Vraagje aan de kenners: is lopen aan een hogere cadans (170 BPM) ook bij lagere snelheden bevorderend om meer efficient te lopen?
Om meer efficiënt te lopen, zou ik niet zomaar zeggen. Het zou helpen tegen blessures
in sommige gevallen. In andere gevallen zou het kunnen dat het vergergert
Vroeger was het idee inderdaad dat het voor iedereen en altijd zou helpen, maar dat is ondertussen door veel studies al heel wat genuanceerder. Er zijn mensen die met iets grotere passen efficiënter lopen voor hen, en mensen die met iets kleinere passen efficiënter lopen. Maar vooral: eens je in je volwassen, volgroeide leven zit, is je loopstijl veranderen altijd heel delicaat en zal de efficiëntiewinst sowieso laag zijn, tenzij het echt gaat over problematische zaken. Dus heel marginale winst daar en kans dat je de boel verstoort die al goed draaide.
Je cadans verhogen is ook niet iets wat je op één, twee, drie doet. Dat moet je over best een lange tijd heel bewust doen, en dan nog gaat het gemiddeld maar een beetje omhoog. Ik heb het ook gedaan na mijn twee knieblessures, waarvan eentje toch stevig, en echt een véél te lage cadans (150 op tempo).
Bij kleinere stappen hoorde bij mij ook een beetje het idee van het barefoot running, maar dan met schoenen. Voeten telkens achter je zwaartepunt, beetje voorover geleund (alsof je gecontroleerd valt), met de middenvoet/voorvoet op de grond komen en jezelf voorttrekken alsof je op een step staat. Het is heel moeilijk om je cadans gevoelig te verhogen en haklander te blijven die voor z'n zwaartepunt landt. Tegenwoordig weten ze dat daar op zich niet veel mis mee hoeft te zijn, maar dat je de impact gewoon verschuift met een andere looptechniek. Dus als je een probleem hebt met je knieën, verschuif die impact dan wat naar je enkels door middenvoet/kortere passen... heb je een probleem met je achilles, verschuif het dan een beetje naar (meer) haklanden met minder focus op cadans. Bijvoorbeeld.
Maar zoals altijd: als je eraan gaat morrelen, kan het zijn dat je plots ergens anders tegenaan loopt! Of over 3mnd, en dan is het een overbelasting. Niet om je bang te maken, maar gewoon meegeven dat je het voorzichtig en geleidelijk moet doen, in combinatie met stabilisatieoefeningen. Veel stabilisatieoefeningen