Algemene Loopthread

Weektotaal: 22km (woensdag & vrijdag). Maar (een beetje off topic) gisteren ben ik ook nog 7u lang gaan skiën. En vandaag nog eens 3 uur. Dat telt dan voor dubbel. :oi22:

Conditioneel ging het (natuurlijk) goed. Ook technisch parallel skiën ging goed, ik ben het nog niet verleerd. Ik ben geen enkele keer gevallen of onderuit gegaan. Maar de bovenbenen deden na een tijdje echt wel pijn. Dat zijn toch andere spieren dan diegene die ik gebruik tijdens het lopen.

Laatst bewerkt:
Hier de week afgesloten met 50km, wat voor mijn doen vrij stevig is.
Woensdag gingen mijn intervallen terug goed, waardoor ik dacht terug beter te worden. Echter vandaag nam, na 22km lopen, mijn running index terug een duik van 10 tov woensdag. Ik ga 2 dagen rusten en intervallen woensdag misschien vervangen door gewoon loslopen. Vrijdag eindelijk bloedafname bij de dokter… hopelijk kan ik dit snel terug omdraaien

Laatst bewerkt:
Vandaag na 4 uur slaap nuchter 30 km gaan lopen. Niet mijn beste plan ooit. En ik heb het gemerkt aan de relatief hoge hartslag.

Eindig de week op net geen 70 km wat mijn langste weektotaal totnutoe is.

Nog een dikke 10 dagen zone 2 trainingskes doen en dan zien we wel wat een gepersonaliseerd schema kan worden na de lactaattest.

Gisteren weer een 2h aan een stuk gelopen, uitgekomen op een dikke 18km.

Ben verbaasd dat dit mij conditioneel goed afgaat, had nog reserve over, waardoor mijn ego aangeeft dat 6min/km zeker moet lukken.

Vandaag zeggen de spieren vooral dat het goed is geweest en we wat moeten rusten.

Ik vind het wel frustrerend dat mijn longen aangeven nog meer te kunnen maar de spieren zeggen, we kunnen (nog) niet helemaal mee.

En ander onderwerp:

Ben bij de dokter geweest, die vermoedt ook een slepende infectie aan m'n symptomen te horen. Toch eerst een antibioticakuur proberen. Als dat niet pakt, zien we verder. :/
Na 8 dagen zonder lopen heb ik me er dit weekend weer aan gewaagd. Het ging vlot, voor zover je dat op 5 kilometer loslopen kan voelen. Ik loop al een jaar met zware benen rond en dat was nu al veel minder het geval. Ik heb vorig jaar plots m'n volume scherp verhoogd toen ik merkte dat ik eindelijk blessurevrij kon lopen. Dan is het normaal dat je even moet wennen en vermoeid bent. Die zware benen zijn eigenlijk nooit weggegaan. Zelfs herstelloopjes waren vaak zwaar. Ik denk dat oververmoeidheid mee aan de basis van de problemen ligt. Veel sporten is hiervan niet de enige oorzaak, het is op veel vlakken een jaar met te weinig rust geweest.

Ik heb nu gemerkt dat dagen stilliggen, zelfs met ziekte, me niet slechter doet lopen. Het doet me beseffen dat ik eens even rustig aan moet doen tot dat ellendige gevoel compleet weg is om dan op te bouwen richting het zomerseizoen. Ik ga geen deadline op de rustperiode plakken en luisteren naar wat m'n lichaam zegt. Duurt het nog een maand voor ik terug in orde ben, dan is het maar zo.

Na 8 dagen zonder lopen heb ik me er dit weekend weer aan gewaagd. Het ging vlot, voor zover je dat op 5 kilometer loslopen kan voelen. Ik loop al een jaar met zware benen rond en dat was nu al veel minder het geval. Ik heb vorig jaar plots m'n volume scherp verhoogd toen ik merkte dat ik eindelijk blessurevrij kon lopen. Dan is het normaal dat je even moet wennen en vermoeid bent. Die zware benen zijn eigenlijk nooit weggegaan. Zelfs herstelloopjes waren vaak zwaar. Ik denk dat oververmoeidheid mee aan de basis van de problemen ligt. Veel sporten is hiervan niet de enige oorzaak, het is op veel vlakken een jaar met te weinig rust geweest.

