Algemene Loopthread

Bij mij is het al 4 dagen op een rij "rust, je lichaam heeft herstel nodig" :biglaugh: ... morgen ga ik alleszins toch voor een eerste keer terug lopen, beentjes voelen terug ok aan, body battery en HRV wel allebei niet omhoog te branden voor 't moment

Pre-registratie EK marathon BXL heb ik net gedaan.
Klinkt wel als een uniek event om eens een marathon te lopen. Ik ben al lang in dubio. Een halve marathon heb ik al gedaan. Ik zou wel eens een marathon willen doen om het eens gedaan te hebben, maar heb vooral schrik om een blessure op te lopen. 😄

Zonet 12 km gelopen in 1u15min (6:13/km). Ik was duidelijk op weg met iemand die pas gestart is met lopen. :tongue:
Dit doet ook wel eens deugd / goed. Het moet niet altijd aan je eigen tempo zijn.

Of ik nu 12, 13 of 14 km loop in 1u15min of ik wandel 1u15min (zoals onlangs nog). Net na de loop of wandelsessie ben ik altijd meer kapot bij een hogere snelheid dan bij een lagere snelheid. MAAR een kwartiertje na de loop of wandelsessie? Mmm ... Ik ben na even gerecupereerd te zijn, eerlijkheidshalve bij elke snelheid even moe of even fris (het is maar hoe je het bekijkt). Dat maakt bij mij géén reet verschil uit. Dan is toch eerder de duurtijd die dan bij mij meer een rol speelt dan de snelheid zelf.

Laatst bewerkt:
Zonet 12km gelopen in 1u15min (6:13/km). Ik was duidelijk op weg met iemand die pas gestart is met lopen. :tongue:
Dit doet ook wel eens goed. Het moet niet altijd aan je eigen tempo zijn.

Of ik nu 12, 13 of 14 km loop in 1u15min of ik wandel 1u15min (zoals onlangs nog). Net na de loop of wandelsessie ben ik altijd meer kapot bij een hogere snelheid dan bij een lagere snelheid. MAAR een kwartiertje na de loop of wandelsessie? Mmm ... Ik ben na even gerecupereerd te zijn, eerlijkheidshalve bij elke snelheid even moe of even fris (het is maar hoe je het bekijkt). Dat maakt bij mij géén reet verschil uit. Dan is toch eerder de duurtijd die dan bij mij meer een rol speelt dan de snelheid zelf.
12km aan 6:00-6:20 is wat ik ongeveer elke zondag doe, en ik loop nu toch al 4 jaar redelijk constant. Het hangt ook af van je trainingsaanpak en je doel, natuurlijk. Ik denk ook dat het weleens zou kunnen dat je hier in een wenselijkere HR-zone zit dan bij andere loopjes ;)

12km aan 6:00-6:20 is wat ik ongeveer elke zondag doe, en ik loop nu toch al 4 jaar redelijk constant. Het hangt ook af van je trainingsaanpak en je doel, natuurlijk. Ik denk ook dat het weleens zou kunnen dat je hier in een wenselijkere HR-zone zit dan bij andere loopjes ;)
Ja en neen :D

6:13 was gemiddeld aan HR 149. Vorige week liep ik 10km aan tempo 5:45 en dat was gemiddeld aan HR 145. (Ja een lagere HR aan een gevoelig sneller tempo)

Op een bepaald moment gaat die HR niet echt meer lager door trager te lopen hé. Daar zit ook een limiet op. Dat heeft ergens ook wel te maken met het feit dat je op een bepaald moment je looptechnieken en loopritme gaat verwaarlozen als het echt traag gaat. (Je moet ook steeds inhouden en wachten op de startende loper) Echter je hebt ook gewoon zoiets als een minimum HR. Hoe beter je conditie hoe lager dat minimum ligt. Maar die limiet is er dus wel.

