Algemene Loopthread

50km in het begin van het schema lijkt me toch redelijke overkill als je naar 'slechts' 21km toewerkt. Da's vragen om blessures gezien de intensiteit van het schema dat Zane hier postte.

Hij zegt dat zijn schema volgende week begint en dat hij tot 4 weken geleden wel weken van 50km gelopen heeft. Dus mocht hij de voorbije weken niet minder gelopen hebben was het gewoon intensiteit aanhouden, of dat dan tijdens de start van zijn schema is maakt toch totaal niets uit.
Lijkt me ook wel dat een schema aan te passen is als de sets te moeilijk zouden zijn, maar ze gaan ook niet op niets gebaseerd zijn mag ik hopen.

Als je van 0 begint of 10km per week is het een totaal ander verhaal, maar hier dus absoluut niet van toepassing.

Ik heb deze week 2 rustige loopjes gedaan van 7km na het verwijderen van een schimmelnagel. (Dwz 3.5 weken niet lopen)
Zegt mijne Polar vandaag 'overbelasting. Tolerantie 11 - Belasting 31 - HEEEEEEELPPP!!!!'

Wat had ik dan moeten lopen? 2x2km of zo?

Ik ga morgen nog een toerke doen van 7km. Ik voel mij goed (die 3,5 weken hebben mij wel goed gedaan, ik heb nergens nog last) Ik hoop dat mijn tooltje dan niet helemaal ontploft. :tongue:

Nu ja na 3 weken gaat dat tooltje terug helemaal vanaf scratch beginnen berekenen en dan doet dat tooltje alsof ik in heel mijn leven nog nooit gelopen heb. Dus ja dan slaat dat tooltje dus alarm :D

Trenara zijn loopschema’s gemaakt door iemand die nul achtergrond heeft als trainer. Als je hoort hoe die aan die app begonnen is (en welke zotte claims toen gemaakt werden: AI en DNA!) Een voorbeeld van fake it till you make it. Toch bizar dat dat pakt allemaal. De blessures van Mieke Gorissen komen er ook niet toevallig.

Rudi Frankinouille ga ik me niet publiek over uitspreken, maar ik zou zijn geschiedenis ook eens opzoeken.
Amai, dit is echt gewoon niet waar :D
De schema’s van Trenara zijn wel degelijk gemaakt door een (ondertussen gediplomeerde, maar daarvoor al lang praktiserende) loopcoach. De app zelf is iets anders, het is een collaboratie van twee. Maar wat je schrijft over die achtergrond is echt absoluut fout.

Los daarvan is 50km/w veel, maar zegt dat niks over intensiteit, niks over Zane zijn belastbaarheid of zijn snelheidsdoel. Daarover kun je geen uitspraken doen, niet qua blessures, niet qua zinnigheid van km’s. Je kunt met 20km/w een veel belastender schema maken met veel grotere kans op blessure. Een 80/20 of zelfs 90/10-schema zal meer km’s maken en zorgen voor een grotere inhoud, als je vorige belastbaarheid aangeeft dat het kan, is dat prima.

Amai, dit is echt gewoon niet waar :D
De schema’s van Trenara zijn wel degelijk gemaakt door een (ondertussen gediplomeerde, maar daarvoor al lang praktiserende) loopcoach. De app zelf is iets anders, het is een collaboratie van twee. Maar wat je schrijft over die achtergrond is echt absoluut fout.

Los daarvan is 50km/w veel, maar zegt dat niks over intensiteit, niks over Zane zijn belastbaarheid of zijn snelheidsdoel. Daarover kun je geen uitspraken doen, niet qua blessures, niet qua zinnigheid van km’s. Je kunt met 20km/w een veel belastender schema maken met veel grotere kans op blessure. Een 80/20 of zelfs 90/10-schema zal meer km’s maken en zorgen voor een grotere inhoud, als je vorige belastbaarheid aangeeft dat het kan, is dat prima.

Voor het ontstaan van de app verwijs ik naar De Jogclub aflevering.

Voor het ontstaan van de app verwijs ik naar De Jogclub aflevering.
Daar staat niets in over de achtergond van Roossen. Ik ben fan van hun aanpak, maar ook niet zo blind dat ik alles zou volgens hoor. Ik heb geen aandelen :) Maar dan moet het wel juist zijn: dat van die dna-analyse is al niet het echte begin van Trenara, maar is vooral ook nooit ingevoerd. Omdat ze zelf zeggen dat het nog nutteloos en onbruikbaar is. Kan zijn dat dat ooit een optie was, maar het is nooit een praktisch onderdeel ervan geweest. Hun eigen podcast maakt daar zelfs redelijk korte metten mee.

Die hele eerste aflevering van hun eigen podcast zit vol red flags. “Ze hebben mijn achillespezen overgesneden en nu kan ik lopen.” :’) afgezet na 20 minuten omdat het zo vol bizarre en soms ronduit zorgwekkende passages zit.

De DNA analyse uit dat artikel is een goed voorbeeld over hoe ondoordacht heel dat verhaal begonnen is. Misschien eerst uitzoeken wat werkt en wat je gaat doen voor je in de krant gaat staan. Dat is ook duidelijk in de origin story. Big balls, geen kennis terzake.

