Algemene Loopthread

Hier in exact 4 maanden, de marathon van Frankfurt gepland. Al iemand deze gelopen? Vandaag op de weegschaal 71,7kg (1m80) binnen aantal weken specifiek schema volgen. Doel blijft: 2u59m.
 
Ik geef het een kans! Ga direct voor de full experience met Garmin exports. 10 EUR, we zien wel. Ik zag op hun Instagram-story gisteren dat intervaltrainingen zelfs "geteld" worden, als in: de hoeveelste je zit. Wel nice.

Zondag long run gepland van 15km dus met Trenara, benieuwd. De dag aanpassen lukt sowieso niet met een gratis versie blijkbaar (Modify [PRO] staat erbij).
Een groot verschil tussen Trenara en Nike Club is inderdaad het adaptieve. Ik heb dat nog nergens anders op die manier aan die prijs gezien. Maar het grootste verschil wat je van bij de start zult merken, is dat Nike toch wel van het Amerikaanse principe is. Tenzij ze dat erg hebben aangepast sinds de vorige keer dat ik het gebruikt heb (al een hele poos geleden). En dat houdt in dat ze veel minder kilometers maken, met veel meer intensiteit in. Bij Trenara zitten een pak van de kilometers op lage intensiteit, en wordt het meer een 80/20-training. Beter voor blessures. Bij Nike vond ik dat heel opvallend intensief.

En klopt, de dagen kun je pas aanpassen vanaf de Pro. Bij Peak worden trainingen vanzelf aangepast als je de ene keer te snel/traag/kort/lang bent gegaan en telt de ondergrond mee.
 
Was op 't gemak eens aan 't kijken voor nieuwe schoenen, maar holy shitballs, je moet toch al enkele weken research doen om al die modellen überhaupt te screenen en van mekaar te kunnen onderscheiden?

Mijn vorig paar heb ik bij Runner's Lab gekocht (Brooks Dyad), maar vond die feitelijk niet zo comfy eerlijk gezegd. Beetje te los in de breedte - ondanks ik wel brede voeten heb. Eerder dit jaar een paar Nikes gekocht in Spanje (loopschoenen thuis vergeten), maar wilde mij nu online eens riskeren. Whew. Mij net een half uur dood gestaard op fancy namen die allemaal klinken alsof je er espresso mee kan zetten.

giphy.gif


Deze week bij Decathlon een paar Asics Gel Zyruss en Gel Hyperion gepast en die zaten wel goed en leken wel te voldoen aan mijn noden. Maar die vind ik dan weer niet terug bij de webshop waarbij ik moet bestellen (cadeaubon gekregen met mijn verjaardag).

Daarom hier ook even naar ervaring polsen: zijn er bepaalde modellen die aangeraden worden voor duurlopen aan lage intensiteit? Moet dus geen performance-schoen zijn of iets dergelijks, gewoon comfy en liefst niet te zwaar of log. Misschien niet onbelangrijk is dat ik (helaas) vooral op asfalt loop.

(Mijn eigen research brengt mij bij Asics Novablast of Gel Nimbus.)
 
Laatst bewerkt:
Sowieso is dat voor iedereen persoonlijk he. Een looptest bij een loopwinkel gaat u al veel informatie geven over uw voeten. Als ge daar dan schoenen koopt, is dat bij de prijs inbegrepen. Doet ge dat niet, vragen ze u wss 30 euro ofzo.
Ik heb het ooit gedaan (laaaaaaaaang geleden) bij de United Brands hier in Leuven en dan kwam die verkoper af met Under Armour schoenen. Waar ik tot op heden nog steeds mee loop (neen, niet met dát paar). Helaas verkopen ze die niet meer en heb ik er 2 jaar geleden te weinig van ingekocht, want ik heb sindsdien wel eens wat anders, gelijkaardigs geprobeerd, maar nooit het comfort gevonden van de schoen die ik origineel kocht.
Dus in uw geval zou ik zeggen: toch maar eens ergens wat schoenen gaan testen irl alvorens ge een paar online aankoopt waar ge na 3 loopkes (of zelfs na 1 loopke) totaal niet tevreden over bent.
 