Alles tussen 5:40 en 6:15 is dus momenteel wel goed voor mij (denk ik?) als trage duurloop / onderhouden van de conditie. Ik doe momenteel ook maar 20 km per week dus ik ga geen sprintjes trekken :D

Opmerking: Voor diegenen die nu gaan zeggen: Amai 145 / 149 is een extreem hoge HR je loopt véél te snel! Ik heb ooit een lactaattest gedaan en mijn zones komen absoluut niet overeen met dokter google. Ik kan nog vlotjes praten in volzinnen aan die HR. Ik ga in januari wel een nieuwe lactaattest doen om te zien of mijn huidige HR waardes nog correct zijn tov mijn zones want zo'n test is alweer even geleden en ...

Laatst bewerkt:
Ja en neen :D

6:13 was gemiddeld aan HR 149. Vorige week liep ik 10km aan tempo 5:45 en dat was gemiddeld aan HR 145. (Ja een lagere HR aan een gevoelig sneller tempo)

Op een bepaald moment gaat die HR niet echt meer lager door trager te lopen hé. Daar zit ook een limiet op. Dat heeft ergens ook wel te maken met het feit dat je op een bepaald moment je looptechnieken en loopritme gaat verwaarlozen als het echt traag gaat. (Je moet ook steeds inhouden en wachten op de startende loper) Echter je hebt ook gewoon zoiets als een minimum HR. Hoe beter je conditie hoe lager dat minimum ligt. Maar die limiet is er dus wel.

Alles tussen 5:40 en 6:15 is dus momenteel wel goed voor mij (denk ik?) als trage duurloop / onderhouden van de conditie. Ik doe momenteel ook maar 20 km per week dus ik ga geen sprintjes trekken :D

Opmerking: Voor diegenen die nu gaan zeggen: Amai 145 / 149 is een extreem hoge HR je loopt véél te snel! Ik heb ooit een lactaattest gedaan en mijn zones komen absoluut niet overeen met dokter google. Ik kan nog vlotjes praten in volzinnen aan die HR. Ik ga in januari wel een nieuwe lactaattest doen om te zien of mijn huidige HR waardes nog correct zijn tov mijn zones want zo'n test is alweer even geleden en ...
Nee, oké, dat klopt. Maar dan loop je dus 15sec/km trager, wat niet echt heel veel is.
Omdat je zei "duidelijk dat ik onderweg was met iemand die nog niet lang loopt", dacht dat ik het verschil wel wat groter was :D

Nee, oké, dat klopt. Maar dan loop je dus 15sec/km trager, wat niet echt heel veel is.
Omdat je zei "duidelijk dat ik onderweg was met iemand die nog niet lang loopt", dacht dat ik het verschil wel wat groter was :D
Goed tellen. 28sec / km trager hé :D En ja hij liep best 'ok' voor een beginner. Maar goed, zijne fysiek is ook niet nihil. (andere sporten) :)

Het is mij denk ik redelijk goed gelukt om een eigen 12 weken schema samen te stellen voor de HM van Gent, te beginnen de eerste week van januari. Heb wel wat opzoekingswerk en tijd gestoken hierin dus het is niet met de natte vinger. Stephen Scullion was een grote bron van info. In de zomer nog een inspanningstest met lactaatmeting gedaan dus mijn referenties zijn nog vrij courant.

Na de HM van Antwerpen ben ik begonnen met 2x kracht-/stabilisatieoefeningen per week van +/- 40m en foamrolling is ook een gewoonte geworden. Mede dankzij de extra focus op blessurepreventieoefeningen hoop ik ditmaal ondanks het hogere geplande volume (6km extra op piekweek tgov vorig schema) en de extra dag training niet tegen een blessure aan te lopen. Deze maand heb ik voornamelijk veel van mijn ingeplande trainingen gelopen om een idee te krijgen naar de intensiteit en belastbaarheid. Alsook om gewend te raken aan 4x trainen per week ipv 3x. Sinds deze maand is mijn VO2max alvast terug aan het stijgen naar 55 momenteel en zijn de simulatietijden van Garmin terug aan het zakken :D (alhoewel ik die toch optimistisch vind). Qua volume zal ik naadloos kunnen aansluiten op mijn schema, iets wat de vorige keer minder goed lukte en ik een beetje creatief te werk moest gaan in het begin.

