Algemene Loopthread

Ik had vandaag een kort gesprekje met een andere loper die ik ken, waarvan ik dacht dat hij toch enige kennis ter zaken had, (hij doet meerdere marathons per jaar). Vandaar mijn post, omdat hij vindt dat gels innemen enkel voor wedstrijden goed is.

Maar daarom hou ik van deze thread, direct gecorrigeerd, bedankt allen!
Afhankelijk van wat uw doelen zijn in het lopen wordt eten belangrijker en belangrijker.

Als uw doelen zijn om richting een bepaalde tijd te werken dan wilt ge zo effectief mogelijk trainen. Daarvoor hebt ge voornamelijk koolhydraten nodig om uw trainingen te ondersteunen. Zonder te veel in herhaling te willen vallen van wat hier reeds gezegd is. Wilt dat zeggen om tijdens de training uw beperkte koolhydraat reserves te blijven aan vullen zodat je de training aan hoge kwaliteit kan uitvoeren. Maar ook dat je voor uw training al voldoende koolhydraten binnen hebt om de training deftig aan te kunnen vatten. Na jouw training wil je dan weer voldoende eiwitten binnen nemen om zo goed mogelijk te herstellen en de training om te zetten in vooruitgang.

Op zich is voeding geen al te complexe topic. Maar veel mensen slaan de bal volledig mis.
 
Vandaag een inspanningstest ondergaan in het UZA bij dienst S.P.O.R.T.S. Enkel HF en lactaatmeting met mooie grafiekjes als gevolg. Telkens 3 minuten per snelheid, opbouwend van 5,5 - 8 - 9,5 - 11 - 12,5 - 14 - 15,5 - 17km/u. Heb het tot 17km/u uitgehouden (volle 3m) , dan had de fysioloog alle data die hij nodig had.

Ik denk dat ik rond de 95% inspanning zat, heb niet gekozen om nog verder te gaan want ik zag mezelf geen 30s langer aan een nóg hogere snelheid dat volhouden. En ook een beetje de schrik om alsnog van die loopband af te totteren, ik wou niet nummer 5 zijn van de 8000 tests over 15 jaar dat de fysioloog had uitgevoerd. 😁

"Ik heb mij op het einde dan toch 3 minuten Kipchoge gewaand" zei ik nog tegen hem, zijnde aan een véél hogere HF. De sportfysioloog zijn reactie was "hah, you wish!" 😂 Die mannen beginnen met een opwarming aan 10km/u en starten dan direct naar 17km/u voor hun test.

Na een douche heeft hij ook de tijd genomen om even rustig samen te zitten, alles te overlopen en nog wat vragen te beantwoorden. Ik heb een schema gekregen voor de halve marathon dat ik kan volgen, weliswaar niet op maat gemaakt. Maar omdat ik nu mijn zones en mijn anaerobische drempel ken, kan ik daar wel perfect mee verder: 3x training per week. Indien ik een 4e keer wil lopen raadt hij enkel een recup loop aan. Bij meer dan +/- 45km per week lopen zag hij (voor dit doel) weinig voordelen aangezien de kans op blessures dan exponentieel stijgt.

Kortom ben er zeer tevreden van, wie nog twijfelt en tot daar wilt rijden: ik kan het enkel aanraden!
 
Vandaag een inspanningstest ondergaan in het UZA bij dienst S.P.O.R.T.S. Enkel HF en lactaatmeting met mooie grafiekjes als gevolg. Telkens 3 minuten per snelheid, opbouwend van 5,5 - 8 - 9,5 - 11 - 12,5 - 14 - 15,5 - 17km/u. Heb het tot 17km/u uitgehouden (volle 3m) , dan had de fysioloog alle data die hij nodig had.

Ik denk dat ik rond de 95% inspanning zat, heb niet gekozen om nog verder te gaan want ik zag mezelf geen 30s langer aan een nóg hogere snelheid dat volhouden. En ook een beetje de schrik om alsnog van die loopband af te totteren, ik wou niet nummer 5 zijn van de 8000 tests over 15 jaar dat de fysioloog had uitgevoerd. 😁

"Ik heb mij op het einde dan toch 3 minuten Kipchoge gewaand" zei ik nog tegen hem, zijnde aan een véél hogere HF. De sportfysioloog zijn reactie was "hah, you wish!" 😂 Die mannen beginnen met een opwarming aan 10km/u en starten dan direct naar 17km/u voor hun test.

