Algemene Loopthread

Wat een verschil 48 uur (nog niet) kan maken.

Donderdag: 10*1K intervallen met 2 minuten rust tussen aan 5:28ish, wat eigenlijk no issue zou mogen geweest zijn. Tegen de laatste 2 intervallen precies wel a bloc en uitgeput.

Vanmorgen: progressieve loop. 3 blokken van 5K, eerste nog relatief rustig, tweede aan 5:28, derde aan 5:12.
Gezien donderdag had ik er wat schrik voor en ook gezien het feit dat deze training in mijn vorige 2 marathontrainingen ook mislukt was.
Maar heel gecontroleerd gelopen, tweede blok ging ook echt goed, derde blok aan 5:07 begonnen en geëindigd op 4:58 laatste kilometer.
Direct ook gerecupereerd en niet het gevoel dat ik extreem diep ben gegaan.

En "per ongeluk" ook PR op 10K met meer dan een halve minuut minuut verbeterd, terwijl een dergelijk verloop niet echt optimaal is en ik ook niet echt alles gegeven heb. Denk dat ik met huidige conditie er nog eens zeker 45s zou af krijgen.

Doet wel goed in het koppeke richting Gent 😄

Wat raden jullie aan qua drank & voeding voor trainingsloopjes 60-90 minuten?

Tot nu toe deed ik niets mee, behalve deze zomer half litertje water toen het +25° was, maar ik denk dat ik mijn lichaam meer deugd zal hebben van wat eten en drinken onderweg :D
Mijn hydratatievest is denk ik - na betere loopsokken, de beste investering dat ik gemaakt heb in deze hobby. Geen onhandigheid meer met telkens een flesje water in de hand houden voor de volledige afstand. Ruimte genoeg om een gel, goudbeertjes, gsm of andere zaken mee te nemen. Zelfs voor kortere loopjes durf ik mijn vest aandoen met een softflask, alleen is deze dan niet volledig gevuld. Voor 90 minuten neem ik altijd drank mee.

Ik heb zo'n riem waar 1 fles in kan. Standaard fles van decathlon erbij lekt bij elke stap dus gebruik een gewone fiets drinkbus.

Maar dat zit aan 1 kant van je lichaam dus na tijdje wel irritant...

Ik twijfel tussen zo'n jas of een klein rugzakje met camelback

Soft flasks all the way imo. Drinkt gemakkelijk en klutst niet, kan je ook gemakkelijker kwijt.

Voor alles tot HM afstanden pak ik een Decathlon marathon belt, daar kan je wel wat kwijt qua gels en drank.

7min19 gemiddeld HR 147 max 155
(20 min opwarming + 2x400 meter)
5min57 gemiddeld HR 157 max 166
(3×400 meter)
5min11 gemiddeld HR 166 max 172
(3×400 meter)
4min35 gemiddeld HR 172 max 180
(3×400 meter)

HR bij >= 5:57min/km non stop 10 slagen hoger dan normaal maar is door de spanning denk ik.

Eigenlijk zo'n beetje als wat ik op voorhand had ingeschat 13km/u = momenteel mijn max om 3 rondjes van 400 meter het vol te houden. Mijn max HR is dus anno 2024 rond 180. Dat zal ook wel kloppen want +-10 jaar geleden was dat 184 na een lactaattest.

Exacte lactaatwaarden en andere waarden moet ik nog door krijgen maar liep pas serieus op tijdens de laatste 3 rondjes.

Laatst bewerkt:
Mijn eerste wedstrijd gelopen. Zonder volk dat ik kende, gewoon om eens te kijken hoe ik zou reageren op zoveel mensen / het tempo.
Vrij intimiderend wel moet ik zeggen zo een loopwedstrijd georganiseerd door een atletiekclub. En ik moet toegeven dat ik al twee dagen zenuwachtig was.

Doel was 53 minuten te lopen op de 10k daar mijn vorig record op 54:10 lag. PacePro strategie in Garmin opgeladen en hope for the best. Vermoeiende start, veel uitwijken en proberen op tempo te geraken. En dan in één of andere zone geraakt waar ik niet meer uit te slagen was.

