Algemene Loopthread

Tot een graad of 8 lukt een korte broek nog bij mij, maar kouder dan dat en ik grijp naar de leggings/tights met een korte broek erover om de bovenbenen beetje meer te beschermen (geen idee of het echt helpt), of een lange broek. enkel t-shirt tot 12 graden ofzo, daarna ofwel een dikker kledingstuk of werken met laagjes.

Tot een graad of 8 lukt een korte broek nog bij mij, maar kouder dan dat en ik grijp naar de leggings/tights met een korte broek erover om de bovenbenen beetje meer te beschermen (geen idee of het echt helpt), of een lange broek. enkel t-shirt tot 12 graden ofzo, daarna ofwel een dikker kledingstuk of werken met laagjes.
same here -> hoe ik eruit ziet maakt gene zak uit, als ik het maar niet te koud heb. Zeker in stukken open veld kan je soms echt tegenvallen als er nog eens wind is ook

Gisterenochtend bij het lopen zag ik ook twee lopers met korte broeken en bijhorende rode benen. Bij vriestemperaturen en op training, nooit begrepen en ik ben geen koukleun.

Hier een maand november om snel te vergeten, eerst tweetal weken gerust na de marathon, dan rustig terug begonnen en vervolgens nog eens tien dagen gerust, deels door vakantie en deels omdat ik tweetal weken geleden, de dag nadat ik tien kilometer op mijn gemak ging lopen, plots 'irritatie' voelde aan zijkant onderbeen. Precies ofdat ik daar tegen een stamp had gekregen, ik ging ervanuit dat de pijn weg was na tien dagen, maar ik voel het nog wel bij het lopen, niet heel en nu vooral zowat aan de onderkant van de 'Malleolus lateralis' buitenkantknobbel van de enkel.

Ja ik denk dat het voor mij dan een lastige wordt daarmee :)
Ik moet mijn weken echt kunnen plannen, ik kan niet opstaan op een donderdag en dan zien dat ik verwacht wordt ineens 20K te doen bvb. Ik kijk meestal aan het begin van mijn week wat er allemaal op het programma staat qua training en wissel dan wel eens wat trainingen en dagen met elkaar omdat het anders gewoon niet past.

Bvb deze week kan ik zondag niet gaan lopen, dus mijn LSD moet naar zaterdag en ik loop di/wo/do (interval/recup/duurloop).
Ik was me verder aan het informeren over die suggested workout.

Kennelijk kan je vanaf garmin fenix 7 (die ik dacht dat jij hebt) de weekplanning wel zien op je horloge.

Ik heb ooit 1x 30km gelopen bij -5 graden met een kort broekske aan (Yes I know stapelzot lol) maar dat doe ik nooit meer. Dat was te veel van het slechte. :tongue: De bovenbenen hadden niks te lijden (bij mij toch niet) maar vooral de knieën. Na 15 km begon dat op te spelen en op het einde voelde ik alleen nog maar 'pijn'. Ik was niet geblesseerd want ik kon een dag later alweer vlotjes doorlopen maar op de moment zelf was dat zelfpijniging / een echte marteling. Dus ja bij mij is dat tot 0 graden. Daaronder is het toch ook 'de lange loopbroek'.

Je hebt zogezegd je basis trainingssnelheid kunnen verhogen naar 5’20” +- 5'27".
Just is just maar bedankt voor uw mening. Ik neem uw visie / mening mee voor de trainingen van januari :)

Prognosis Runanalyze (Op basis van mijn huidige waarden)

13:23 (4:28/km) 3,00 km
23:02
(4:36/km) 5,00 km
47:45
(4:47/km) 10,00 km
1:52:16
(5:19/km) 21,10 km

Ik denk dat -mits een goeie haas / gangmaker- ik die HM tijd wel zou kunnen halen in ideale omstandigheden en tijdens een superdag. Want nu liep ik aldus de HM solo. Maar dan moet echt alles mee zitten.