Na een douche heeft hij ook de tijd genomen om even rustig samen te zitten, alles te overlopen en nog wat vragen te beantwoorden. Ik heb een schema gekregen voor de halve marathon dat ik kan volgen, weliswaar niet op maat gemaakt. Maar omdat ik nu mijn zones en mijn anaerobische drempel ken, kan ik daar wel perfect mee verder: 3x training per week. Indien ik een 4e keer wil lopen raadt hij enkel een recup loop aan. Bij meer dan +/- 45km per week lopen zag hij (voor dit doel) weinig voordelen aangezien de kans op blessures dan exponentieel stijgt.

Kortom ben er zeer tevreden van, wie nog twijfelt en tot daar wilt rijden: ik kan het enkel aanraden!
en wat kost dat grapje?

Gisteren in de warmte nog eens een 10miles gelopen, langste afstand sinds de 10miles van Antwerpen. En 23minuten trager ^^
 
Ik geef het een kans! Ga direct voor de full experience met Garmin exports. 10 EUR, we zien wel. Ik zag op hun Instagram-story gisteren dat intervaltrainingen zelfs "geteld" worden, als in: de hoeveelste je zit. Wel nice.

Zondag long run gepland van 15km dus met Trenara, benieuwd. De dag aanpassen lukt sowieso niet met een gratis versie blijkbaar (Modify [PRO] staat erbij).

Nu 10 dagen ver (op 1/7 begonnen) en 66km gelopen volgens het schema dat ik heb gekregen (waaron 2 LSD's, 1 van 15km vorige zondag en 1 van 16km gisteren). Gaat wel goed zo, en heb met 4 workouts per week nog geen enkele keer het gevoel gehad dat ik mijn limieten opzoek. Nog een dikke 3 maanden te gaan voor Brugge. :smile:

Wel erg warm gisteren en vandaag (recovery run van 9km), gelukkig heb ik een hydration pack want ik jaag er zo 1,5l door op die runs.
 
Laatst bewerkt:
en wat kost dat grapje?
Voor mij €120, doe je daar nog een ECG met VO2max meting erbij, dan is het nog duurder natuurlijk. Al de prijzen zijn te raadplegen op de website. Of dat het die prijs waard is, is subjectief natuurlijk. Voor u een grap, voor mij gemoedsrust nu ik nu eindelijk weet wat mijn persoonlijke waarden zijn en ik mijn trainingen hierop kan afstemmen.
 
Voor mij €120, doe je daar nog een ECG met VO2max meting erbij, dan is het nog duurder natuurlijk. Al de prijzen zijn te raadplegen op de website. Of dat het die prijs waard is, is subjectief natuurlijk. Voor u een grap, voor mij gemoedsrust nu ik nu eindelijk weet wat mijn persoonlijke waarden zijn en ik mijn trainingen hierop kan afstemmen.
Zou ik dus ook willen doen, maar zoals eerder al eens aangehaald, ik kan niet tegen de loopband 😅.
Vraag me af of de test op een fiets gelijkaardige resultaten opleveren 🤔
 
Zou ik dus ook willen doen, maar zoals eerder al eens aangehaald, ik kan niet tegen de loopband 😅.
Vraag me af of de test op een fiets gelijkaardige resultaten opleveren 🤔
Zou zelf ook wel eens graag zo’n test doen om zones te bepalen. Alleen twee problemen: ik weet niet of ik tegen de prikken voor bloedafname kan + ik kan absoluut niet tegen een loopband. Op één of andere manier draai ik altijd volledig rond in mijn hoofd als ik afstap. Zeker iets mis met mijn evenwicht :unsure:
Ik was ook heel even draaierig toen ik afstapte maar dat was snel terug weg. Zolang je geen problemen ondervindt tijdens het lopen en het pauzeren voor bloedafname mag dit geen probleem voor je vormen? Vraag desnoods dat de begeleider een stoel klaar zet, of je helpt bij het afstappen. Als je schrik hebt voor het vallen tijdens de test kan een harnas gebruikt worden, echter gebruiken ze dit niet i.c.m. een ECG want dan werkt dat ding niet of kan het beschadigd geraken.

