Algemene Loopthread

Ja het is in functie om het risico op blessures te mijden.

Merkte vandaag ook dat de hogere cadans een meer natuurlijke midvoetlanding als gevolg heeft. Bij lagere cadans had ik de indruk dat de voet verder naar voor ging en makkelijker een inwaartse beweging maakte bij het neerkomen.
Hoeveel is uw cadans nu misschien?

Update:
Ik heb er niet echt bij nagedacht maar als ik even google zou 180-200 ideaal zijn en helemaal geen overkill.
Die 180-200 is gebaseerd op een studie tijdens de Olympische spelen van 1984, en is dus met een klein korreltje zout te nemen. Een kadans is voor iedereen persoonlijk. Je kan niet een kadans van iemand die 1m62 meet vergelijken met iemand van 1m90. Er zijn ook elite sporters die lager dan 180 lopen.

Vraagje aan de kenners: is lopen aan een hogere cadans (170 BPM) ook bij lagere snelheden bevorderend om meer efficient te lopen?
Om meer efficiënt te lopen, zou ik niet zomaar zeggen. Het zou helpen tegen blessures in sommige gevallen. In andere gevallen zou het kunnen dat het vergergert :D

Vroeger was het idee inderdaad dat het voor iedereen en altijd zou helpen, maar dat is ondertussen door veel studies al heel wat genuanceerder. Er zijn mensen die met iets grotere passen efficiënter lopen voor hen, en mensen die met iets kleinere passen efficiënter lopen. Maar vooral: eens je in je volwassen, volgroeide leven zit, is je loopstijl veranderen altijd heel delicaat en zal de efficiëntiewinst sowieso laag zijn, tenzij het echt gaat over problematische zaken. Dus heel marginale winst daar en kans dat je de boel verstoort die al goed draaide.

Je cadans verhogen is ook niet iets wat je op één, twee, drie doet. Dat moet je over best een lange tijd heel bewust doen, en dan nog gaat het gemiddeld maar een beetje omhoog. Ik heb het ook gedaan na mijn twee knieblessures, waarvan eentje toch stevig, en echt een véél te lage cadans (150 op tempo).

Bij kleinere stappen hoorde bij mij ook een beetje het idee van het barefoot running, maar dan met schoenen. Voeten telkens achter je zwaartepunt, beetje voorover geleund (alsof je gecontroleerd valt), met de middenvoet/voorvoet op de grond komen en jezelf voorttrekken alsof je op een step staat. Het is heel moeilijk om je cadans gevoelig te verhogen en haklander te blijven die voor z'n zwaartepunt landt. Tegenwoordig weten ze dat daar op zich niet veel mis mee hoeft te zijn, maar dat je de impact gewoon verschuift met een andere looptechniek. Dus als je een probleem hebt met je knieën, verschuif die impact dan wat naar je enkels door middenvoet/kortere passen... heb je een probleem met je achilles, verschuif het dan een beetje naar (meer) haklanden met minder focus op cadans. Bijvoorbeeld.

Maar zoals altijd: als je eraan gaat morrelen, kan het zijn dat je plots ergens anders tegenaan loopt! Of over 3mnd, en dan is het een overbelasting. Niet om je bang te maken, maar gewoon meegeven dat je het voorzichtig en geleidelijk moet doen, in combinatie met stabilisatieoefeningen. Veel stabilisatieoefeningen :D

Het is pas met alles te ontdekken dat ge beseft hoeveel nuances er zijn en hoeveel er mis kan gaan.

Als ik snel kijk naar de gemiddelde van trainingen van voor mijn pauze.

150 a 160 bpm gemiddeld
Zoals gezegd is cadans wel een beetje persoonlijk en niet voor iedereen hetzelfde. Het hangt ook samen met techniek en hoe snel je loopt.
Loop je ook 160 als je bijvoorbeeld 4min/km loopt?

150 is laag, 160 is onderkant range van normaal als je aan 5:30min/km loopt. Door specifiek erop te letten kan je dit verhogen, maar verwacht ook geen wonderen.
Dit kan helpen om efficiënter en minder belastend te lopen. Ook zal hierdoor uw landing ook mogelijks wat veranderen.

Het beste focus je op uw cadans al je loopt aan uw “normale snelheid”. Ofwel de snelheid die je loopt zonder echt na te denken of te focussen op snelheid. U dan proberen focussen op cadans is goed.
Je moet dat niet doen als je sneller loopt en dus focus moet houden op uw snelheid.

Mijn cadans volgens Strava/Polar (als dit accuraat is) ligt bij trage loopjes (5:15 - 5:45/km) rond de 175 en bij wedstrijden (5km tot marathon) rond de 180-185.

