Algemene Loopthread

Als ik op een punt mag inpikken:

M'n sporthorloge z'n knoppen aan de zijkant kan ik niet meer I indrukken waardoor het niet functioneert. Ik loop nu eigenlijk met m'n smartphone waar Samsung Health m'n leidraad is. Geen controle over hartslag.

Ik vind dit zo veel aangenamer lopen, zo aangenaam dat ik de aankoop of herstelling betwijfel. Ik loop nu puur op gevoel zonder continue die hartslag in de gaten te houden wat me op den duur frustreerde bij bv wind of heuvels. Het was sowieso maar polsmeting dus een dikke foutenmarge erop e.

Het meet afstand, geeft aan als ik een kilometer heb gelopen met tijd erbij. Op zich niet meer nodig want het plezier staat voorop.

Als recreant is het toch niet zo nodig om met hartslag in te zitten, want het is toch het gevoel dat telt.

Laatst bewerkt:
Ondertussen week 6 afgewerkt van het 12 weken schema voor de HM, mooi halfweg dus. Vandaag 18km moeten lopen, wat er uiteindelijk 19 zijn geworden. Ik had enorm zware benen door vrijdagavond laat (ipv donderdagavond) nog te gaan lopen en gisteren heel de dag actief rondgelopen op de airshow op Kleine Brogel. Dus training was ietsje minder.

Ondertussen is de Vo2Max volgens de horloge gestegen naar 55. Echter merk ik toch een verschil tussen de cardio vasculaire conditie en wat de benen kunnen geven. Ik ga kijken of ik mijn nog 3 geplande interval trainingen kan veranderen door variaties om meer snelheid te kweken.

De halve marathon bij 32,2 graden in 1u35m, ik leef nog, goeie training zonder diep te gaan, hartslag bij de opwarming direct al hoog, daarna op gevoel gelopen en ervan 'genoten', bezig met drinken, sponsje over mij heen te kiepen, in een groepje met een niet onaardige loopster vertoefd, daarna nog wat 'lijken' opgeraapt.

De halve marathon bij 32,2 graden in 1u35m, ik leef nog, goeie training zonder diep te gaan, hartslag bij de opwarming direct al hoog, daarna op gevoel gelopen en ervan 'genoten', bezig met drinken, sponsje over mij heen te kiepen, in een groepje met een niet onaardige loopster vertoefd, daarna nog wat 'lijken' opgeraapt.
Proper, ik vandaag 24km afgewerkt in 2u45 (6'53") en ik loop volgende maand een volledige marathon :unsure: begin mij stilaan af te vragen of ik die wel binnen de tijd ga kunnen afwerken.
Voel mij wel goed/sterk, want ik loop 'rustig', maar ik weet niet of ik 42km zou aankunnen aan een hoger tempo dan dit.

Athora Great Bruges Marathon

De tijdslimiet voor lopers voor de Athora Great Bruges Marathon bedraagt 5 uur. Op bevel van de politie zullen de wegen weer opengesteld worden voor het verkeer op basis van een tempo van 5 uur. Wie trager loopt, wordt uit de wedstrijd gezet maar kan wel op eigen risico het parcours vervolgen, maar moet zich net zoals de wandelaars strikt aan de verkeersregels houden.
Doel was hem binnen 4u af te werken, maar dan ga ik wel tandje moeten bijsteken :unsure:

Proper, ik vandaag 24km afgewerkt in 2u45 (6'53") en ik loop volgende maand een volledige marathon :unsure: begin mij stilaan af te vragen of ik die wel binnen de tijd ga kunnen afwerken.
Voel mij wel goed/sterk, want ik loop 'rustig', maar ik weet niet of ik 42km zou aankunnen aan een hoger tempo dan dit.
1. in een wedstrijd kan je altijd meer dan op training
2. je hebt waarschijnlijk niet speciaal getaperd met koolhydraten voor deze training en gaat dat wel doen op de wedstrijd, dat maakt ook serieus verschil
3. 24 km aan 2u45 is toch niet onredelijk traag, ik zie het wel goedkomen voor jou, zeker niet forceren ... te snel starten is beginnersfout #1, 2 en 3 :biglaugh:

succes!!

