Algemene Loopthread

Wat verwacht je van je HR strap? Als je enkel een een duidelijk HR beeld wilt, is elke HRM wel goed. Een overzicht van de verschillen kan je alvast hier vinden: https://support.garmin.com/en-GB/?faq=Wr0GuiiSEx3BE4mBMX7UL8.

Veel van je Running Dynamics komen al van je horloge. Als je daar tevreden mee bent, heb je die extra's van de Pro niet nodig. Als ik de HRM Dual in combinatie met mijn Forerunner 965 vergelijk met de gegevens van een HRM Pro, dan mis ik enkel de "Grondcontacttijd-balans". De Forerunner zonder HRM heeft enkel het "Ademhalingsritme" dat ontbreekt".

Wil je dus preciezer gegevens meten of wil je ermee kunnen zwemmen en dus "offline" opslaan, dan kan je kijken naar de Pro. De Pro plus heeft geen software voordelen tov de Pro (enkel het vervangen van de batterij gaat gemakkelijker, maar hoe vaak heb je dat nodig?). De Dual is het enige strap met afneembare (en dus ook vervangbare) module.
Hier heb ik de HRM-Dual die standaard bij de fietscomputers zit. Deze werkt goed en vrij tevreden van.
Ik gebruik de band in combinatie met een polar hartslagmeter omdat de band beter zit en minder neiging heeft van uitrekken/zakken dan een polar.

Functies... Tja, ze meten allebei uw hartslag. Ik weet niet wat de ene meer doet, maar alles meer lijkt me zinloos?
Voor 99% van de sporters dient de hartslagmeter om tijdens het sporten te volgen, en het beter mogelijk te maken in de juiste zones te sporten. Nadien kan je in strava/polar flow/garmin connect eens kijken hoe goed de training ging, hoe snel je recupereerde van intervallen, of op langere termijn hopelijk progressie te zien.
Al de rest lijkt me onnodig?
De Dual geeft bijvoorbeeld in garmin connect data over het inademen. Maar ik heb dit eigenlijk nog nooit bekeken...

Hier trouwens een loopje gedaan na de extra rustdag. Ipv intervallen heb ik gewoon een tempoloopje gedaan, aan mijn beoogde marathon wedstrijdtempo. Normaal loop ik iets minder goed in de regen en wind. Maar het ging eigenlijk echt goed. Eindelijk na een dikke 2 weken nog eens het betere gevoel vast.

Inderdaad, niet bij stil gestaan dat er veel van die data idd al in horloge ook zit, zoals Hardloopdynamica & Hardlooptempo en -afstand

Heb ook een HRM Pro Plus icm een Forerunner 965. Mijn Forerunner liet soms steken liggen bij de HR meeting van te grote drops of stijgingen (idem bij mijn HM wedstrijd zelfs), hierin is de borstband veel consequenter.

Ik denk dat de Pro Plus gewoon de opvolger is van de Pro? De pro lijkt mij ook niet meer verkrijgbaar.

Inderdaad, niet bij stil gestaan dat er veel van die data idd al in horloge ook zit, zoals Hardloopdynamica & Hardlooptempo en -afstand
Als ik naar mijn Fenix 7 Pro kijk, dan is het enige waarvoor ik die band moet aandoen de lactaattest, al de rest gaat via het horloge... heb enkel een probleem gehad toen het héél koud was en ik rustig aan het lopen was maar mijn horloge dacht dat mijn HS 180 was.

Iemand ervaring met die hartslagbanden van Garmin?
Ik heb een Forerunner 255 en was aan het kijken naar zo'n HRM-Pro/Pro Plus van Garmin. Maar er bestat blijkbaar ook nog een HRM-RUN al zie ik die niet meer in te vergelijkingstabel op de garmin site

Eeen HRM-DUAL heeft precies weinig functies
Shit... mijn band van mijn Polar H10 is stuk. En ik vrees mijn pod ook, maar het probleem is dat ik dat pas zeker weet, als ik 'n nieuwe band koop. En dus 30€ weggooi. Nu staat er nét op Bol een HRM Pro Plus in reclame, zie ik :D 90€ is geen slechte deal. De RUN is obsolete, geloof ik.

Ik ga nog even opzoeken of dat goed komt met de Stryd, want ze geven allebei een poweroutput... Dat lijkt mij nog belangrijk. Maar indien wel, is de knoop wrs doorgehakt.