Nu heb ik een mooi beeld hoe elke week er ongeveer zal uitzien qua intensiteit (hoeveel min per hartslagzone). Moet nog drie trainingen uitproberen maar ik voorzie geen problemen.🤞Z1-2 zie ik als lage intensiteit, Z3-5 als hoog. De eerste drie weken ligt het eerder rond de 75/25 vanwege de mindere kilometers en daarna door de extra kilometers in mijn Z2 loopjes gaat het eerder richting 80/20 - 85/15 - 90/10.

Week 1 45km, verhoging met 5% per week tot 60km op week 9 & 10. Week 4 & 8 respectievelijk 30 & 40% volume vermindering. Een wedstrijdsimulatie training in week 5 & 9. Taper halverwege week 11. Elke week Z2 & Z3 (tempo & aerobic drempel) trainingen en afwisselend Z4 (lactaat drempel 6x1k) & Z5 (10x400m HIIT) vanaf week 4.

Ik heb er alvast zin in om het nieuwe jaar op deze manier te starten. :)

Ik doe momenteel ook maar 20 km per week dus ik ga geen sprintjes trekken :D
Het zou wel perfect kunnen ergens middenin of aar het einde van één van je trainingen.
Paar 80-100-150-200-300m's. Het zou je waarschijnlijk nu al helpen met je snelheidstrainingen die je vanaf januari wilt doen.

Het zou wel perfect kunnen ergens middenin of aar het einde van één van je trainingen.
Paar 80-100-150-200-300m's. Het zou je waarschijnlijk nu al helpen met je snelheidstrainingen die je vanaf januari wilt doen.
Zeer goed advies.
Als je al een historie van lopen hebt dan is uw lichaam prikkelen meer dan aan te raden, ook al doe je maar 20km/week.
Steeds dezelfde intensiteit, dezelfde afstand en dezelfde route doe je weinig goed mee. Je bent zeker dat je u weg kent en dat je die afstand kan lopen, maar voor de rest weinig meerwaarde.

Ondanks dat mensen hier gezegd hebben dat mijn HM tijd maar 'povertjes' was en dat mijn schema niet echt goed was, liep ik eind november toch mijn snelste HM sinds 2018 (ik ben op Garmin en Polar eens door al mijn trainingen en wedstrijden gegaan). :tongue: En neen het was ook géén vlak parkoers. Ik heb tot aan de kerk in Heist gelopen (14+%).

Dus men mag van dat schema zeggen wat men wil en 'neen' het was niet het beste schema. En ja de kritiek was ergens ook terecht. Maar zo'n slecht schema was het dan toch ook niet. Het was voornamelijk een schema om de basisconditie te verbeteren en dat is dus gelukt (anders had ik nooit een vlak tempo kunnen aanhouden op die HM).

De reden dat ik géén enkel interval of tempotraining gedaan heb was door een eerdere rugblessure en ik geen enkel risico wilde nemen. Ik was al 1x hervallen en de kans dat ik opnieuw geblesseerd zou geraken was gewoon TE 'groot'. Ik heb mij meer geconcentreerd op rugoefeningen (deze terug sterker te maken) en de basis. Al het overige interesseerde mij (nog) niet.

Opmerking: Uw tip is nadat ik er een beetje over nadenk wél zo slecht nog niet. Ik ga dit alvast uitproberen volgende week. 20 januari heb ik een lactaattest en dan ga ik in samenspraak met die trainer een DEFTIG schema opstellen voor de 10 miles op basis van de resultaten. Dus ik hoop tegen de 10 miles terug goed in vorm te zijn.

