Algemene Loopthread

AG Belgian Coast Walk was een beetje een dubbele ervaring. Start in Knokke om 4u30 en zo'n 1300 wandelaars aan de start.
Bevoorradingsposten tot halverwege gingen slechts open op tempo van snelwandelaars, zo'n 9km/u, maar door iets later te starten eigenlijk een ideale tocht gehad van Knokke tot Oostende, rustig tempo, na een uur ongeveer alle wandelaars voorbijgestoken wat vlot ging aangezien er geen verkeer was zo vroeg dus ik kon gemakkelijk op de weg lopen als het voetpad vol wandelaars zat.
Bevoorradingen waren zalig want we waren met echt niet zoveel lopers, ik schat max 50, en tussen elke loper zat gemakkelijk enkele minuten. Dus je kon op je gemak iets eten en drinken, in Bredene zelfs een geweldig smaakvolle garnaalkroket!

Daarna in Oostende waren ook de wandelaars van de 42 km gestart, en dat al enkele uren voor ik daar aankwam... resultaat: je mag proberen 4000 wandelaars voorbij te steken op smalle paadjes in de duinen... mission impossible, dus redelijk snel opgegeven en gewoon meegewandeld. In Westende kwamen er nog eens 2000 wandelaars extra op het parcours en dat maakte het helemaal crazy druk op het parcours.
Uiteindelijk nog wel goed stuk gelopen op het einde op de stukken op de dijk en uiteindelijk de 81km in iets minder dan 11u voltooid.

Zeer mooi parcours, wel héél veel zand en behoorlijk pittig door het losse zand in de duinen, ga hem zeker nog eens opnieuw doen maar dan misschien toch gewoon als wandelaar, niet echt ideaal als loper :wink:
Ah! Ik was benieuwd naar hoe je het gesteld had. :smile:

Zelf geen fervent loper of wandelaar dus ik kan niet echt vergelijken. Maar de organisatie trok toch echt op niets? 't Is de 3de keer dat ik hem wandel en dat is toch elke keer hetzelfde. 9 werftoiletten aan de start van 42 km waarbij de helft zonder WC papier en niet op slot kon, mannen en vrouwen door elkaar. In 't doorgaan 1 uur op een overvolle tram waarbij al rechtstaand praktisch niet kon bewegen. Als je 8000 man verwacht kan er toch wel een extra ingelegde tram vanaf denk ik dan. Een droog stuk stokbrood met een klein bekertje soep als middagmaal. Elke rustpost staan de vrouwen +15 min te wachten om naar 't toilet te kunnen gaan. Overal zonnecrème voorzien, maar bijna nergens aangevuld. Daar betaal je dan €46 voor.

Maar goed, er wel van genoten.

Kerel aan de finish met z'n micro sprak een klein manneke aan, kereltje zei dat hij kwam supporteren en wees naar iemand die aankwam. Zegt die kerel: 'aaah, supporteren voor de opa, kijk, uw opa is daar!!'.

Manneke onderbrak hem om te zeggen dat het z'n papa was.

Auch.

Ah! Ik was benieuwd naar hoe je het gesteld had. :smile:

Zelf geen fervent loper of wandelaar dus ik kan niet echt vergelijken. Maar de organisatie trok toch echt op niets? 't Is de 3de keer dat ik hem wandel en dat is toch elke keer hetzelfde. 9 werftoiletten aan de start van 42 km waarbij de helft zonder WC papier en niet op slot kon, mannen en vrouwen door elkaar. In 't doorgaan 1 uur op een overvolle tram waarbij al rechtstaand praktisch niet kon bewegen. Als je 8000 man verwacht kan er toch wel een extra ingelegde tram vanaf denk ik dan. Een droog stuk stokbrood met een klein bekertje soep als middagmaal. Elke rustpost staan de vrouwen +15 min te wachten om naar 't toilet te kunnen gaan. Overal zonnecrème voorzien, maar bijna nergens aangevuld. Daar betaal je dan €46 voor.

Maar goed, er wel van genoten.

