Hangt er maar vanaf hoe je taperen omschrijft, hè.
Trouwens, 4w tussen de twee wedstrijden excl recuperatie & taper, dan lijkt het me net de aangewezen methode om te trainen, met redelijk veel intensieve stukken erin te stoppen en de 80/20 ff te laten varen. VO2max en eventueel fatigue resistance, beetje intervalprikkels en tempoloopjes op net onder wedstrijdtempo. Zo zou ik het wel aanpakken. Natuurlijk met overbelasting in het achterhoofd en niet te zot doen, dus totale belasting gelijk houden met daarvoor. Dat betekent dus km's en/of aantal keer gaan lopen drukken.
Taperen is een term waar je nochtans weinig semantisch mee kan omgaan hoor

Het komt neer op minder trainen om het lichaam te laten herstellen en een topprestatie neer te zetten. Wel in de optiek dat het altijd een balans is tussen zeer goed uitgerust zijn, maar ook al te veel onttrained zijn, en weinig tot niet onttraind zijn maar ook niet voldoende hersteld om al die absolute topprestatie te leveren.
Vraag is natuurlijk "hoef je te taperen", daarover kun je discussiëren lijkt me. Zeker als er wedstrijden kort op elkaar volgen dan kan je misschien beter niet taperen, maar gewoon uw schema rond die periode bouwen.
Je moet een hoofddoel leggen, en daar kan taperen zeker nuttig zijn. Maar 5 weken tussen twee hoofddoelen is veel te kort. Je moet gewoon bewust zijn dat je zal moeten kiezen om bij één van beide niet de absolute topprestatie te leveren, maar is dat erg?
Er zijn voldoende lopers die in het hoogseizoen 2-4 wedstrijden per maand lopen, dan loop je gewoon wedstrijden als onderdeel van uw training. De truc is dan proberen een zo constant mogelijke prestatie neer te zetten, de conditie niet zozeer veel beter maken maar aanhouden.
Je gaat niet elke keer uw PB scherper kunnen zetten, maar wel steeds ongeveer dezelfde prestatie kunnen neerzetten.
En laat ons eerlijk zijn. Het kan ook al nuttig zijn om tout court gewoon een constante streak aan te houden qua trainingsopbouw zonder deze noodzakelijk te verbreken omdat taperen bijdraagt aan betere prestaties, een een off-season hoort er ook bij.
Train is gewoon 2 jaar opbouwend en consequent zonder morren. En plan daar gerust af en toe is een wedstrijd in. Ik garandeer u dat je in mei 2026 veel beter zal presteren.
Ik hoor het u graag zeggen hoor 80/20, polarized, de beste methode voor veel atleten dat klopt zo. Maar die andere methodes werken ook. En als jij maar 28 weken per jaar echt traint en dit voor 4u/week dan zal iemand die 50 weken per jaar 7u traint in verhouding en waarschijnlijk ook in absolute getallen veel beter presteren en dus trainen.
Ik heb het nog al eens gezegd maar ik herhaal het graag nog eens. Lopen is een magnifieke sport, maar tegelijk ook een echte kutsport.
De belasting die je lichaam ondergaat door te lopen die kan je niet wegnemen. Een blessure die loert achter elke hoek.
Als jij dus polarized wilt trainen met zuiver lopen dan moet je dus veel laag en lang intensief gaan lopen. Goed, maar dat houdt wel in dat je ook lang die belasting moet ondergaan.
Terwijl wat is uw doel, dat is uw lichaam laag intensief belasten om aerobe uithouding te verhogen. Veel beter ga je in plaats van altijd maar te lopen in de plaats daarvan fietsen. Veel minder belasting en veel meer gefocust op die aerobe uithouding, dat resulteert ook in langere trainingen wat nog meer winsten oplevert.
Ik heb het misschien al eens gezegd maar een clubgenoot heeft door een blessure 3 maanden niet gelopen, is na een week vol op het fietsen gesprongen. Deed weken van 16u/ week terwijl bij het lopen dit eerder 7u was.
Toen die kerel terugkwam heeft die 2x gelopen en zaterdag wedstrijd waarbij hij van 37min naar 35min30 op de 10km is gegaan. Die hoef je niet meer te overtuigen dat fietsen voordelig is, en tevens ook niet dat er wel degelijk een rem zit op wat je met training maximaal kan bereiken
Ik vind het lastig om te bepalen hoe je trainingen aanpakt tussen twee wedstrijden in die kort na elkaar vallen. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat dan het beste werkt voor hem / haar. Iedere loper is ook anders.
Ik probeer mij nog eens te prikkelen her en der. En ja de training gisteren was misschien niet het beste idee? Echter dat is ne lastige vind ik. Maar gaat dit iets veranderen aan mijn eindtijd? Ik ben 100% zeker dat het géén enkele seconde zal schelen. Fout of correct trainen --> De gevolgen daarvan merk je pas op na 'weken of maanden' niet na 1 dag. En eens een dagje (mogelijks?) fout trainen gaat ook geen millimeter verschil uit maken.
Allé ja je begrijpt wel wat ik bedoel.
Alles hangt af van je doel natuurlijk.
Maar je moet ook durven eerlijk te zijn met jezelf en u soms de vraag te stellen of je niet soms te snel op training wilt gaan als vorm van bevestiging, of dat je niet alles uit jezelf haalt in een wedstrijd.
En of het soms niet beter is om gewoon als doel te hebben uw conditie te verhogen en de prioriteit te geven daaraan, en gewoon zorgen dat je niet hoeft te starten met super vermoeide benen in een wedstrijd.
Ik ben het overigens niet eens dat een training geen verschil kan maken op prestatie kort daarna. Als jij twee zeer intensieve sessies kort na elkaar uitvoert, wat een wedstrijd uiteindelijk is, dan zal die tweede sessie zijn doel voorbijschieten en zal je deze niet deftig kunnen uitvoeren. In dit geval vaak de wedstrijd, met andere woorden uw wedstrijd zal dus minder goed lukken.
Foute trainingen zijn er, behoudens uitzonderingen, niet. Fout inplannen en uitvoeren van training zeer zeker wel.
@MichielD4 @Eland Zo een pistemeeting, kan dat op gewone schoenen of loop je aan die tempo's sowieso beter op spikes?
1500m is wel de uitgelezen afstand om met spikes te lopen.
Je zou in theorie met wegschoenen kunnen lopen, maar gaat direct merken dat je gewoon veel energie kwijtspeelt omdat je grip niet optimaal is.
Als je nog niet zo lang loopt en enkel maar de laatste trends volgt dan zou je denken dat meer schoen beter is. De molochen van tegenwoordig daarbij is meer schoen gelijk aan beter en sneller.
Maar nog niet zo heel gek lang geleden was het hoe minder schoen hoe beter, hoe meer gevoel je van de weg had en hoe lichter ze waren.
De spikes zijn ook al veel geëvolueerd tegenover vroeger, maar zijn nog altijd heel lichte en dunne schoenen. Het gevoel dat je hebt als je daarmee loopt is echt mijlenver van wat je zal ervaren met pakweg een vaporfly, maar ze zijn ook verdomd snel en hebben onnoemelijk veel grip. Lopen is spikes is het lekkerste wat er is. Aleen moet je er wel af en toe eens mee trainen, want als je altijd met dempende molochen loopt en dan op spikes gaat lopen gaan uw spieren, pezen en vliezen een infarct krijgen