Ook het zonnetje in huis vandaag precies.

Ik heb ook al twee keer gepaced en uiteindelijk probeer je gewoon een vlak tempo te lopen en juist onder het doeltijd te eindigen. Dat de ene kilometer al eens wat trager of sneller gelopen worden hangt ook af van het parkoers, bovendien is gewoonweg niet evident om exact elke kilometer hetzelfde tempo te lopen, maar ja je moet duidelijk interessant willen voelen vandaag? Precies jaloers dat je zelf niet meedeed in Antwerpen? Hoe zit het trouwens met je halve marathon onder de 1u25 waarvan sprake?
Je moet u ook niet persoonlijk aangevallen voelen. En al zeker niet gaan wijzen dat ik jaloers zou zijn? Gebaseerd op wat dan juist doe jij die aanname?
Het kan gerust zo zijn dat jij wel een goeie pacing deed en dit heel serieus nam.
Mijn punt is vooral dat de algemene ervaring met pacers allesbehalve positief is. En dat is ook gebaseerd op wat ik zelf al heb gezien en al gehoord heb.
Iemand van de loopclub is al meermaals pacer geweest op evenementen en doet ook persoonlijke pacing. Hij neemt zijn job heel serieus en loopt echt zoals een metronoom.
Maar ook hij boeit zich ook over sommige cowboys met een vlag op hun rug of een ballon die onrechtstreeks de kansen van mensen hypothekeren die op hen rekenen.
En niet uit gaan van “hehe ik ga eens pacen, eens zien wat dat geeft”
Ja het doel is om op of net onder de beoogde tijd te finishen, maar eveneens om een zo egaal mogelijk tempo te lopen. En los van het parcours dat ook te doen. Dus ook wanneer het niet meer zo vlak is.
Dat is lastig als het bergaf gaat en je dus bewust moet afremmen, en bergop je moet pushen om het tempo erin te houden. Maar dat is wel de sleutel tot een mooie egale pacing waarbij iedereen gelukkig is. En vooral het gros van de mensen gaat kunnen volgen.
En dat is dus ook hetgeen je vaak hoort dat er te snel gestart wordt. Of dat er op het einde nog versneld wordt omdat er te traag gelopen is en die tijd nog goedgemaakt moet worden.
Ook moet je als pacer oog hebben dat je een hele groep in je kielzog hebt en dus niet tussen de massa kan slalommen zoals je normaal dat zou doen.
Goed dat er mensen zijn die het willen doen. Maar bij sommige zou een beetje voorbereiding en sérieux geen kwaad kunnen.