Kerel aan de finish met z'n micro sprak een klein manneke aan, kereltje zei dat hij kwam supporteren en wees naar iemand die aankwam. Zegt die kerel: 'aaah, supporteren voor de opa, kijk, uw opa is daar!!'.

Manneke onderbrak hem om te zeggen dat het z'n papa was.

Auch.
zeer fair point: ik kwam thuis en zei direct tegen mijn madam: super schone route, zouden we volgend jaar eigenlijk samen moeten wandelen... alleen een probleem dat Golazo niet echt vrouwvriendelijk is.
Die tussenpost in Nieuwpoort was echt bizar, och arme 5 dixies met telkens een gigantische rij vrouwen ervoor. Wel 8 urinoirs voor de mannen, zonder enige file. De eerste tussenposten tussen Knokke en Oostende waren wel ok, daar leken me voldoende toiletten te zijn. Maar ze waren duidelijk niet voorzien op zoveel wandelaars voor de 42 en 25 km.

Bevoorrading vond ik eigenlijk wel ok -> dat bekertje soep met brood in Westende -> dat deed mij ongelooflijk deugd want daarna heb ik een redelijk goed stuk gehad waar ik terug goed tempo heb kunnen lopen. Daar waren toch ook van die granny bars en nog iets van fruit nee?

In Nieuwpoort was het die yoghurt en dan een bevroren rijsttaartje, maar heeft toch wel gesmaakt.

enige wat ik niet snap -> op 2 bevoorradingen een low-calorie drankje... was wel lekker, maar low-calorie???

dat belachelijk klein stukje druivensuiker in Middelkerke was wel het allergrappigste... ik wist zelfs niet dat dat in zo'n klein formaat bestond?

Waarom heb je eigenlijk niet van de busdienst gebruikt gemaakt? Parkeren in De Panne en dan voor de start met de bus van De Panne naar Knokke of Oostende -> dat bespaart je idd de ellende van die tram.

zeer fair point: ik kwam thuis en zei direct tegen mijn madam: super schone route, zouden we volgend jaar eigenlijk samen moeten wandelen... alleen een probleem dat Golazo niet echt vrouwvriendelijk is.
Die tussenpost in Nieuwpoort was echt bizar, och arme 5 dixies met telkens een gigantische rij vrouwen ervoor. Wel 8 urinoirs voor de mannen, zonder enige file. De eerste tussenposten tussen Knokke en Oostende waren wel ok, daar leken me voldoende toiletten te zijn. Maar ze waren duidelijk niet voorzien op zoveel wandelaars voor de 42 en 25 km.

Bevoorrading vond ik eigenlijk wel ok -> dat bekertje soep met brood in Westende -> dat deed mij ongelooflijk deugd want daarna heb ik een redelijk goed stuk gehad waar ik terug goed tempo heb kunnen lopen. Daar waren toch ook van die granny bars en nog iets van fruit nee?

In Nieuwpoort was het die yoghurt en dan een bevroren rijsttaartje, maar heeft toch wel gesmaakt.

enige wat ik niet snap -> op 2 bevoorradingen een low-calorie drankje... was wel lekker, maar low-calorie???

dat belachelijk klein stukje druivensuiker in Middelkerke was wel het allergrappigste... ik wist zelfs niet dat dat in zo'n klein formaat bestond?

Waarom heb je eigenlijk niet van de busdienst gebruikt gemaakt? Parkeren in De Panne en dan voor de start met de bus van De Panne naar Knokke of Oostende -> dat bespaart je idd de ellende van die tram.
De dames die stonden te wachten aan die 5 dixies moestn dan nog eens op straat staan waar continu wagens passeerden.

Granny koekjes lagen er inderdaad ook. Die druivensuikers had ik eerst niet gezien, toen ik er eentje kreeg vroeg ik een 2de voor m'n vrouw die naar het toilet was. Kerel gaf me meteen een handje vol en trok een oogje. :smile:

We waren vrijdagavond al in Koksijde en logeerden daar op een appartement. Vorige jaren was het relatief kalm op de tram en konden we zelfs nog wat slapen op de tram. Vandaar.