Laatst bewerkt:
Wat zou uw doel zijn voor de 10miles?
De HM heb ik gelopen aan tempo 5:27 (door 2 drankpauzes op het gemakske was het gemiddeld 5:29 maar het looptempo zelf was 5:27). En dat was zuiver op basisconditie en zonder intervals en tempolopen.

Laten we zeggen dat 5% sneller lopen over een afstand die 5 km korter is realistisch is als ik wat snelheidstrainingen inlas? Dwz 5:10/km of een eindtijd rond 1u23min11sec ?? (lees als er nog een sprintje in zit op het einde 1u22xx) Stiekem hoop ik op 1u20min maar ik denk niet dat dit realistisch gaat zijn. :tongue: We zullen wel zien hoe het loopt. Mits heel goeie benen als ik target voor 5:10 gemiddeld dan kan ik halverwege nog altijd beginnen te versnellen he. (en vertragen bij slechte benen lol)

Misschien ben ik te conservatief maar ik kom van ver. Stap voor stap. Maar je mag ook altijd jou mening delen natuurlijk :D

Laatst bewerkt:
De HM heb ik gelopen aan tempo 5:27 (door 2 drankpauzes op het gemakske was het gemiddeld 5:29 maar het looptempo zelf was 5:27). En dat was zuiver op basisconditie en zonder intervals en tempolopen.

Laten we zeggen dat 5% sneller lopen over een afstand die 5 km korter is realistisch is als ik wat snelheidstrainingen inlas? Dwz 5:10/km of een eindtijd rond 1u23min11sec ?? (lees als er nog een sprintje in zit op het einde 1u22xx) Stiekem hoop ik op 1u20min maar ik denk niet dat dit realistisch gaat zijn. :tongue: We zullen wel zien hoe het loopt. Mits heel goeie benen als ik target voor 5:10 gemiddeld dan kan ik halverwege nog altijd beginnen te versnellen he. (en vertragen bij slechte benen lol)

Misschien ben ik te conservatief maar ik kom van ver. Stap voor stap. Maar je mag ook altijd jou mening delen natuurlijk :D
Rekening houden dat Antwerpen zeer druk is en niet vlak is :P
Maar lijkt me zeker realistisch om dat te lopen. Ik zou zelfs iets ambitieuzer zijn.

Rekening houden dat Antwerpen zeer druk is en niet vlak is :p
Maar lijkt me zeker realistisch om dat te lopen. Ik zou zelfs iets ambitieuzer zijn.
Id de binnenstad doet pijn omdat het daar enorm druk is, de weg daar is veelal kassei en je heb daar weinig (loop)ritme.
Af en toe nog ene die u tegen de kant duwt en zo ..

En die lange tunnel doet ook pijn. Je krijgt daar precies weinig zuurstof binnen en dat blijft maar duren.
Ik ben van nature gene goeie bergop loper en ik heb lichtjes last van claustrofobie in zo'n tunnels (ik heb daar een beklemmend gevoel in en in het verleden was mijn traagste kilometer altijd in die tunnel wanneer het naar omhoog gaat) dus ik moet daar echt specifiek op trainen.

Je moet daar rekening mee houden tijdens trainingen anders mispak je u daaraan he.

Nu goed in Heist heb je wel wat heuveltjes. De Heistse Berg, de Beerzelberg, de Brug en de tunnel aan het treinstation enzovoorts. Aldus voldoende plaatsen waar je daarop kan trainen. En je hebt ook wel kasseien richting Wiekevorst om op te trainen. En de Averegten voor bosweggetjes.

Training voor die ondergrondse tunnel is moeilijk. Ik weet er niet meteen één in de buurt van Heist. Iemand? :unsure:

Laatst bewerkt:
Id de binnenstad doet pijn omdat het daar enorm druk is, de weg daar is veelal kassei en je heb daar weinig (loop)ritme.
Af en toe nog ene die u tegen de kant duwt en zo ..

