Algemene Loopthread

Waar ben je momenteel op vakantie misschien?
Want hoge temperaturen ga je hier in België ook wel eens kunnen meemaken :p

Zo exclusief of extreem is het niet. Zuiden van Spanje. Ik loop graag in de ochtend maar dan is het hier toch al 23 graden in de schaduw met een luchtvochtigheid van boven de 60%. Das toch iets anders dan in België waar het ‘s ochtends aangenamer is imo.

Daarstraks 10k gedaan. Onder de 6:00 gelopen met een paar stevige hellingen. Alleen wel constant in piek maar dat nemen we erbij.

Vorig jaar nooit kunnen dromen dat ik met deze frequentie zou kunnen lopen. Geïnspireerd door alle kennis en mooie verhalen hier en een rustige opbouw heb ik van lopen een vast onderdeel in mijn weekplanning kunnen maken.
Merci all!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben mss geinteresseerd.

Ik heb wel een vraag over voeding: volgende week nog een rustige week en dan begint mijn voorbereiding voor de natuurmarathon.

Hoe kan ik leren om te gaan met voeding tijdens de lange afstand. Zowel tijdens de trainingen als de marathon zelf.

Ik lees dat trainingen vanaf 90 min voeding kunnen gebruiken. Of moet ik kijken naar de afstand en intensiteit?
 
Ik ben mss geinteresseerd.

Ik heb wel een vraag over voeding: volgende week nog een rustige week en dan begint mijn voorbereiding voor de natuurmarathon.

Hoe kan ik leren om te gaan met voeding tijdens de lange afstand. Zowel tijdens de trainingen als de marathon zelf.

Ik lees dat trainingen vanaf 90 min voeding kunnen gebruiken. Of moet ik kijken naar de afstand en intensiteit?
Specifiek om te trainen voeding binnen te houden en aantal koolhydraten te verhogen? Dan gaat het niet zozeer om wat nodig is, maar dan bij alle op iets hogere intensiteit.

Als het is voor wat nodig is tijdens trainingen, mijn trainingen zijn niet lang genoeg daarvoor :D Maar dan zou ik kijken naar intensiteit en duur. Een LSD van 80min kan goed zonder eten en met alleen drinken. 60 tempo lijkt me pittiger.

Ik heb hier mijn Salomon-rugzak toch besteld. Ben vandaag gaan kijken en passen, en het verschil in prijs is voor mij niet groot genoeg. De Salomon zat veel vaster, knelde niet aan de bandjes en vooral: had geen overschot aan lintjes. Dat haat ik enorm als ik loop. Het was wel lang twijfelen, want die Evadict zat op zich zeker ook goed.
 
Specifiek om te trainen voeding binnen te houden en aantal koolhydraten te verhogen? Dan gaat het niet zozeer om wat nodig is, maar dan bij alle op iets hogere intensiteit.

Als het is voor wat nodig is tijdens trainingen, mijn trainingen zijn niet lang genoeg daarvoor :D Maar dan zou ik kijken naar intensiteit en duur. Een LSD van 80min kan goed zonder eten en met alleen drinken. 60 tempo lijkt me pittiger.

Ik heb hier mijn Salomon-rugzak toch besteld. Ben vandaag gaan kijken en passen, en het verschil in prijs is voor mij niet groot genoeg. De Salomon zat veel vaster, knelde niet aan de bandjes en vooral: had geen overschot aan lintjes. Dat haat ik enorm als ik loop. Het was wel lang twijfelen, want die Evadict zat op zich zeker ook goed.
De LSD zal wel lukken zonder voeding.

De intervaltrainingen en tempoduurlopen vanaf 16 km, daar twijfel ik aan. Ik heb daar ook geen ervaring mee.

Alles wat richting anderhalf uur gaat met hogere intensiteit toch proberen na 45 min een gel te nemen of is dat teveel van het goede?

Ik heb sowieso al de slechte gewoonte van veel nuchter te trainen in de week dat ik nachtpost heb en dat is één week op twee.
 