Ik heb nu gemerkt dat dagen stilliggen, zelfs met ziekte, me niet slechter doet lopen. Het doet me beseffen dat ik eens even rustig aan moet doen tot dat ellendige gevoel compleet weg is om dan op te bouwen richting het zomerseizoen. Ik ga geen deadline op de rustperiode plakken en luisteren naar wat m'n lichaam zegt. Duurt het nog een maand voor ik terug in orde ben, dan is het maar zo.
Als ik dat zo lees, zou ik zeker ook eens kijken naar voeding. Ik vermoed dat je sowieso al niet heel veel overschot had? Toen je ineens je volume had verhoogd, heb je toen ook je intake mee verhoogd?

Ik vind het wel frustrerend dat mijn longen aangeven nog meer te kunnen maar de spieren zeggen, we kunnen (nog) niet helemaal mee.

Kan ook al wel eens verschillen denk ik. Ik heb tot zeker een half jaar na covid gevoeld dat mijn longen de bottleneck waren, en dat is evenzeer frustrerend: je voelt dat je benen op zich meer dan fit zijn, maar door je longen moet je gewoon inhouden en stoppen.
Ondertussen al veel meer in balans en ik heb soms eens een mindere dag door wat vermoeidere benen, en bij intervallen zit ik vaker al eens a bloc door mijn longen :)

Als ik dat zo lees, zou ik zeker ook eens kijken naar voeding. Ik vermoed dat je sowieso al niet heel veel overschot had? Toen je ineens je volume had verhoogd, heb je toen ook je intake mee verhoogd?
Eten is met redelijk grote zekerheid het probleem niet. Ik heb toevallig het afgelopen jaar 3 keer een uitgebreide bloedanalyse laten uitvoeren (niet gerelateerd aan die vermoeidheid). Veel beter dan mijn waarden konden resultaten niet zijn volgens de dokters. 🤷

Mijn intake volgt wat ik doe. Ik eet zeker genoeg, m'n gemiddelde ligt tussen 3000 en 3500 kcal/dag, met voldoende van alle macro's. M'n gewicht (ochtend, nuchter) is ook ontzettend constant als ik het met anderen vergelijk. Ik zit al 3+ jaar binnen een range van 3 kilogram en afgelopen jaar bleef ik binnen een range van 1 kilogram. Heel even leek ik afgevallen, maar het waren de batterijen van de weegschaal die aan vervanging toe waren. 😅

Gisteren goed gelopen en ik voel het toch weer: opspelende lopersknie.
Ik begin te beseffen dat m'n gewicht een rol begint te spelen (weeg bijna 100kg) en de impact is gewoon te groot.
Ik zal rond een vetpercentage van 20-21% schommelen met redelijk wat spiermassa, al blijft dat gewicht.
Lopen op basisconditiehartslag triggerde de kniepijn niet echt, maar dat kost toch altijd héél erg veel tijd.

Ik dacht op eigen houtje te trainen voor een halve marathon in het najaar, maar niet dus.
Weektotalen zoals 50KM en meer zoals ik hier zie... eraan denken doet m'n knie al pijn.

Volgen jullie een plan vanop het internet geplukt, in een groep (wat ik wil gaan doen, nadat die kniepijn weg is) of zelfs een coach?

Laatst bewerkt:
Volgen jullie een plan vanop het internet geplukt, in een groep (wat ik wil gaan doen, nadat die kniepijn weg is) of zelfs een coach?

Lopen doe ik liefst alleen, eigen tempo en vooral hoofd leegmaken, maar dat is zeer persoonlijk.

Heb al plannen van Garmin Coach en Trenara gevolgd. Overall vind ik toch dat ik verder raak met Trenara, en dat blessurevrij.

