Algemene Loopthread

Vermits de natuurmarathon te kort dag is (8 oktober), mijn doel maar een beetje verlegd.

In eerste instantie is het eerstkomende doel nu de 30 km mijnentocht. In plaats van 4 looptrainingen gaan we er drie proberen gecombineerd met 3 keer zwemmen.

Indien ik merk dat het lopen goed gaat, schakel ik over naar 4 looptrainingen.

De ervaring met de cadans te verhogen, valt me eigenlijk goed mee. Ik kan na 3 weken lopen aan tragere snelheid en lagere hartslag met 170 spm. Het kost een beetje meer aandacht maar uiteindelijk voelt het wel goed aan. Hopelijk is dit mijn oplossing om blessurevrij te kunnen lopen aanvullend met het zwemmen.

EDIT

Welke podcasts zijn de moeite omtrent lopen?
- The running crew volg ik al. Maar biedt niet de informatie die ik zoek als iemand die meer wetenschappelijk en diepere informatie zoek.
- Vandaag geabonneerd op de Jogclub. Straks eens beginnen te luisteren.
Jogclub is heel leuk, running crew ben ik redelijk snel afgehaakt, weet ook niet van nog andere die goed zouden zijn… laat maar weten als je er tegenkomt

Het hangt er vanaf waarvoor je traint he. Welke tijd .. Welke afstand ..
Iedereen doet waar hij het meeste plezier of voldoening mee heeft dus be my guest :D

Heel herkenbaar als 400m loper:

Toch wel al wat mensen gehad die zeggen dat die trainingen niet zo lastig eruit zien ( het is maar bvb. 400-300-200-300-400 op 1 uur tijd) etc. Dan mogen ze eens meedoen, altijd lachen dan 😁

Iedere afstand , heeft zijn eigen dingen die lastig eraan zijn en manier van trainen idd.

Vermits de natuurmarathon te kort dag is (8 oktober), mijn doel maar een beetje verlegd.

In eerste instantie is het eerstkomende doel nu de 30 km mijnentocht. In plaats van 4 looptrainingen gaan we er drie proberen gecombineerd met 3 keer zwemmen.

Indien ik merk dat het lopen goed gaat, schakel ik over naar 4 looptrainingen.

De ervaring met de cadans te verhogen, valt me eigenlijk goed mee. Ik kan na 3 weken lopen aan tragere snelheid en lagere hartslag met 170 spm. Het kost een beetje meer aandacht maar uiteindelijk voelt het wel goed aan. Hopelijk is dit mijn oplossing om blessurevrij te kunnen lopen aanvullend met het zwemmen.

EDIT

Welke podcasts zijn de moeite omtrent lopen?
- The running crew volg ik al. Maar biedt niet de informatie die ik zoek als iemand die meer wetenschappelijk en diepere informatie zoek.
- Vandaag geabonneerd op de Jogclub. Straks eens beginnen te luisteren.

Johclub is leuk, maar een beetje erin komen. En nu zijn het vooral de wk-specials.

The Real Science of Sports is ook leuk, maar wel nog heel technisch soms. Ze leggen het wel goed uit.

Slimmer Presteren is heel snel een van mijn nieuwe favorieten geworden, en je kunt makkelijk door alle onderwerpen terugbladeren. Een wetenschapsjournalist en een loper, met Guido Vroemen als coach die ook gebeld wordt.

Beter Worden schijnt ook goed te zijn, maar moet ik nog goed beluisteren. En Naar de Vaantjes staat ook nog op mijn to-dolist. Kan iets zijn, kan niet zijn :)

Veel andere worden snel geleuter dat maar half waar is of uit tweede hand, van mensen die zelf naar deze podcast geluisterd hebben (zoals De Pacer, ja, ik heb het gezegd).

Ja, ik luister graag podcasts tijdens het lopen :D

Beter Worden schijnt ook goed te zijn, maar moet ik nog goed beluisteren. En Naar de Vaantjes staat ook nog op mijn to-dolist. Kan iets zijn, kan niet zijn :)
Gaat wel uitsluitend over wielrennen, maar vind ik wel een heel goede podcast. Enorm veel opgestoken over trainingsmethodiek, voeding, lichaam,...

22,9 - 25,1 - 27,6 - 19,2 - 27,6 - .. dat gaat dus goed. Volgende week gaan we voor 30,4km. (en daarna ben ik naar Madrid op vakantie)

Ik heb geen enkele keer 11km/u kunnen lopen gedurende de eerste 5 opbouwweken.
Vandaag ben ik gestrand op 10,95km na een uurke. Ik doe het ervoor. :D

Neen serieus nu, ik heb dit pas achteraf gezien op Polar. Ik luister gewoon naar mijn lichaam. Het is voorlopig zuiver opbouwend lopen. Ik houd mij aan het plan.

