Algemene Loopthread

Ik heb de garmin forerunner 245 met muziek, wel tevreden van, de batterij kon mss langer. voor de topmodellen betaal je vooral voor snufjes die niet zo interessant zijn, en langere batterijduur..
Turn by turn navigatie vind ik bv. wel heel nuttig in mijn geval.

Ik ben vaak voor 4-5 dagen in het buitenland en dan zou het tof zijn om gewoon een run van x km in te laden, en mij dan te laten leiden door de watch in de plaats van het onbekende parcours snel te memoriseren, of om de 2 min. de kaart te moeten raadplegen.

Batterij is van geen belang voor mij. Na het lopen vliegt die toch altijd aan de usb-hub naast mijn bureau.

Ik lees als je de fenix 7 overweegt beter naar de epix 2 kijkt.
Ja die lijken nogal heel hard op elkaar op het eerste zicht.

Maar net zoals begin dit jaar (toen ik kort even uitkeek naar een ander uurwerk) snap ik nog altijd niet waarom een Fenix/Epix intrinsiek beter is dan een Apple Watch met de juiste apps?
Die hardware van Apple (gps, hartslag, ECG, ...) is normaal gezien toch bij het beste van de markt?

Men zegt dikwijls 'Garmin is meer een sporthorloge' , maar dat is dan toch puur softwarematig?
Heeft Apple bv. geen goede turn-by-turn navigatie loop apps (eventueel tegen betaling) ?

Of waar is een Garmin Fenix 7/Epix 2 juist beter in dan Apple Watch 8/9?
En als het een softwarematig item is, waarom maakt niemand voor die iWatch een Fenix/Epix-like app voor dat specifiek item?

Nu, ik wacht sowieso ook af voor de Google Pixel Watch 2 die binnen een paar weken uitkomt (ik heb een Google Pixel 6), maar aan de previews te zien lijkt dat niet echt een gamechanger worden.

Loopschema.jpg

Kuitblessure valt mee - ik heb er na een weekje rust niet al te veel hinder van.
Al ga ik opnieuw even wat rust inbouwen tem woensdag en ik vermoed dat ik dan terug kan beginnen opbouwen richting 30+km.

De loopschoenen gaan hier na weken nog eens aan. Dochter van vier loopt een lokale 'wedstrijd' van 450m en ik doe aansluitend de 5K. Gewoon als test alles geven en dan weten we weer waar we staan voor het najaar. (Lees: nergens :lol:)

Duurloop 30km (5m19s/km pace, avg hr 122). Begonnen op linkeroever en dan het parkoers van de marathon van linkeroever gevolgd, werd in de polders in Kruibeke voorbijgestoken door den eerste, prachtig gebied trouwens, dan tot aan de veer van Bazel gelopen en daar gedraaid en dan pas! den tweede loper gekruisd, minuten achterstand. Heel veel deelnemers deden er precies niet mee.
Ook zo'n Maurten gelleke uitgeprobeerd, smaakt wel goed, jelly achtig.

Men zegt dikwijls 'Garmin is meer een sporthorloge' , maar dat is dan toch puur softwarematig?
Heeft Apple bv. geen goede turn-by-turn navigatie loop apps (eventueel tegen betaling) ?

Of waar is een Garmin Fenix 7/Epix 2 juist beter in dan Apple Watch 8/9?
En als het een softwarematig item is, waarom maakt niemand voor die iWatch een Fenix/Epix-like app voor dat specifiek item?
Heb een Apple Watch Ultra en Fenix 7, dus kan hier wel op antwoorden.

Apple Watch heeft met WorkOutDoors wel een goeie 3rd party app met turn-by-turn navigation en uitgebreide personalisatiemogelijkheden qua metrics, maar runs uploaden is nogal omslachtig (gpx-file genereren met Garmin Connect, Komoot of andere) en die dan naar jezelf mailen of uploaden naar een clouddienst om die dan met die app op je iPhone te openen. It works, 't is gewoon nogal lastig als je dat on the fly wilt kunnen doen. Daarnaast is batterijduur mogelijk wel een dingetje als je ook nog eens muziek wilt beluisteren en always-on display wilt tijdens je runs. En dat is met AWU btw, niet met een series 8/9.