Vrijdagavond aan zee iets gaan eten. De keuze om 2x Triple Karmeliet, een picon en rode wijn aan tafel moet ik volgende keer herzien.
Heb je een St. Bernardus gedronken aan de finish?

Zoals je zegt wel een heel schoon parcours. Wij doen elke 2 jaar mee omdat de omgekeerde richting niet zo plezant is. Veel te veel in de straten enz.

De dames die stonden te wachten aan die 5 dixies moestn dan nog eens op straat staan waar continu wagens passeerden.

Granny koekjes lagen er inderdaad ook. Die druivensuikers had ik eerst niet gezien, toen ik er eentje kreeg vroeg ik een 2de voor m'n vrouw die naar het toilet was. Kerel gaf me meteen een handje vol en trok een oogje. :smile:

We waren vrijdagavond al in Koksijde en logeerden daar op een appartement. Vorige jaren was het relatief kalm op de tram en konden we zelfs nog wat slapen op de tram. Vandaar.

Vrijdagavond aan zee iets gaan eten. De keuze om 2x Triple Karmeliet, een picon en rode wijn aan tafel moet ik volgende keer herzien.
Heb je een St. Bernardus gedronken aan de finish?

Zoals je zegt wel een heel schoon parcours. Wij doen elke 2 jaar mee omdat de omgekeerde richting niet zo plezant is. Veel te veel in de straten enz.
yes, die Sint Bernardus heeft me gesmaakt!

We hebben zelf met de familie een appartement in De Panne, dus dit was ideaal voor mij, om 3u30 de bus naar Knokke en bij de finish gewoon naar het appartement wandelen zonder gedoe op een warme tram.

Misschien dat ik binnen 2 jaar nog eens mee doe -> als ik op voorhand weet dat een stuk niet ga kunnen lopen kan ik me er wel op instellen en mijn krachten wat beter doseren.

Dit jaar was het weer wel echt ideaal, moet niet voor te lachen zijn als je dit in de regen moet doen met 80km lang wind tegen

Ik heb nog geen spikes en onder de organisatie die ik loop, zijn er geen regels rond schoenen. Dus het is ook bijvoorbeeld toegestaan om vaporfly's te dragen. Als het een droge piste is, zie ik geen problemen, bij nat weer ga je natuurlijk het verschil in grip merken.

@MichielD4 @Eland Zo een pistemeeting, kan dat op gewone schoenen of loop je aan die tempo's sowieso beter op spikes?
Bij ons gelden de regels van World Athletics, dus loop je op de piste met schoenen (niet per se spikes) met zolen van 25mm of dunner vanaf 800m, en kortere afstanden moeten met een zool van 20mm of dunner. Voor masters, indien ze in een eigen reeks lopen, dus niet samen met seniors of jongeren, mag ook tot 40mm gegaan worden. Ik loop altijd op spikes bij die korte afstanden, en ik ga sowieso geen 5000m op de piste doen, maar vermoedelijk zou ik dat ook wel op spikes doen. 😅 De jury ziet hier soms niet streng op toe -als ze de regels zelfs al kennen- ik heb vanaf 3000m al vaak volk gezien dat op vapors/alpha's/... liep zonder dat de jury er iets van zei, maar soms (vooral op kampioenschappen en grotere meetings) volgen ze de regels wel strikt.

Vanaf 1/11/2024 wordt de regel nog strenger: zolen van max. 20mm zijn dan ook vanaf 800m de norm.

Laatst bewerkt:
Hangt er maar vanaf hoe je taperen omschrijft, hè.
Trouwens, 4w tussen de twee wedstrijden excl recuperatie & taper, dan lijkt het me net de aangewezen methode om te trainen, met redelijk veel intensieve stukken erin te stoppen en de 80/20 ff te laten varen. VO2max en eventueel fatigue resistance, beetje intervalprikkels en tempoloopjes op net onder wedstrijdtempo. Zo zou ik het wel aanpakken. Natuurlijk met overbelasting in het achterhoofd en niet te zot doen, dus totale belasting gelijk houden met daarvoor. Dat betekent dus km's en/of aantal keer gaan lopen drukken.