Tenzij je gels inneemt om te testen welk merk je wel of niet ligt, is het überhaupt een goed idee om te trainen met gels? Niet dat het slecht voor je is, maar je lichaam gaat dan de energie gebruiken uit de gels en niet van het lichaam zelf, laat dit laatste nu net de reden zijn waarom je traint? Correct me if I'm wrong.
 
Tenzij je gels inneemt om te testen welk merk je wel of niet ligt, is het überhaupt een goed idee om te trainen met gels? Niet dat het slecht voor je is, maar je lichaam gaat dan de energie gebruiken uit de gels en niet van het lichaam zelf, laat dit laatste nu net de reden zijn waarom je traint? Correct me if I'm wrong.
Wrong.

Tegenwoordig eet je tijdens een training bij wat je verbruikt. 'Leeg' thuiskomen is al achterhaald.
Zelfs echt nuchter trainen wordt nog maar heel weinig als goed aanzien.

Tijdens een loopje tot een uur is het niet nodig van een gel te nemen maar ook niet overbodig.

Edit: tenzij je traint om enkel af te vallen en dit ziet als een crashdieet, maar dan zijn er andere sporten beter dan lopen.
 
Vandaag serieus oververhit geraakt tijdens een progressieve training. 3x4km (5:40, 5:00 en 4:45) waarvan de laatste na anderhalve km afgebroken want voelde totaal niet ok. Op voorhand getwijfeld of het wel een goed idee was om deze training vandaag te doen, duidelijk niet dus :shutup:

@Zane Ik denk niet dat je een kwaliteitsvolle training kan doen zonder correcte voeding tijdens. Onder het uur neem ik normaal niets mee (tenzij het 400m repeats zijn ofzo), daarboven meestal wel.
 
M'n eerste twee wedstrijden op de piste zijn achter de rug, 600m en 800m. Telkens heb ik m'n doelen ook net gehaald: sub 1:30 en sub 2:10. 800m was met veel overschot (2:08 en kon voor m'n gevoel de kilometer nog volmaken aan dat tempo), 600m was zwaarder maar ook met 2 keer tegenwind dus misschien logisch.

Voor pas sinds maart eindelijk pijnvrij te kunnen trainen en dan eerst gefocust te hebben op de Ten Miles, ben ik al heel content met de resultaten. Uiteindelijk had ik dus maar twee maanden met telkens 1 echte snelheidstraining per week als voorbereiding. Er is dus zeker ruimte voor progressie.

Binnen enkele weken staan er nog minstens een 1000m en 1500m op het programma. Dan heb ik alle afstanden die ik mezelf zie lopen wel gehad. Ik loop nu elke race tegen de klok zodat ik mezelf volgend jaar deftige doelen (voorlopig idee is -1"/100m) kan stellen met specifiekere training.

Ik vind het oprecht veel leuker dan langere wedstrijden. Ik heb een goed eindschot en de mentaliteit dat al wie voor de laatste bocht bij mij in de buurt loopt, gedoemd is om achter mij te eindigen. Iemand die een hele race jou als haas gebruikt heeft op enkele seconden zetten in de laatste 100m geeft een heerlijk gevoel. 😅
 
M'n eerste twee wedstrijden op de piste zijn achter de rug, 600m en 800m. Telkens heb ik m'n doelen ook net gehaald: sub 1:30 en sub 2:10. 800m was met veel overschot (2:08 en kon voor m'n gevoel de kilometer nog volmaken aan dat tempo), 600m was zwaarder maar ook met 2 keer tegenwind dus misschien logisch.

Voor pas sinds maart eindelijk pijnvrij te kunnen trainen en dan eerst gefocust te hebben op de Ten Miles, ben ik al heel content met de resultaten. Uiteindelijk had ik dus maar twee maanden met telkens 1 echte snelheidstraining per week als voorbereiding. Er is dus zeker ruimte voor progressie.