Voila, afspraak gemaakt bij S.P.O.R.T.S. in het UZA (dankzij eerdere posts in dit onderwerp! ;)) voor een inspanningstest met lactaatmeting. Blijkbaar is een sportmedische keuring vereist vooraleer je dit mag doen. Gezien ik eerder dit jaar reeds een sportmedische keuring heb ondergaan met ekg in rust voor een andere hobby mag ik deze resultaten doorsturen, hopelijk is dat voldoende. Anders moet ik die extra keuring er ook nog eens bijnemen.
 
Laatst bewerkt:
Was op 't gemak eens aan 't kijken voor nieuwe schoenen, maar holy shitballs, je moet toch al enkele weken research doen om al die modellen überhaupt te screenen en van mekaar te kunnen onderscheiden?

Mijn vorig paar heb ik bij Runner's Lab gekocht (Brooks Dyad), maar vond die feitelijk niet zo comfy eerlijk gezegd. Beetje te los in de breedte - ondanks ik wel brede voeten heb. Eerder dit jaar een paar Nikes gekocht in Spanje (loopschoenen thuis vergeten), maar wilde mij nu online eens riskeren. Whew. Mij net een half uur dood gestaard op fancy namen die allemaal klinken alsof je er espresso mee kan zetten.

giphy.gif


Deze week bij Decathlon een paar Asics Gel Zyruss en Gel Hyperion gepast en die zaten wel goed en leken wel te voldoen aan mijn noden. Maar die vind ik dan weer niet terug bij de webshop waarbij ik moet bestellen (cadeaubon gekregen met mijn verjaardag).

Daarom hier ook even naar ervaring polsen: zijn er bepaalde modellen die aangeraden worden voor duurlopen aan lage intensiteit? Moet dus geen performance-schoen zijn of iets dergelijks, gewoon comfy en liefst niet te zwaar of log. Misschien niet onbelangrijk is dat ik (helaas) vooral op asfalt loop.

(Mijn eigen research brengt mij bij Asics Novablast of Gel Nimbus.)
Het lijkt vrij complex op eerste zicht maar als je alle schoenen per merk in schema zet is het echt super duidelijk welke schoenen er zijn, en welke voor jou de beste is.

Hier voorbeeldschemas van Asics en Nike.
asics_running23.jpg


nike_running.jpg
 
Dat schema lijkt me nog altijd zeer complex :biglaugh:

koop gewoon Altra Escalante :unsure:
Met wat context erbij is het duidelijk.

Je begint altijd in het centrum van het schema, voor Asics is dit de Gel Cumulus en voor Nike is dit de Pegasus. Als je een gewoon neutrale schoen zoekt die meerdere functies kan vervullen kies je best deze, met meer ervaring zal je weten of je meer nood hebt aan meer comfort/stabiliteit of liever ook een sprintschoen enzovoort.

De kleine schoenen die naast de grote blokken staan zijn vaak de "iets goedekopere versie" takedown gelabeled.

Maar een video over dit schema lijkt me altijd makkelijker om te volgen. Hier is de video die elke schoen en daarna het schema uitlegd.

 
@Vlitser is ondertussen ook nog bezig aan zijn rondjes. Sterker nog, hij heeft er al 113km op zitten, en zit op 1 rondje van zijn PR! Is al een pak volk uitgevallen wel, maar het lijkt (nog) beter te gaan dan de vorige keer.
 
@Vlitser is ondertussen ook nog bezig aan zijn rondjes. Sterker nog, hij heeft er al 113km op zitten, en zit op 1 rondje van zijn PR! Is al een pak volk uitgevallen wel, maar het lijkt (nog) beter te gaan dan de vorige keer.

