Algemene Loopthread

Je hebt zogezegd je basis traininssnelheid kunnen verhogen naar 5’20”.

Je loopt dan 21 km trager dan dit tempo en dan noem je dit wedstrijdsimulatie en ben je er half gebroken van. Naar mijn mening spreekt het ene het andere tegen.

Dat was ook mijn mening, daarom dat ik zei “goed om te horen dat je tevreden bent met je training”, maar de frank viel niet :p

Als je een wedstrijd halve marathon loopt aan 5min35 dan kan uw basistempo niet 5min20 zijn natuurljk. Ergens klopt er iets niet in dat verhaal.
De logica dicteert dan dat het basistempo eerder 6m00 is.

Zitvlak is net een heel veel voorkomende voor lopers inderdaad. Afhankelijk van waar ook, kan het best lang duren of een probleem worden voor het lopen: ik heb last gehad van piriformis, een heel klein spiertje waar een zenuw doorheen loopt. Als die spier verkrampt is, trekt die aan de hele zenuw en kan dat stekende pijn geven of krachtverlies.

Zitvlak is net een heel veel voorkomende voor lopers inderdaad. Afhankelijk van waar ook, kan het best lang duren of een probleem worden voor het lopen: ik heb last gehad van piriformis, een heel klein spiertje waar een zenuw doorheen loopt. Als die spier verkrampt is, trekt die aan de hele zenuw en kan dat stekende pijn geven of krachtverlies.
Nadat mijn rug terug beter werd bij de kine merkte ik op dat ik daar ook last van had. De kine heeft dat kunnen oplossen door 2 dry needle sessies (dat ontspant de diepliggende spier) en mij specifieke oefeningen mee te geven. Sindsdien heb ik daar geen last meer van.

Als het blijft duren misschien best eens naar kijken
Ik heb een zware blessure gehad eerder dit jaar aan de steunspieren in mijne rug hé. :support:
Mijn zitvlak is momenteel terug in orde. De lichte hinder is nu weggeëbt maar ik houd het zeker in het oog de volgende weken.

Moest ik er problemen mee blijven ondervinden dan ga ik nog wel eens terug naar de kine. Bedankt voor de bezorgdheid ;)

Dat was ook mijn mening, daarom dat ik zei “goed om te horen dat je tevreden bent met je training”, maar de frank viel niet :p
Dat was gemeend. Ik ben echt blij hoor. Mag dat dan niet? :D

Maar ik geef toe : de lat lag deze keer wat lager dan je van mijn gewoon bent. Dat was echter bewust zo gedaan hé (door eerdere rugproblemen)

Laatst bewerkt:
Vandaag de eerste keer sinds een dikke maand dat ik nog eens de 20km aantikte. De wind was best koud en sneed soms door de benen als je hem op kop had. Volgende week begin ik met 4x training per week voor de gewenning en dan als alles goed gaat in januari aan het trainingsschema beginnen.

Gezien ik een hele week niet getraind heb, denk ik dat het de moment is om over te stappen op garmin voor mijn looptrainingen in plaats van trenara. Mijn doel is binnen 2 weken en trenara ging toch taperen. Ik denk niet dat ik kan gaan compenseren voor het verlies van afgelopen week, een 50tal km.

Mijn hrv is een 20 tal punten lager dan gewoonlijk dus ik ben nog niet volledig hersteld, lijkt me.

Afwachten wat komende nacht brengt.

10km - 57:31min - qua gevoel was ik eerder aan het wandelen dan aan het lopen aan dat tempo.

Ik heb elke wandelaar ook begroet met ne goeie morgen maar ik kreeg veel norse gezichten te zien.
De Vlaming wordt niet graag begroet :D

Vandaag de eerste keer sinds een dikke maand dat ik nog eens de 20km aantikte. De wind was best koud en sneed soms door de benen als je hem op kop had.
Kort broekske aan?