Binnen enkele weken staan er nog minstens een 1000m en 1500m op het programma. Dan heb ik alle afstanden die ik mezelf zie lopen wel gehad. Ik loop nu elke race tegen de klok zodat ik mezelf volgend jaar deftige doelen (voorlopig idee is -1"/100m) kan stellen met specifiekere training.

Ik vind het oprecht veel leuker dan langere wedstrijden. Ik heb een goed eindschot en de mentaliteit dat al wie voor de laatste bocht bij mij in de buurt loopt, gedoemd is om achter mij te eindigen. Iemand die een hele race jou als haas gebruikt heeft op enkele seconden zetten in de laatste 100m geeft een heerlijk gevoel. 😅
Awel, fysiologisch en ook mentaal is dat meer mijn tak dan het duurlopen. Maar ik vind het gewoon plezant om langere stukken onderweg te zijn als break.

Maar moet je lid zijn van een atletiekclub voor die wedstrijden? Klinkt wel fijn, zoals jij het beschrijft :D
 
Leuk @Eland, sommige trainingen doe ik ook op de piste hier in het Sportkot en dat is toch altijd een speciaal gevoel om daar te lopen.

Wedstrijden nooit overwogen, kan je met jouw tijdens ‘meedoen’ of hoe wordt dat juist ingedeeld?
 
Tenzij je gels inneemt om te testen welk merk je wel of niet ligt, is het überhaupt een goed idee om te trainen met gels? Niet dat het slecht voor je is, maar je lichaam gaat dan de energie gebruiken uit de gels en niet van het lichaam zelf, laat dit laatste nu net de reden zijn waarom je traint? Correct me if I'm wrong.
Fout, fout, en nog fouter :p
Zoals castil al terecht aanhaalt is sporten en voeding gewoon inherent met elkaar verbonden.
In de triathlon wereld is elke training al een vreetpartij, in het fietsen zijn ze ook al lang mee dat eten gewoon bij de training hoort. Alleen de lopers, de lopers lopen altijd graag wat achter :p

Tijdens inspanning gaat uw lichaam beroep doen op koolhydraten en vet. Als je optimaal wilt presteren is het van belang dat je dat niveau van koolhydraten voldoende hoog houdt. Vet zal er hoe dan ook verbrand worden.

En je traint in de eerste instantie om beter te worden denk ik. Niet om af te vallen. Want als dat zo is dan spendeer je beter uw tijd aan iets anders.
Lopen is een vrij laagdrempelige sport, en dat heeft voor en nadelen. Maar het fronst wel de wenkbrauwen dat er mensen marathons lopen zonder eigenlijk enige basiskennis van trainings of bewegingsleer. Zeker voor zo een duurinspanning kan je niet om voeding heen.
Maar velen trainen zoals jij op aanstuurt, puur uit het idee “ik moet zo weinig mogelijk eten want ik moet afvallen”. Terwijl die gel tijdens de training er niet toe bijdraagt. Het is dat ontbijt, dat middageten, die snacks, dat avondeten en dat flesje bier en die nootjes voor de televisie die daartoe bijdragen.
“Ja maar diëtist ik sport toch goed en veel! Ik mag toch iets meer eten en zondigen?” Jaja dat is waar, dat is dan 50€ en ik boek u de komende 6 maanden elke maand door? Kthnxbai! :p

M'n eerste twee wedstrijden op de piste zijn achter de rug, 600m en 800m. Telkens heb ik m'n doelen ook net gehaald: sub 1:30 en sub 2:10. 800m was met veel overschot (2:08 en kon voor m'n gevoel de kilometer nog volmaken aan dat tempo), 600m was zwaarder maar ook met 2 keer tegenwind dus misschien logisch.

2min10 op de 800m is toch al zeer respectabel!
Daar kan je op een provinciaal kampioenschap al mee onder de mensen komen. Dus zeker niet slecht!
Train je er specifiek op? Heb je een VAL-nummer?
Want als je dat kan op basisklasse dan moet je daar wel verder mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik had vandaag een kort gesprekje met een andere loper die ik ken, waarvan ik dacht dat hij toch enige kennis ter zaken had, (hij doet meerdere marathons per jaar). Vandaar mijn post, omdat hij vindt dat gels innemen enkel voor wedstrijden goed is.

