Algemene Loopthread

Vandaag ook naar Runner's Lab geweest, 'k heb de Hoka Cliftons mee (alé niet mee ik wilde ze een half maatje kleiner dus ze komen maandag toe). Dus vanaf maandag is't gank! Ik ben benieuwd (tijdens de jogkes op die baantjes al gemerkt dat het dringend tijd werd 😅 ). Het kwam uiteindelijk wel op 150euro wat ik wel veel vond maar het kan mij maar motiveren om vol te houden zeker?

Als die je bevalt kan je in het vervolg ook online kopen, je vindt ze vaak genoeg met veel korting tussen 90 en 110 euro.

Iedereen zou fan moeten zijn van polarized training verdoeme!

Absoluut, ik ook hoor. 🙂
 
Als die je bevalt kan je in het vervolg ook online kopen, je vindt ze vaak genoeg met veel korting tussen 90 en 110 euro.



Absoluut, ik ook hoor. 🙂
Ja nu was het sowieso +30 voor die analyse dus zou ongeveer hetzelfde uitgekomen zijn, maar goede tip :)
 
Ja nu was het sowieso +30 voor die analyse dus zou ongeveer hetzelfde uitgekomen zijn, maar goede tip :)
Je krijgt dat bedrag toch terug als je effectief een paar koopt?

Maar het is inderdaad wel dat je vaak de adviesprijs betaalt in de Runnerslab. Doen zoals Eniac zegt, als je tevreden bent steeds hetzelfde paar online kopen, daar lijkt het vaak permanent solden.
 
Je krijgt dat bedrag toch terug als je effectief een paar koopt?

Maar het is inderdaad wel dat je vaak de adviesprijs betaalt in de Runnerslab. Doen zoals Eniac zegt, als je tevreden bent steeds hetzelfde paar online kopen, daar lijkt het vaak permanent solden.
Welja had ik de schoenen online gekocht was het bv 110 + die 30 van de analyse, dus op die manier zou het niet veel verschil gemaakt hebben bedoel ik :) Nu werd de 30 idd in de schoenprijs verrekend
Hopelijk gaan ze wel een tijdje mee! Ik ken het merk niet maar lijkt precies wel gekend in de loopwereld?
 
Welja had ik de schoenen online gekocht was het bv 110 + die 30 van de analyse, dus op die manier zou het niet veel verschil gemaakt hebben bedoel ik :) Nu werd de 30 idd in de schoenprijs verrekend
Hopelijk gaan ze wel een tijdje mee! Ik ken het merk niet maar lijkt precies wel gekend in de loopwereld?

Zelf nog nooit Hoka's gehad maar het is een gevestigde waarde ja, komt goed!

Ik haal +- 800 km uit m'n schoenen, het ene model al wat meer of minder dan een ander.
 
Gisteren heel de dag buikloop gehad- vandaag (deze ochtend) voelde ik mij echter kiplekker dus ik heb het er toch op gewaagd.
Echter ik ben moeten stoppen na 8km. Ik was gewoon zo slap als een vod.

HR was ok (100% in zone 1 & zone 2) en 54 op de Running Index.
Ik was duidelijk gewoon nog zwakjes van gisteren. Dat zit toch nog even in je lichaam.
 
Vrijdagavond inderdaad gestart in de Antwerp Backyard Ultra. Toch al met een lichte vermoeidheid en wat krampjes in de buik. De eerste 5 ronden was het gevoel niet optimaal. Maar van 5 tot 15 ging het super. Telkens lopen en wandelen op dezelfde stukjes. Telkens rond 47min binnen. Wel af en toe een vlaag en wat motregen. Om de 2-3 rondjes wisselen van t-shirt. De regenjas was wat te warm, want alhoewel de zon verstopt zat achter de wolken toch wat verbrand op de armen.