Dus ik weet wat mij te doen staat: (Meer) snelheidstrainingen (een schema om de pieksnelheid te verhogen). Eerst al eens proberen die tijd op 3 km te lopen volgend jaar. :support:

Laatst bewerkt:
Dus ik weet wat mij te doen staat: (Meer) snelheidstrainingen (een schema om de pieksnelheid te verhogen).
Waarom specifiek training van je pieksnelheid teneinde je HM? Je loopt toch ook geen HM volledig anaeroob of op je VO2Max? Die snelheid zal vanzelf wel omhoog gaan als je aerobe basis breder wordt. En dan spreek je over jaren trainen, één schema voor je pieksnelheid te verhogen (hoe dat er ook moge uitzien) gaat het hem niet doen me dunkt.

Waarom specifiek training van je pieksnelheid teneinde je HM? Je loopt toch ook geen HM volledig anaeroob of op je VO2Max? Die snelheid zal vanzelf wel omhoog gaan als je aerobe basis breder wordt. En dan spreek je over jaren trainen, één schema voor je pieksnelheid te verhogen (hoe dat er ook moge uitzien) gaat het hem niet doen me dunkt.
Mijn PR op de HM is 1u39min27sec uit 2017
Hoe ik tot die tijd kwam?

1. 6 jaar jonger dan nu (belangrijk :D)
2. Toch echt veel intervaltrainingen en tempolopen doen (nu géén enkele)
3. Weekkilometers verhogen tot 80 km (nu 40) en LSD'kes doen van 30+km

En dan spreek je over jaren trainen
Dat hangt van de trainingsarbeid af. Maar MINIMAAL een jaar ja. ;)

Ik liep de marathon van Brussel in 2017 14 minuten sneller dan diezelfde marathon in 2016 (3u37 vs 3u51) en om één of andere reden had ik tevens 500 meter meer gelopen dus eigenlijk was het verschil misschien nog groter.

Laatst bewerkt:
Even terugzoeken en ik had in 2021 dat enkele bronnen gepost.

Maar dit is oprecht toch niks nieuws hoop ik?
Het is niet voor niks dat men altijd spreekt van “opwarmen”, dat is niet zozeer het warm krijgen :p

Dus goed ja er tegen kunnen… Beter doe je gewoon een lange broek aan.
Bedankt voor de duiding! Maar niet helemaal overtuigd, moet ik zeggen :D
Niet dat ik ontken wat erin staat, daarvoor zijn die mensen allemaal veel te slim. Maar wat het expliciet voor het lopen betekent, daarvan ben ik niet overtuigd. Het kost meer energie om je lichaam op temperatuur te houden, dus het is inderdaad zo dat je in koud weer kans loopt op overtraining omdat je te veel vraagt van je lichaam. Maar dat heb je in warm weer ook, en zelfs nog meer: eens oververhit is het uit. Daarom dat sommige mensen koud weer beter verteren, omdat ze rapper last hebben van een te hoge kerntemperatuur dan een lagere. Maar net zoals "opwarming" door even de huid te verwarmen niet voldoende is om de spieren te verwarmen, is afkoeling van het vel dat ook niet voor het omgekeerde, toch?

Het hele stukje over dat spieren makkelijker kunnen scheuren, ook daar ga ik nog in mee. Maar er staat geen uitleg bij over hoe dat getest is. Het stukje over ligamenten is dan al toch wat anders. Ja, warmte zorgt voor meer flexibele ligamenten en pezen, koude voor strammere. Maar nergens is flexibiliteit een graadmeter voor succes in het lopen, dus dat weet ik wel zo nog niet. Skiën, zeker. Voetbal, ook. Maar gewoon een vast tempo lopen? Kweenie :)

Los daarvan doe ik ook een lange broek aan zodra het onder de 5 à 10 graden gaat, denk ik. En ik doe bijna altijd handschoentjes aan, sinds ik een keer ben teruggekomen met twee klauwen ipv handen :D

Maar net zoals "opwarming" door even de huid te verwarmen niet voldoende is om de spieren te verwarmen, is afkoeling van het vel dat ook niet voor het omgekeerde, toch?

Maar voor een langere duurtijd blootgesteld worden aan de koude gat toch resulteren in veel meer dan je vel afkoelen? Op een paar minuten tijd is je vel koud, dat zal het grote probleem niet zijn, maar op een half uur en meer gaat die koude zich toch vrij diep gaan nestelen lijkt me. En dan gaat een lange broek dat toch helpen tegengaan?