Gisteren goed gelopen en ik voel het toch weer: opspelende lopersknie.
Ik begin te beseffen dat m'n gewicht een rol begint te spelen (weeg bijna 100kg) en de impact is gewoon te groot.
Ik zal rond een vetpercentage van 20-21% schommelen met redelijk wat spiermassa, al blijft dat gewicht.
Lopen op basisconditiehartslag triggerde de kniepijn niet echt, maar dat kost toch altijd héél erg veel tijd.

Ik dacht op eigen houtje te trainen voor een halve marathon in het najaar, maar niet dus.
Weektotalen zoals 50KM en meer zoals ik hier zie... eraan denken doet m'n knie al pijn.

Over welke van de twee lopersknieën hebben we het hier? De ITB aan de buitenkant van de knie, of die achter de knieschijf :) ?
Nu, op zich zou ik voor beide wel hetzelfde antwoord geven, maar met de ITB heb ik iets meer ervaring. Doe je er specifieke oefeningen voor, of hou je gewoon rust tot het weg is, en dan weer lopen? Want op die manier gaat het niet verholpen worden, vrees ik. Ik heb me door een kinesist oefeningen laten geven, en heb de eerste 3mnd intensief die oefeningen opgebouwd, en doe ze 3 jaar later nog 2-3x per week. Ik voeg daar ondertussen al preventieve oefeningen bij voor een andere blessure, maar uiteindelijk komt dat gewoon neer op core-oefeningen een halfuurtje per keer.

Ik zou me echt daarop focussen, want vanzelf gaat het niet weggaan. Je krijgt het omdat er een instabiliteit/asymmetrie... is. De ontsteking gaat dan wel weg door rust, de achterliggende oorzaak niet.

Wat voor mij verder een oplossing is om blessurevrij te lopen, is een combinatie van gepolariseerd lopen (80/20 ongeveer), dus veel aan trage hartslag, en traag opbouwen. Ik stijg heel traag in volume (te traag wrs tov wat fysiek mogelijk zou zijn). Ik doe ook wel wat intensief werk, dus het wisselt wel af. Maar het is vooral belangrijk dat je 3x/w gaat.

En ik gebruik een plan dat mijn powermeter voorschrijft. Daarvoor gebruikte ik Trenara omdat zij ook ongeveer dezelfde insteek volgen als ik, maar in beide temper ik zelf de volumeverhogingen. En net als Eniac loop ik liefst alleen :) Podcast in, van niemand iets aantrekken, en taktaktaktak.

Over welke van de twee lopersknieën hebben we het hier? De ITB aan de buitenkant van de knie, of die achter de knieschijf :) ?
Nu, op zich zou ik voor beide wel hetzelfde antwoord geven, maar met de ITB heb ik iets meer ervaring. Doe je er specifieke oefeningen voor, of hou je gewoon rust tot het weg is, en dan weer lopen? Want op die manier gaat het niet verholpen worden, vrees ik. Ik heb me door een kinesist oefeningen laten geven, en heb de eerste 3mnd intensief die oefeningen opgebouwd, en doe ze 3 jaar later nog 2-3x per week. Ik voeg daar ondertussen al preventieve oefeningen bij voor een andere blessure, maar uiteindelijk komt dat gewoon neer op core-oefeningen een halfuurtje per keer.

Ik zou me echt daarop focussen, want vanzelf gaat het niet weggaan. Je krijgt het omdat er een instabiliteit/asymmetrie... is. De ontsteking gaat dan wel weg door rust, de achterliggende oorzaak niet.

Wat voor mij verder een oplossing is om blessurevrij te lopen, is een combinatie van gepolariseerd lopen (80/20 ongeveer), dus veel aan trage hartslag, en traag opbouwen. Ik stijg heel traag in volume (te traag wrs tov wat fysiek mogelijk zou zijn). Ik doe ook wel wat intensief werk, dus het wisselt wel af. Maar het is vooral belangrijk dat je 3x/w gaat.