Rondje 16 was wat minder. En de warmte sloeg toe op de maag in ronde 17. Gelukkig had ik na ronde 18 door dat ik extra zout nodig had. Toen kon ik terug water drinken en ging het beter.

Alleen waren de benen op. Maar m'n record lag op 19. Ronden 18 en 19 gingen met wat pijn voorbij. Eindelijk had ik m'n record evenaard. En ik stond terug aan de start voor ronde 20! De eerste helft van die ronde geloofde ik nog in de 21, maar halverwege ging het licht toch uit. Deze uitdoen was m'n doel geworden. Toegekomen op 55min met tranen in de ogen. M'n coach en vriendin sleurden me de stoel in, begonnen eten en water geven, me benen te masseren. En plots stond ik weer in het startvak, met een zak maltezers in m'n rugzak. Terug op de zelfde wegen waar ik de vorige keer afscheid van aan het nemen was. De 24 spookte weer door m'n hoofd, zou het dan toch? Maar halverwege brak de sfeer terug. Maar ik had niet juist al weer een half rondje afgelegd om deze niet te finishen. Wandelen, de tijd bekijken, motiveren om beetje te lopen om het uur te halen en terug wandelen. Na 20u57 min kwam ik toe. Dat was het dan!

21 rondjes, nog maar 3 ervan. 3 is weinig en veel tegelijkertijd. Ooit. Maar nu nagenieten, alles eruit gehaald dat ik kon, mede door m'n crew!
 
Vandaag maar een zwakke 18km gelopen. Z2 tempo lag 30-60s lager dan gewoonlijk, echt echt moeite om niet telkens in Z3 te sluipen, wat dikwijls gebeurde. Nog geen 7u geslapen (maar ik werd wakker en viel niet opnieuw in slaap) gecombineerd met een halve zak paprika chips van deze nacht zullen waarschijnlijk de oorzaak zijn. 😬
 
Vandaag maar een zwakke 18km gelopen. Z2 tempo lag 30-60s lager dan gewoonlijk, echt echt moeite om niet telkens in Z3 te sluipen, wat dikwijls gebeurde. Nog geen 7u geslapen (maar ik werd wakker en viel niet opnieuw in slaap) gecombineerd met een halve zak paprika chips van deze nacht zullen waarschijnlijk de oorzaak zijn. 😬

Het probleem niet verder zoeken dan het feit dat je een halve zal hebt laten liggen.
Nooit een halve zak laten liggen!
Ofwel eet je hem volledig op, ofwel laat je hem dicht.
 
Mijn lacaat is onder controle, tot ik op m'n anaerobe drempel kom en dan schiet die de lucht in dat het niet normaal is. Volgens de prof die de analyse deed, kon ik die piek trainen dat die minder steil te lucht inschiet als ik over de drempel ga. Is dat dan mét gepolariseerd trainen of niet? Want volgens het schema (basic) dat ie me voorschotelde, lijkt het er wel op.
Een interval training op uw anaerobe drempel. 4/5 keer 3/4/5 minuten op uw drempel met 2/3 minuten rust tussen.
 
Iemand geïnteresserd om een volledig nieuw paar (zwarte) HOKA CLIFTON 7 maat 44 wilt overkopen? voor 50 EURO mogen ze weg, volledig nieuw paar, nooit aangehad. Ik heb dezelfde schoen dubbel, maar persoonlijk niet echt mijn ding, te smal, vandaar dat ik mijn ander paar wegdoen.
trouwens voor de Hoka liefhebbers, nog altijd te koop en nog altijd even nieuw!
 
Shit zeg. Vanavond dorpsloop gedaan hier in Gavere: rondjes van 1.45km op de Finse piste, bonnetjes verzamelen voor vlees of drank, 10 bonnetjes max. Dus ik dacht, we doen wel efkes 10 rondjes op het gemak, ik had mijn LSD verplaatst naar vandaag dus kwam goed uit.

