k een deel onverhard is wat opzich niet zo een probleem is zolang er nog goed door te lopen valt. De 10m begint een kwartier na de 10k en de eerste kilometers overlappen, dus dat lijkt me al sowieso een no-go.

Heeft iemand ervaring met de wedstrijd "Edegem loopt?" Ik zoek in die periode een snelle 10k/10m. Op de website vind ik terug dat het parcrous van de 10k een deel onverhard is wat opzich niet zo een probleem is zolang er nog goed door te lopen valt. De 10m begint een kwartier na de 10k en de eerste kilometers overlappen, dus dat lijkt me al sowieso een no-go.
nooit meegedaan, maar ik woon daar redelijk in de buurt en loop er geregeld, is toch niet het snelste parkoers imo. dan nog in de namiddag dus kans op warmere temperaturen.

Oorzaak ligt niet bij te intensief sporten gezien ik de 2 weken ervoor net beduidend minder gesport heb dan anders. Daarnaast ben ik zeker niet zwaarder aan het trainen dan anders, ik train gewoon veel gerichter. Op alles langer dan 1500m ben ik ooit al wel een pak beter geweest, toen ik een stuk meer trainde dan in nu doe, en toen ben ik ook nooit zo ziek geworden.

Ik heb een strottenhoofdontsteking opgelopen, al voor de zoveelste keer in m'n leven. Ik ken de triggers ervan: te weinig slapen en m'n stem overbelasten. Normaal kan ik al prijs hebben na 1 nacht met weinig slaap en wat veel praten. Zoiets overkomt me nu zelden nog gezien ik de laatste jaren goed oplet dat ik voldoende slaap en m'n stem niet forceer. Nu zat ik 4 dagen op een festival in het buitenland en heb ik me niet ingehouden. Ik heb dagen na mekaar hele optredens meegezongen (of -gebruld :unsure:) en sliep gemiddeld 4 uur nacht. Eigen schuld, dikke bult. Dat ondertussen een vies virus de ronde doet (ik ben niet de enige die ik ken die een week in bed heeft gelegen en lang koorts heeft gehad), helpt natuurlijk ook niet.
M'n lichaam is eindelijk hersteld van de ziekte. Ik heb toch 2 weken niet en daarna 4 weken niet goed kunnen trainen. Het zal wel covid (had wel 2 negatieve zelftests) of iets gelijkaardig geweest zijn.

Sinds twee weken en een half kan ik mezelf eindelijk weer smijten bij inspanningen en herstel ik er ook goed van. Ik ben tijdens de 4 weken na m'n ziekte wel actief gebleven (gemiddeld 20 km/week gelopen + 1-2x/week steppen en wat krachttraining). Alles was aan zulke lage intensiteit dat de goede vorm wel compleet weg is, het was vooral bezigblijven om de belastbaarheid van m'n lichaam niet kwijt te spelen. De afgelopen 2.5 weken heb ik dan weer regelmatig gefietst en (op vakantie) offroad gelopen, wat de facto een soort fartlek was doordat ik mezelf steeds vergallopeerde door de vele hoogtemeters en offroad stukken. :laugh:

Ik herstelde steeds zoals het moest, dus durfde ik het gisteren weer aan om 'echt' te intervallen. M'n blokken rond anaerobe drempel intensiteit gingen 20"/km trager dan eigenlijk zou gemoeten hebben als ik wel volgens schema had kunnen trainen, dat was wel even confronterend. :laugh: Ik heb er vrede mee, want ik had me op voorhand al voorgenomen om aan dat tempo (20"/km trager) te lopen en was blij dat dat op z'n minst ging.

Nu volg ik m'n schema verder, voorlopig nog met aangepaste snelheden. Als ik me tegen ten laatste eind augustus goed genoeg voel om op de laatste van de 4 afstanden die ik op het oog had een PR te lopen dit seizoen, ga ik nog wel een wedstrijd lopen. (Op de overige 3 heb ik in mei al PR's gevestigd.) Indien dat er niet in zit, gebruik ik deze trainingsperiode als opbouw naar de winter. Er zit elke week één drempeltraining bij, dus da's op zich ideaal als voorbereiding op de crossen.