Maar daarom hou ik van deze thread, direct gecorrigeerd, bedankt allen!
 
Ik had vandaag een kort gesprekje met een andere loper die ik ken, waarvan ik dacht dat hij toch enige kennis ter zaken had, (hij doet meerdere marathons per jaar). Vandaar mijn post, omdat hij vindt dat gels innemen enkel voor wedstrijden goed is.

Maar daarom hou ik van deze thread, direct gecorrigeerd, bedankt allen!
Je kan uw koolhydraten natuurlijk ook op een andere manier opnemen, drinken, sportkoek,... maar gel is het makkelijkste tijdens het lopen.
 
Laatst bewerkt:
Awel, fysiologisch en ook mentaal is dat meer mijn tak dan het duurlopen. Maar ik vind het gewoon plezant om langere stukken onderweg te zijn als break.
Ik loop ook gewoon wekelijks 50 kilometer hoor, vooral bestaande uit (trage) duurlopen. Als tussendoortje is dat leuk.
Maar moet je lid zijn van een atletiekclub voor die wedstrijden? Klinkt wel fijn, zoals jij het beschrijft :D
Ik ben aangesloten bij een club van de Vlaamse Atletiekliga (VAL), wat nodig is voor wedstrijden die georganiseerd worden door geaffilieerde clubs. Da's ook volgens de IAAF-regels, dus bv. met hun schoenvoorschriften, zij het niet tot op de letter.
Leuk @Eland, sommige trainingen doe ik ook op de piste hier in het Sportkot en dat is toch altijd een speciaal gevoel om daar te lopen.

Wedstrijden nooit overwogen, kan je met jouw tijdens ‘meedoen’ of hoe wordt dat juist ingedeeld?
Je loopt meestal met Junioren, seniors en masters gemengd. Zeker bij masters zijn er op die afstanden wel velen die minder goed zijn omdat snelheid rapper verloren gaat dan uithoudingsvermogen. Ik kies de wedstrijden wat uit waar ik niet achteraan zal bengelen. Die twee races waren hier in de buurt, en ik was daar een steeds goeie middenmoot bij de senioeren. Als er meerdere reeksen zijn, word je sowieso ingedeeld in een reeks op basis van je tijden. Als je zoals ik geen tijden hebt staan, start je normaal in de traagste reeks (tenzij je een richttijd laat doorgeven). In de betere wedstrijden (Flanders Cup, ...) zou ik zelfs in de traagste reeks bij de laatsten zitten. Daar pas ik voorlopig voor.
2min10 op de 800m is toch al zeer respectabel!
Daar kan je op een provinciaal kampioenschap al mee onder de mensen komen. Dus zeker niet slecht!
Train je er specifiek op? Heb je een VAL-nummer?
Want als je dat kan op basisklasse dan moet je daar wel verder mee.
Vanaf maart train ik eindelijk consequent. Volume is gemiddeld 45-50km/week. Richting Ten Miles zaten er eerst twee maanden weken van 60km bij, met nauwelijks snelle trainingen en vooral lange trage duurlooen. Hoogstens extensieve versnellingen van tussen 200m 1000m
- Vanaf begin mei is de intensiteit van de versnellingen verhoogd en heb ik ook enkele keren 2 snellere trainingen op een week gedaan met gemiddeld 45 km/week rustweken inclusief.

Op termijn is er dus zeker nog ruimte voor extra km's, extra intensiteit en extra krachttraining. Er zit zeker nog wat groeimarge op. Alles op z'n tijd en volgens wat m'n lichaam aankan. Ik doe er liever enkele maanden langer over om harder te kunnen trainen dan nog eens een blessure oplopen.

Momenteel zou ik ~2'05 kunnen lopen op de 800 in perfecte omstandigheden. Volgend jaar sub 2' is een mooi en imo zeer realistisch doel.

