Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Na 8 dagen zonder lopen heb ik me er dit weekend weer aan gewaagd. Het ging vlot, voor zover je dat op 5 kilometer loslopen kan voelen. Ik loop al een jaar met zware benen rond en dat was nu al veel minder het geval. Ik heb vorig jaar plots m'n volume scherp verhoogd toen ik merkte dat ik eindelijk blessurevrij kon lopen. Dan is het normaal dat je even moet wennen en vermoeid bent. Die zware benen zijn eigenlijk nooit weggegaan. Zelfs herstelloopjes waren vaak zwaar. Ik denk dat oververmoeidheid mee aan de basis van de problemen ligt. Veel sporten is hiervan niet de enige oorzaak, het is op veel vlakken een jaar met te weinig rust geweest.En ander onderwerp:
Ben bij de dokter geweest, die vermoedt ook een slepende infectie aan m'n symptomen te horen. Toch eerst een antibioticakuur proberen. Als dat niet pakt, zien we verder. :/
Als ik dat zo lees, zou ik zeker ook eens kijken naar voeding. Ik vermoed dat je sowieso al niet heel veel overschot had? Toen je ineens je volume had verhoogd, heb je toen ook je intake mee verhoogd?Na 8 dagen zonder lopen heb ik me er dit weekend weer aan gewaagd. Het ging vlot, voor zover je dat op 5 kilometer loslopen kan voelen. Ik loop al een jaar met zware benen rond en dat was nu al veel minder het geval. Ik heb vorig jaar plots m'n volume scherp verhoogd toen ik merkte dat ik eindelijk blessurevrij kon lopen. Dan is het normaal dat je even moet wennen en vermoeid bent. Die zware benen zijn eigenlijk nooit weggegaan. Zelfs herstelloopjes waren vaak zwaar. Ik denk dat oververmoeidheid mee aan de basis van de problemen ligt. Veel sporten is hiervan niet de enige oorzaak, het is op veel vlakken een jaar met te weinig rust geweest.
Ik heb nu gemerkt dat dagen stilliggen, zelfs met ziekte, me niet slechter doet lopen. Het doet me beseffen dat ik eens even rustig aan moet doen tot dat ellendige gevoel compleet weg is om dan op te bouwen richting het zomerseizoen. Ik ga geen deadline op de rustperiode plakken en luisteren naar wat m'n lichaam zegt. Duurt het nog een maand voor ik terug in orde ben, dan is het maar zo.
Ik vind het wel frustrerend dat mijn longen aangeven nog meer te kunnen maar de spieren zeggen, we kunnen (nog) niet helemaal mee.

Eten is met redelijk grote zekerheid het probleem niet. Ik heb toevallig het afgelopen jaar 3 keer een uitgebreide bloedanalyse laten uitvoeren (niet gerelateerd aan die vermoeidheid). Veel beter dan mijn waarden konden resultaten niet zijn volgens de dokters.Als ik dat zo lees, zou ik zeker ook eens kijken naar voeding. Ik vermoed dat je sowieso al niet heel veel overschot had? Toen je ineens je volume had verhoogd, heb je toen ook je intake mee verhoogd?

Rusten noemen ze dit dan ... Deze middag opnieuw papa geworden na een nachtje doortrekken in het verloskwartier.Ik ga 2 dagen rusten en intervallen woensdag misschien vervangen door gewoon loslopen.

Dikke proficiatRusten noemen ze dit dan ... Deze middag opnieuw papa geworden na een nachtje doortrekken in het verloskwartier.
Vannacht hopelijk een zaaaalige nacht en dan morgen kijken hoe het met de vorm en benen gesteld is![]()

Volgen jullie een plan vanop het internet geplukt, in een groep (wat ik wil gaan doen, nadat die kniepijn weg is) of zelfs een coach?
Over welke van de twee lopersknieën hebben we het hier? De ITB aan de buitenkant van de knie, of die achter de knieschijfGisteren goed gelopen en ik voel het toch weer: opspelende lopersknie.
Ik begin te beseffen dat m'n gewicht een rol begint te spelen (weeg bijna 100kg) en de impact is gewoon te groot.
Ik zal rond een vetpercentage van 20-21% schommelen met redelijk wat spiermassa, al blijft dat gewicht.
Lopen op basisconditiehartslag triggerde de kniepijn niet echt, maar dat kost toch altijd héél erg veel tijd.
Ik dacht op eigen houtje te trainen voor een halve marathon in het najaar, maar niet dus.
Weektotalen zoals 50KM en meer zoals ik hier zie... eraan denken doet m'n knie al pijn.
Volgen jullie een plan vanop het internet geplukt, in een groep (wat ik wil gaan doen, nadat die kniepijn weg is) of zelfs een coach?
?
Podcast in, van niemand iets aantrekken, en taktaktaktak.Jup, heb het idd aan de buitenkant van m'n knie.Over welke van de twee lopersknieën hebben we het hier? De ITB aan de buitenkant van de knie, of die achter de knieschijf?
Nu, op zich zou ik voor beide wel hetzelfde antwoord geven, maar met de ITB heb ik iets meer ervaring. Doe je er specifieke oefeningen voor, of hou je gewoon rust tot het weg is, en dan weer lopen? Want op die manier gaat het niet verholpen worden, vrees ik. Ik heb me door een kinesist oefeningen laten geven, en heb de eerste 3mnd intensief die oefeningen opgebouwd, en doe ze 3 jaar later nog 2-3x per week. Ik voeg daar ondertussen al preventieve oefeningen bij voor een andere blessure, maar uiteindelijk komt dat gewoon neer op core-oefeningen een halfuurtje per keer.
Ik zou me echt daarop focussen, want vanzelf gaat het niet weggaan. Je krijgt het omdat er een instabiliteit/asymmetrie... is. De ontsteking gaat dan wel weg door rust, de achterliggende oorzaak niet.
Wat voor mij verder een oplossing is om blessurevrij te lopen, is een combinatie van gepolariseerd lopen (80/20 ongeveer), dus veel aan trage hartslag, en traag opbouwen. Ik stijg heel traag in volume (te traag wrs tov wat fysiek mogelijk zou zijn). Ik doe ook wel wat intensief werk, dus het wisselt wel af. Maar het is vooral belangrijk dat je 3x/w gaat.
En ik gebruik een plan dat mijn powermeter voorschrijft. Daarvoor gebruikte ik Trenara omdat zij ook ongeveer dezelfde insteek volgen als ik, maar in beide temper ik zelf de volumeverhogingen. En net als Eniac loop ik liefst alleenPodcast in, van niemand iets aantrekken, en taktaktaktak.
Iemand ervaring met die hartslagbanden van Garmin?
Wat verwacht je van je HR strap? Als je enkel een een duidelijk HR beeld wilt, is elke HRM wel goed. Een overzicht van de verschillen kan je alvast hier vinden: https://support.garmin.com/en-GB/?faq=Wr0GuiiSEx3BE4mBMX7UL8.Iemand ervaring met die hartslagbanden van Garmin?
Ik heb een Forerunner 255 en was aan het kijken naar zo'n HRM-Pro/Pro Plus van Garmin. Maar er bestat blijkbaar ook nog een HRM-RUN al zie ik die niet meer in te vergelijkingstabel op de garmin site
Eeen HRM-DUAL heeft precies weinig functies