Opgelet: puur buikgevoel wat ik hier zeg he :)

Maar voor een langere duurtijd blootgesteld worden aan de koude gat toch resulteren in veel meer dan je vel afkoelen? Op een paar minuten tijd is je vel koud, dat zal het grote probleem niet zijn, maar op een half uur en meer gaat die koude zich toch vrij diep gaan nestelen lijkt me. En dan gaat een lange broek dat toch helpen tegengaan?
Ja, dan zal meer dan je vel alleen afkoelen, maar wat betekent dat? Voor het lopen specifiek? Ze komen daar uit bij strammere ligamenten en pezen, maar dat zou voor het lopen net helpen.
Voor een snelle loop, zou dat in principe goed moeten zijn, omdat een stijgende kerntemperatuur net de grootste vijand blijkt voor langere inspanningen. Ik weet het niet, hè, maar ik vind het wel interessant.

Laatst bewerkt:
Is een vraag ik ben nu begonnen met lopen op een loopband maar als ik stop dan ben ik zo draaierig in mijn hoofd.

Toen ik buiten liep had ik hier geen last van, dit is momenteel geen optie aangezien ik last krijg van men heup door de afwisselende ondergronden. :wallbash: op de loopband heb ik hier geen last van.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Ja, dan zal meer dan je vel alleen afkoelen, maar wat betekent dat? Voor het lopen specifiek? Ze komen daar uit bij strammere ligamenten en pezen, maar dat zou voor het lopen net helpen.
Voor een snelle loop, zou dat in principe goed moeten zijn, omdat een stijgende kerntemperatuur net de grootste vijand blijkt voor langere inspanningen. Ik weet het niet, hè, maar ik vind het wel interessant.

Je moet wel weten dat uw huid net instaat voor de temperatuurregeling van uw lichaam :P
Als jij dus veel oppervlakte vrij laat om warmte te onttrekken gaat dit ook zeer vlot gaan. Grotere deltaT zorgt ook voor een beter warmtetransport.
Kledij zorgt ervoor dat die buitenlucht dus minder en minder snel warmte kan onttrekken. Want dat is wat er gebeurt, de buitenlucht gaat warmte onttrekken van uw lichaam.

En als jij bij 2°C kans loopt op sterke stijging van uw kerntemperatuur dan ben je toch een krak hoor :P
Trouwens stijvere en strammere spieren zijn allesbehalve bevordelijk als je die gaat belasten, toch zeker zo herhaaldelijk als tijdens het lopen.
Omgedraaid is koelen van de spieren bij overbelasting, ontsteking en zwelling net aan te raden omdat dit de doorbloeding sterk vermoeilijkt doordat de bloedvaten vernauwen.

Je moet wel weten dat uw huid net instaat voor de temperatuurregeling van uw lichaam :p
Als jij dus veel oppervlakte vrij laat om warmte te onttrekken gaat dit ook zeer vlot gaan. Grotere deltaT zorgt ook voor een beter warmtetransport.
Kledij zorgt ervoor dat die buitenlucht dus minder en minder snel warmte kan onttrekken. Want dat is wat er gebeurt, de buitenlucht gaat warmte onttrekken van uw lichaam.

En als jij bij 2°C kans loopt op sterke stijging van uw kerntemperatuur dan ben je toch een krak hoor :p
Trouwens stijvere en strammere spieren zijn allesbehalve bevordelijk als je die gaat belasten, toch zeker zo herhaaldelijk als tijdens het lopen.
Omgedraaid is koelen van de spieren bij overbelasting, ontsteking en zwelling net aan te raden omdat dit de doorbloeding sterk vermoeilijkt doordat de bloedvaten vernauwen.
Awel, ik begin altijd te lopen met handschoenen als het (quasi) vriest. En ik doe die altijd uit na een paar km omdat ik mijn warmte niet kwijtgeraak langs andere uiteinden. Zelfde met een (loop)muts of iets over m'n oren. Kan ik niet verdragen omdat ik er te hard door oververhit.

Terug
Bovenaan