Algemene Loopthread

Long Slow Distance. Lang en traag, de extensieve duurloop onder je aerobe drempel.

Ik zit vandaag met D1 van mijn Stryd-test :D Grappig hoe ik daar toch weer zenuwachtig voor word, want het is niks anders dan gewoon een test om te zien hoe het op dit moment staat. Elk resultaat is goed, want dat is dan de huidige stand. Maar 9min voluit gaan is toch altijd pittig, en ik moet er mezelf toch wat voor oppeppen :D
Ik heb vandaag de 3' all out test en zondag de 20' max effort test :x fml

Ik heb vandaag de 3' all out test en zondag de 20' max effort test :shutup: fml
Da's voor mij volgende week :) Ik heb de 20' max effort laten samenvallen met een 6km-kerstcorrida die ik ga doen. Dat zal een 28min worden ipv 20, maar ze raden 20-30min aan. Dus daar zal ik hopelijk wel tussen vallen :D Enfin, het kwam zo uit in mijn schema toevallig, maar anders zou ik wel gesleuteld hebben.

Voorlopig zit ik wel in een stelsel met heel veel extensief, een beetje threshold, en eigenlijk niks in de max zone. Het gaat me wel af, maar ik zou toch graag eens de 450W aantikken in mijn intervallen :D Dat zit er echt niet vaak in, hè.

Da's voor mij volgende week :) Ik heb de 20' max effort laten samenvallen met een 6km-kerstcorrida die ik ga doen. Dat zal een 28min worden ipv 20, maar ze raden 20-30min aan. Dus daar zal ik hopelijk wel tussen vallen :D Enfin, het kwam zo uit in mijn schema toevallig, maar anders zou ik wel gesleuteld hebben.

Voorlopig zit ik wel in een stelsel met heel veel extensief, een beetje threshold, en eigenlijk niks in de max zone. Het gaat me wel af, maar ik zou toch graag eens de 450W aantikken in mijn intervallen :D Dat zit er echt niet vaak in, hè.
De keren dat ik echt mijn max wattage aantik, is enkel in de 10" efforts dat je all out moet gaan en dat zit dan meestal aan't einde van een 30' recovery run :unsure:
Maar dat deert precies niet. Ik hou wel van de afwisseling in de verschillende soorten runs :]

Voor mij beginnen weer de moeilijkste loopmaanden van het jaar.
Koud en door de week ook donker (moet na mijn werk gaan joggen).

Heb dan toch altijd meer moeite om de knop om te draaien om er aan te beginnen. 🥶

Net terug van toertje (28km) Meerdaalwoud en ik ben aangenaam verrast eigenlijk -> viel best goed mee qua modder, enkel moeilijkere stukjes maar 95% vd tijd eigenlijk geen enkel probleem om te lopen.
Wel héél veel blaadjes op de grond dus wat verraderlijk af en toe met boomwortels etc.

Bello Gallico gaat wel zijn parcours beetje moeten aanpassen of eens klapke met boswachter moeten doen want op 1 plaats is het toch het betere klimwerk om over een omgevallen boom te geraken :biglaugh:

Verder ook wel duidelijk dat er in deel 2 van de lus niet al te veel hoogtemeters zitten dus da's ook goed nieuws, kan ik mijn wedstrijd toch wat beter indelen nu ik dat weet. (wel saai stuk met kasseien richting Bierbeek waar het ook zelfs nu al redelijk friskes was met de wind die vrij spel had)

De keren dat ik echt mijn max wattage aantik, is enkel in de 10" efforts dat je all out moet gaan en dat zit dan meestal aan't einde van een 30' recovery run :unsure:
Maar dat deert precies niet. Ik hou wel van de afwisseling in de verschillende soorten runs :]
Dicht in de buurt van mijn max wattage bij 10'' opwarmingsblokjes :D Maar pfoe... ik weet niet wat het was, maar ik voelde al bij de opwarming dat de HR te hoog zat. En zodra het tempoblok startte, voelde ik dat het er niet in zat. 10m moeten wandelen tot overmaat van ramp... maar wel maximaal gegaan, aan 4:30 uitgekomen voor 2km. Mijn beoogde 6km-doel, dus dat zal ik moeten bijstellen.

Op de grafiek volgens mij wel fijn te zien hoe m'n tempohardheid geweldig te wensen overlaat:
1701348394358.png

De lichtblauwe is m'n wattage nu op die afstand, de paarse het afgelopen jaar. Ik ben altijd wel heel constant geweest tussen de 5min en het uur, pakweg. Er is ook niet heel veel verschil tussen mijn 10km-pace en mijn 2km-pace bijvoorbeeld. Dat hoeft voor mij ook niet, zeker niet omdat mijn doelen toch op HM en 10M liggen voorlopig. Maar nu dwarrelt hij wel naar beneden vanaf 10 minuten... Ik ga nog eens kijken wat voor conclusies ik daaraan kan/moet verbinden.

Ik heb nochtans zowel op zaterdag als op zondag een 2u lsd gekregen van mijn horloge, je theorie klopt dus niet… vandaag wil hij me laten sprinten aan 2:55/km, ik denk het niet vriend 😂 (meerdaalwoud is waiting for me!)
En wat is uw ingesteld doel dan?
Want zaterdag 2u en zondag nog eens 2u dat is wel zeer komiek dat hij u dat zou geven :P

Net terug van toertje (28km) Meerdaalwoud en ik ben aangenaam verrast eigenlijk -> viel best goed mee qua modder, enkel moeilijkere stukjes maar 95% vd tijd eigenlijk geen enkel probleem om te lopen.
Wel héél veel blaadjes op de grond dus wat verraderlijk af en toe met boomwortels etc.)