Ik had ook een korte loopbroek aan. Een lange loopbroek is natuurlijk beter maar ik heb daar een hekel aan. Ik had wel handschoenen en een muts aan (en ook mijn bovenlichaam was goed voorzien). Mijn benen kunnen goed tegen de koude maar mijn oren en vingers niet.

Laatst bewerkt:
10km - 57:31min - qua gevoel was ik eerder aan het wandelen dan aan het lopen aan dat tempo.

Ik heb elke wandelaar ook begroet met ne goeie morgen maar ik kreeg veel norse gezichten te zien.
De Vlaming wordt niet graag begroet :D

Kort broekske aan?

Ik had ook een korte loopbroek aan. Een lange loopbroek is natuurlijk beter maar ik heb daar een hekel aan. Ik had wel handschoenen en een muts aan (en ook mijn bovenlichaam was goed voorzien). Mijn benen kunnen goed tegen de koude maar mijn oren en vingers niet.
Als ik iemand tegenkom die zegt dat die 10 km onder een uur loopt en dit voor hem wandelen is en dan nog met een korte broek in dit weer, dan ben ik ook viesgezind. Wetend dat ik 10km op een uur wel kan, maar zeker niet het gevoel heb dat ik aan wandelen ben, eerder aan het afzien en dan ook nog in deze koude terwijl ik 3 lagen ofzo over elkaar aan heb. 😉

Als ik iemand tegenkom die zegt dat die 10 km onder een uur loopt en dit voor hem wandelen is en dan nog met een korte broek in dit weer, dan ben ik ook viesgezind. Wetend dat ik 10km op een uur wel kan, maar zeker niet het gevoel heb dat ik aan wandelen ben, eerder aan het afzien en dan ook nog in deze koude terwijl ik 3 lagen ofzo over elkaar aan heb. 😉
Ieder zijn eigen tempo. In juli liep ik 7km in een trager tempo dan vandaag en ik was echt helemaal stikkapot. :confused:

Zoals ik al zei - mijn basis is heel goed. Maar laat mij (momenteel) géén 2 km/u rapper lopen. Na enkele km sta ik dan gewoon stil.
Dat gaat iets zijn voor volgend jaar om op te trainen :D

Ik kan sowieso wel beter tegen de koude dan de warmte. Ik zweet heel veel. Ik loop het liefst als het koud is.

Laatst bewerkt:
Nee, want dat zou niet goed komen. Een sportlegging met een korte broek daarboven. Zij- en rugwind geen probleem, enkel op kop bij lange stukken was het soms voelbaar (niet onlogisch denk ik).
Ja tegen de wind in bevroren mijn lippen en had ik het toch koud alles boven de gordel.
De wind was bij momenten echt koud.

Het begon te sneeuwen rond 13u30 hier, dus ideaal moment om nog eens 20' all out te gaan in het Stryd trainingsschema. Na goed 10 minuten was het wel al gedaan met sneeuwen, maar ik hou echt van deze temperaturen. Stevige opwarming van om en beide 25', 20' all out en dan nog wat uitbollen. Uurke gelopen in totaal, uurke genoten. En en passant m'n PR op de 5km verbroken met 26"!
Van 19'56" begin april, naar 19'30" begin december. Nu vollenbak trainen nog voor de corrida (12k) in Leuven, zodat ik eindelijk onder die 50' kan duiken 😅😅

Ik stel mij oprecht vragen bij mensen die in dit weer met korte broek lopen.
Qua uw spieren en pezen eens een goeie opdoffer geven kan dat alvast wel tellen.
Het slechtste wat je kan doen.

En er is ook totaal geen reden voor om het te doen. Niemand die lopen een beetje serieus neemt vindt dat ook cool, allesbehalve.
Je loopt echt geen seconde trager met een lange tight. Desnoods doe je er nog een short bovenop als je toch wat inzit met de looks.

Hier sowieso lange tight van zodra het onder de 10 graden duikt hoor.