Pluspunt van heel dit verhaal is ook dat de scheenpijn volledig verdwenen is. :p Ik heb ondertussen zelfs terug zo fel getraind dat m'n scheenspieren stijf waren zonder dat ik de eerder vermelde pijnscheuten kreeg, dus ik durf met gerust hart te zeggen dat het probleem van de baan is. :p

Het blijft wat malen in mijn hoofd. Bij een anonieme bevraging van amateurs bij Challenge Roth (hele triatlon) gaf 11% van de deelnemers aan doping te gebruiken in de 12 maanden vooraf. Ik ben echt flabbergasted dat amateurs dat zo massaal doen. Is er bij marathons bij de amateurs dopingcontrole? Blijkbaar is dat toch nodig…

Nog nooit enige controle gezien op marathons en halve marathons :scream:

Ben maar eens nr de dokter geweest vandeweek, want maandag ging ik nog eens 15km lopen na een week van rust, maar moeten stoppen na 7km wegens onuitstaanbare pijn aan de wreef.
Ze heeft aan elk voetbeentje apart zitten voelen/duwen en bij het 2de voetbeentje was het bingo. Zit dus wss een ontsteking op. Best goed rusten, want anders kan dat tot een stressfactuur leiden en dan zijt ge verder van huis. En blijkbaar kunt ge ook niet gewoon een scan van de voet nemen om zoiets te checken, maar moet ge zo'n scan ondergaan waarbij ze u inspuiten met contravloeistof ofzo :unsure:
Dus ik hoop dat een periode niet lopen helpt en dat ik 11/8 de 35k op de TDF nog kan volbrengen 🤞🤞🤞

Laatst bewerkt:
Het blijft wat malen in mijn hoofd. Bij een anonieme bevraging van amateurs bij Challenge Roth (hele triatlon) gaf 11% van de deelnemers aan doping te gebruiken in de 12 maanden vooraf. Ik ben echt flabbergasted dat amateurs dat zo massaal doen. Is er bij marathons bij de amateurs dopingcontrole? Blijkbaar is dat toch nodig…

1 op 10 vind ik wel veel.
Maar wel te onthouden dat in andere landen testosteronsuppletie bij oudere mannen vrij gangbaar is en dat anabolica nogal alom tegenwoordig zijn. Ook bij 40+ populatie vaker gebruik van diuretica ikv bloeddrukcontrole, strikt genomen ook behorende tot de dopingproducten.

Het zou me sterk verbazen dat het hier bvb over EPO zou gaan. Heb je ergens link naar dit artikel?

Vaak worden bepaalde producten genomen die aanleiding kunnen geven tot een positieve dopingtest maar waarbij het verboden middel op zich niet per se bijdraagt aan een betere prestatie in die sport.

Ik heb van teamgenoten weet dat van enkele dopingcontroles. Eentje liep eens podium in een marathon met nog geen 1000 deelnemers in barre omstandigheden en mocht een plasje gaan doen. De anderen waren quasi allemaal op kampioenschappen of grotere wedstrijden, vaak toen ze podium liepen in een race met hooguit 5 deelnemers in hun categorie. :laugh:

Dat doet me wel aan iets denken. Jarenlang heeft een agegrouper op de 10 miles in Antwerpen valsgespeeld om een goeie tijd neer te zetten en die heeft dat ook jaren aan een stuk kunnen doen terwijl het flagrant en overduidelijk was.

