Algemene Loopthread

Ziezo, woensdag een afspraak gemaakt bij Runners' lab voor analyse van voeten. Dan kan ik hopelijk naar huis gaan met een voor mijn voeten geschikte loopschoen... :) Laatste 3 weken begonnen met lichte interval training en heb toch het gevoel dat ik echt klaar ben om terug te starten met lopen. Ik ga zien hoe de conditie evolueert in augustus, maar denk dat ik Dwars door Hasselt 10K toch als target ga zetten (half oktober).

Weinig recuperatie=vo2max. Meestal volgens 2:1 principe. Dan kan je bv 400m lopen/100m los waarbij de 100m de helft vd tijd van je 400 inneemt (bv 1:30 op 400 en 45sec op je 100). Bedoeling is hier om veel herhalingen te doen aan de juiste snelheid zodat je tijd in de vo2max zone maximaal is.

Veel recuperatie=snelheid. Daarbij ga je geen lactaat opbouw doen en neem je dus meer rust.
Klopt! Ik had ‘m in de foute kolom staan :)

Iemand ervaring met een sportmasseur?

Ik ben gisteren een paar knopen gaan laten wegmasseren in mijn kuit.

Wanneer naar de kine gaan en wanneer naar de masseur?

Gaan jullie op regelmatige basis?

Sportmasseur is blessurepreventie om stijve spieren los te werken na weken van hoog volume en intensieve trainingen.

Kine is als ik met blessures zit of pijntjes heb die ik zelf niet meer weg krijg.

Vroeger ging ik 1 keer per maand naar de sportmasseur.

Na een blessure vorig jaar loop ik nu al een hele tijd puur voor het "plezier", zonder te kijken naar afstanden of tijden. Ik merk nu dat ik toch wel veel progressie blijf maken gewoon door consistent te blijven lopen. Zonder er specifiek een poging voor te ondernemen, heb ik vandaag mijn record op 10 km met meer dan een minuut scherper gesteld, 53:39.

Het begint dan toch te prikkelen om ooit eens onder de 50 min te duiken. Dus misschien ga ik dat dan als doel nemen, zonder mezelf iets van einddatum op te leggen.

Nu een paar sessies verder met Start to Run. Als je echt van 0 begint vind ik dat toch echt een goeie manier om te starten.. met.. lopen... Anyway, op zich gaat het lopen zelf tot nu toe best ok. Nu en dan laat ik iets langer tussen de loopdagen omdat ik pijntjes voel aan mijn enkels en knieën, niets ergs denk ik maar ik wil het ook niet erger maken. Heb ook last van mijn allergie (jeukende uitslag bij zweten/temperatuurswisselingen) maar dat valt goed mee mits ik mijn pilletje niet vergeet te nemen. Mijn grootste probleem is mijn ademhaling. Eerst dacht ik dat het gewoon door mijn gebrek aan fitheid was, maar nu begin ik toch te vermoeden dat er meer aan de hand is. Mijn adem piept tijdens het lopen, ik hoest slijm op en voel tegen het einde van een langer stukje lopen dat mijn ademhaling veel moeizamer gaat. Ook na de training voelt mijn ademhaling nog anders aan, precies of ik kan mijn longen voelen en ik heb ook constant de neiging om te hoesten. Toen ik jaren geleden ging lopen was dat ook altijd mijn probleem, ik had altijd het gevoel dat mijn lijf en benen nog ok waren maar mijn ademhaling mij tegenhield en ik soms zo paniekerig werd erdoor dat ik moest stoppen. Ook toen dacht ik dat ik gewoon heel erg onfit was.
Nu toch eens opgezocht en Dokter Google vertelt mij dat dit allemaal symptomen van inspanningsastma zijn, misschien toch maar eens door een echte dokter laten bekijken ook. Op zich gaat het voorlopig nog maar zo'n benauwd gevoel van niet goed te kunnen ademen is toch niet ideaal, ook al gaat het relatief snel voorbij. Nu is het nog allemaal heel erg beginner en lukt het allemaal, maar op een bepaald moment ga ik toch eens een diepere inspanning moeten doen en ik zou niet willen eens helemaal zonder adem zitten.