Als ik naar mijn Fenix 7 Pro kijk, dan is het enige waarvoor ik die band moet aandoen de lactaattest, al de rest gaat via het horloge... heb enkel een probleem gehad toen het héél koud was en ik rustig aan het lopen was maar mijn horloge dacht dat mijn HS 180 was.
Ik twijfel soms als de hartslag op mn horloge correct is. Gaat snel naar 150 terwijl ik weinig last heb. Maar aan 170 bv weet ik wel dat het klopt 😝

Iemand tips hoe je die Flask (van Decathlon) deftig uitwast? Vooral dan het mondstuk, ik zie telkens zwarte puntjes terugkeren. ..
Dat rubbertje van de dop kan je er gewoon af halen. Ik zet dat er zelf enkel op wanneer ik ga lopen, anders kan daar toch enkel schimmel onder ontstaan. De flask spoel ik uit en laat ik (ondersteboven) uitlekken. Dan kan er na een tijdje nog wat vocht in staan vlakbij de teut wat je kan wegkappen.

Iemand tips hoe je die Flask (van Decathlon) deftig uitwast? Vooral dan het mondstuk, ik zie telkens zwarte puntjes terugkeren. ..

Ik doe eerst afwaswater in de flask, draai er de dop op, spuit er een heel deel afwaswater doorheen. Vervolgens proper water in de fles en zelfde ritueel. Ik gebruik mijn oudste mondstukken nu 4 jaar en op deze manier nog nooit schimmel gezien.

Flessen zelf laat ik net niet ondersteboven uitlekken :)
Eerst met een handdoek erin (lukt net met gewone keukenhanddoek) om quasi alles eruit te halen en dan een nachtje rechtop nog laten uitdampen wat er nog in zit.

Gisteren goed gelopen en ik voel het toch weer: opspelende lopersknie.
Proberen heel erg traag te lopen en van scratch te beginnen ?
Is een loopband ook geen optie? Of misschien gewoon lange afstanden wandelen en proberen van korte stukjes te lopen?

En ja anders gewoon nog meer extra rust nemen als je hinder blijft ondervinden? Ik heb ooit shin splint gehad en dat duurde een jaar voor dat genezen was.

Ik dacht op eigen houtje te trainen voor een halve marathon in het najaar, maar niet dus.
Weektotalen zoals 50KM en meer zoals ik hier zie... eraan denken doet m'n knie al pijn.
Je kan best eerst trainen voor de 5, 10 km, 10 miles en dan pas voor de HM
Anders loop je het risico op blessures. Neem je tijd.

Om een HM vlotjes uit te lopen is tov mijn eigen ervaring een stevige basisconditie en max +-42km per week voldoende (De regel die ik meestal in acht neem: Uw max weekafstand om een bepaalde afstand vlotjes te kunnen uitlopen = de afstand die je wenst te lopen * 2 waarbij uw langste duurloop = 75%-80% van de doelafstand)

Natuurlijk als je uw tijd / snelheid nadien stevig wil verbeteren dan ga je wél 50+ km moeten lopen, tempo en intervalloopjes inlassen enzovoorts. Maar voor uw eerste HM is 42 km per week normaal gezien ruim voldoende om deze comfortabel uit te lopen.

Mijzelf als voorbeeld:
In november liep ik na een 15 weken schema, met max 16,1 km voor de duurloopjes en max 41,2 km/week een HM uit in 1u56min (tempo 5:29). Dat is natuurlijk niet zo heel snel. Maar echt traag is dat toch ook niet. En meer deed ik dus niet. Natuurlijk wil je echt 'presteren' dan is dit onvoldoende. Ik spreek alleen maar over het 'vlotjes' kunnen uitlopen van een HM zonder blessures op te lopen.

Laatst bewerkt:
Bijna een sub 18min 5km tijdens een 15km gelopen vandaag. Het was wel met wind mee maar toch. De vorm begint te beteren.

Zaterdag 29km op de planning met 11km aan marathontempo. Spannend!

Hoe stellen jullie een loopschema samen? Maken jullie gebruik van bepaalde websites, tools? Voorlopig gebruik ik een trainingsprogramma van Garmin, maar ik vraag mij dus af welke andere goede bronnen er zijn.