Afgelopen weken terug goed aan het lopen en de basis aan het opbouwen. Deze week is het plan om op 50km te eindigen. De komende weken/maanden zien er als volgt uit: 60, 70, 40, 60, 70, 80, 50, 70, 80, 90km etc. per week

Ondertussen heeft Karel Sabbe 3602 km afgelegd op 39 dagen. Timothy Olson had op dezelfde tijd bijna 3182 km afgelegd. Sabbe ligt dus 420 km voor op de recordtijd met nog een kleine 700 km te gaan. Het ziet er dus naar uit dat hij het record breken, indien hij zijn huidig tempo kan aanhouden (90 km per dag), zou hij dat record met maar liefst 5 dagen breken.
Onwaarschijnlijke held

Ik mocht deze week volgens de planning 19.3 km lopen (70% van 27,6 km). Ik heb er 19.2km gelopen. Vandaag een dikke 9 km aan een heel rustig tempo. De eerste reeks van 4 weken is ten einde. 22,9 - 25,1 - 27, 6 en 19.2 km = 94.8km op 4 weken tijd. ça va.

Ik heb geen enkel pijntje na 4 weken - dus op dat vlak zit het ook goed. De volgende reeks gaat er ééntje van 3 weken worden - omdat ik naar Madrid vertrek in september voor enkele dagen. Dus 27,6 - 30,4 km en dan een half weekje op reis. :tongue:

Ondertussen heeft Karel Sabbe 3602 km afgelegd op 39 dagen. Timothy Olson had op dezelfde tijd bijna 3182 km afgelegd. Sabbe ligt dus 420 km voor op de recordtijd met nog een kleine 700 km te gaan. Het ziet er dus naar uit dat hij het record breken, indien hij zijn huidig tempo kan aanhouden (90 km per dag), zou hij dat record met maar liefst 5 dagen breken.
Onwaarschijnlijke held

Crazy! Go Sabbe! :tongue:

Vervanging voor de wandelschoenen, en ineens gemaakt dat ze ook kunnen dienen op trails op vakantie
. IMG_1543.jpeg

Ik loop ook met de 4 en sedert kort de 5. Upper en tong van de 5 zijn precies wel pak stijver, ofwel worden die nog veel soepeler door gebruik 😅 .
De 4 is ook mijn wandelschoen, al is er wel al redelijk wat profiel van mijn zolen en heb ik ook al wat gaten in de upper gepatcht. 'k Vind het ook wel een goeie allround schoen (voelt ook niet raar aan op een stuk verharde weg of zo) en als je beetje uitkijkt aan ok prijs te vinden.

AAAAAAh de 5 is er ofwa.
Ik ben net van in't voorjaar met de 4 beginnen lopen. Echt een goeie (lichte!) schoen voor trails.
Het was bij mij een beetje op goed geluk, omdat ik de typische Salomon-voet wel kende en daar ook al een paar van versleten heb. Maar deze Sense 5 stond echt redelijk goedkoop in zo'n typische dozenschuiverwinkel online: 89€, kon het niet laten :)

Ik was het beu om telkens m'n favoriete loopschoenen "op" te wandelen aan wandelingen met de hond of wandeltochten.

Ik heb al lang dat ik wanneer ik mijn garmin forerunner (245) aan mijn laptop hang, regelmatig opnieuw moet proberen, maar nu lukt het dus na tiental pogingen nog altijd niet, hij lijkt wel aangesloten (icoon van het opladen werkt wel) maar wordt niet herkent door de pc en laadt ook niet op.. echt vervelend, is dat die klote kabel?

Ik heb al lang dat ik wanneer ik mijn garmin forerunner (245) aan mijn laptop hang, regelmatig opnieuw moet proberen, maar nu lukt het dus na tiental pogingen nog altijd niet, hij lijkt wel aangesloten (icoon van het opladen werkt wel) maar wordt niet herkent door de pc en laadt ook niet op.. echt vervelend, is dat die klote kabel?
Ja, contactpunten schoonmaken met tandenborstel en oorstokjes helpt hier in die gevallen.
Hun oud oplaadsysteem vond ik beter maar daar zat geen bestandsoverdracht bij uiteraard.

Ja, contactpunten schoonmaken met tandenborstel en oorstokjes helpt hier in die gevallen.
Hun oud oplaadsysteem vond ik beter maar daar zat geen bestandsoverdracht bij uiteraard.
Ik merk juist dat één van die 4 polen in mijn kabeltje ontbreekt, het zal daar aan liggen zeker. :s

Miljaar, bij mijn linkerschoen komt mijn schoenzool altijd wat naar achter tijdens het lopen waardoor mijn tenen zo oneffen zitten (dus niet meer op de inlegzool zoals de rest van mijn voet). Irriteert mij mateloos :shutup:

Nog mensen waarbij dat al is voorgevallen? Gewoon met secondenlijm vastkleven?

Ik kreeg non stop dondervliegen in mijn mond tijdens het lopen. Smakelijk. :frown:
Na 4,6 km vliegjes fretten had ik er genoeg van. Ik zal in het weekend wel de resterende 23 km lopen.

Terug
Bovenaan