Nu, ik weet niet goed aan wat het precies lag, maar ik heb redelijk afgezien aan een tempo dat ik normaal op mijn sloffen 25+ kilometer aanhou, met een hartslag die gemiddeld 20 slagen hoger lag en met momenten zelfs 35 slagen hoger lag dan normaal - niet eens 10 slagen onder mijn max HR.

Finse piste (echt een mottig zachte) die veel energie wegnam? Teveel stress door mij vanuit Antwerpen huiswaarts te moeten haasten om nog op tijd te zijn om te starten (was zo al een half uur te laat)? Niet ideaal om van 18u30 tot 20u te lopen met een paar boterhammen die ik al voor de middag had gegeten en dan nog rap een paar winegums voor de start?

Beetje van alles?
Raar alleszins 🙂
 
Shit zeg. Vanavond dorpsloop gedaan hier in Gavere: rondjes van 1.45km op de Finse piste, bonnetjes verzamelen voor vlees of drank, 10 bonnetjes max. Dus ik dacht, we doen wel efkes 10 rondjes op het gemak, ik had mijn LSD verplaatst naar vandaag dus kwam goed uit.

Nu, ik weet niet goed aan wat het precies lag, maar ik heb redelijk afgezien aan een tempo dat ik normaal op mijn sloffen 25+ kilometer aanhou, met een hartslag die gemiddeld 20 slagen hoger lag en met momenten zelfs 35 slagen hoger lag dan normaal - niet eens 10 slagen onder mijn max HR.

Finse piste (echt een mottig zachte) die veel energie wegnam? Teveel stress door mij vanuit Antwerpen huiswaarts te moeten haasten om nog op tijd te zijn om te starten (was zo al een half uur te laat)? Niet ideaal om van 18u30 tot 20u te lopen met een paar boterhammen die ik al voor de middag had gegeten en dan nog rap een paar winegums voor de start?

Beetje van alles?
Raar alleszins 🙂
Jij hebt de andere helft van mijn zak paprika chips opgegeten! Het probleem niet verder zoeken.
 
Ironman Frankfurt was mn eerste DNF in zeer lange tijd. Alles ging goed tot ik na 23km in het lopen blokkeerde. Blijkbaar mn suikerspiegel fel gedaald en ben volledig slecht gekomen. Zal moeten de oorzaak vinden van het probleem, op dit moment vooral ontgoocheld na maanden voorbereiding. Was op weg naar een heel mooie prestatie.
 
Kan je daar wat meer info over geven?

Bij polarized training ga je low intensity combineren met vo2max trainingen in de anaerobe zone, in de hoop (in een 3 zone systeem) je zone 2 te verbeteren en dus je anaerobe drempel te verleggen. Echter moet je altijd kijken wat het effect is op je lichaam.

Een lactaat test dient om je profiel te bepalen, niet enkel om je zones te vinden. Stel dat je een sterk anaeroob profiel hebt (bv lactaat gaat boven de 12). Na 2 maand doe je een nieuwe lactaat test doet je drempel is gelijk gebleven (of zelfs gedaald) maar je max lactaat is gestegen naar 16 dan is het misschien niet de beste manier van trainen voor je.

Je hebt redelijk wat atleten in bovenstaande case, waaronder heel wat professionele atleten die duidelijk aangeven dat ze vooral treshold training doen om hun lactaat profiel te verbeteren (Gustav Iden, Jakob Ingebrigtsen bv). Ook Niels van der Poel geeft in zn manifest duidelijk aan een hele periode keihard te focussen op treshold training.

Zomaar verkondigen dat polarized training de beste manier is voor iedereen vind ik dus redelijk verkeerd. Mijn goeie resultaten (alles is relatief tov de wereldtop natuurlijk) zijn er pas gekomen als ik mijn focus op treshold training heb gelegd.