Normaal gezien (althans bij mij) wordt er maar één prik genomen in de oorlel, dat is voldoende voor alle bloedafnames tijdens de test. Als het bloed stolt is een tweede prikje nodig. Was voor mij een 1/10 op gebied van pijn. Dus tweemaal niets. Daarna voor bloedafname duwt men op de oorlel maar dat doet geen pijn.
 
Zou ik dus ook willen doen, maar zoals eerder al eens aangehaald, ik kan niet tegen de loopband 😅.
Vraag me af of de test op een fiets gelijkaardige resultaten opleveren 🤔
Nee, fietszones en hartslagzones zijn niet zomaar overzetbaar.
Maar zoals Zane al zei, er is wel voldoende begeleiding bij die loopband. En je hoeft echt niet tot 100% te gaan om genoeg informatie te hebben. Voor de meeste is de twee omslagpunten kennen al voldoende, en daarvoor hoef je echt niet aan topsnelheid op die band te gaan.

Ik lig ondertussen al een dikke week stil omdat mijn achillespees pijn doet. Ook totaal zonder reden, want ik kom uit twee weken rust en had dan extra rustig weer opgebouwd. Ik ga nog naar de kinesist voor m'n elleboog, maar die wou graag eens op onderzoek. "Ik vind dat meestal wel, hoor". En of ze iets had gevonden :D Na vijf minuten duwen en trekken plots halverwege m'n onderbeen duwt ze op mijn kuit: jahooooow. Een spierknoop. En voor ik het wist: even needlen, prikprikprik, amai die geeft niet op, prikprikprik. Echt, het zweet liep van me af. Niet zozeer pijn, maar wel een héél raar gevoel en mijn teen deed in morse mee met de naald. Veel langer moest het niet duren! Het volledige resultaat zou ik daarvan pas de volgende dagen hebben, en die trekt waarschijnlijk mijn achillespees zo strak aan dat die kan overbelasten.

Dus overbelasting, maar niet door te zwaar te trainen. Waarschijnlijk door de opeenvolging: piektraining, race waarin ik echt voluit ben gegaan, dan stoppen zonder af te bouwen, 2w rust, terug beginnen. Daar moet iets in die opeenvolging zitten dat voor zo'n verknoping heeft gezorgd. Nu goed: looprust, dus fietsen. En stretchen en foamrollen ondertussen... Bleh. Is het mooi weer, kan ik verdikke binnen op de home trainer kruipen...
 
Nee, fietszones en hartslagzones zijn niet zomaar overzetbaar.
Maar zoals Zane al zei, er is wel voldoende begeleiding bij die loopband. En je hoeft echt niet tot 100% te gaan om genoeg informatie te hebben. Voor de meeste is de twee omslagpunten kennen al voldoende, en daarvoor hoef je echt niet aan topsnelheid op die band te gaan.

Ik lig ondertussen al een dikke week stil omdat mijn achillespees pijn doet. Ook totaal zonder reden, want ik kom uit twee weken rust en had dan extra rustig weer opgebouwd. Ik ga nog naar de kinesist voor m'n elleboog, maar die wou graag eens op onderzoek. "Ik vind dat meestal wel, hoor". En of ze iets had gevonden :D Na vijf minuten duwen en trekken plots halverwege m'n onderbeen duwt ze op mijn kuit: jahooooow. Een spierknoop. En voor ik het wist: even needlen, prikprikprik, amai die geeft niet op, prikprikprik. Echt, het zweet liep van me af. Niet zozeer pijn, maar wel een héél raar gevoel en mijn teen deed in morse mee met de naald. Veel langer moest het niet duren! Het volledige resultaat zou ik daarvan pas de volgende dagen hebben, en die trekt waarschijnlijk mijn achillespees zo strak aan dat die kan overbelasten.