Taperen is een term waar je nochtans weinig semantisch mee kan omgaan hoor :P
Het komt neer op minder trainen om het lichaam te laten herstellen en een topprestatie neer te zetten. Wel in de optiek dat het altijd een balans is tussen zeer goed uitgerust zijn, maar ook al te veel onttrained zijn, en weinig tot niet onttraind zijn maar ook niet voldoende hersteld om al die absolute topprestatie te leveren.
Vraag is natuurlijk "hoef je te taperen", daarover kun je discussiëren lijkt me. Zeker als er wedstrijden kort op elkaar volgen dan kan je misschien beter niet taperen, maar gewoon uw schema rond die periode bouwen.
Je moet een hoofddoel leggen, en daar kan taperen zeker nuttig zijn. Maar 5 weken tussen twee hoofddoelen is veel te kort. Je moet gewoon bewust zijn dat je zal moeten kiezen om bij één van beide niet de absolute topprestatie te leveren, maar is dat erg?
Er zijn voldoende lopers die in het hoogseizoen 2-4 wedstrijden per maand lopen, dan loop je gewoon wedstrijden als onderdeel van uw training. De truc is dan proberen een zo constant mogelijke prestatie neer te zetten, de conditie niet zozeer veel beter maken maar aanhouden.
Je gaat niet elke keer uw PB scherper kunnen zetten, maar wel steeds ongeveer dezelfde prestatie kunnen neerzetten.

En laat ons eerlijk zijn. Het kan ook al nuttig zijn om tout court gewoon een constante streak aan te houden qua trainingsopbouw zonder deze noodzakelijk te verbreken omdat taperen bijdraagt aan betere prestaties, een een off-season hoort er ook bij.
Train is gewoon 2 jaar opbouwend en consequent zonder morren. En plan daar gerust af en toe is een wedstrijd in. Ik garandeer u dat je in mei 2026 veel beter zal presteren.
Ik hoor het u graag zeggen hoor 80/20, polarized, de beste methode voor veel atleten dat klopt zo. Maar die andere methodes werken ook. En als jij maar 28 weken per jaar echt traint en dit voor 4u/week dan zal iemand die 50 weken per jaar 7u traint in verhouding en waarschijnlijk ook in absolute getallen veel beter presteren en dus trainen.

Ik heb het nog al eens gezegd maar ik herhaal het graag nog eens. Lopen is een magnifieke sport, maar tegelijk ook een echte kutsport.
De belasting die je lichaam ondergaat door te lopen die kan je niet wegnemen. Een blessure die loert achter elke hoek.
Als jij dus polarized wilt trainen met zuiver lopen dan moet je dus veel laag en lang intensief gaan lopen. Goed, maar dat houdt wel in dat je ook lang die belasting moet ondergaan.
Terwijl wat is uw doel, dat is uw lichaam laag intensief belasten om aerobe uithouding te verhogen. Veel beter ga je in plaats van altijd maar te lopen in de plaats daarvan fietsen. Veel minder belasting en veel meer gefocust op die aerobe uithouding, dat resulteert ook in langere trainingen wat nog meer winsten oplevert.
Ik heb het misschien al eens gezegd maar een clubgenoot heeft door een blessure 3 maanden niet gelopen, is na een week vol op het fietsen gesprongen. Deed weken van 16u/ week terwijl bij het lopen dit eerder 7u was.
Toen die kerel terugkwam heeft die 2x gelopen en zaterdag wedstrijd waarbij hij van 37min naar 35min30 op de 10km is gegaan. Die hoef je niet meer te overtuigen dat fietsen voordelig is, en tevens ook niet dat er wel degelijk een rem zit op wat je met training maximaal kan bereiken :P

Ik vind het lastig om te bepalen hoe je trainingen aanpakt tussen twee wedstrijden in die kort na elkaar vallen. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat dan het beste werkt voor hem / haar. Iedere loper is ook anders.

Ik probeer mij nog eens te prikkelen her en der. En ja de training gisteren was misschien niet het beste idee? Echter dat is ne lastige vind ik. Maar gaat dit iets veranderen aan mijn eindtijd? Ik ben 100% zeker dat het géén enkele seconde zal schelen. Fout of correct trainen --> De gevolgen daarvan merk je pas op na 'weken of maanden' niet na 1 dag. En eens een dagje (mogelijks?) fout trainen gaat ook geen millimeter verschil uit maken.

