Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik loop enkel op barefoot schoenen. Heb er van Merell.Hier iemand ervaring met zo 'barefoot' loopschoenen?
Bv. Vivobarefoot.
Ik overweeg om dat eens te proberen...
.
Hier iemand ervaring met zo 'barefoot' loopschoenen?
Bv. Vivobarefoot.
Ik overweeg om dat eens te proberen...
Ik ben ook m'n afstand op barefootschoenen aan het opbouwen. Deze week voor het eerst over de 10 kilometer gegaan in 1 run. Dat voelt zeker niet overdreven aan, maar ik blijf voorzichtig en bouw niet sneller op dan voorgenomen. Verder probeer ik een groot stuk op schoenen met zero drop te doen. De transitie gaat goed. Ik kwam van 'amper' 4mm heel to toe drop, dus dat ging soepel. Ik merk echter tijdens het lopen nog een serieus verschil tussen die kleine drop en effectief 0 drop. Bij zero drop heb ik veel gemakkelijker een voorvoetlanding, en dat vinden m'n knieën wel fijn. Bij barefootschoenen komt de voorvoetlanding al helemaal vanzelf en m'n voeten reageren er ook nog beter dan gehoopt op.
Vanaf midden augustus (voor ik 0 drop en barefoot schoenen had) had ik een pijnlijke spier in een voet, wat steeds vervelender werd. Lopen ging nog, ik voelde het vooral als ik één à twee dagen niet gelopen had. Midden september ben ik het lopen met schoenen met 0mm drop beginnen opbouwen en begonnen met barefootschoenen te dragen in het dagelijkse leven. De voetpijn beterde naarmate ik meer met barefootschoenen en 0mm drop rondliep. Ondertussen, bijna 3 maanden verder, loop ik ook met regelmaat met barefootschoenen en zijn m'n dikke sleffers in huis ingewisseld voor barefoot sloefen. De pijn in m'n voet is sinds begin november volledig verdwenen.
Ik loop ondertussen 50% van de tijd op 0 drop en rond de 10 km/week in barefootschoenen. De overige km's (meestal 20-30/week) maak ik nog steeds in m'n schoenen met 4mm drop. Ik wil deze 4mm schoenen ook gebruiken tot ze op zijn. Ik merk wel dat ook die schoenzolen minder snel verslijten bij midden- of voorvoetlanding dan bij hiellanding
M'n dagdagelijkse schoenen zijn trouwens Vivo's. Ik ben daar heel tevreden van. Op hun site vind je een sizingsheet die je kan afdrukken en je voet op zetten om je maat te bepalen. Ik heb de instructies gevolgd (rechtstaand, loodlijn aan achterkant van hiel moet op de streep neerkomen), en viel midden tussen twee streepjes en dan raden ze de grootste van de twee aan. Ze zitten als gegoten.M'n huidige barefoot loopschoenen zijn trouwens ook Merrell (Wrapt). Ik had die gekozen omdat ze een dikkere zool hebben dan de gemiddelde barefootschoen en dus goed geschikt leken als wandelschoen offroad voor beginners. Je voelt het niet (hard) als je op iets scherp trapt. Ik ben er echter niet helemaal tevreden over op de baan, gezien de zool achteraf bekeken te dik is naar mijn goesting (11mm), zeker nu ik enkele maanden 'ervaring' heb. Ik heb mezelf beloofd barefoot loopschoenen te kopen met een veel dunnere zool zodra ik gedurende een tijd (pakweg 6 maanden) merk dat ik minstens 20 km/week op barefootschoenen aankan zonder dat m'n lichaam protesteert. Aan dit tempo zal dat hopelijk voor ergens volgende zomer zijn.
Ben bij de dokter geweest, die vermoedt ook een slepende infectie aan m'n symptomen te horen. Toch eerst een antibioticakuur proberen. Als dat niet pakt, zien we verder. :/Dit.
Ben nu zelf sinds september al 4 keer 1-2 dagen ziek geweest en heb me tussendoor ook vaak niet top gevoeld. Dit terwijl ik anders quasi nooit ziek ben. Heb nu toch een afspraak gemaakt bij de dokter en ik hoop dat er iets uitkomt, want dit is niet meer te doen.

Hier morgen 19.5K waarvan 3 blokken van 4.5K op marathon pace. Bij deze training ben ik er vorig jaar heel hard doorgezakt. Benieuwd of dat morgen beter gaat![]()
Ik ga al blij zijn dat ik voor de zomer eens een hm kan uitlopen, al is het aan 7 per uur![]()

Klopt, maar als ik tempo zie van 3:30 das bijna dubbel zo snelElk zijn doelen en tempo's! Ik kijk met veel bewondering naar wat velen hier doen want ik ga het nooit kunnen, maar ik ben wel enorm blij met wat ik de laatste 4 jaar heb opgebouwd en verwezenlijkt![]()

Je doet beter dan iedereen die in zijn zetel zit man, en dat zijn er enorm veelKlopt, maar als ik tempo zie van 3:30 das bijna dubbel zo snel![]()

Die simulaties ben ik weinig fan van.
Dat geeft altijd een vertekend beeld en helpt ook vaak niet want de keren dat je top loopt zijn op één hand te tellen.
Als je traint voor een doel en alle trainingen lukken dan moet je vertrouwen hebben dat je op de wedstrijd ook zult presteren.
15km aan HM pace is gewoon zo goed als de HM lopen. Je doet dan een wedstrijd op training, stevige makila vibes.
Het schema dat ik destijds van de fysioloog in het UZA had meegekregen voor de HM van Antwerpen bevatte zo'n twee simulaties. Daarom dat ik dit er nu opnieuw ingestoken heb. Gent wordt mijn 2e HM wedstrijd, daarom vind ik die simulaties nog handig ter bevestiging of mijn doel realistisch is of niet. Ook omdat ik nog niet de ervaring of inzicht heb hoeveel verbetering er tussen twee wedstrijden kan zitten.Ik ga akkoord dat 15k aan HMP wel écht stevig is. Ik denk als je 15KM aan uw beoogd HMP kunt lopen op training dat uw doeltijd sneller mag.
Ik heb 2jaar geleden de 23km gelopen. Mooi parcours, de heide kan er nat bij liggen, maar niet super modderig. Sommige stukken waren echter ook in't bos en dat was wel modderploeteren bij momenten.Mij ingeschreven voor de Nationaal Park halve marathon Hoge Kempen. Toevallig iemand ervaring met het parcour (dan in het bijzonder bij regen)?