Conclusie: 10k aan 4:55 min/km of te wel mijn eerste sub 50min 10k :love: Alles lukte, alles zat goed. Op het einde nog aan de staart van een groepje geraakt en die nog voorbijgestoken om mezelf te kunnen concentreren op mijn eigen tempo wat mij echt heeft geholpen. Ik ben zo enorm blij. Vorig jaar eind januari de eerste keer mijn loopschoenen aangedaan en met moeite 3km lopen aan 7:30 bijna, en nu dit. :D

Klopt, ik heb dat eens op poten willen zetten, alles lag vast en dan zelf geveld door dat beestje.

Indien er nog interesse voor zou zijn, wil ik dat in de lente gerust eens opnieuw proberen. Mijn leven is wat rustiger geworden dan de laatste 12 maanden dus moet nu gemakkelijk lukken.
Zeker interesse in een dagje trail, we spreken in de lente weer.:clap:

Ik had natuurlijk zware benen vandaag. Desondanks toch een running index van 53 gehaald en 5:30/km over 12 km met een HR van 151 (zone 2)
Nu even weer volledige rust tem woensdag.

Vorige waardes

Zones.png

Nieuwe waardes

Zones.png

Het scheelt niet zo heel veel maar de oude HR waardes waren toch wat out to date.

Zoals je kan zien liep ik tijdens de test al in zone 3 bij 5:57/km terwijl ik vandaag in zone 2 liep bij 5:30/km. Maar de coach zegt dat dit normaal is. Bij zo'n test sta je onder 'positieve' spanning en stress en dan gaat je HR gewoon sneller naar omhoog bij lagere snelheden.

Maar als ik dan richting 11,5 km / u ging lopen dan klopten de waarden wél.

Laatst bewerkt:
Vandaag op het gemakje 30 km doen hier in de buurt.

Als die goed gaat, misschien overwegen om de nationaal park marathon te proberen. Is wel ineens 12 km erbovenop binnen een maandje. Dus ik moet straks bakken overschot hebben, anders laat ik hem passeren en ga ik me voorlopig beperken tot 30 km.

Mogelijk volgende uitdaging gaat dan de Ohmtrail van 37 km worden. De 55 km komt te vroeg volgens een kennis. Ik neem mijn tijd voor dit jaar een ultra te plannen, ergens eind van het jaar. Hopelijk valt er ergens eentje uit de bus.

Wat zou mijn wekelijks gemiddelde moeten zijn om langere tochten te kunnen doen? Of rolt ge daar vanzelf in?

Na mijn 18K met 10K PR gisteren dacht ik dat de HM van vandaag mogelijk wat vermoeider zou aanvoelen maar niets van. Zeer soepel en net hoger tempo voor mijn gebruikelijke LSD hartslag. Ook dit is bemoedigend voor Gent.

18e op rij ondertussen 😄

12,5 gedaan vandaag, langste run ever voorlopig. Ging toch niet zo vlot, aan 9-10/u max en vooral last aan benen niet zozeer conditie gewijs

Na mijn 18K met 10K PR gisteren dacht ik dat de HM van vandaag mogelijk wat vermoeider zou aanvoelen maar niets van. Zeer soepel en net hoger tempo voor mijn gebruikelijke LSD hartslag. Ook dit is bemoedigend voor Gent.

18e op rij ondertussen 😄
Hoe gaat het in feite met het gewicht?
Nog altijd steady aan het dalen?

tijdens de middagpauze 11km gaan lopen op het parkoers van de 'Antwerp park miles' en toen vroeg ik mij ter stond af of @Loser gisteren voor 50 EURO Golazo heeft gesponserd om 10 kilometer te lopen!

tijdens de middagpauze 11km gaan lopen op het parkoers van de 'Antwerp park miles' en toen vroeg ik mij ter stond af of @Loser gisteren voor 50 EURO Golazo heeft gesponserd om 10 kilometer te lopen!
Ik heb daar vorig jaar op kosten van mijn werkgever gelopen. Het was een vreselijk parcours en er was heel weinig sfeer. Never again.

Terug
Bovenaan