Vandaag rond 14u30 vertrokken voor de tiende HM op 10 weken. Lange broek, thermisch ondershirt, fleece bovenshirt, muts en handschoenen. Dikke sneeuwbui en genieten maar! En maar 1 keer bijna op mijn bakkes 😂

Thuiskomen en een uurtje in een warm bad en mijn perfecte zondagactiviteit is een feit.

Qua uw spieren en pezen eens een goeie opdoffer geven kan dat alvast wel tellen.

En er is ook totaal geen reden voor om het te doen. Niemand die lopen een beetje serieus neemt vindt dat ook cool, allesbehalve.
Je loopt echt geen seconde trager met een lange tight. Desnoods doe je er nog een short bovenop als je toch wat inzit met de looks.
Mijn benen kunnen daar wel tegen, hoewel ik nu vandaag toch ook wel met een legging gelopen heb. Maar ik voel toch geen verschil tussen met of zonder op m'n spieren hoor. Goed opwarmen en niet direct all out gaan vanaf kilometer 0 en da's allemaal ok volgens mij.

Is daar ook enige onderbouwing voor? Kan zijn, hé! Maar ik kenner niet?

Is daar ook enige onderbouwing voor? Kan zijn, hé! Maar ik kenner niet?
Even terugzoeken en ik had in 2021 dat enkele bronnen gepost.

Dat is nu toch niks nieuws denk ik dat koude nefast is voor uw spieren en de werking ervan? :p
Koude is in de winter (logisch ook) een grote oorzaak van blessures. Je hebt er dus alle baat bij om die spieren heel goed warm te maken en te houden.
  1. Knees: As the muscles and tissues surrounding the knee become stiffer and less lubricated in cold conditions, the knee ligaments become more vulnerable to tears and strains. For instance, anterior cruciate ligament tears are among the most common skiing injuries because the knee ligaments are already susceptible to injury in the cold.
Maar ook uw kuiten, quadriceps en hamstrings hebben niet zo graag koude.
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb het vermoeden dat het ook wat stoerdoenerij is. Zovan "ik ben geen koukleum! Ik kan daar tegen!".
Om het bij 5°C uw benen zo warm te kleden dat het zweet eraf druipt dan moet je toch een krak zijn ze.

Maar dit is oprecht toch niks nieuws hoop ik?
Het is niet voor niks dat men altijd spreekt van “opwarmen”, dat is niet zozeer het warm krijgen :p

Dus goed ja er tegen kunnen… Beter doe je gewoon een lange broek aan.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelden blessures (uitgezonderd dit jaar) maar ik kan oprecht zeggen dat ik sinds 2010 nog nooit een blessure gehad heb door in korte broek te lopen tijdens de winter. Maa ik ga er over zwijgen want anders is het morgen zover. :oi22:

Zolang het niet onder het vriespunt zakt .. Gisteren was het zo rond 0 toen ik liep (in de vroege namiddag) en als je dan opwarmt, vermits je bij het lopen nét je benen continue gebruikt en je niet te snel loopt gaat dat allemaal nog wel. De ene kan er beter tegen dan de andere. Maar 1 ding is zeker: Op een gegeven moment is het te koud. Bij de ene is dat 5 graden, bij de andere 0 graden maar die grens is er gewoon wel. En de blessurekans stijgt ook gewoon met het kouder worden. Dat is een feit.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat hetzelfde principe vanuit het fietsen wat valt te extrapoleren.

Namelijk dat voor uw spieren het niet zo'n ramp is, aangezien deze door de inspanning zelf heel wat warmte zullen genereren. Dus eenmaal opgewarmd zal daar niet het grootste probleem zitten.

Bij de ligamenten van je knie zitten echter geen spieren. (of toch niet de moeite waard) Deze zult je zelf nooit van een inspanning alleen opgewarmd krijgen.

Het wilt inderdaad ook niet zeggen dat je zeker blessures zult krijgen als je deze niet beschermd, buiten dat het sowieso al iets heel persoonlijks is is het vooral 'de kans op...' die toeneemt.

Terug
Bovenaan