En ik gebruik een plan dat mijn powermeter voorschrijft. Daarvoor gebruikte ik Trenara omdat zij ook ongeveer dezelfde insteek volgen als ik, maar in beide temper ik zelf de volumeverhogingen. En net als Eniac loop ik liefst alleen :) Podcast in, van niemand iets aantrekken, en taktaktaktak.
Jup, heb het idd aan de buitenkant van m'n knie.
Heb het best lange tijd eerder nog eens gehad en toen bij de kiné deden we een reeks van oefeningen.
Heb toen ook op aanraden van hem toch ff niet meer gelopen en steunzolen laten aanmeten gezien m'n voeten naar buiten staan en dus niet recht vooruit gericht als ik loop.

Andere oorzaak kunnen m'n nieuwe schoenen - nuja van midden december - die misschien te veel demping hebben?

Ik ga zoals ge zegt de oefeningengewoon moeten bijvoegen bij m'n krachtroutine, grotendeels 2x maal per week al kan 3 ook, ter preventie.

Iemand ervaring met die hartslagbanden van Garmin?
Ik heb een Forerunner 255 en was aan het kijken naar zo'n HRM-Pro/Pro Plus van Garmin. Maar er bestat blijkbaar ook nog een HRM-RUN al zie ik die niet meer in te vergelijkingstabel op de garmin site

Eeen HRM-DUAL heeft precies weinig functies

Hier heb ik de HRM-Dual die standaard bij de fietscomputers zit. Deze werkt goed en vrij tevreden van.
Ik gebruik de band in combinatie met een polar hartslagmeter omdat de band beter zit en minder neiging heeft van uitrekken/zakken dan een polar.

Functies... Tja, ze meten allebei uw hartslag. Ik weet niet wat de ene meer doet, maar alles meer lijkt me zinloos?
Voor 99% van de sporters dient de hartslagmeter om tijdens het sporten te volgen, en het beter mogelijk te maken in de juiste zones te sporten. Nadien kan je in strava/polar flow/garmin connect eens kijken hoe goed de training ging, hoe snel je recupereerde van intervallen, of op langere termijn hopelijk progressie te zien.
Al de rest lijkt me onnodig?
De Dual geeft bijvoorbeeld in garmin connect data over het inademen. Maar ik heb dit eigenlijk nog nooit bekeken...

Hier trouwens een loopje gedaan na de extra rustdag. Ipv intervallen heb ik gewoon een tempoloopje gedaan, aan mijn beoogde marathon wedstrijdtempo. Normaal loop ik iets minder goed in de regen en wind. Maar het ging eigenlijk echt goed. Eindelijk na een dikke 2 weken nog eens het betere gevoel vast.

Ik heb een Forerunner 255 en was aan het kijken naar zo'n HRM-Pro/Pro Plus van Garmin. Maar er bestat blijkbaar ook nog een HRM-RUN al zie ik die niet meer in te vergelijkingstabel op de garmin site

Eeen HRM-DUAL heeft precies weinig functies
Wat verwacht je van je HR strap? Als je enkel een een duidelijk HR beeld wilt, is elke HRM wel goed. Een overzicht van de verschillen kan je alvast hier vinden: https://support.garmin.com/en-GB/?faq=Wr0GuiiSEx3BE4mBMX7UL8.

Veel van je Running Dynamics komen al van je horloge. Als je daar tevreden mee bent, heb je die extra's van de Pro niet nodig. Als ik de HRM Dual in combinatie met mijn Forerunner 965 vergelijk met de gegevens van een HRM Pro, dan mis ik enkel de "Grondcontacttijd-balans". De Forerunner zonder HRM heeft enkel het "Ademhalingsritme" dat ontbreekt".

Wil je dus preciezer gegevens meten of wil je ermee kunnen zwemmen en dus "offline" opslaan, dan kan je kijken naar de Pro. De Pro plus heeft geen software voordelen tov de Pro (enkel het vervangen van de batterij gaat gemakkelijker, maar hoe vaak heb je dat nodig?). De Dual is het enige strap met afneembare (en dus ook vervangbare) module.

Terug
Bovenaan