En die lange tunnel doet ook pijn. Je krijgt daar precies weinig zuurstof binnen en dat blijft maar duren.
Ik ben van nature gene goeie bergop loper en ik heb lichtjes last van claustrofobie in zo'n tunnels (ik heb daar een beklemmend gevoel in en in het verleden was mijn traagste kilometer altijd in die tunnel wanneer het naar omhoog gaat) dus ik moet daar echt specifiek op trainen.

Je moet daar rekening mee houden tijdens trainingen anders mispak je u daaraan he.

Nu goed in Heist heb je wel wat heuveltjes. De Heistse Berg, de Beerzelberg, de Brug en de tunnel aan het treinstation enzovoorts. Aldus voldoende plaatsen waar je daarop kan trainen. En je hebt ook wel kasseien richting Wiekevorst om op te trainen. En de Averegten voor bosweggetjes.

Training voor die ondergrondse tunnel is moeilijk. Ik weet er niet meteen één in de buurt van Heist. Iemand? :unsure:
Bruggentrainingen. Da’s een omgekeerde tunnel, hé 🤓

Bruggentrainingen. Da’s een omgekeerde tunnel, hé 🤓
Het helpt wel een beetje. xxx de brug op en af lopen helpt wel als training voor die tunnel.
Maar helemaal hetzelfde is het niet.

Op zo'n brug heb ik géén claustrofobisch gevoel en heb ik niet het gevoel alsof er minder zuurstof is.
Want ja je bent nog altijd in de buitenlucht. Zo'n ondergrondse tunnel is donker(der) en ik krijg daar gewoon altijd een beklemmend gevoel.

Iedereen heeft wel zijn achillespees en dit is er ééntje van mij. Maar goed ik moet mij daarover zetten en als ik goed getraind ben en ik een goeie dag heb, dan kan ik het daar wel lastig krijgen maar is dat niet iets onoverkomelijk he en spartel ik mij daar wél door. Het is pas als ik niet goed zou zijn dat ik dat dan dubbel en dik ga voelen in die tunnel :)

Ik snap de fuss over die tunnel wel niet. Twee keer gelopen en je houdt je hartslag in het oog en past je tempo aan. Dit jaar ging ik voor 1:10, maar op 1:12 binnengekomen (in wave2 dacht ik). Je verliest tijd in het begin, wring jezelf aan de start naar voor en je kan na enkele km slalommen wel goed lopen. Ik ga dit jaar wel niet meer lopen. Het publiek is leuk, maar voor een PB moet je niet in Antwerpen zijn.

Ik snap de fuss over die tunnel wel niet. Twee keer gelopen en je houdt je hartslag in het oog en past je tempo aan. Dit jaar ging ik voor 1:10, maar op 1:12 binnengekomen (in wave2 dacht ik). Je verliest tijd in het begin, wring jezelf aan de start naar voor en je kan na enkele km slalommen wel goed lopen. Ik ga dit jaar wel niet meer lopen. Het publiek is leuk, maar voor een PB moet je niet in Antwerpen zijn.
Probleem is dat hij helemaal op het einde ligt, heel smal is en hij geleidelijk aan omlaag en omhoog gaat.
Naar beneden rollen gaat in het begin nog vrij vlot, maar je moet nog altijd wel moeite doen om te blijven lopen want hij is niet zo steil dat je bijna vanzelf loopt. Maar hoe verder hoe meer het flou wordt of je nu omhoog of omlaag aan het lopen bent, tot het effectief omhoog gaat en je zachtjes doodgeknepen wordt :P

De luchtkwaliteit is er ook niet zo geweldig, al helpt het wel dat er tegenwoordig nog weinig verkeer doorgaat.

Terug
Bovenaan