Algemene Loopthread

Als je nu 16 loopt, dan ga je daar weinig problemen mee hebben. Pas er wel voor op om plots veel verder te lopen dan je gewoon bent, je zou niet de eerste zijn die daardoor blessures oploopt. Gewoon slim opbouwen richting je doel dan en dat komt zeker goed!
Ik loop nu gewoonlijk tussen de 4 en de 10 afhankelijk van mijn schema dat ik volg. Al is door de vakantie daar wel wat mix-up in geweest en heb ik gewoon meer gelopen al.
En wat je daar zegt klopt volledig. Ik was zelfs niet voorbereid om die afstand te doen en heb zelfs pas een flesje water kunnen bemachtigen na 11 kilometer door iemand die ik (onderweg) kon passeren te bellen. Ook de dagen ervoor waren alles behalve bevorderlijk als voorbereiding voor het lopen (hiep hiep hoera, weekend :unsure: ).
Ergens flitste in mijn hoofd nog om te blijven lopen, maar ik voelde aan alle bewegende onderdelen (heupen, knieën, enkels) dat de limiet bereikt was. Dat moet ik naar de toekomst een pak slimmer aanpakken of ik ga domme blessures oplopen.

De trappistenjogging in Westmalle komt enorm ongelukkig qua timing (dag ervoor + dag zelf) anders had ik dat als einddoel voor de 21km genomen. Nu zal het ergens op mijn eentje zijn in de buurt. Maar vermoedelijk pik ik daar de 12km nog wel mee.
 
Ik heb ook een vraag. Ik ben op zoek naar een sporthorloge waarmee je gemakkelijk tussentijden kan timen. Ik zoek een horloge dat met 1 druk op een knop een nieuwe rondetiming start en liefst ook weergeeft wat je vorige rondetijd was wanneer je opnieuw op die knop drukt om een volgende ronde te starten. Als ik me niet vergis heeft een doorsnee Garmin Forerunner dat wel, maar ik wil zeker zijn. 😅

Nu loop ik met een TomTom. Dat heeft ook wel die functionaliteit, maar het is zo gemaakt dat het quasi onbruikbaar is. Je moet iets (je hand dus) voor een sensor aan je scherm houden om een nieuwe ronde op te nemen. Als ik bezweet ben of het horloge nat is, werkt dat niet altijd goed. Soms wordt dat ook at random getriggerd door iets anders wat voor het scherm komt (bv. arm te dicht langs je lichaam houden, een mouw die het scherm afdekt, ...). Het is daarnaast ook dezelfde actie die je uitvoert om je scherm te laten oplichten. Als je in het donker loopt, kan je dus niet naar je gegevens kijken zonder een nieuwe ronde te starten.
Bij dezen heb ik na jaren twijfelen eindelijk de laatste push gekregen om een Garmin Forerunner te kopen. TomTom stopt met z'n sportproducten te ondersteunen. Per 30 september zal o.a. synchronisatie met Strava niet meer werken.

jFxyZr.jpg

:cry2:

Ik ga ineens all-out gaan en er een Polar H10 bij kopen. :oi22:
 
Ondertussen ben ik stilaan weer opgestart geraakt met trainen voor de marathon van Antwerpen in oktober. Waarschijnlijk te ambitieus maar trainingsschema op 3u50 gezet dit keer. De intervallen zijn al merkbaar steviger, maar houdbaar.

We zien wel waar we landen 🙂
 
Hoe raden jullie aan om te beginnen met lopen.
Ik ben 1,78m @ 67kg, ik probeer te fietsen maar het komt er niet altijd van en al zeker niet op regelmatige basis.
Heel vroeger wel eens gelopen maar was nooit echt mijn ding.
Maar wil het nog eens proberen opnemen omdat het toch zeker in het begin wat minder tijd vraagt dan de fiets op te springen.
Op wat moet ik letten, net zoals fietsen op hartslag?
Maar ook iets meer op afstand veronderstel ik, hoe bouw je best op?
etc etc ??
 
Godverkut... ik heb nu bijna 2w niks gedaan behalve wandelingen en op de hometrainer, nadat m'n achillespees wat pijn begon te doen. Een pijn die ik er wel uit liep, maar de volgende dag zat ik dan met een heel stijve voet. Ik moest voor iets anders naar de kine, en die heeft toen en passant mijn kuit geneedeld (bizar!!), en daar is wel een knoop uit. Dat voel ik echt wel. Maar vandaag loop ik 1km en bijna meteen weer die stijve pijn aan mijn achilles. Nooit last gehad daarvan, en ik heb nu wel het idee dat ik het nog altijd voor ben, maar ik zou niet weten wat ik er nog kan aan doen...
 