Met Garmin teken ik gewoon mijn runs op Garmin Connect app of site (of ik geef een distance in en laat me verrassen) en ik tik op 'send to device' en die synct met mijn watch.

Voor muziek en automatisch uploaden van muziek en podcast en dergelijke is Apple wel superieur, dat is bij Garmin beetje lastiger.

De loopschoenen gaan hier na weken nog eens aan. Dochter van vier loopt een lokale 'wedstrijd' van 450m en ik doe aansluitend de 5K. Gewoon als test alles geven en dan weten we weer waar we staan voor het najaar. (Lees: nergens :lol:)

Als je 5K tempo ongeveer in de buurt van je marathon tempo ligt, weet je dat de conditie op een laag pitje staat. Toegegeven het was echt warm en er zaten relatief veel hoogte meters in maar pfff de conditie gaat sneller achteruit dan vooruit hoor.

Ik speelde gisteren nog met het idee om de 21K te doen maar ik vrees dat ik het daar niet heel ver geschopt zou hebben. Maar goed het was een lokaal evenement en op deze manier is dat toch gesteund geweest.

Herfst en winter staan voor de deur dat wil zeggen, fiets op stal en loopschoenen terug aan. Misschien toch een doel uitpikken voor het voorjaar van 2024. :love:

Holy smokes, hoe zot laag is da. Ik heb vandaag 20k gedaan op 5:16 pace met avg hr 149. 122 is voor mij een recup loopje.
Je moet naar je eigen HR zones kijken, de waarden van Zubrowska zeggen niks over mijn waarden (of deze van jou).
HR 122 is voor mij trouwens (letterlijk) 'wandelen', dat is zone 0. Zone 1 start bij mij rond HR 130.

Ja ik weet het: Zubrowska kan véél sneller :tongue: Maar nog steeds maakt dit niets uit voor mijzelf (of voor jou).

Laatst bewerkt:
Je moet naar je eigen HR kijken, de waarden van Zubrowska zeggen niks over mijzelf (of over u).
HR 122 is voor mij trouwens (letterlijk) 'wandelen', dat is zone 0. Zone 1 start bij mij rond HR 130.
Dat weet ik, ook al heb ik een vergelijking met mijzelf gepost, ga ik mijzelf niet spiegelen aan anderen. 't was meer een reactie in de zin van, 'amai hij moet conditioneel toch een goeie sporter zijn.' Hoe je het ook draait of keert, 11,5 km/u lopen aan 122hr gedurende 30K doet een gemiddelde sporter niet.

Loopuurwerk kwijtgeraakt 2 maand geleden, en ik ben bijna geen enkele keer meer gaan lopen (eerst door knie 2 weken ervoor, daarna niet meer herbegonnen)...

Dus dringend een nieuw uurwerk kopen, want het heeft toch wel een grote invloed op de motivatie en het doelen stellen :)

Daar nu bijna een halve dag mee bezig geweest, maar wat een gigantische explosie van modellen zeg tegenwoordig :sop:

Garmin fenix/epix/venu 2 plus, apple watch 9/ultra 2 , google pixel watch 2 volgende maand ...?

Eisen: Nauwkeurige gps/hartslag, muziek zonder gsm, navigatie met maps lijkt mij heel handig, elektrocardiogram eventueel ook, ...

Trainingbegeleiding apps niet nodig, die schema's haal ik wel van hier, internet of boeken.
Tenzij dit voor sommigen hier beter werkt naar motivatie/opvolging toe (via notifications of zo)?

Iemand ervaringen, tips, reviewfreaks die alles bekeken hebben, ...?
Check ook zeker de website of YouTube video’s van DC Rainmaker!

M'n eerste paar Altra's is aangekomen. Straks ga ik ze kort uittesten. Ze lijken alvast geweldig te zitten. Online schoenen bestellen zonder je maat te weten is iets wat ik normaal niet doe. Het enige vervelende is dat in mijn maat de beschikbare kleuren helaas allemaal even lelijk zijn.