Doel was hem binnen 4u af te werken, maar dan ga ik wel tandje moeten bijsteken :unsure:
Dat gevoel heeft iedereen wel bij z'n laatste trainingen: gaat goed, maar moet ik dat nu nog dubbel zo lang volhouden??
Niet vergeten dat nu je trainingsbelasting hoog ligt, misschien zelfs al op z'n piek. Je gaat in je voorbereiding nooit méér vermoeid zijn dan nu. Als je tapert, begin je met frisse benen aan de marathon. Daar moet je een beetje op vertrouwen.

Ik heb tijdens mijn verlof in Spanje een spierverrekking opgelopen tijdens een potje padel.
Er werd gevreesd voor een spierscheur maar het is gelukkige maar een zware verrekking. (Als je dat geluk kan noemen)

De huisarts spreekt van 3 weken niet lopen maar we zullen wel zien. Dit is weer een kleine domper want dit is mijn 3de blessure dit jaar maar géén enkele van die blessures was of is een loopblessure (de ironie ten top). Dus echt chance heb ik toch niet (of ik word misschien gewoon oud ??).

Ik heb tijdens mijn verlof in Spanje een spierverrekking opgelopen tijdens een potje padel.
Er werd gevreesd voor een spierscheur maar het is gelukkige maar een zware verrekking. (Als je dat geluk kan noemen)

De huisarts spreekt van 3 weken niet lopen maar we zullen wel zien. Dit is weer een kleine domper want dit is mijn 3de blessure dit jaar maar géén enkele van die blessures was of is een loopblessure (de ironie ten top). Dus echt chance heb ik toch niet (of ik word misschien gewoon oud ??).

Dat laatste, is jammer genoeg zeker ook een factor maar is niet alles natuurlijk.

Ben hier de laatste tijd ook wat stiller geweest, maar in het begin wel veel loopadvies en tips gekregen.
Mijn 1e marathon komt er ook aan (22 oktober Antwerpen)
Heb hier nog 2 stevige trainingsweken opstaan en dan begint de afbouwfase.
Fysiek voelt het allemaal wel goed aan. Heb ook ruim de tijd genomen.
Doel is uitlopen en hopelijk binnen de 4 uur.

Misschien nog enkele vraagjes:
Lange duurlopen heb ik altijd met trailvest gedaan. Wordt dit op een marathon feitelijk gedaan, of ga ik er dan als een clown bijlopen? ;-)

Andere dingetje waar ik mij nog een beetje zorgen over maak ...... Toilet :shy:
Tijdens langere duurlopen, heb ik er wel eens last van. Dan ben ik echter alleen en kan ik wel eens de bosjes induiken .....

Ben er momenteel nog altijd niet achter wat ik dan best wel de dagen ervoor en s'morgens eet.

Maar goed, nog 40 dagen.... het mag beginnen komen.

Ben hier de laatste tijd ook wat stiller geweest, maar in het begin wel veel loopadvies en tips gekregen.
Mijn 1e marathon komt er ook aan (22 oktober Antwerpen)
Heb hier nog 2 stevige trainingsweken opstaan en dan begint de afbouwfase.
Fysiek voelt het allemaal wel goed aan. Heb ook ruim de tijd genomen.
Doel is uitlopen en hopelijk binnen de 4 uur.

Misschien nog enkele vraagjes:
Lange duurlopen heb ik altijd met trailvest gedaan. Wordt dit op een marathon feitelijk gedaan, of ga ik er dan als een clown bijlopen? ;-)

Tijdens langere duurlopen, heb ik er wel eens last van. Dan ben ik echter alleen en kan ik wel eens de bosjes induiken .....

Ben er momenteel nog altijd niet achter wat ik dan best wel de dagen ervoor en s'morgens eet.