Mijn lacaat is onder controle, tot ik op m'n anaerobe drempel kom en dan schiet die de lucht in dat het niet normaal is. Volgens de prof die de analyse deed, kon ik die piek trainen dat die minder steil te lucht inschiet als ik over de drempel ga. Is dat dan mét gepolariseerd trainen of niet? Want volgens het schema (basic) dat ie me voorschotelde, lijkt het er wel op.
Dat je lactaat na je drempel snel omhoog gaat is normaal en voor de meeste types atleten ook goed. Hoeveel is je max lactaat? Ik ben natuurlijk ook geen inspanningsfysioloog he :-)
 
Laatst bewerkt:
Shit zeg. Vanavond dorpsloop gedaan hier in Gavere: rondjes van 1.45km op de Finse piste, bonnetjes verzamelen voor vlees of drank, 10 bonnetjes max. Dus ik dacht, we doen wel efkes 10 rondjes op het gemak, ik had mijn LSD verplaatst naar vandaag dus kwam goed uit.

Nu, ik weet niet goed aan wat het precies lag, maar ik heb redelijk afgezien aan een tempo dat ik normaal op mijn sloffen 25+ kilometer aanhou, met een hartslag die gemiddeld 20 slagen hoger lag en met momenten zelfs 35 slagen hoger lag dan normaal - niet eens 10 slagen onder mijn max HR.

Finse piste (echt een mottig zachte) die veel energie wegnam? Teveel stress door mij vanuit Antwerpen huiswaarts te moeten haasten om nog op tijd te zijn om te starten (was zo al een half uur te laat)? Niet ideaal om van 18u30 tot 20u te lopen met een paar boterhammen die ik al voor de middag had gegeten en dan nog rap een paar winegums voor de start?

Beetje van alles?
Raar alleszins 🙂
Het zal waarschijnlijk een combinatie van alles zijn, hè. Maar ik persoonlijk zou het niet veel verder moeten zoeken dan je tweede beschrijving: "Finse piste". Ik haat ze, het zijn energiesponzen en een altaar voor blessures (voor mij). Ja, de impact wordt aanzienlijk wat lager, maar stabilisatiespieren en houdingsspieren krijgen het een pak zwaarder te verduren, en de snelheid wordt er volledig uit gezogen. Dat hoeft geen probleem te zijn voor trainingen, maar je kunt die snelheden niet vergelijken met piste of asfalt. Zelfs niet met een aangestampte single track.

Het eten zal het tweede wel zijn, maar een aerobe LSD ga je ook niet lopen op binnengespeelde suikers, dat kan zelfs nuchter normaal.

Ironman Frankfurt was mn eerste DNF in zeer lange tijd. Alles ging goed tot ik na 23km in het lopen blokkeerde. Blijkbaar mn suikerspiegel fel gedaald en ben volledig slecht gekomen. Zal moeten de oorzaak vinden van het probleem, op dit moment vooral ontgoocheld na maanden voorbereiding. Was op weg naar een heel mooie prestatie.
Ai, kak... Probleem met eten opnemen? Hoe weet je dat het je suikerspiegel was, want dat is best wel specifiek, toch. Maar dat is dan ook nog zo dicht op het einde, ik kan het me helemaal voorstellen dat dat pijn doet. Nieuw doel op het oog, of toch te leeg gegaan om er relatief snel nog eentje op te zetten?
 
Ik heb het geluk gehad dat ze in de rodekruis tent mijn suiker hebben gemeten, anders ik had nooit geweten dat dat het probleem was dus ik kan zoeken in de juiste richting. Spijtig genoeg niet de ruimte (gezin/werk) om nog een volledige in te plannen dit jaar. Ik ga nu vol voor marathon Brugge met het doel om 2:35 te lopen.
 
Ondertussen heb ik m'n Stryd al een hele poos. En ik dacht: ik deel een beetje mijn bevindingen tot nu toe!