Hoe stellen jullie een loopschema samen? Maken jullie gebruik van bepaalde websites, tools? Voorlopig gebruik ik een trainingsprogramma van Garmin, maar ik vraag mij dus af welke andere goede bronnen er zijn.
Door rugproblemen begin vorig jaar had ik zelf een eigen schema opgesteld van 15 weken om 'zuiver' mijn basistempo goed te trainen. Ik durfde gewoon geen intervals en tempolopen inlassen uit schrik voor herval.
(Lactaattesten vorige maand uitgevoerd door een loopcoach toonden effectief ook aan dat dit redelijk goed gelukt is en dat mijn eigen schema dus best wel 'ok' was)

Ik heb nu een schema laten opstellen door die coach om de basis nog verder te versterken en om ook meer te trainen op snelheid.

Ik denk dat ik gewoon nu even verder blijf werken met die coach en hem wat schema's laten opstellen. Ik heb dat persoonlijk wel ergens nodig.

Ik ben tegen een muur gelopen of iets dergelijks.
Afgelopen weekend mijn halve marathon van dit kwartaal gelopen. Voorbereiding was niet ideaal omdat ik eigenlijk niet van plan was om zo ver te lopen :unsure: . Opgestaan, een suikerwafel gegeten en beetje gedronken en er op uit getrokken. Onderweg een gel meegenomen maar ook veel te weinig gedronken (400ml). Daarna goed gegeten maar helaas.

Ik ben de ganse week al soort van grieperig. Met andere woorden: spierpijn, enorm vermoeid maar wel geen andere griepsymptomen zoals koorts of verkoudheid. Alsof ik een energie-meter uit een game heb die na 1 minuut leeg is en dat ik moet gaan zitten om die terug te vullen. Uiteraard ben ik er niet meer op uit getrokken maar ik vrees dat de inspanningen van de afgelopen periode iets te veel waren voor het lichaam (Ja @Loser ge hebt me gewaarschuwd).
Ik heb ook eens gekeken naar mijn voedingspatroon van vorige week en zat gemiddeld op een inname van 1600kcal per dag. Veel te weinig natuurijk voor een week van 37km.

Hopelijk komt er beterschap in dit weekend of ik ga me toch eens naar de dokter begeven.

Ik ben tegen een muur gelopen of iets dergelijks.
Afgelopen weekend mijn halve marathon van dit kwartaal gelopen. Voorbereiding was niet ideaal omdat ik eigenlijk niet van plan was om zo ver te lopen :unsure: . Opgestaan, een suikerwafel gegeten en beetje gedronken en er op uit getrokken. Onderweg een gel meegenomen maar ook veel te weinig gedronken (400ml). Daarna goed gegeten maar helaas.

Ik ben de ganse week al soort van grieperig. Met andere woorden: spierpijn, enorm vermoeid maar wel geen andere griepsymptomen zoals koorts of verkoudheid. Alsof ik een energie-meter uit een game heb die na 1 minuut leeg is en dat ik moet gaan zitten om die terug te vullen. Uiteraard ben ik er niet meer op uit getrokken maar ik vrees dat de inspanningen van de afgelopen periode iets te veel waren voor het lichaam (Ja @Loser ge hebt me gewaarschuwd).
Ik heb ook eens gekeken naar mijn voedingspatroon van vorige week en zat gemiddeld op een inname van 1600kcal per dag. Veel te weinig natuurijk voor een week van 37km.

Hopelijk komt er beterschap in dit weekend of ik ga me toch eens naar de dokter begeven.
Ik denk dat het een combinatie is van de (te) stevige inspanningen, en zo te zien ook (te) lage intake. Ik zit nu ook rond die calorie-inname, maar op loopdagen gaat dat met een 5-800kcal omhoog, en dan nog ben ik nu aan het afvallen om op wedstrijdgewicht te komen. En mijn intensiefste weken moeten nog komen.

Je bent er vroeg genoeg bij, en wat rust zal al veel helpen. En genoeg bij-eten, zonder schroom schransen :D Want dat is wel een pad dat veel problemen met zich kan meebrengen, begin maar eens te lezen over RED-S... Absoluut niet dat je daar zit, hè. Maar daar wil je niet verzeild raken.

Ik probeer zelf mijn schema op te stellen om te bespreken aanstaande woensdag na mijn lactaattest.

Hoe splits ik de 20% intensieve trainingen het best op? In een keer is gewoonweg teveel. Dat is de keuze tussen 4 of 5 trainingen.

Tel ik mijn WU & CD en rust tussenin op bij de 80% van het trage gedeelte?

Ik probeer zelf mijn schema op te stellen om te bespreken aanstaande woensdag na mijn lactaattest.