Allé ja je begrijpt wel wat ik bedoel.

Alles hangt af van je doel natuurlijk.
Maar je moet ook durven eerlijk te zijn met jezelf en u soms de vraag te stellen of je niet soms te snel op training wilt gaan als vorm van bevestiging, of dat je niet alles uit jezelf haalt in een wedstrijd.
En of het soms niet beter is om gewoon als doel te hebben uw conditie te verhogen en de prioriteit te geven daaraan, en gewoon zorgen dat je niet hoeft te starten met super vermoeide benen in een wedstrijd.

Ik ben het overigens niet eens dat een training geen verschil kan maken op prestatie kort daarna. Als jij twee zeer intensieve sessies kort na elkaar uitvoert, wat een wedstrijd uiteindelijk is, dan zal die tweede sessie zijn doel voorbijschieten en zal je deze niet deftig kunnen uitvoeren. In dit geval vaak de wedstrijd, met andere woorden uw wedstrijd zal dus minder goed lukken.
Foute trainingen zijn er, behoudens uitzonderingen, niet. Fout inplannen en uitvoeren van training zeer zeker wel.

@MichielD4 @Eland Zo een pistemeeting, kan dat op gewone schoenen of loop je aan die tempo's sowieso beter op spikes?
1500m is wel de uitgelezen afstand om met spikes te lopen.
Je zou in theorie met wegschoenen kunnen lopen, maar gaat direct merken dat je gewoon veel energie kwijtspeelt omdat je grip niet optimaal is.
Als je nog niet zo lang loopt en enkel maar de laatste trends volgt dan zou je denken dat meer schoen beter is. De molochen van tegenwoordig daarbij is meer schoen gelijk aan beter en sneller.
Maar nog niet zo heel gek lang geleden was het hoe minder schoen hoe beter, hoe meer gevoel je van de weg had en hoe lichter ze waren.
De spikes zijn ook al veel geëvolueerd tegenover vroeger, maar zijn nog altijd heel lichte en dunne schoenen. Het gevoel dat je hebt als je daarmee loopt is echt mijlenver van wat je zal ervaren met pakweg een vaporfly, maar ze zijn ook verdomd snel en hebben onnoemelijk veel grip. Lopen is spikes is het lekkerste wat er is. Aleen moet je er wel af en toe eens mee trainen, want als je altijd met dempende molochen loopt en dan op spikes gaat lopen gaan uw spieren, pezen en vliezen een infarct krijgen :P

Bedankt allemaal. Inderdaad het verschil tussen spikes en gewone schoenen is groot, het lijkt me zeker leuk om eens een paar aan te schaffen en wat meer op de piste te trainen :biglaugh:

Je moet een hoofddoel leggen, en daar kan taperen zeker nuttig zijn. Maar 5 weken tussen twee hoofddoelen is veel te kort. Je moet gewoon bewust zijn dat je zal moeten kiezen om bij één van beide niet de absolute topprestatie te leveren, maar is dat erg?
Het hoofddoel was de 10 miles maar toen ik mij wilde inschrijven bleek het al uitverkocht te zijn. Ik had mij dan ingeschreven voor de 20 km van Brussel maar net voor de 10 miles kon ik toch nog een vrijgekomen ticketje bemachtigen.

Ik wilde daar 5:27/km lopen (= 11 km/u) en volgens mijn GPS is dat gelukt (officieel niet omdat ik 430 meter te veel heb gelopen volgens mijn GPS). Ik wilde ook absoluut MINIMUM qua tijd onder de 1:30:00 lopen. Dat is gelukt met 8 seconden. Ik was echt pissig geweest met een tijd van 1:30:01 maar gelukkig zat ik er net onder. :tongue:

Dus eigenlijk heb ik mijn eerste doel gewoon gehaald. 1:50:00 te Brussel is zelfs iets trager dan tempo 5:27. Maar het is ook 3,9 km langer qua afstand (in praktijk zal het nog langer zijn). Een betere prestatie neerzetten als op de 10 miles is gewoon niet realistisch.