Eerst het ding zelf. Heel gemakkelijk in gebruik. Gewoon op de schoen hangen en klaar. In het begin moet je natuurlijk een paar tests uitvoeren en een paar loopjes erop hebben staan, en dan krijg je ook alles in een overzichtelijk Powercenter. Met véél data (te veel).

Het enige wat ik wel vervelend vind, is het interne geheugen. Dat is mooi, maar uploadt nooit vanzelf. En als je het dus eens wel doet, uploadt hij àlles, waardoor je 99% van je loopjes dubbel hebt staan. En telkens je je schoenen hebt verzet, gaat hij ook een minuutje opnemen. Totaal nutteloos dus.

En alles werkt zoals het hoort te werken: Wind maakt quasi meteen een verschil uit, bergop, alles. Ik moet minder op m'n horloge staren dan ik had gevreesd, bij 80% van de loopjes komt het gevoel wel dicht genoeg in de buurt. Behalve bij de tempo's, da's nog wennen. Wel straf hoe intervallen zo met de vingerknip opgevolgd kunnen worden.

Het is wel een heel andere manier van trainen, dat had ik wel onderschat. De basisprincipes blijven uiteraard gelijk: duurlopen, tempo, threshold, interval... Maar de blokjes waarmee je bouwt zijn anders. Een aanzienlijk deel van de aantrek voor mezelf was ook die technische/theoretische kant, en daar ben ik dan ook vol in gedoken. En eerlijk: ik denk dat dat wel een beetje nodig is om er veel uit te halen.

Voor mij viel de euro door uitspraken van Palladino in een webinar, die zei: Je zult op 300W je race uitlopen, hoe snel dat is, hangt af van je training. Ik weet niet of ik het goed kan overbrengen, maar zoals Koen de Jong ook zegt in zijn uitleg die je erbij krijgt: voor mij werkte dat wel bevrijdend. En sinds dat moment heb ik de rest niet meer bekeken: Geen HR, geen tempo. Ik schrok toen ik laatst thuiskwam en op Strava plots zag waarom die thresholdtraining best pijn deed: het was aan 4:30, onder mijn 5k-pr. Maar op het moment van de training valt dat allemaal weg, ik vind dat wel heel fijn.

Achteraf natuurlijk bekijk ik dan wel de schema's en de praktische uitkomsten. Ook al omdat ik altijd schrik heb voor overbelasting en schema's die te zwaar gaan. Ik wou Trenara niet graag achterlaten, dat was wel met een bang hart. Maar na een maand heb ik de rekenmachine erbij gehaald en potverdorie :) Die nieuwe schema's van Palladino waar Stryd nu mee uitpakt zijn gepolariseerder dan Trenara. Super. Want ook daar: ik vind het makkelijker om me aan mijn lage power te houden tijdens LSD's en kom gemiddeld op lagere hartslagen uit dan toen ik het op HR deed.

Dat ik op niks anders meer moet letten, maakt het ook wel moeilijker. Ik zit nu met pijn in mijn achillespees en ik weet niet goed vanwaar die komt. Ik heb alles zitten narekenen en het heeft niks met aantal km's te maken in dit schema, niks met TRIMP. Hoogstens met het feit dat ik 2w rust heb gehad na mijn grote piek en dan weer stilaan aan het opbouwen ben gegaan totdat ik nu ongeveer weer op mijn 100km/maand zit. Volgens mij rustig en zonder overdrijven, maar toch die stijve achillespees op het randje van een probleem. En dan vind ik het moeilijk dat ik naar al de rest niet heb gekeken onderweg... Daar zit ik nu nog wat mee.

Maar voor de rest voorlopig een heel geslaagd experiment voor mij. Zeker omdat ik m'n 10k er redelijk vlot mee heb gebroken. De race pacing alleen al maakt het wel érg de moeite voor mij. Ik deelde véél te voorzichtig in, maar met dit durf ik er iets meer vanop aan dat ik de pacing zal kunnen volhouden.
 
Terug
Bovenaan