Algemene Loopthread

Ook wat advies gevraagd.

In november is er hier een loopwedstrijd in de buurt. Quasi wandelafstand van me thuis.

5km, 10km, 16km en halve marathon (en 25 km)

De 5km laat ik links liggen omdat die zich echt richt op enorme snelheden of mensen die nog niet zo een grote radius hebben. Daar ga ik wat verloren lopen tussen de twee doelgroepen. De 25 is me op dit moment nog iets te ver.

10-16-21,5 - dat zijn afstanden dat ik kan. Alleen ben ik wat bang voor het resultaat.

Op de 10km zou ik met mijn normaal tempo rond de 150/240ste plaats eindigen
Op de 16km zou ik rond de 150ste plek van de 180 deelnemers eindigen.
Op de 21,5 zou ik rond de 150ste plek eindigen van de 224 deelnemers
(Gebaseerd op vorige uitslagen).

Welke zou ik het beste nemen? Het draait me niet zo zeer rond welke plek, maar eerder dat ik kan meevolgen met de buik van de groep. Ik heb bang dat ik in naïviteit mezelf ga opblazen in die eerste kilometers door toch te proberen volgen als er grote breuken vallen in het deelnemersveld. En gans achteraan (en volledig alleen) is ook niet zo leuk. Iemand die iets nuttig hierover kan zeggen?

Welke zou ik het beste nemen? Het draait me niet zo zeer rond welke plek, maar eerder dat ik kan meevolgen met de buik van de groep. Ik heb bang dat ik in naïviteit mezelf ga opblazen in die eerste kilometers door toch te proberen volgen als er grote breuken vallen in het deelnemersveld. En gans achteraan (en volledig alleen) is ook niet zo leuk. Iemand die iets nuttig hierover kan zeggen?
Wat is je reden om een wedstrijd te lopen?

Op basis van wat je hierboven zegt, zou ik ook beginnen met 10k. Als je jezelf opbrandt halverwege dan ben je niet 6 keer gestorven wanneer je de finish bereikt. Bij de langere afstanden is dat wel mogelijk en dat is mss minder leuk.
Tenzij je doel is om af te zien… is er geen marathon?

Hoe valt de Antwerp Marathon (eind oktober) te vergelijken met de 10 Miles qua drukte?

Lijkt me nog interessant om daar de HM mee te lopen. Maar ik werd gek van de drukte (vooral heen- en terug) van de 10 Miles.

Ik heb bang dat ik in naïviteit mezelf ga opblazen in die eerste kilometers door toch te proberen volgen als er grote breuken vallen in het deelnemersveld.
Mocht dat je overkomen zal je alleszins niet de enige zijn die in het begin direct de turbo opzet om uiteindelijk als een 3pk'tje over de meet te komen. Eigenlijk moet je enkel naar jezelf kijken. Loop je mee in de buik van de wedstrijd, goed, loop je er een stukje voor, ook goed, loop je helemaal achteraan... ook goed!

Ik zou persoonlijk dan ook eerst de 10km doen om wedstrijdgewenning op te bouwen. Als je zenuwachtig bent zal je hartslag ook al wat hoger liggen dan normaal. Dus neem een afstand waar je je comfortabel bij voelt en dan kan je die nemen als ijkpunt bij volgende wedstrijden om jezelf te verbeteren als daar behoefte aan is.

Als je weinig wedstrijdervaring hebt en als je liefst wil aansluiten bij een groepje: 10K.
Hoe langer de afstand hoe meer verspreid het deelnemersveld zal raken.

Als het je eerste wedstrijd wordt: de 10km imo.

Wat is je reden om een wedstrijd te lopen?

Op basis van wat je hierboven zegt, zou ik ook beginnen met 10k. Als je jezelf opbrandt halverwege dan ben je niet 6 keer gestorven wanneer je de finish bereikt. Bij de langere afstanden is dat wel mogelijk en dat is mss minder leuk.
Tenzij je doel is om af te zien… is er geen marathon?

Mocht dat je overkomen zal je alleszins niet de enige zijn die in het begin direct de turbo opzet om uiteindelijk als een 3pk'tje over de meet te komen. Eigenlijk moet je enkel naar jezelf kijken. Loop je mee in de buik van de wedstrijd, goed, loop je er een stukje voor, ook goed, loop je helemaal achteraan... ook goed!

Ik zou persoonlijk dan ook eerst de 10km doen om wedstrijdgewenning op te bouwen. Als je zenuwachtig bent zal je hartslag ook al wat hoger liggen dan normaal. Dus neem een afstand waar je je comfortabel bij voelt en dan kan je die nemen als ijkpunt bij volgende wedstrijden om jezelf te verbeteren als daar behoefte aan is.

Als je weinig wedstrijdervaring hebt en als je liefst wil aansluiten bij een groepje: 10K.
Hoe langer de afstand hoe meer verspreid het deelnemersveld zal raken.
10k it is.
Doel is om aan 5:20 te lopen en dus rond de 53 minuten te eindigen. Nog wel wat tijd te gaan, dus dat zal wel lukken.

10k it is.
Doel is om aan 5:20 te lopen en dus rond de 53 minuten te eindigen. Nog wel wat tijd te gaan, dus dat zal wel lukken.
Vandaag na 5 opbouwende weken voor het eerst nog eens een tempoloop training gedaan.
Ik heb uiteindelijk 9.4 km gelopen in 49min25sec --> Dat komt +- overeen met uw doeltijd. ;)

Start alvast niet te snel. Ik ben vandaag gestart aan 5:26 en pas halverwege ben ik beginnen versnellen naar < 5:10/km, dus dit was een negatieve split. Beter te traag starten dan te snel, toch als het je eerste wedstrijd is.