Raar want vorige week heb ik echt extreme zaken meegemaakt in Brakel (tot de knie in modder)

Uhm. Tenzij het nu plots een maand droog gaat blijven zullen alle trails modderig zijn hoor. Elke veldbaan in heel Vlaanderen ligt er nu slijkerig bij.

Ah bello gallico 80 km hé
Het is natuurlijk een ultra afstand dus 20km is dan wat de 10km voor een normale mens een recuploopje is :P
Nee ik snap wel waarom hij u 20km zou geven, maar twee dagen achter elkaar is toch komiek!

Van mijn eigen ervaring en wat ik al gehoord heb is dat alvast niet de standaard, allesbehalve :P

En wat is uw ingesteld doel dan?
Want zaterdag 2u en zondag nog eens 2u dat is wel zeer komiek dat hij u dat zou geven :p
Als je in de plaats van een voorgestelde specifiekere training van Garmin iets rustig doet, stelt het horloge vaak de volgende dag iets soortgelijk voor, of toch al zeker de Forerunner 255.

Daarnaast lijkt het horloge zich ook wel te baseren op de trainingsload van de afgelopen weken. Ik had onlangs bv. 2 weken redelijk stevig getraind, met o.a. 9 dagen op rij lopen en quasi elke dag wel iets wat een beetje prikkelde (soms maar gewoon 5-10 versnellingen van goed 100m), wel met wat zaken die Garmin niet goed kan inschatten (bv. recovery run gevolgd door krachttraining). Twee dagen met slechte slaap na een wedstrijd van 10 minuten stelde het horloge een training voor van 2 x 20 minuten aan Lactate threshold. :laugh:

Als je 90+ kilometer per week doet met veel LSD's, kan het horloge ook op twee opeenvolgende dagen een LSD van 20km suggereren.

Laatst bewerkt:
Na 4 dagen rust heb ik gisteren terug gelopen. Maar de benen waren nog stijfjes en vermoeid.
Ik liep met nieuwe loopschoenen met 0 km op te teller. Het was dus ook het moment om die in te lopen.

Ik heb wel een beetje last (lees géén pijn) aan mijn zitvlak. Ik heb daar af en toe wel eens last van, zeker als ik erg lange afstanden loop.
Maar dat is nooit ernstig en dat is altijd wel weg na max een weekje.

Iemand een idee waarom je van te lopen last kan krijgen aan je zitvlak? Ik vind dat toch een beetje vreemd.
Maar misschien is dat een combo van zittend werk doen. Veel op beyondgaming zitten (lol) en van daarnaast ook nog te sporten.
Die combi is blijkbaar dodelijk voor mijn zitvlak. :oi22:

Laatst bewerkt:
Hier een week kwijt door een stevige verkoudheid.

Kan waarschijnlijk weinig kwaad om binnen 2 weken mijn afstand gewoon uit te lopen?

Na 4 dagen rust heb ik gisteren terug gelopen. Maar de benen waren nog stijfjes en vermoeid.
Ik liep met nieuwe loopschoenen met 0 km op te teller. Het was dus ook het moment om die in te lopen.

Ik heb wel een beetje last (lees géén pijn) aan mijn zitvlak. Ik heb daar af en toe wel eens last van, zeker als ik erg lange afstanden loop.

Iemand een idee waarom je van te lopen last kan krijgen aan je zitvlak? Ik vind dat toch een beetje vreemd.
Maar misschien is dat een combo van zittend werk doen. Veel op beyondgaming zitten (lol) en van daarnaast ook nog te sporten.
Die combi is blijkbaar dodelijk voor mijn zitvlak. :oi22:
Nog nooit van gehoord, kan weinig te maken hebben met het lopen

Nog nooit van gehoord, kan weinig te maken hebben met het lopen

Logisch aangezien uw bilspieren en spieren rondom uw heup tijdens het lopen zorgen voor kracht en stabiliteit.
Lange afstanden = langdurige nood aan kracht en stabiliteit = overbelasting/ prikkeling van die spieren.

Enige optie is dus wat meer aandacht besteden aan krachtoefeningen. Een pijntje af en toe kan je negeren, maar als je vaker last hebt van iets wederkerend moet je actie ondernemen of eens of morgen sta je langs de kant met een echte blessure.

Logisch aangezien uw bilspieren en spieren rondom uw heup tijdens het lopen zorgen voor kracht en stabiliteit.
Lange afstanden = langdurige nood aan kracht en stabiliteit = overbelasting/ prikkeling van die spieren.

Enige optie is dus wat meer aandacht besteden aan krachtoefeningen. Een pijntje af en toe kan je negeren, maar als je vaker last hebt van iets wederkerend moet je actie ondernemen of eens of morgen sta je langs de kant met een echte blessure.
Ah ok. Merci voor de tip. :)

Pijn aan mijn zitvlak is bij mij dan "vermoedelijk" steeds het eerste alarmsignaal van mijn lichaam dat zegt: Stop / rustig aan!
Na zondag niet echt onlogisch hé.

Ik probeer dan altijd wel (stretch en kracht)oefeningen te doen en dat helpt dan wel. Maar elke keer opnieuw als ik nog eens een (soort van) wedstrijd doe dan heb ik er dus wel weer een beetje last van. Dat is toch wel een aandachtspunt dan voor de toekomst.

Je hebt zogezegd je basis traininssnelheid kunnen verhogen naar 5’20”.

Je loopt dan 21 km trager dan dit tempo en dan noem je dit wedstrijdsimulatie en ben je er half gebroken van. Naar mijn mening spreekt het ene het andere tegen.

Als ik opt gemak loop haal ik 5’40” ofzo. Maar een tempo duurloop 25km aan 4’30” is ook maar een gewone training.

Terug
Bovenaan