Maar goed, nog 40 dagen.... het mag beginnen komen.
@Karry98 :D

trailvest zou ik thuislaten -> eventueel zo'n riem waaraan je gellekes kan bevestigen, maar drank is er genoeg, zeker eind oktober ga je zoveel dorst niet hebben als nu.

toiletten -> niet op overschot tijdens de wedstrijd in 't stad -> best zo vezelarm mogelijk eten de 3-4 dagen voor de wedstrijd -> dus witte pasta, wit brood, witte rijst, minder fruit/groenten...

Mijn isotone poeder begint op te geraken, en in plaats van blindelings hetzelfde product te kopen (istone van body en fit) ben ik wat aan het researchen. Blijkbaar moet er ideaal een 2:1 ratio glucose/fructose zijn om richting die 90g intake te gaan. Maar als ik bijvoorbeeld SiS Go Elektrolyte opzoek, geeft die 91g koolhydraten waarvan 17g suiker per 100g. Dat is toch helemaal geen 2:1 verhouding? En SiS is toch een gerespecteerd merk, is dit specifieke product dan van mindere kwaliteit of mis ik iets?

De halve marathon komt dichterbij. Ben nog wat in dubio over wat mee te nemen.
Ik doe sowieso mijn salomon vest aan (om oa. GSM in te stoppen), dus zal allicht het gemakkelijkst zijn om ook meteen 2x500ml sportdrank mee te nemen.
Gels heb ik nooit gebruikt, maar ben wel van plan een pakje bloks (chews) en wat druivensuiker (you never know 😛) mee te nemen voor onderweg…
Doel is trouwens rond de 2u

Vanaf wanneer gebruik je isotone sportdrank?
Vanaf je 2% lichaamsgewicht aan vocht verliest, gaan je prestaties in vrije val.

Isotone sportdrank bevat evenveel opgeloste deeltjes (osmolaliteit) als het bloedplasma wat zorgt ervoor dat het water snel wordt opgenomen vanuit de darmen naar de lichaamscellen. Met de bijgeleverde hoeveelheid koolhydraten wordt er ook deels aan de energiebehoefte voldaan. Dit is ideaal voor de duursporten bij langer dan 1 uur, in de praktijk gebruik ik dit meestal bij elke training afhankelijk van mijn vochtinname behoefte.

Je hebt ook hypotone sportdranken, waarbij de osmolaliteit lager is dan het bloedplasma. Dit zorgt voor een nog snellere passage door de maag naar de darmen waar het bijna direct wordt opgenomen naar de lichaamscellen. Hierdoor bevat dit ook minder koolhydraten. Water is een hypotone drank. Is eerder geschikt voor rehydratatie of bij warm/vochtig weer waar je meer vocht verliest. Houdt er ook rekening mee dat puur water drinken de hoeveelheid elektrolyten (calcium, magnesium, natrium, kalium, etc) in je lichaam uit balans kan brengen, waardoor je sneller uitdroogt omdat de elektrolyten het transport van water naar de cellen regelt.

Verder zijn er nog de hypertone dranken zoals Aquarius, AA drink etc. Hierbij duurt de opname van het water het langst vanwege de hoge osmolaliteit en de vele koolhydraten/suikers. Ideaal voor na een training/wedstrijd maar zeker niet tijdens.

Hopelijk is dit een beetje correcte info :)

Interessant. Verklaart mss waarom ik zaterdag zo een zwakke loop heb gehad.
1400 cc vochtverlies volgens garmin. Ook wel tijdens het lopen 1 liter water gedronken maar dat heeft niet geholpen. 2de deel een serieuze klop gehad.
Was maar 14 km lsd maar de hitte zal de boosdoener vooral zijn geweest.

Voor de eerste keer heb ik voor mijn laatste halve triatlon toch een beetje vezels gegeten bij het ontbijt (schema van diëtist) en ik moest voor de eerste keer niet naar toilet. Ik ben benieuwd of het toeval was.

Terug
Bovenaan