Dus overbelasting, maar niet door te zwaar te trainen. Waarschijnlijk door de opeenvolging: piektraining, race waarin ik echt voluit ben gegaan, dan stoppen zonder af te bouwen, 2w rust, terug beginnen. Daar moet iets in die opeenvolging zitten dat voor zo'n verknoping heeft gezorgd. Nu goed: looprust, dus fietsen. En stretchen en foamrollen ondertussen... Bleh. Is het mooi weer, kan ik verdikke binnen op de home trainer kruipen...
daar sta je dan met je stryd powermeterke, werkt hopelijk ook op de hometrainer ;) Nee, alle gekheid op een stokje, succes met je revalidatie.
 
daar sta je dan met je stryd powermeterke, werkt hopelijk ook op de hometrainer ;) Nee, alle gekheid op een stokje, succes met je revalidatie.
't Is echt :( 2 weken rustig aan zou ik geen revalidatie noemen. Maar het ergste is dat ik van Stryd eigenlijk een nieuwe 20minuten-test moet doen. Dat ga ik toch maar even uitstellen :D
 
Hier nog fans van s'ochtends lopen? Deze week tweemaal om 6u opgestaan, twee lussen gelopen en merk alleen maar voordelen.
Ben klaarwakker en vitaal nadien + niks vermoeidheid of dergelijke in de benen.
 
Hier nog fans van s'ochtends lopen? Deze week tweemaal om 6u opgestaan, twee lussen gelopen en merk alleen maar voordelen.
Ben klaarwakker en vitaal nadien + niks vermoeidheid of dergelijke in de benen.

Ik ga al 3 jaar quasi elke zaterdag- en zondagochtend lopen. Vertrek tussen 6u30 en 9u afhankelijk van de afstand die ik moet doen. Thuis tegen dat het gezin uit bed rolt, ideaal 🙂
 
Hier nog fans van s'ochtends lopen? Deze week tweemaal om 6u opgestaan, twee lussen gelopen en merk alleen maar voordelen.
Ben klaarwakker en vitaal nadien + niks vermoeidheid of dergelijke in de benen.
Ik ben ook fan, meestal vertrek ik zaterdagmorgen rond 6u30 voor een langere loop. Had ik geen kinderen, ik ging op weekdagen ook 's morgens lopen.
 
Ik merk wel als ik ga lopen na of voor het werk dat ervoor beter is. In een weekend maakt dat weinig verschil.

Ben ochtendmens, dus voorkeur voor ochtends.
 
Hier nog fans van s'ochtends lopen? Deze week tweemaal om 6u opgestaan, twee lussen gelopen en merk alleen maar voordelen.
Ben klaarwakker en vitaal nadien + niks vermoeidheid of dergelijke in de benen.
Gezien ik op zaterdag meestal vroeg uit de veren moet, slaap ik op zondag liever uit. Ik heb tot nu toe twee keer 's ochtends vroeg opgestaan vanwege de warmte vorige maand. Die rust 's ochtends wanneer je vertrekt omdat nog niemand op de baan is, is wel zalig en je hebt ook meer aan je dag achteraf. Uiteindelijk slaap ik liever langer uit en ben ik beter uitgerust en betere prestaties. Vroeg gaan slapen 's avonds lukt mij niet, dus minder nachtrust.
 
Vertrokken voor 1x mijn normaal parcours te doen. Was vroeg wakker en had al gegeten (normaal loop ik nuchter) dus twee uurtjes gewacht en vertrokken.

Mij proberen te houden aan 150-160bpm zone en dan liep ik rond de 6:05. Één toertje werden er twee, en drie…

Bon afgeklokt op 16,15 kilometer. Mijn eerste ten Miles is dus binnen. In februari met moeite 3 kilometer, nu de ten miles. De snelheid is nog niet wat het moet zijn maar die zal wel volgen. Nu terug wat kortere toeren om het plezant te houden.

De halve marathon-afstand in september/oktober begint haalbaar te kijken. 😃
 
Ik heb ne schimmelnagel laten verwijderen aan de dikke teen. Dat heeft 10 dagen nat gestaan (wondvocht) en dat staat nu droog.
Heeft hier iemand dit al eens laten doen en een idee hoelang je best wacht om daar terug op te gaan lopen?
Ik ga dus maanden lang amper ne nagel hebben.
 
De halve marathon-afstand in september/oktober begint haalbaar te kijken. 😃

Als je nu 16 loopt, dan ga je daar weinig problemen mee hebben. Pas er wel voor op om plots veel verder te lopen dan je gewoon bent, je zou niet de eerste zijn die daardoor blessures oploopt. Gewoon slim opbouwen richting je doel dan en dat komt zeker goed!
 
Terug
Bovenaan