Potverdorie volledig vergeten dat het vandaag was. In Schelle dan nog, dat is juist even de Schelde over en @Vlitser was een supporter rijker. :sop:
 
Sowieso is dat voor iedereen persoonlijk he. Een looptest bij een loopwinkel gaat u al veel informatie geven over uw voeten. Als ge daar dan schoenen koopt, is dat bij de prijs inbegrepen. Doet ge dat niet, vragen ze u wss 30 euro ofzo.
Ik heb het ooit gedaan (laaaaaaaaang geleden) bij de United Brands hier in Leuven en dan kwam die verkoper af met Under Armour schoenen. Waar ik tot op heden nog steeds mee loop (neen, niet met dát paar). Helaas verkopen ze die niet meer en heb ik er 2 jaar geleden te weinig van ingekocht, want ik heb sindsdien wel eens wat anders, gelijkaardigs geprobeerd, maar nooit het comfort gevonden van de schoen die ik origineel kocht.
Dus in uw geval zou ik zeggen: toch maar eens ergens wat schoenen gaan testen irl alvorens ge een paar online aankoopt waar ge na 3 loopkes (of zelfs na 1 loopke) totaal niet tevreden over bent.

Het lijkt vrij complex op eerste zicht maar als je alle schoenen per merk in schema zet is het echt super duidelijk welke schoenen er zijn, en welke voor jou de beste is.

Hier voorbeeldschemas van Asics en Nike.
asics_running23.jpg


nike_running.jpg

Thanks heren!
Toch maar afspraak gemaakt bij Runner's Lab, was al van 2020 geleden dat ik een loopanalyse gedaan had om wat inzicht te krijgen in mijn loopstijl enzu. Ben uiteindelijk naar huis met Salomon Aero Glide (twijfelde tussen die en Hoka Bondi). Speciale kleur, maar zitten erg goed.

Supervriendelijk personeel ook daar, zo neig dat ik een Google reviewke ga schrijven en dat doe ik letterlijk nooit.
 
Thanks heren!
Toch maar afspraak gemaakt bij Runner's Lab, was al van 2020 geleden dat ik een loopanalyse gedaan had om wat inzicht te krijgen in mijn loopstijl enzu. Ben uiteindelijk naar huis met Salomon Aero Glide (twijfelde tussen die en Hoka Bondi). Speciale kleur, maar zitten erg goed.

Supervriendelijk personeel ook daar, zo neig dat ik een Google reviewke ga schrijven en dat doe ik letterlijk nooit.
Zien er mooie schoenen uit met veel demping! Veel loopplezier :)
 
Vandaag ook naar Runner's Lab geweest, 'k heb de Hoka Cliftons mee (alé niet mee ik wilde ze een half maatje kleiner dus ze komen maandag toe). Dus vanaf maandag is't gank! Ik ben benieuwd (tijdens de jogkes op die baantjes al gemerkt dat het dringend tijd werd 😅 ). Het kwam uiteindelijk wel op 150euro wat ik wel veel vond maar het kan mij maar motiveren om vol te houden zeker?

Het volgende zal waarschijnlijk een goed paar oortjes zijn, nu heb ik enkel een bluetooth koptelefoon, die op zich wel goed zit en licht is maar dat zweet toch verschrikkelijk.
 
Dat is inderdaad sinds heel recent het geval, hebben ze enkele weken geleden toegevoegd.

Weet dat Trenara redelijk fan is van gepolariseerd trainen: vooral veel trage kilometers. Werkt wel goed.
Iedereen zou fan moeten zijn van polarized training verdoeme!
 
Werkt niet voor mij, hangt sterk af van je lactaat profiel.

Morgen Ironman Frankfurt, let's go 😁
Mijn lacaat is onder controle, tot ik op m'n anaerobe drempel kom en dan schiet die de lucht in dat het niet normaal is. Volgens de prof die de analyse deed, kon ik die piek trainen dat die minder steil te lucht inschiet als ik over de drempel ga. Is dat dan mét gepolariseerd trainen of niet? Want volgens het schema (basic) dat ie me voorschotelde, lijkt het er wel op.
 
Terug
Bovenaan