Ik heb idd een VAL-nummer.
 
Laatst bewerkt:
Vanaf maart train ik eindelijk consequent. Volume is gemiddeld 45-50km/week. Richting Ten Miles zaten er eerst twee maanden weken van 60km bij, met nauwelijks snelle trainingen en vooral lange trage duurlooen. Hoogstens extensieve versnellingen van tussen 200m 1000m
- Vanaf begin mei is de intensiteit van de versnellingen verhoogd en heb ik ook enkele keren 2 snellere trainingen op een week gedaan met gemiddeld 45 km/week rustweken inclusief.

Op termijn is er dus zeker nog ruimte voor extra km's, extra intensiteit en extra krachttraining. Er zit zeker nog wat groeimarge op. Alles op z'n tijd en volgens wat m'n lichaam aankan. Ik doe er liever enkele maanden langer over om harder te kunnen trainen dan nog eens een blessure oplopen.

Momenteel zou ik ~2'05 kunnen lopen op de 800 in perfecte omstandigheden. Volgend jaar sub 2' is een mooi en imo zeer realistisch doel.

Ik heb idd een VAL-nummer.
Als dat uw doel is en effectief uw capaciteiten zijn dan zou ik toch eens kijken voor een trainer specifiek voor de halve fond.
Voor een 800m train je anders dan voor een ten miles natuurlijk. Het is meer dan alleen maar kilometers doen en wat versnellingen :P
 
Edit: tenzij je traint om enkel af te vallen en dit ziet als een crashdieet, maar dan zijn er andere sporten beter dan lopen.
En welke 'andere' sporten zijn dit dan? Of doel je specifiek op dat 'crashdieet'?

'Lopen', 'zwemmen' en 'fietsen' zijn toch gewoon bij de betere sporten om af te vallen of om tenminste op gewicht te blijven?
Het bewijs? Hmm .. Ikzelf? Sinds 2011 ben ik gemiddeld genomen gene enkele gram bij gekomen.

Boven de 85+kg? Gewoon weer optrekken naar 30-35km lopen en af en toe eens fietsen en ik zit snel weer rond de 81-82kg.

En ik eet best veel. Ik let echt 'niks' op mijn voeding. Ik eet wat ik wil. Als ik eens op restaurant ga met collega's dan is dat meestal frustrerend voor die collega's. Ik eet tov de meeste collega's echt veel meer. Maar ja anderzijds ben ik ook één van de sportiefsten van de hoop. Voor wat hoort natuurlijk wat. :support:
 
Laatst bewerkt:
Bij lopen heb je algemeen gesproken de neiging om hoger in hartslag te gaan dan op de fiets of tijdens het zwemmen, dus dan zit je ook sneller koolhydraten te verbranden dan vet.
 
Bij lopen heb je algemeen gesproken de neiging om hoger in hartslag te gaan dan op de fiets of tijdens het zwemmen, dus dan zit je ook sneller koolhydraten te verbranden dan vet.
Ja dat klopt wel. Om af te vallen met te lopen moet je je HR goed monitoren en regelmatig in de juiste zones lopen.
Zwemmen en fietsen zijn in die zin wel iets efficiënter voor de gemiddelde persoon.
 
Als dat uw doel is en effectief uw capaciteiten zijn dan zou ik toch eens kijken voor een trainer specifiek voor de halve fond.
Voor een 800m train je anders dan voor een ten miles natuurlijk. Het is meer dan alleen maar kilometers doen en wat versnellingen :p
Klopt. M'n trainer heeft voor de komende twee maanden al een specifieker schema opgesteld. Volgende wedstrijden zijn 1000's en 1500's. De komende 2 maanden ga ik de zwaarste workouts samen doen met een 1500m-loper. Dat is veel korter dan de algemene trainingen die ik tot nu toe gewend was.

Het is echter ook puur plezier voor mij, dus de duurlopen (tot 15km) ga ik zeker nog niet schrappen, want dat vind ik leuk.
 
Terug
Bovenaan