Het lopen op spikes (zonder steunzolen) viel me afgelopen zomer zo goed mee dat ik ga proberen om steunzolen volledig te ditchen binnen nu en een jaar. Ik hoop dat ik hiermee m'n eigen ongelijk ga kunnen bewijzen, want twee jaar geleden beweerde ik in deze thread nog dat ik steunzolen echt nodig had.

Ik wandel sinds een tijd in het dagelijkse leven regelmatig rond op barefootschoenen (al enkele keren een kilometer in gelopen ook), m'n looppatroon is ook aan het wijzigen naar meer midden-/voorvoet. Het lastigste is nog om mezelf te temperen en de transitie geleidelijk aan door te voeren.

Als je 5K tempo ongeveer in de buurt van je marathon tempo ligt, weet je dat de conditie op een laag pitje staat. Toegegeven het was echt warm en er zaten relatief veel hoogte meters in maar pfff de conditie gaat sneller achteruit dan vooruit hoor.

Ik speelde gisteren nog met het idee om de 21K te doen maar ik vrees dat ik het daar niet heel ver geschopt zou hebben. Maar goed het was een lokaal evenement en op deze manier is dat toch gesteund geweest.

Herfst en winter staan voor de deur dat wil zeggen, fiets op stal en loopschoenen terug aan. Misschien toch een doel uitpikken voor het voorjaar van 2024. :love:
Briqville Classic neem ik aan. Dat was geen snel parcours nee. Ken er toevallig wat die meededen en bij iedereen lag de snelheid eerder tegen het marathontempo aan.

Briqville Classic neem ik aan. Dat was geen snel parcours nee. Ken er toevallig wat die meededen en bij iedereen lag de snelheid eerder tegen het marathontempo aan.

Jep! Leuk als 5K wedstrijd, de 10K en 21K zijn gewoon lichte variaties van dat parcours maal 2 of 3 dus veel minder interessant imo.

Ik ken het daar vrij goed want ik woon er vlak bij maar uiteraard toch mispakt een de hellingen, die hakken er stevig in als je niet meer getraind bent. :lol:

Het lopen op spikes (zonder steunzolen) viel me afgelopen zomer zo goed mee dat ik ga proberen om steunzolen volledig te ditchen binnen nu en een jaar. Ik hoop dat ik hiermee m'n eigen ongelijk ga kunnen bewijzen, want twee jaar geleden beweerde ik in deze thread nog dat ik steunzolen echt nodig had.
1 sportarts en 2 kines hebben me afzonderlijk van elkaar aangeraden niet meer met mijn steunzolen te lopen en enkel in mijn dagelijkse schoenen te gebruiken.

Moest je uitsluitend op asfalt lopen kan het nog enig nut hebben, maar anders gewoon neutrale of iets corrigerende schoenen nemen en uw loopstijl proberen te optimaliseren/neutraal krijgen.

Hier de steunzolen ook niet meer gebruikt.

Terug aan het lopen zonder problemen met een min cadans van 170. Nog een rustig weekje en dan voorbereiding voor de 30 km mijnentocht.

Nu ook terug wat op de voeding letten en dat komt hopelijk eens in orde voor de eerste keer.

Duurloop 30km (5m19s/km pace, avg hr 122). Begonnen op linkeroever en dan het parkoers van de marathon van linkeroever gevolgd, werd in de polders in Kruibeke voorbijgestoken door den eerste, prachtig gebied trouwens, dan tot aan de veer van Bazel gelopen en daar gedraaid en dan pas! den tweede loper gekruisd, minuten achterstand. Heel veel deelnemers deden er precies niet mee.
Ook zo'n Maurten gelleke uitgeprobeerd, smaakt wel goed, jelly achtig.

IMG_1699.jpg

Toch nog op de kop kunnen tikken voor het komende seizoen :D

Ik heb de gels van OVERSTIM.s ondertussen uitgeprobeerd en die bevallen mij wel. Smaken zijn goed (alleen de Lemon is minder mijn ding) en is heel praktisch in gebruik. Dopje eraf nemen, gelleke innemen en je kan de dop er ondersteboven terug vast opzetten zodat je niets op de grond moet gooien.

Terug
Bovenaan