Algemene Loopthread

Antwerpen bestaat uit kerkhof en kasseien. 😅

Volledig ingestort na km 28 en binnengekomen op 3:50. Nochtans pacing plan gevolgd. Gelopen aan constante hartslag en constant 5:07, maar mijn hartslag bleef naar beneden gaan nadien. Voedingsplan gevolgd (75g kh/u) en genoeg gedronken. Het beste eruit gehaald en niet gestapt, dus wel content.
De kans is groot dat ik je rond km 32 gezien heb dan! Tussen de Pacers voor 3:45 en 4:00 stond ik aan de U-bocht onder de spoorweg door, na het groen kwartier te klappen :)

Ferm gedaan iedereen, dat lees ik al! Iedereen weer heel mooi. Toch wel weer erg, 2j geleden waren ze 1 km-bordje vergeten. Ze hadden gewoon eentje overgeslagen, waardoor veel zich misteld hadden. Het parcours zou idd wel beter zijn dan toen en dan vorig jaar, dus ja. Hopelijk blijven ze nu hierbij en verbeteren ze dan nog wat qua organisatie.

De kans is groot dat ik je rond km 32 gezien heb dan! Tussen de Pacers voor 3:45 en 4:00 stond ik aan de U-bocht onder de spoorweg door, na het groen kwartier te klappen :)

Ferm gedaan iedereen, dat lees ik al! Iedereen weer heel mooi. Toch wel weer erg, 2j geleden waren ze 1 km-bordje vergeten. Ze hadden gewoon eentje overgeslagen, waardoor veel zich misteld hadden. Het parcours zou idd wel beter zijn dan toen en dan vorig jaar, dus ja. Hopelijk blijven ze nu hierbij en verbeteren ze dan nog wat qua organisatie.
Oei ik dacht dat jij zelf ook mee ging doen?

Proficiat aan de mensen die in Antwerpen hebben gelopen.

Ik deed vandaag mee aan de Urban Trail Gent, tweede keer dat ik loop in Gent, tweede keer dat de afstand niet klopt.

Sofico Marathon 11k was 10k, Urban Trail 12k was 11k. Zo moeilijk is het nu toch niet om die afstanden correct te zetten? Mijn collega’s vonden het dan weer niet erg 😅

Oei ik dacht dat jij zelf ook mee ging doen?
Nee, mijn vakantie eindigde een week ervoor en heb daar weinig tot niks kunnen lopen. Ik was m’n leven nog niet beu :D

En toen ik op het vliegtuig een coronacadeautje kreeg, was het uiteraard helemaal beslist.

Als je wilt dat de afstand klopt dan blijf je best weg van een massa evenement dat geen world athletic keurmerk heeft.
Bij al de rest kan je vrij zeker zeggen dat je geen correcte afstand zal lopen.

Hoe lopen de pacers eigenlijk? De 3:45 pacers hebben mij ingehaald op een punt dat mijn gemiddelde tempo nog niet onder 5:19 was gezakt.

Hoe lopen de pacers eigenlijk? De 3:45 pacers hebben mij ingehaald op een punt dat mijn gemiddelde tempo nog niet onder 5:19 was gezakt.
Normaal scouten ze daar wat mensen voor die een vlak tempo kunnen lopen. Metronomen.

Maar in veel gevallen zijn het de zotten die ze vinden die het liefst zo onregelmatig lopen.
Meneer kan geen 100m hetzelfde tempo lopen? Meneer loopt 2km aan 3m45 en de volgende 3 aan 5m45? Aah perfect jong! You the guy we are looking for!

Normaal scouten ze daar wat mensen voor die een vlak tempo kunnen lopen. Metronomen.

Maar in veel gevallen zijn het de zotten die ze vinden die het liefst zo onregelmatig lopen.
Meneer kan geen 100m hetzelfde tempo lopen? Meneer loopt 2km aan 3m45 en de volgende 3 aan 5m45? Aah perfect jong! You the guy we are looking for!
Ook het zonnetje in huis vandaag precies. :S
Ik heb ook al twee keer gepaced en uiteindelijk probeer je gewoon een vlak tempo te lopen en juist onder het doeltijd te eindigen. Dat de ene kilometer al eens wat trager of sneller gelopen worden hangt ook af van het parkoers, bovendien is gewoonweg niet evident om exact elke kilometer hetzelfde tempo te lopen, maar ja je moet duidelijk interessant willen voelen vandaag? Precies jaloers dat je zelf niet meedeed in Antwerpen? Hoe zit het trouwens met je halve marathon onder de 1u25 waarvan sprake?