Als iemand daardoor over de drempel geraakt om meer te lopen, dan ben ik helemaal voor. Ik zal tegen iemand die homeopathie gebruikt omdat het voor hem werkt ook nooit zeggen dat ik niet begrijp dat ze daarvoor betalen. :unsure:

Ik lees niks dan uit de context getrokken halve waarheden, maar ik ga je absoluut niet verplichten om dat te volgen, hoor. Maar kom niet met van die flauwekul als over die achillespezen en homeopathie, hou het dan bij ‘ik heb ze niet graag en wil me er niet in inlezen want mijn mening is klaar.’ Wat prima is. Even goeie vrienden, hoor.

En dat ik reageer heeft niks met fanboys te maken, maar eerder met valse beschuldigingen, wat ik niet fair vind hier. Nergens raadt hij aan je pezen over te snijden. Maar als een botuitstulping jaren in de pees slijpt, is een operatie nodig. Echt :D

Lijkt me beter dat we dit gewoon over het onderwerp en de inhoud laten gaan. Ik heb namelijk al gereageerd op de inhoud, waarom 50km/w veel is, maar zeker niet recht naar blessures moet leiden en zelfs minder belastend kan zijn dan 20km/w. Dat het voor een halve veel is, maar afhankelijk van je tijdsdoel en ook echt niet overdreven veel. Ik zit nu in het scheme van Steve Palladino in een HM-schema, lvl 3 en ik zit aan een 35km/mnd. Ongeveer gelijkaardig aan wat ik had bij Trenara. Ga ik echter naar lvl4, en vul ik 5x/w in, zit ik ook rond de 50. Ook homeopathie?

Ik heb meer dan 3,5u naar hen geluisterd. Je legt mij nu bovendien woorden in de mond. Van uit de context halen gesproken… We zullen er over ophouden. :)

Ik ga morgen nog een toerke doen van 7km. Ik voel mij goed (die 3,5 weken hebben mij wel goed gedaan, ik heb nergens nog last) Ik hoop dat mijn tooltje dan niet helemaal ontploft. :tongue:
Na de ochtendloop vandaag. Belasting - 49 / Tolerantie - No comment :D
Weektotaal na 3 weekjes rust (7.4 + 7 + 8.5 = 22.9 km)

Laatst bewerkt:
Ja maar Makila, dat heeft te maken met de berekening van Polar die over 4 weken gaat hé. Als jij 3 vd 4 weken niks doet, is het normaal dat het tolerantieniveau veel lager ligt dan je belasting. Of dat die verhouding helemaal scheef zit. De belasting wordt op korte termijn berekend.

Van op hun website:

Belasting en tolerantie​

Naast de cardiobelasting van afzonderlijke trainingssessies zie je met de nieuwe Training Load Pro functie ook je cardiobelasting op korte termijn (Belasting) en op lange termijn (Tolerantie).

Belasting geeft aan hoe zwaar je jezelf de laatste tijd hebt belast tijdens je trainingen. Je ziet je gemiddelde dagelijkse belasting van de afgelopen 7 dagen.

Tolerantie beschrijft hoe goed je bent voorbereid op het tolereren van cardiotraining.Je ziet je gemiddelde dagelijkse belasting van de afgelopen 28 dagen. Je kunt je tolerantie voor cardiotraining verbeteren door langzaam je training te verzwaren gedurende een langere periode.

Met Trenara zit ik ook aan 50km per week voor een HM in Oktober.
Overkill misschien maar als je het goed opbouwt waarom zou je het dan niet doen…

"X" kilometer per week voor "Y" afstand, op basis daarvan kan je nooit besluiten of het veel of weinig training is.

"X" kilometer per week voor "Y" afstand aan "Z" tempo. Dan weet je al heel wat meer. Als je doel uitlopen is dan is 50 km per week veel te veel. Als je doel 1h10 is, dan is 50 km per week veel te weinig.

Gisteren een nieuwe triatlon en dus een nieuwe kans om beter te lopen :D

1km zwemmen, 100km fietsen, 10km lopen, waarbij het rond halfweg het fietsen ronduit Flandrien weer werd.

Had het lopen effectief 10km geweest (ipv 9,7km nu) had ik een PR op de 10k, met een pace van 5:20/km. Eerste km snel gestart aan 5:02, km 2 tem 4 aan 5:16, 5 tem 8 aan 5:27 en laatste 1,7km aan 5:14 gelopen.

Qua tempo was het voor mij sowieso een all-time high voor een afstand hoger van 7km, een all time high in een triatlon en dat dan nog eens in mijn langste triatlon to date. One happy camper here :D Eind augustus nog een triatlon, maar dan 40km fietsen ipv 100km, als het niet te warm is zou ik daar de 50min wel proberen aanvallen bij de 10k.