Maar je moet ook durven eerlijk te zijn met jezelf en u soms de vraag te stellen of je niet soms te snel op training wilt gaan als vorm van bevestiging, of dat je niet alles uit jezelf haalt in een wedstrijd. En of het soms niet beter is om gewoon als doel te hebben uw conditie te verhogen en de prioriteit te geven daaraan, en gewoon zorgen dat je niet hoeft te starten met super vermoeide benen in een wedstrijd.
Training was 5:38/km op een vlak parkoers. 10 miles was meer up en down en 5:27/km. Dus mijn training van zondag was te snel? Mogelijks. Maar echt vol gas was het nu ook weer niet. Ik kan conditioneel volgens mijn huidige waarden nu rond 5:20 lopen op 20 km (als ik fris zit). Maar te Brussel zit dat er nog niet in (denk ik) juist omdat het te kort dag is na de 10 miles. Maar misschien verras ik mijzelf, wie weet?

Brussel is voor mij een extraatje. Niks moet, alles mag :D

Ik ben het overigens niet eens dat een training geen verschil kan maken op prestatie kort daarna. Als jij twee zeer intensieve sessies kort na elkaar uitvoert, wat een wedstrijd uiteindelijk is, dan zal die tweede sessie zijn doel voorbijschieten en zal je deze niet deftig kunnen uitvoeren. In dit geval vaak de wedstrijd, met andere woorden uw wedstrijd zal dus minder goed lukken.
Maar het is nog 2 weken en de training was grotendeels in zone 3. Moest het over een week zijn dan geef ik je gelijk dat er nog impact kan zijn. (Nu ik ken iemand anders zijn lichaam niet. Ik kan alleen over mijn eigen lichaam spreken)

Laatst bewerkt:
Train is gewoon 2 jaar opbouwend en consequent zonder morren. En plan daar gerust af en toe is een wedstrijd in. Ik garandeer u dat je in mei 2026 veel beter zal presteren.
Dat is de sleutel hé. :) Geduld is een mooie deugd.

Voorbeeld van mijzelf: In 2014 tem 2016 schepte ik veel op maar eerlijkheidshalve heb ik toen opbouwend gelopen nadat 2010 tem 2013 eerder trail & error was. (Maar weinigen hadden dit in de mot omdat ik voornamelijk de stoere snelle sessies postte op BG en die gaven een foutief beeld)
Ik liep dan 3:58 en 3:52 te Antwerpen (2014 en 2015) en 3:51 te Brussel (2016). Dan in 2017 was het volle bak nadat ik 3 jaar lang had opgebouwd. Ik liep toen eerder 40/60 ipv 80/20 en ik beweerde dat ik 3:30 zou kunnen lopen op de marathon. Dat herinner ik nog goed :D

Iedereen lachte mij toen hier uit en veel lopers dachten dat ik dan in 2017 mij zou blesseren of indien ik toch het geluk had mij niet te blesseren, dan zou ik niet eens de 3:45 halen. Natuurlijk blesseerde ik mij helemaal niet (Dat is ook logisch want ik had 3 jaar opbouwend gelopen en ik was aangesterkt) Toen ik dan 3:37 liep (tot km 35 zat ik nog aan een eindtijd van 3:30) toen viel bijna iedereen van zijne stoel. OK mijn doeltijd had ik niet gehaald maar het was toch véél beter dan de meesten hadden verwacht. 14 minuten (!) sneller dan het jaar daarvoor.

Dat ik in 2017 slecht trainde was ergens wel waar maar men was anderzijds vergeten dat ik aldus 3 jaar opbouwend had gelopen en dat neem je dan gewoon mee he waardoor ik plots véél sneller kon lopen dat jaar. Dus dit was gewoon de logica zelve.

En ja helaas door epileptie ben ik nadien moeten stoppen met marathons te lopen maar goed het is wat het is .. :confused:

Laatst bewerkt:
Welke app kunnen jullie aanraden om te starten met lopen? (Start2run met Evy?)
Ik ben ook nog op zoek naar goede (liefst onder de 50€) bluetooth oortjes om tijdens het lopen te gebruiken.