Ik zag jaren terug eens dat een 65-plusser een stuk sneller liep dan ik, in de tijd dat de (finish)beelden van alle atleten nog openbaar stonden. Groot was m'n verbazing toen bleek dat dat een man met een allesbehalve sportief postuur was die joggend over de meet leek te komen. Tussen de laatste 2 meetpunten (+/- 1 km uit elkaar toen) verloor die veel meer dan een minuut per kilometer op mij, en bij de meetpunten halverwege én voor de Waaslandtunnel was zijn doorkomst niet geregistreerd. Ik ben dan gaan kijken bij voorgaande edities en daar stelde ik steevast hetzelfde vast. :laugh: Die vent sneed dus steeds een gigantisch stuk van het parcours af, miste twee doorkomstpunten, liep te slenteren tussen gasten die 15-16 km/u liepen, maar heeft jarenlang kunnen valsspelen tot hij opeens niet meer meedeed.

Ik heb van teamgenoten weet dat van enkele dopingcontroles. Eentje liep eens podium in een marathon met nog geen 1000 deelnemers in barre omstandigheden en mocht een plasje gaan doen. De anderen waren quasi allemaal op kampioenschappen of grotere wedstrijden, vaak toen ze podium liepen in een race met hooguit 5 deelnemers in hun categorie. :laugh:

Dat doet me wel aan iets denken. Jarenlang heeft een agegrouper op de 10 miles in Antwerpen valsgespeeld om een goeie tijd neer te zetten en die heeft dat ook jaren aan een stuk kunnen doen terwijl het flagrant en overduidelijk was.

Ik zag jaren terug eens dat een 65-plusser een stuk sneller liep dan ik, in de tijd dat de (finish)beelden van alle atleten nog openbaar stonden. Groot was m'n verbazing toen bleek dat dat een man met een allesbehalve sportief postuur was die joggend over de meet leek te komen. Tussen de laatste 2 meetpunten (+/- 1 km uit elkaar toen) verloor die veel meer dan een minuut per kilometer op mij, en bij de meetpunten halverwege én voor de Waaslandtunnel was zijn doorkomst niet geregistreerd. Ik ben dan gaan kijken bij voorgaande edities en daar stelde ik steevast hetzelfde vast. :laugh: Die vent sneed dus steeds een gigantisch stuk van het parcours af, miste twee doorkomstpunten, liep te slenteren tussen gasten die 15-16 km/u liepen, maar heeft jarenlang kunnen valsspelen tot hij opeens niet meer meedeed.
Da’s nog zieliger dan doping tbh 😂

Da’s nog zieliger dan doping tbh 😂
Dan kom ik op trails ook wel tegen -> zal wel toeval zijn maar waren telkens vrouwen die stuk van het parcours afsneden en daardoor plots podium liepen... op meeste trails is er ook totaal geen controle tussendoor

Vind het gewoon héél zielig als je zoiets consistent doet, je bedriegt jezelf en andere lopers die zoiets zien gebeuren worden er ook niet happy van.

Ik gebruik bananen, gellekes, water en sportdrank. Je wint er niks mee met vals te spelen als amateurke exclusief je eigen ijdelheid.

Ik gebruik bananen, gellekes, water en sportdrank. Je wint er niks mee met vals te spelen als amateurke exclusief je eigen ijdelheid.
Nochtans kan je wel redelijk wat prijzengeld bij elkaar lopen op loopwedstrijden.
En hoe beter je loopt hoe makkelijker het is om sponsoring te vinden en u in in the picture te lopen.

Toen ik nog deftig liep (pakweg 20 jaar geleden) waren er op een jogging een stuk of 4 "grote namen" uit het circuit (bekenden op Belgisch niveau), er kwam een dopingbus aangereden, en niemand van die mannen stond aan de start. Later in de krant gezien dat ze op een stratenloop een half uurtje verder hadden meegedaan.

Vandaag voor het eerst een wedstrijd op spikes gelopen, 1 mijl op de piste. Derde plaats in een tijd van 4:55. In mei liep ik op m'n eerste pistemeeting ooit een 1500m in 4:49:50 in gewone racing flats.

Terug
Bovenaan