Hoe splits ik de 20% intensieve trainingen het best op? In een keer is gewoonweg teveel. Dat is de keuze tussen 4 of 5 trainingen.

Hier is het schema nu 80% rustige loopjes (bij voorkeur zone 2) en 20% inderdaad intensief zie ik. (maar eigenlijk is maar de helft daarvan echt intensief zie hieronder)

Ik zal eens in detail piepen. Mmm ... 3 trainingen week 1. 8 & 10 km rustig = 18 km rustig + 8.5 km intensief. Maar dat is inclusief 4 km warming up & cooling down en dan ook nog eens 1,7 km rustpauzes tussen in = 5,7 km rustig en 2,8 km sneller. Dus week 1 is aldus 23,7 km rustig en 2,8 km sneller (waarvan 1,2 km in zone 3 - 1,2 km in zone 4 & 0,4 km in zone 5). Dwz week 1 is hier dan in praktijk 90% rustig aan en 10% intensief.

Ook even spieken naar week 2. Dan is het 22 km rustig + 10,8 km intensief. Maar dat is inclusief 6 km warming up & cooling down. Daartussen ook nog eens 1,6 km rustpauzes tussen in = 7,6 km rustig en 3,2 km sneller. Dus week 2 is aldus 29,6 km rustig en 3,2 km sneller (waarvan 3,2 wel allemaal in zone 5). Dwz week 2 is hier dan in praktijk 90% rustig aan en 10% intensief.

Enzovoorts ..

Een lastige vraag om te beantwoorden dus ik heb mijn eerste 2 weken van mijn op mijn maat gemaakt schema gepost voor jou. Hopelijk helpt dat een beetje? (als voorbeeld)

Laatst bewerkt:
Als je Google raadpleegt met als trefwoorden 1) je doel in afstand, 2) de duur van een schema in weken en 3) het aantal keren dat je per week wenst te trainen of de totale afstand die je per week wenst te lopen, ga je al ver geraken.

Er zijn ook genoeg boeken die schema's voorzien.

Daar verschillen de meningen over. De ene telt alles tussen WU en CD mee, dus rekent incl. rust, de andere telt excl. rust.

Het is ook geen exacte wetenschap, afhankelijk van hoe intensief je intensieve delen zijn en afhankelijk van wat je doel is. Je kan perfect een solide schema samenstellen met piekweken die tot 50% 'intensief' zijn qua volume is indien 'intensief' neerkomt op blokken van enkele km aan marathontempo. Daarnaast moet je ook niet per se meer rustige kilometers gaan doen zodat je percentage aan rustige kilometers opgedreven wordt om toch maar onder de 20% aan intensieve kilometers uit te komen.

Je bent recreant. Doe gewoon wat realistisch lijkt en goed voelt. Als je dat lastig vindt, raad ik persoonlijk af om zelf een schema op te stellen waar je je strikt aan zal houden. Da's recipe for disaster.

Je bent recreant. Doe gewoon wat realistisch lijkt en goed voelt. Als je dat lastig vindt, raad ik persoonlijk af om zelf een schema op te stellen waar je je strikt aan zal houden. Da's recipe for disaster.
Neenee, ik laat me bijstaan door ervaren lopers en na mijn lactaattest laat ik diegene wat het uitvoert mijn schema bepalen.

Ik wil graag zelf inzicht krijgen en kunnen meedenken bij dit proces.

Daarnaast moet je ook niet per se meer rustige kilometers gaan doen zodat je percentage aan rustige kilometers opgedreven wordt om toch maar onder de 20% aan intensieve kilometers uit te komen.
Neen (heel) traag lopen (dwz tov uw HR en zones) dient eerder om uw basis te vergroten en op termijn uw HR te laten zakken aan éénzelfde snelheid (waardoor je automatisch ook meer marge op uw HR hebt om sneller te lopen). Intensieve loopsessies is eerder om dat tikkeltje extra te verkrijgen.

Je moet je lichaam gewoon laten worden aan "snel" lopen (intensieve trainingen) maar om snel te "kunnen" lopen met je juist (heel) trage loopsessies inlassen. Zo heb ik het toch altijd min of meer begrepen.

En ja het klopt dat elke schema anders is. Mijn schema is niet perse goed voor iemand anders. Het is opgesteld na een lactaattest door iemand met kennis van zaken he en het is bedoeld voor de 10 miles.

Terug
Bovenaan