Bij ons gelden de regels van World Athletics, dus loop je op de piste met schoenen (niet per se spikes) met zolen van 25mm of dunner vanaf 800m, en kortere afstanden moeten met een zool van 20mm of dunner. Voor masters, indien ze in een eigen reeks lopen, dus niet samen met seniors of jongeren, mag ook tot 40mm gegaan worden. Ik loop altijd op spikes bij die korte afstanden, en ik ga sowieso geen 5000m op de piste doen, maar vermoedelijk zou ik dat ook wel op spikes doen. 😅 De jury ziet hier soms niet streng op toe -als ze de regels zelfs al kennen- ik heb vanaf 3000m al vaak volk gezien dat op vapors/alpha's/... liep zonder dat de jury er iets van zei, maar soms (vooral op kampioenschappen en grotere meetings) volgen ze de regels wel strikt.

Vanaf 1/11/2024 wordt de regel nog strenger: zolen van max. 20mm zijn dan ook vanaf 800m de norm.
Bij mijn laatste meeting (3000m op BVV 2 jaar geleden) hadden ze het ook wel duidelijk gezegd aan de start. Iedereen kreeg nog de kans om te wisselen. En als de jury het niet gezien zou hebben zal er van ergens anders wel een klacht komen.

Binnenkort nog eens een 1500m lopen op BVV. Zie het eigenlijk niet zitten. Snelheid is er niet en de kracht al helemaal niet. Maar mijn spikes mogen het daglicht nog eens zien.

Gisteren mijn eerste halve triatlon, mijn looptrainingen waren de laatste weken door omstandigheden niet schitterend, maar holy sh*t...

De afsluitende halve marathon gelopen in 2u33min, de traagste tijd van alle finishers. 2 maanden terug mijn eerste halve marathon gelopen in 1u50min, dat was wel losstaand en bij veel lagere temperaturen.

Vanaf kilometer 2 had ik wel door dat het het niet mijn beste dag ging zijn, vorig jaar een 111 gedaan (1km zwemmen, 100 fietsen, 10 lopen) en toen kon ik vlot een tempo van 5:19 aanhouden. Toen was het wel 20 graden en regen. Gisteren geraakte ik na 2km al niet meer onder de 6:00. Na 15km constant krampen in mijn kuiten, het was er één op karakter...

En hoe was de rest?
Waar was het?

En hoe was de rest?
Waar was het?
Zwemmen en fietsen gingen beiden goed, een beetje onder mijn niveau maar ik heb op economy gezwommen en gefietst, wetende dat die halve marathon in de hitte er nog aan zat te komen. Het hoofddoel was de finish halen, dat is gelukt, het tweede doel was op een relatief goede manier de finish halen, dat is wat minder gelukt, dat zal dan voor de volgende moeten zijn ;)

Het was in Lievegem, lopen voor een groot deel langs het kanaal, lang rechtdoor in de volle zon.

Ik heb het nog al eens gezegd maar ik herhaal het graag nog eens. Lopen is een magnifieke sport, maar tegelijk ook een echte kutsport.
De belasting die je lichaam ondergaat door te lopen die kan je niet wegnemen. Een blessure die loert achter elke hoek.
Als jij dus polarized wilt trainen met zuiver lopen dan moet je dus veel laag en lang intensief gaan lopen. Goed, maar dat houdt wel in dat je ook lang die belasting moet ondergaan.
Terwijl wat is uw doel, dat is uw lichaam laag intensief belasten om aerobe uithouding te verhogen. Veel beter ga je in plaats van altijd maar te lopen in de plaats daarvan fietsen. Veel minder belasting en veel meer gefocust op die aerobe uithouding, dat resulteert ook in langere trainingen wat nog meer winsten oplevert.
Ik heb het misschien al eens gezegd maar een clubgenoot heeft door een blessure 3 maanden niet gelopen, is na een week vol op het fietsen gesprongen. Deed weken van 16u/ week terwijl bij het lopen dit eerder 7u was.
Toen die kerel terugkwam heeft die 2x gelopen en zaterdag wedstrijd waarbij hij van 37min naar 35min30 op de 10km is gegaan. Die hoef je niet meer te overtuigen dat fietsen voordelig is, en tevens ook niet dat er wel degelijk een rem zit op wat je met training maximaal kan bereiken :p

Maar natuurlijk kan je 1u lopen niet gelijk stellen aan 1u fietsen. Om hetzelfde trainingseffect te hebben zal je wel langer op de fiets moeten zitten.