Voortgang lopen:
Eerste sprint triatlon maart '23: 6km aan 5:30
Gent Marathon maart '23: 10km aan 5:25
BK ploegentriatlon mei '23: 5km aan 5:32
Eerste kwarttriatlon juni '23: 10,5km aan 6:04
Tweede kwarttriatlon juni '23: 9,8km aan 5:42
111 triatlon juli '23: 9,7km aan 5:20

De laatste weken opgebouwd naar een weekvolume van 50km. Deze week begin aan mijn (specifiek) marathonschema (Hansons) wel aangepast aan de volume die ik momenteel draai. Vandaag ook het boek 'Fritzgerald-the new rules of marathon and half marathon nutrition' uitgelezen, godja ik ga niet zeggen slecht, maar nogal langdradig, en 'wist' het meeste ook.

edit: vandaag intervaltraining, voor het eerst mijn duur regenjas kunnen uittesten, heerlijk om in de regen te lopen.

Laatst bewerkt:
Ik heb meer dan 3,5u naar hen geluisterd. Je legt mij nu bovendien woorden in de mond. Van uit de context halen gesproken… We zullen er over ophouden. :)
Ik vind dat je heel rare sprongen maakt.
Initieel spreek je Zane aan voor zijn schema dat dit niet voor iedereen is, wat niks ter zake doet want dit is een schema voor Zane en niet voor iedereen.
Dan zeg je veel zaken over trenara die misschien deels kunnen kloppen maar waar ik nog altijd met de vraag blijf zitten waar het probleem met de app nu juist zit. Wat doet trenara momenteel dan zo verkeerd volgens u?
En vooral wat is dan volgens u wel de juiste manier en wat is wel goed?

Persoonlijk vind ik het raar dat mensen direct zeggen “amai 50km per week voor een halve dat is wel veel!”. Terwijl dit één van de weinige keren is dat ik heb bij iemand die een aanpak post dat deze gegrond en degelijk is.
Ik merk vooral dat ze gefocust wordt op een brede basis en dat is enkel maar toe te juichen. Dat staat haaks op de couch to marathon to blessure mentaliteit waarin velen leven, de enkel maar marathons zijn koning en ik ben een diesel dus teer ik vooral op lange lopen/ wedstrijden filosofie. Dat snap ik.
Maar het is wel een aanpak die een pak onderbouwder is.

Laatst bewerkt:
Mij ingeschreven voor de halve marathon van Hamont-Achel op 10 september. Mijn jaarlijkse halve in mijn geboortedorp, en voor 8 EURO kan je niet sukkelen! Zoals altijd snel vlak geasfalteerd parkoers, enkel het starttijdstip is om 16uur, met wat pech, nazomertemperatuur. Ik ga voor de top tien. Goede test voor de marathon van Frankfurt van eind oktober .

Awel, ik wou mij inschrijven voor de Red Star Run in Antwerpen, maar ik weet nog niet of ik er al klaar voor ga zijn... het is wel een toffe loop. Klik ik op de inschrijfpagina, prijk ik toch zeker niet als grote publiekstrekker in hun wervingscampagne! Foto van twee jaar geleden :D

Awel, ik wou mij inschrijven voor de Red Star Run in Antwerpen, maar ik weet nog niet of ik er al klaar voor ga zijn... het is wel een toffe loop. Klik ik op de inschrijfpagina, prijk ik toch zeker niet als grote publiekstrekker in hun wervingscampagne! Foto van twee jaar geleden :D
:ROFLMAO: awel ik dacht al dan ik iemand 'bekend' zag, was daarnet wat wedstrijden in de buurt aan het bezien waaronder die red star run, maar doen daar nu ook snelle lopers mee, want lijkt me toch vooral nadruk op het recreatieve.. twijfelgeval.. die dag ook de marathon op het WK atletiek.. en moet die dag eigenlijk een lange duurloop doen..

:ROFLMAO: awel ik dacht al dan ik iemand 'bekend' zag, was daarnet wat wedstrijden in de buurt aan het bezien waaronder die red star run, maar doen daar nu ook snelle lopers mee, want lijkt me toch vooral nadruk op het recreatieve.. twijfelgeval.. die dag ook de marathon op het WK atletiek.. en moet die dag eigenlijk een lange duurloop doen..
Doen toch ook de laatste tijd een paar kleppers mee, maar de meerderheid zijn recreatief, waarschijnlijk. Die zie ik toch alleen bij de start :p

Eigenlijk is die wedstrijd de reden dat ik begonnen ben met lopen. Die kwam onder mijn raam door toen hij nog door de binnenstad liep net voor het Dernyspektakel-criterium. Dan was het eerst een rondje van 5km. En toen dacht ik: ooit loop ik dat eens, zie. Tegen dat ik me ertoe had gezet, ging die al daar niet meer door, toen kwam KOTK en had ik andere doelen. Maar uiteindelijk 2j geleden meegelopen op de 10km.

Als ik het goed mee had, ging het in het kopgroepje wel stevig, en deed er iemand mee die naar de OS ging? Ik weet het niet meer zeker, maar ik weet wel dat er een paar tussen liepen die duidelijk een stapje hoger stonden, dat zag ik bij de opwarming al. De rest zijn van de club en meer 10M-lopers, denk ik.

Terug
Bovenaan