Algemene Loopthread

Na een tijdje stil te liggen het lopen weer volop opgenomen.
Loop weer bijna 10 km aan een stuk ( 7:40/km )

Nu zou ik 2 dingens willen. Sneller lopen en toekomst halve en voledige marathon.
Hoe pak ik het beste aan.Loop nu via trenera een schema voor 10 km te lopen maar die loopt bijna af.

Op wat kan ik het beste focussen ?

Na een tijdje stil te liggen het lopen weer volop opgenomen.
Loop weer bijna 10 km aan een stuk ( 7:40/km )

Nu zou ik 2 dingens willen. Sneller lopen en toekomst halve en voledige marathon.
Hoe pak ik het beste aan.Loop nu via trenera een schema voor 10 km te lopen maar die loopt bijna af.

Op wat kan ik het beste focussen ?
Het is niet uitgesloten dat je (bijna) 3u gaat doen over een halve marathon - qua "time on your feet" is dat niet niets. Ik zou dus eerder denken aan wat snelheidswerk, gericht trainen naar een snelle 5K ofzo?

In loopwinkels wel, geloof ik? Voedingswinkels denk ik niet. Maar ik had geen zin om ervoor te moeten rondlopen. Normaal koop ik ze stuk per stuk, maar dus nu ineens een doosje.

Illegaal? :thinking:

Ik wou nog eens een trenara training starten voor 21K maar ik ga even m'n eigen ding doen denk ik, mijn benen zijn nog stijf na de 5K maar Trenara wou deze week al starten met 50 kilometer :lol:

In oa Runner's Lab verkopen ze die Gel Caf-versie niet meer, hoorde ik. Zat in de Jogclub, maar ook in een andere podcast, al weet ik niet meer welke... Hij is ook even uit de Europese store van Maurten gegaan. De reden is omdat er te veel cafeïne in zit, waardoor hij plots onder een andere categorie valt dan gewone sportvoeding, had ik begrepen? En dat loopwinkels dat niet zomaar mogen verkopen dan.

Dat werd daar gezegd, maar tegenwoordig zie ik ze wel weer overal te koop liggen. Dus ofwel is het veranderd, ofwel verkoopt iedereen zijn stock nog. Maar om zeker te zijn, toch maar ff een doosje gehaald :D

Beter nu op snelheid werken of op afstand ?
Ik zou focussen op volume. Nu al meteen naar een volledige marathon lijkt me te snel. Start in Trenara een 10M-schema op, of zelfs een halve marathon, maar hou het vooral bij trage volumes die je traag opbouwt naar meer.

Bij een 10km-snelheid van 7:15 zit er nog veel snelheidswinst zonder specifieke snelheidstrainingen op korte afstand, die een pak belastender zijn. Tuuurlijk, zo moeten er ook hier en daar prikkels in zitten. Maar als je naar halve marathon-afstanden gaat, gaat je 5km en 10km automatisch sneller worden.

In loopwinkels wel, geloof ik? Voedingswinkels denk ik niet. Maar ik had geen zin om ervoor te moeten rondlopen. Normaal koop ik ze stuk per stuk, maar dus nu ineens een doosje.
Ik kan die gels blijkbaar gewoon laten leveren door bol.com
Zo illegaal zijn ze dan niet denk ik? :support:

Beter nu op snelheid werken of op afstand ?
Met uw huidige snelheid? Werken op afstand, dan word je vanzelf wel sneller zonder daar specifiek op te trainen.

Laatst bewerkt:
Wat is de makkelijkste manier om een training te integreren of aan te maken met apple watch.
Hiermee bedoel ik dus vooral intervallen, in mij geval als beginnend loper tussen lopen/wandelen.
Maar misschien naar later toe om te switchen tussen bepaalde snelheden/hr zones.
Gewoon met de workout van de applewatch zelf of zijn er goede (gratis) third party apps?

Iemand die me ter voorbereiding nog wat voedingstips kan geven ivm ‘carb loading’?
Zou gewoon de dag of twee dagen voor het event wat extra koolhydraten willen opnemen. Een banaan als tussendoortje bijvoorbeeld, of iets anders simpels uit de supermarkt, dus niets overdreven.

Bij het fietsen is een rijsttaartje zo een klassieker, of een frangipane. Ik vermoed dat deze ook opgaan bij het lopen? Zijn er nog zo’n voorbeelden?