Dat terzijde. Bij mijn vorige marathonvoorbereiding ging ik 5x lopen.
1 interval, 1 tempo, 1 lange duurloop, 1 recuploop en 1 duurloop.
Volgens jou kan ik in principe bv. de eerste 3 behouden en de rest vervangen door fietsen met eventueel nog een extra fietstraining omdat dit veel minder belastend is.

Zou ik dan hetzelfde/beter kunnen lopen met meer alternatieve trainingen op de marathon?
Bevat dit dan voldoende specifieke looptrainingen om de vermoeidheid ed. te trainen?

Maar natuurlijk kan je 1u lopen niet gelijk stellen aan 1u fietsen. Om hetzelfde trainingseffect te hebben zal je wel langer op de fiets moeten zitten.

Dat terzijde. Bij mijn vorige marathonvoorbereiding ging ik 5x lopen.
1 interval, 1 tempo, 1 lange duurloop, 1 recuploop en 1 duurloop.
Volgens jou kan ik in principe bv. de eerste 3 behouden en de rest vervangen door fietsen met eventueel nog een extra fietstraining omdat dit veel minder belastend is.

Zou ik dan hetzelfde/beter kunnen lopen met meer alternatieve trainingen op de marathon?
Bevat dit dan voldoende specifieke looptrainingen om de vermoeidheid ed. te trainen?
Ik denk zeker dat je daarbij gebaat kunt zijn. Vooral als je last hebt van die belasting, en ik denk dat iedereen wel in meer of mindere mate heeft. Ik denk zelfs dat de kans groot is dat je intervallen en tempo's beter gaan lukken omdat je minder "beschadigt" door de extra kilometers.

Ik denk dat je uiteindelijke tijd dezelfde zal zijn met minder kans op blessures of weekjes uit door overbelasting. En ik denk dat je met 3 specifieke kwaliteitstrainingen voldoende trainingen hebt voor die belastbaarheid en vermoeidheid op te trainen. Maar dat is maar wat ik denk, ik ben natuurlijk geen trainer of zelfs kenner.

Ik vraag me altijd wel af of het niet beter is om een bijsport te kiezen die iets meer andere spieren activeert: fietsen doet bijvoorbeeld ook weer niks zijdelings. Maar langs de andere kant: ook minder risico op spieren overbelasten die het niet gewend zijn.

Ik heb de tijd niet om de kwaliteit van een uurtje lopen te vervangen door 3u fietsen.
Dit heb ik dus ook. Maar ik vervang m'n recuperatieloopjes van 30-45min door een fietsstuk van 45-60min.

Ik fiets zowiezo wel al, aangezien ik triatlon doe :biglaugh:

Maar ik had mij deze winter zo goed als volledig toegelegd op het lopen, met 5 looptrainingen. Ik was van het idee dat om een goeie tijd te lopen ik vooral veel moest lopen :)
Ik ging ook nog 2x met fiets naar het werk (maar zonder er kwaliteit in te steken) en één keer zwemmen.

Volgende keer es een andere aanpak proberen dan met meer fietsen en iets minder lopen. Brengt dan ook meer bij aan het triatlon seizoen op zich dan.

Welke app kunnen jullie aanraden om te starten met lopen? (Start2run met Evy?)
Ik ben ook nog op zoek naar goede (liefst onder de 50€) bluetooth oortjes om tijdens het lopen te gebruiken.
Schema van start to run is zeker niet slecht. Belangrijk vooral om langzaam te beginnen om blessures te vermijden.

En voor oortjes shokz, echter geen idee of er daar ook onder de 50 EUR van zijn

Terug
Bovenaan