Verder echt wel tevreden over de app. Ik twijfel elke keer of ik Evy Gruyaert's stem niet zou afzetten, maar het is soms zo onnozel dat het entertainend is. Zoals bij m'n tweede training ze na 2 minuten wandelen zei "ik ben zo trots op alles wat je bereikt hebt", of gisteren toen ze uit het niets "Goed bezig,<mijn echte naam>!" zei net toen ik door een griezelig bosje liep, dat was zo onverwacht en freaky, 'k heb direct een stukske sneller gelopen 😅

🤬🤬 Volgende week begint mijn 12 weken programma voor de Antwerp HM met 50km op een week. Wegens (onvoorziene) omstandigheden heb ik de voorbije 3 weken respectievelijk maar 22, 25 & 28 km kunnen lopen. Vier weken terug nog geëindigd op 50 km maar sindsdien dus gene vette meer. Deze week kan ik wel normaal trainen, dus richting de 43-45km dacht ik.. Krijg ik tijdens het lopen vandaag ineens last aan mijn linker gluteusspieren/TFL. Heb het tempo omlaag moeten halen en dan kon ik mijn 13km uitlopen. Anders was dat toch maar een onaangenaam gevoel. Fuck man dit is frustrerend, dan kijk je net uit om aan je voorbereiding te beginnen..

Vandaag tijdens het werk onderstaande podcast beluisterd over slapen. Extreem interessant. Hij beantwoord direct alle vragen, draait niet rond de pot, gaat niet off-topic. Ook voor ons sporters/lopers is slaap zeer belangrijk en dat weten wij uiteraard. Desondanks interessant om luisteren. Ik citeer ook enkele stukjes ivm het sporten.

Sleep is the greatest legal performance-enhancing drug that most people are probably neglecting in sport. And not just for your physical performance, but skill learning, memory and downstairs in the body all over the recuperative benefits. If you're getting six hours of sleep or less, your time to physical exhaustion drops by up to 30%. So you could spend all of your time training for a 10-round fight, perfect condition, but then I put you on six hours of sleep the night before. You're now going to be physically exhausted by round seven rather than round 10.
The lactic acid builds up quicker the less and less that you sleep. The ability of the lungs, to actually expire carbon dioxide and inhale oxygen decreases the less sleep that you have.
You should get somewhere between seven to nine hours of sleep. Once you get below seven hours of sleep we can measure objective impairments in your brain and your body.
Peak muscle strength, your physical vertical, jump, height and your peak running speed. All of those things correlate with sleep. The less that you have, the worse those outcomes are.
Probably one of the most surprising factors there was injury risk when they've looked at athletes across a season. They've plotted how frequently they'll get injured and then they surveyed them for how much sleep they are getting. They bucketed them into groups of who're getting nine hours, seven hours, six, five, four and it's a perfect linear relationship. The less sleep that you have the higher your injury risk. People getting nine hours versus five hours. There's almost a 60% increase in probability of injury risk during a season.
[..]
Even if you look at microbalance, if you look at stability muscles versus major muscles. Those stability muscles also fail when you're not getting sufficient sleep. I think we often underestimate how critical they are in sport performance, particularly in terms of combating and placating injury risk too. If you get someone on a stability ball and dose them down with sleep, eight hours, five hours, three hours, just notice how those stability muscles help you balance. Just the basic act of balance deteriorates dramatically.

🤬🤬 Volgende week begint mijn 12 weken programma voor de Antwerp HM met 50km op een week. Wegens (onvoorziene) omstandigheden heb ik de voorbije 3 weken respectievelijk maar 22, 25 & 28 km kunnen lopen. Vier weken terug nog geëindigd op 50 km maar sindsdien dus gene vette meer. Deze week kan ik wel normaal trainen, dus richting de 43-45km dacht ik.. Krijg ik tijdens het lopen vandaag ineens last aan mijn linker gluteusspieren/TFL. Heb het tempo omlaag moeten halen en dan kon ik mijn 13km uitlopen. Anders was dat toch maar een onaangenaam gevoel. Fuck man dit is frustrerend, dan kijk je net uit om aan je voorbereiding te beginnen..
50km per week voor een HM is serieuze overkill hoor :unsure:

50km per week voor een HM is serieuze overkill hoor :unsure:
Dat is wat de sportfysioloog in het UZA mij meegaf. 🤷‍♂️

Dit is week 1:
Lange duur 18km (hf zone 2 van 5)
Extensief 15km met 4(30" + 1') + 4(1' + 1') + 4(1'30" +1') (hf zone 3 van 5)
Tempoloop: inlopen 3km, 2(5km) pauze 400m, uitlopen 3km (hf zone 4 van 5)

Dit is week 1:
Bekijk hoe je je voelt, want die raad die je daar kreeg is niet voor iedereen.

Dit is week 1:
Waw, en wat moet ge dan tegen week 10 lopen? 😵
Ik kreeg ook een schema mee voor de HM in oktober.
Mijn maximale loop daarin zal 16km zijn tijdens de lange duurloop. Beginnen bij 10km, en elke week opbouwen met 500m.
Intensieve loop: Opwarming, 4km opbouwen met 250m elke week tot max 8km.

En mijn basisconditie is beter dan de gemiddelde amateurloper zegde men mij bij de test :unsure:

Waw, en wat moet ge dan tegen week 10 lopen? 😵
Ik kreeg ook een schema mee voor de HM in oktober.
Mijn maximale loop daarin zal 16km zijn tijdens de lange duurloop. Beginnen bij 10km, en elke week opbouwen met 500m.
Intensieve loop: Opwarming, 4km opbouwen met 250m elke week tot max 8km.

En mijn basisconditie is beter dan de gemiddelde amateurloper zegde men mij bij de test :unsure:
Week 10 is toevallig minder omwille van een klimaxloop en een extensieve interval. Week 11 daarentegen is 54km.
Het enige in afstand dat verhoogt zijn de lange duur trainingen tot max 22km. De overige trainingen, klimaxloop, tempoloop, interval, extensieve interval zijn telkens dezelfde afstand.

Dus per blokken van vier weken zijn de lange duur trainingen
18-16-18-14
20-18-20-16
22-20-22-16

Bekijk hoe je je voelt, want die raad die je daar kreeg is niet voor iedereen.
Ik ga daar sowieso een mouw aan moeten passen want direct terug de sprong naar 50km maken is om problemen vragen waarschijnlijk.

Shokz openrun pro hier. Best tevreden van (gebruik het voornamelijk voor podcasts).
Grootste nadeel vind ik dat die zich niet automatisch uitschakelt na een periode van inactiviteit.
Ik heb een model van 6 jaar oud ofzo, en dat is ook mn grootste frustratie. Had gehoopt dat nu toch al gefixed zou zijn :rofl:

Ik vond hier net nog 2 Maurten Gel 100. Best before 24 april 2023. Zou ik dit nog kunnen gebruiken? Of best van wegblijven? Ze zijn altijd koel en droog bewaard geweest.

Shokz openrun pro hier. Best tevreden van (gebruik het voornamelijk voor podcasts).
Grootste nadeel vind ik dat die zich niet automatisch uitschakelt na een periode van inactiviteit.
Idem, alleen als ik langs drukke banen loop/fiets wel wat geluidsverlies - wat logisch is maar wel lastig als ge podcasts luistert.

50km in het begin van het schema lijkt me toch redelijke overkill als je naar 'slechts' 21km toewerkt. Da's vragen om blessures gezien de intensiteit van het schema dat Zane hier postte.

Trenara zijn loopschema’s gemaakt door iemand die nul achtergrond heeft als trainer. Als je hoort hoe die aan die app begonnen is (en welke zotte claims toen gemaakt werden: AI en DNA!) Een voorbeeld van fake it till you make it. Toch bizar dat dat pakt allemaal. De blessures van Mieke Gorissen komen er ook niet toevallig.

Rudi Frankinouille ga ik me niet publiek over uitspreken, maar ik zou zijn geschiedenis ook eens opzoeken.

Terug
Bovenaan