Voor muziek en automatisch uploaden van muziek en podcast en dergelijke is Apple wel superieur, dat is bij Garmin beetje lastiger.
Ik gebruik dit nu ook te weinig op mijn watch, hoe gaat dit juist in zijn werk?
Is dit enkel via de podcast/music app van apple of zijn er andere mogelijkheden?
Hoe zet je dan muziek/podcasts op je watch en kan je die dan zonder wifi/4G beluisteren via airpods?

Iemand die me ter voorbereiding nog wat voedingstips kan geven ivm ‘carb loading’?
Zou gewoon de dag of twee dagen voor het event wat extra koolhydraten willen opnemen. Een banaan als tussendoortje bijvoorbeeld, of iets anders simpels uit de supermarkt, dus niets overdreven.

Bij het fietsen is een rijsttaartje zo een klassieker, of een frangipane. Ik vermoed dat deze ook opgaan bij het lopen? Zijn er nog zo’n voorbeelden?
Traditioneel lekker pasta en (volkoren) brood eten de dag voordien (eigenlijk veel carbs eten doorheen de dag, maar met zo min mogelijk vetten), een volkoren boterham met confituur/pindakaas (wel iets te vettig ma bon) en een banaan als ontbijt en go.

Dat werkt voor mij iig wel.

Traditioneel lekker pasta en (volkoren) brood eten de dag voordien (eigenlijk veel carbs eten doorheen de dag, maar met zo min mogelijk vetten), een volkoren boterham met confituur/pindakaas (wel iets te vettig ma bon) en een banaan als ontbijt en go.

Er wordt toch net aangeraden om geen volkoren producten te eten dacht ik?
Dus wit brood, ...

Ik gebruik dit nu ook te weinig op mijn watch, hoe gaat dit juist in zijn werk?
Is dit enkel via de podcast/music app van apple of zijn er andere mogelijkheden?
Hoe zet je dan muziek/podcasts op je watch en kan je die dan zonder wifi/4G beluisteren via airpods?
Ik gebruik zelf Spotify voor muziek en Overcast voor podcasts. Overcast beginnen gebruiken omdat de officiële podcast-app eens kuren had en nooit meer terug gegaan. Playlistje aanmaken "running", paar podcast-channels aan toevoegen, en automatisch voegt die nieuwe episodes toe terwijl de watch oplaadt. Grootste voordeel is ook dat ge ook podcasts kunt toevoegen als de watch niet oplaadt, dus als ge toch last minute nog iets wilt toegoegen gaat dat.

Dit gezegd zijnde is mijn marathon prep buddy wel mijn Garmin wegens workouts kunnen maken, wat met de AW echt een hel is (vooral intervals).

Had in de TRC-podcast ook gehoord van rijstpap beginnen eten van 3-4 dagen ervoor, daar iemand ervaring mee? Want rijstpap :love:

Er wordt toch net aangeraden om geen volkoren producten te eten dacht ik?
Dus wit brood, ...
Klopt, niet te veel vezels net voor wedstrijd , uw maag kan dat moeilijker verteren.

Rijstpap zou ook nog goed zijn. Is gemakkelijk om als tussendoortje binnen te spelen 😋.
Peperkoek en honingwafels zouden ook kunnen…

Klopt, niet te veel vezels net voor wedstrijd , uw maag kan dat moeilijker verteren.

Rijstpap zou ook nog goed zijn. Is gemakkelijk om als tussendoortje binnen te spelen 😋.
Peperkoek en honingwafels zouden ook kunnen…
Rijstpap zit wel nogal veel vet in, en vooral zuivel. Bij mij is dat niet ideaal, toch niet in die hoeveelheden.
Voor de wedstrijd hou ik het als het echt lang genoeg op voorhand is, bij havermout met koffie. Dan weet ik zeker dat ik naar het toilet zal kunnen gaan :D 3u voor de loop de getrouwe sandwiches met confituur. En dan een uur ervoor een banaan met aquarius.

De dagen ervoor doe ik eigenlijk niet echt iets speciaals. Ja, beetje vezels vermijden, beetje koolhydraten extra door bijvoorbeeld te kiezen voor pasta die dag. Maar ik ga nu niet speciaal van alles in huis halen om daar boven op nòg meer koolhydraten binnen te spelen. Met mijn gewone normale eten kom ik ook al aan goeie hoeveelheden. Alleen eet ik dan misschien een paar dagen een paar boterhammetjes meer. Gewoon zéker geen caloriedeficiet in die laatste week.

Terug
Bovenaan