Wow wat een dag. Wat een zalige dag eigenlijk.
Vandaag vuurdoop op de marathon.
Mij schoon in het vak van de 3.59 pacer gezet, en maar volgen.
Da tempo heb ik redelijk goed kunnen aanhouden.
Vanaf km 25 ofzo iets gaan versnellen en een stuk voor de pacers gaan lopen.
Tot 35km echt nooit problemen gehad.
Daarna was het ff doorbijten.
Gefinished in 3.56.30
Echt genoten vandaag.

Enkele persoonlijke bemerkingen:
Garmin gaf bij mij ook andere info dan de bordjes op het parcours.
Finish klopte wel op 100m na.

Op de smallere paadjes was het in het begin van de marathon soms drummen.

Qua eten en drinken heb ik het uitgelopen op 4x gel en 2x energiebar
+ de watertjes aan de bevoorrading.

Conclusie van de 1e marathon:
Top !!!

Wow wat een dag. Wat een zalige dag eigenlijk.
Vandaag vuurdoop op de marathon.
Mij schoon in het vak van de 3.59 pacer gezet, en maar volgen.
Da tempo heb ik redelijk goed kunnen aanhouden.
Vanaf km 25 ofzo iets gaan versnellen en een stuk voor de pacers gaan lopen.
Tot 35km echt nooit problemen gehad.
Daarna was het ff doorbijten.
Gefinished in 3.56.30
Echt genoten vandaag.

Enkele persoonlijke bemerkingen:
Garmin gaf bij mij ook andere info dan de bordjes op het parcours.
Finish klopte wel op 100m na.

Op de smallere paadjes was het in het begin van de marathon soms drummen.

Qua eten en drinken heb ik het uitgelopen op 4x gel en 2x energiebar
+ de watertjes aan de bevoorrading.

Conclusie van de 1e marathon:
Top !!!
Amai knap voor je eerste marathon! Hopelijk de smaak te pakken en nog vele mooie marathons die mogen volgen!

Ook het zonnetje in huis vandaag precies. :S
Ik heb ook al twee keer gepaced en uiteindelijk probeer je gewoon een vlak tempo te lopen en juist onder het doeltijd te eindigen. Dat de ene kilometer al eens wat trager of sneller gelopen worden hangt ook af van het parkoers, bovendien is gewoonweg niet evident om exact elke kilometer hetzelfde tempo te lopen, maar ja je moet duidelijk interessant willen voelen vandaag? Precies jaloers dat je zelf niet meedeed in Antwerpen? Hoe zit het trouwens met je halve marathon onder de 1u25 waarvan sprake?
Je moet u ook niet persoonlijk aangevallen voelen. En al zeker niet gaan wijzen dat ik jaloers zou zijn? Gebaseerd op wat dan juist doe jij die aanname?
Het kan gerust zo zijn dat jij wel een goeie pacing deed en dit heel serieus nam.

Mijn punt is vooral dat de algemene ervaring met pacers allesbehalve positief is. En dat is ook gebaseerd op wat ik zelf al heb gezien en al gehoord heb.
Iemand van de loopclub is al meermaals pacer geweest op evenementen en doet ook persoonlijke pacing. Hij neemt zijn job heel serieus en loopt echt zoals een metronoom.
Maar ook hij boeit zich ook over sommige cowboys met een vlag op hun rug of een ballon die onrechtstreeks de kansen van mensen hypothekeren die op hen rekenen.
En niet uit gaan van “hehe ik ga eens pacen, eens zien wat dat geeft”

Ja het doel is om op of net onder de beoogde tijd te finishen, maar eveneens om een zo egaal mogelijk tempo te lopen. En los van het parcours dat ook te doen. Dus ook wanneer het niet meer zo vlak is.
Dat is lastig als het bergaf gaat en je dus bewust moet afremmen, en bergop je moet pushen om het tempo erin te houden. Maar dat is wel de sleutel tot een mooie egale pacing waarbij iedereen gelukkig is. En vooral het gros van de mensen gaat kunnen volgen.