Hoe raden jullie aan om te beginnen met lopen.
Ik ben 1,78m @ 67kg, ik probeer te fietsen maar het komt er niet altijd van en al zeker niet op regelmatige basis.
Heel vroeger wel eens gelopen maar was nooit echt mijn ding.
Maar wil het nog eens proberen opnemen omdat het toch zeker in het begin wat minder tijd vraagt dan de fiets op te springen.
Op wat moet ik letten, net zoals fietsen op hartslag?
Maar ook iets meer op afstand veronderstel ik, hoe bouw je best op?
etc etc ??
Ik ben in mei ook begonnen via de Start to Run app met Evy en ben bijna op het einde. Ik had vroeger ook weinig met lopen, maar deze keer vind ik het wel leuk en wil ik blijven verder gaan. Wat Eniac zegt: niet te snel lopen. Ik loop eigenlijk vrij traag zodat ik het aantal minuten goed kan uitlopen. Bij de eerste 5 km raden ze nog niet aan om op hartslag te lopen, de volgende trainingssessies wel (7.5 km en meer).
 
ik heb altijd het gevoel dat mijn basis toch iets groter is dan echt zo te starten, lijkt mij nogal veel wandelen er tussen.
ik las wel dat je direct kan starten van week 3a5.
maar langs de andere kant besef ik ook wel dat het wat opbouwen moet zijn.
 
ik heb altijd het gevoel dat mijn basis toch iets groter is dan echt zo te starten, lijkt mij nogal veel wandelen er tussen.
ik las wel dat je direct kan starten van week 3a5.
maar langs de andere kant besef ik ook wel dat het wat opbouwen moet zijn.
Het probleem is je belastbaarheid. Als je echt al een grotere basis hebt, is dat net gevaarlijker voor blessures, want je gestel (pezen/spieren) zijn de belasting nog niet gewend van het lopen. Je conditie kan het mogelijk wel al aan, en het gevaar is dan dat je gaat lopen wat je conditie aankan, en niet wat je gestel aankan. Je zou kunnen er in sneltempo doorheen gaan, maar als je niet meteen met doelen zit, zou ik het rustigaan doen.
 
Godverkut... ik heb nu bijna 2w niks gedaan behalve wandelingen en op de hometrainer, nadat m'n achillespees wat pijn begon te doen. Een pijn die ik er wel uit liep, maar de volgende dag zat ik dan met een heel stijve voet. Ik moest voor iets anders naar de kine, en die heeft toen en passant mijn kuit geneedeld (bizar!!), en daar is wel een knoop uit. Dat voel ik echt wel. Maar vandaag loop ik 1km en bijna meteen weer die stijve pijn aan mijn achilles. Nooit last gehad daarvan, en ik heb nu wel het idee dat ik het nog altijd voor ben, maar ik zou niet weten wat ik er nog kan aan doen...

Gisteren tijdens mijn recovery run ook efkes last van wat stijfheid beginnen krijgen in mijn achillespees, ging wel weg na enkele minuten. Toch lichtjes bezorgd geraakt, want 't is de eerste keer dat ik überhaupt enige kwaal ondervind tijdens het lopen.
Hopelijk gewoon wat overbelast van de dag ervoor met een kinderbuggy mijn dochter een hele dag rond te duwen in Pairi Daiza.
 
Leuke oefeningen maar de uitwerking/visualisering kan toch nog wat duidelijker, hopelijk volgt dat met de nieuwe UI.

Calibratie was goed, enkel de single leg hamstring bridge niet goed :shutup:
 
Iemand ervaring met een sportmasseur?

Ik ben gisteren een paar knopen gaan laten wegmasseren in mijn kuit.

Wanneer naar de kine gaan en wanneer naar de masseur?

Gaan jullie op regelmatige basis?
 
Eerste keer een interval training gedaan 10x 400m
Nu heb ik telkens na 400m in het rood te lopen, 400m traag gelopen om te recupereren. Na de 8ste keer was het op en ben ik gaan wandelen ipv traag lopen.

Nu merkte ik dat als ik wandel na 200m terug in de gewenste hartslagzone zat, terwijl met traag lopen ik daar na 8 keer niet meer geraakte.

Zou het dan beter zijn om 400m af te wisselen met 200m wandelen of toch beter 400m zeer traag lopen?
 
Eerste keer een interval training gedaan 10x 400m
Nu heb ik telkens na 400m in het rood te lopen, 400m traag gelopen om te recupereren. Na de 8ste keer was het op en ben ik gaan wandelen ipv traag lopen.

Nu merkte ik dat als ik wandel na 200m terug in de gewenste hartslagzone zat, terwijl met traag lopen ik daar na 8 keer niet meer geraakte.

Zou het dan beter zijn om 400m af te wisselen met 200m wandelen of toch beter 400m zeer traag lopen?
Hangt er vanaf wat je met de training wil, denk ik. Volledige recuperatie om de vo2max of sprintsnelheid te verhogen, of weinig recuperatie om je ‘reservetank’ te vergroten of beter te leren aanspreken. Denk ik.
 
Weinig recuperatie=vo2max. Meestal volgens 2:1 principe. Dan kan je bv 400m lopen/100m los waarbij de 100m de helft vd tijd van je 400 inneemt (bv 1:30 op 400 en 45sec op je 100). Bedoeling is hier om veel herhalingen te doen aan de juiste snelheid zodat je tijd in de vo2max zone maximaal is.

Veel recuperatie=snelheid. Daarbij ga je geen lactaat opbouw doen en neem je dus meer rust.
 
Terug
Bovenaan