Laatst bewerkt:
Je kan er nu wel mee lachen maar als ik in die periode eens 1 fucking km alles uit de kast haalde (dus zo hard sprinten dat ik stikkapot neerviel) dan liep ik die km héél nipt onder de 4min. Lachwekkend ik weet het, maar ik heb echt dat talent niet.
Vandaag de laatste kilometer van mijn duurloop van 26km, in 3m57s gelopen, met deze post in gedachte:oi22:

Welke toptijd zou boegbeeld Loser op de Red Star run gelopen hebben?

Vandaag de laatste kilometer van mijn duurloop van 26km, in 3m57s gelopen, met deze post in gedachte:oi22:
Wat ik toch wel absurd / crazy vind is dat de wereldtop op 20 km snelwandelen, sneller WANDELT dan die 3min57sec/km van jou. :shutup:
Ja 'ok' het is de wereldtop maar dat kan toch niet gezond zijn? Dat is toch gewoon onnatuurlijk? :support:

Iederen zijn hobby, maar ik noem dat ook niet echt wandelen als ik dat op TV zie. :tongue:

Welke toptijd zou boegbeeld Loser op de Red Star run gelopen hebben?

Boegbeeld 😍 . Hoop voor bange boomers, zeker! ‘Als die het nog kan, dan ik ook’.

Maar ik ben wel supercontent. Was eigenlijk gegaan na een maandje puur trage opbouw, na een ander maandje looprust met fietsen. Dus gewoon als Critical Power-test en zien waar het schip strandt. Blijkbaar op 1sec van mijn PR: 22:36 (Strydtijd).

En dit spreekt uiteraard alleen tot de onderbezetting op de 5km dit jaar: als ik goed geteld heb, ben ik in de top-10 geëindigd 🙈 Kan uiteraard bijna niet, maar het was op en af, en ik heb een tiental man voor mij geteld voor mijn keerpunt, en er nog een paar opgeraapt in de tweede helft.

Was wel weer fijn om nog eens ‘echt’ loper te zijn 😅

Was vandaag loopwedstrijd in Cardiff. Leek me pittig met al die hm. Zowiezo een streek met veel hm. Infrastructuur voor voetgangers en fietsers is er 0 in South Wales.

Niet meegedaan voor alle duidelijkheid. Gezien wel.

Johclub is leuk, maar een beetje erin komen. En nu zijn het vooral de wk-specials.

The Real Science of Sports is ook leuk, maar wel nog heel technisch soms. Ze leggen het wel goed uit.

Slimmer Presteren is heel snel een van mijn nieuwe favorieten geworden, en je kunt makkelijk door alle onderwerpen terugbladeren. Een wetenschapsjournalist en een loper, met Guido Vroemen als coach die ook gebeld wordt.

Heb je toevallig een paar favoriete afleveringen? Want dat is in zijn totaal toch een serieuze catalogus :D

Heb je toevallig een paar favoriete afleveringen? Want dat is in zijn totaal toch een serieuze catalogus :D
Van Slimmer Presteren? Ik ben er nog eens snel doorheen gegaan. En dan heb ik toch deze:
86: Hardlopen met een vermogensmeter ( 😏 )
98: Dure Zweedse hydrogel (Maurten)
113: Totale instorting tijdens de race (sportpsychologische trucjes)
127: HIIT intervaltraining
128: Lang leve lactaat (verduidelijking over lactaat)
131: Trainen op gevoel en RPE
132: Meer dan een week uit je trainingsschema: hoe erg is dat (heel interessant rond conditiebehoud etc)
135: Slimmer je anaerobe tank inzetten

Onder de 20 minuten bijvoorbeeld, is een heel ander verhaal. Zelfs in mijn topjaar 2017 toen ik +-80km/week trainde haalde ik die tijd niet.
Ik ben toen gestrand op 20min58sec (nog steeds mijn huidig PR). En ik trainde toen ook echt op snelheid met intervallen en tempolopen

Om maar eens de factor talent aan te stippen: dat is exact dezelfde 5K tijd als een vriend van mij.
Alleen heeft hij dat gelopen als onderdeel van een 15K wedstrijd. En zijn training bestond uit een paar weken 20 kilometer per week lopen, in 2 sessies, zonder snelheidswerk. En hij doet geen andere sporten behalve eens zaalvoetbal waar ze achteraf alle opgedane conditiewinst kapotzuipen met Duvels. En hij is al 35.

Tips voor degelijke loopsokken without breaking the bank?

Ik loop maar afstanden van 5-10 maar nu toch al een paar keer last tijdens/nadien van kuiten en zo net boven enkels.

Schoenen zijn geen issue, nog maar nieuwe new balancen sinds begin dit jaar, met nog maar 150km ofzo op de teller

Stance vind ik wel goed voor lange, rustige loopjes qua comfort .12 euro ongeveer voor een paar. Gaan verder niet helpen bij kuit- of enkelpijn.

Terug
Bovenaan