Geniet ervan en succes straks (over enkele weken ?) :)

Laatst bewerkt:
Jullie goochelen wel allemaal met veel volume. Deze week 15 km en standaard tussen de 30 en 35. Nog nooit 40 km gehaald denk ik.
Ja maar als triatleet train je ook wel anders.
Daar ga je geen lange trage duur lopen, daarvoor zijn uw fietstrainingen.

Volume is 1 ding, als je gaat kijken naar uw wekelijkse trainingsbelasting dan komen de meeste nog niet half in de buurt.

Mijn PR bij 40/50km per week was net onder de 25 minuten mits ik daar specifiek op trainde, maar veel sneller ging dat toch niet. Toen ik dat verdubbelde naar 80/100km per week toen ging het snel en dook ik nipt onder de 21min.

Neen ik ben wél naar de kine gemoeten na een halve val aan een bushalte waardoor mijn rug en mijn bilspier naar de kloten waren. Als iemand ervaring heeft met én de kine én een sportmassage en kan zeggen wat het beste is, dan ben ik daar ook wel benieuwd naar.

Dus mensen 'shoot'! :)
Mijn kine raadt aan om maandelijks tot bij de kinesist te gaan. En met een doel in zicht om de 2 weken.

Ik ga dat vanaf nu ook maar eens doen.

Marathon komt dichterbij: binnen anderhalve maand is 't van dat. Wekelijks volume incrementeel opgekrikt, zondag 21km op de planning.

Voor de regulars: lopen jullie met of zonder 'trailvest'? In The Running Podcast hoorde ik een tijd geleden dat de fout gemaakt wordt bij 1st timers om met een vest te lopen... maar denk dat ze het dan over een effectiefe jas (bij lagere temperaturen) hadden.

Ben er nu namelijk wel kind of gewend aan geraakt om zo mijn eigen bevoorrading te voorzien (eigen sportdrank + gels), maar heb dus geen idee of het afgeraden wordt om het op die manier te doen dan wel met een belt te leren lopen. Als ik kijk naar foto's van marathons in onze contreien is 't namelijk wat 50/50 zie ik.

Ik snap uiteraard dat de eerste reflex is "doe waar ge u goed bij voelt", maar ik vroeg het mij af of er ervaringen zijn bij zo'n afstand/duur dat zoiets niet gewoon begint te irriteren bv.

Marathon komt dichterbij: binnen anderhalve maand is 't van dat. Wekelijks volume incrementeel opgekrikt, zondag 21km op de planning.

Voor de regulars: lopen jullie met of zonder 'trailvest'? In The Running Podcast hoorde ik een tijd geleden dat de fout gemaakt wordt bij 1st timers om met een vest te lopen... maar denk dat ze het dan over een effectiefe jas (bij lagere temperaturen) hadden.

Ben er nu namelijk wel kind of gewend aan geraakt om zo mijn eigen bevoorrading te voorzien (eigen sportdrank + gels), maar heb dus geen idee of het afgeraden wordt om het op die manier te doen dan wel met een belt te leren lopen. Als ik kijk naar foto's van marathons in onze contreien is 't namelijk wat 50/50 zie ik.

Ik snap uiteraard dat de eerste reflex is "doe waar ge u goed bij voelt", maar ik vroeg het mij af of er ervaringen zijn bij zo'n afstand/duur dat zoiets niet gewoon begint te irriteren bv.
Vest is super gemakkelijk, zou echt niet meer zonder kunnen. Ik zie ook niet waarom je op training niet met vest zou kunnen lopen en dan op wedstrijd je gellekes op een andere manier meepakken, gewoon doen dus die vest!

Ook wat advies gevraagd.

Bovenop het goeie advies dat je al gehad hebt, kan ik alleen nog maar toevoegen: Je eerste wedstrijden dienen om tegen de lamp te lopen :)
Gebeurt het in je eerste niet, dan in de tweede, derde wel. Zo gaat dat en dat hoort erbij, volgens mij. Het is pas daarna dat het ritme er is, je weet wat het beste werkt voor jou, hoe de dingen kunnen lopen en hoe je die kunt aanpakken. Je kunt wel een plan hebben, maar het loopt toch zelden zoals je voor ogen had :D

Awel, ik zweef er ook telkens tussenin. Ik doe geen marathons, dus daar geen ervaring mee. Maar je ziet ze vaker en vaker op steeds kortere afstanden, vind ik. En eerlijk gezegd: Tijdens zo'n druk ding als de 10M is het in principe niet nodig, want er is genoeg drinken en er zijn genoeg aangevers. Maar de drankposten die ik kon overslaan, waren wel heerlijk. Dat is meteen uit de drukte en even een paar tragere groepjes inhalen. Ik ben ook aan het overwegen om die voor zoiets aan te doen.

Sowieso had ik wel al een band om m'n gelletjes achter te stoppen, dat was voor mij wel nodig. Als je die vasthoudt, worden ze rap warm en dat is me écht niet goed bevallen :D

Ik doe tijdens lage trainingen een vest aan, want ik moet dan toch zeker 1 liter water mee en dat krijg ik niet gedragen zonder vest.

Tijdens de wedstrijden zelf, geen vest. Het loopt toch iets vrijer zo. Water en sportdrank neem ik in de bevoorradingsposten, gels kan ik zelfs voor een marathon bijhouden in een belt.

Nog nooit een vest aangedaan, als ik drank nodig heb hou ik een drinkbus vast of zet ik ze ergens centraal en maak ik toeren van een 5km zodat ik dan kan drinken.

Morgen doe ik mee aan de 4km Kapittelloop in Brasschaat. Andere afstanden zijn 8km, 4x4km estafette en 10miles. Start is om 19u30. Inschrijven kan ter plaatse voor de geïnteresseerden.

Terug
Bovenaan