En dat is dus ook hetgeen je vaak hoort dat er te snel gestart wordt. Of dat er op het einde nog versneld wordt omdat er te traag gelopen is en die tijd nog goedgemaakt moet worden.
Ook moet je als pacer oog hebben dat je een hele groep in je kielzog hebt en dus niet tussen de massa kan slalommen zoals je normaal dat zou doen.

Goed dat er mensen zijn die het willen doen. Maar bij sommige zou een beetje voorbereiding en sérieux geen kwaad kunnen.

De pacer van 1u30 startte redelijk wat achter me. Na goed 14km zat die groep me echt op de hielen, terwijl ik sneller dan het 1u30 tempo liep. En dan na 17km was de vlag ineens verdwenen :oink:

De pacer van 1u30 startte redelijk wat achter me. Na goed 14km zat die groep me echt op de hielen, terwijl ik sneller dan het 1u30 tempo liep. En dan na 17km was de vlag ineens verdwenen :oink:
2de vlag van 1u30 kon tempo denk ik niet volhouden.
Kwam langs me door met een groepje mensen rond zich. Bleef toen hele tijd op 100m voor me lopen en iedereen rond hem was plots ook weg.

Mijn halve was teleurstellend. Tussen 3-4km plots hartklopping gehad ofzo. Hartslag gepiekt naar 200 en dan maar rustig verder uitgelopen met nog constant hartslag van 180. Klote want 2 weken geleden bij dwars door Hasselt ging alles echt wel goed.

2de vlag van 1u30 kon tempo denk ik niet volhouden.
Kwam langs me door met een groepje mensen rond zich. Bleef toen hele tijd op 100m voor me lopen en iedereen rond hem was plots ook weg.

Mijn halve was teleurstellend. Tussen 3-4km plots hartklopping gehad ofzo. Hartslag gepiekt naar 200 en dan maar rustig verder uitgelopen met nog constant hartslag van 180. Klote want 2 weken geleden bij dwars door Hasselt ging alles echt wel goed.
Heb je daar vaker last van? Eventueel toch eens laten nakijken met inspannings EKG?
Ja klopt, tussen km 12 en 16 hebben ze iets vreemds gedaan. Voor km 12 had ik maar 11,4km en bij km 15 had ik al 15,5km 😏
Ik heb net eens in mijn tussentijden gekeken en vergeleken met de timing.

20.6-25 km: 4:24 min/km
25-29 km: 6:24 min/km
29-35 km: 5:43 min/km
38.9-39.7 km: gemiddeld 12:28/km :wtf:

Ik denk dat enkel de 29-35 overeenkomt met mijn Garmin. Die eerste is veel te snel en die laatste is gewoon absurd.

Laatst bewerkt:
Proficiat aan de mensen die in Antwerpen hebben gelopen.

Ik deed vandaag mee aan de Urban Trail Gent, tweede keer dat ik loop in Gent, tweede keer dat de afstand niet klopt.

Sofico Marathon 11k was 10k, Urban Trail 12k was 11k. Zo moeilijk is het nu toch niet om die afstanden correct te zetten? Mijn collega’s vonden het dan weer niet erg 😅

Ik was ook aanwezig op de urban trail (eerste wave), m'n Garmin gaf 10,6km aan... Ik had nog een "eindsprintje" in me, maar opeens was de finish er al...

Ja het doel is om op of net onder de beoogde tijd te finishen, maar eveneens om een zo egaal mogelijk tempo te lopen. En los van het parcours dat ook te doen. Dus ook wanneer het niet meer zo vlak is.
Dat is lastig als het bergaf gaat en je dus bewust moet afremmen, en bergop je moet pushen om het tempo erin te houden. Maar dat is wel de sleutel tot een mooie egale pacing waarbij iedereen gelukkig is. En vooral het gros van de mensen gaat kunnen volgen.
Zou het dan niet logischer zijn om iets trager omhoog te gaan en de afdaling te gebruiken om iets sneller te gaan i.p.v. met opzet af te remmen?
Dat gaat voor je "volgers" toch ook veel natuurlijker voelen? En zeker aangezien die vaak voor een PR gaan en al diep moeten gaan.

Terug
Bovenaan