Algemene Loopthread

Iemand die onderstaande al heeft voorgehad?

Drietal weken geleden na een rustige lange loop (28K) kwam ik thuis en bij het uitwandelen in mijn straat ineens heel veel pijn in de rechterknie bij bewegen/plooien. In die mate dat ik extreem mankend tot thuis ben gestrompeld.

Tijdens de loop niets gemerkt, in het dagelijks leven geen probleem, en een paar minuten later was het ook alweer voorbij. Daarna heb ik een paar weken niets meer gevoeld (ik loop nog steeds 30-50 kilometer per week).

Vandaag voor een rustige 10K gegaan, en identiek hetzelfde weer. Niets last tijdens het lopen, maar van zodra ik uitwandelde kwam het op, manken, en een paar minuten later was het weer weg.

Vreemd toch? 🙂
Vroeg in de ITB-overbelasting gaat het exact zoals je beschrijft. Tijdens het lopen niks, achteraf heel pijnlijk bij het buigen. Toen zei mijn kine ook: al je het er nog ‘uit’ kunt lopen, of als het pas opkomt erna, is het nog niet chronisch.

Niet dat het dat is, maar overbelastingen kunnen zich wel zo laten voelen. Ook al omdat alles net na het lopen volloopt en opzwelt.
 
Vroeg in de ITB-overbelasting gaat het exact zoals je beschrijft. Tijdens het lopen niks, achteraf heel pijnlijk bij het buigen. Toen zei mijn kine ook: al je het er nog ‘uit’ kunt lopen, of als het pas opkomt erna, is het nog niet chronisch.

Niet dat het dat is, maar overbelastingen kunnen zich wel zo laten voelen. Ook al omdat alles net na het lopen volloopt en opzwelt.

Zeer herkenbaar met mijn ITB, inderdaad. @eniac

Thx. Wel frappant dat dat dan nu manifesteert, dik 2 maand na de marathon van Rotterdam. Ik draai toch al een tijdje weken die een stuk minder intensief zijn dan februari-maart. Dus de belasting is net al een hele tijd lager dan toen...

Het is ook verre van elke keer. Nu 2 keer gebeurd op een tiental loopjes. Gisteren ook weer helemaal niets.

Ik ga het in de gaten houden of het nog gebeurt.
 
Thx. Wel frappant dat dat dan nu manifesteert, dik 2 maand na de marathon van Rotterdam. Ik draai toch al een tijdje weken die een stuk minder intensief zijn dan februari-maart. Dus de belasting is net al een hele tijd lager dan toen...

Het is ook verre van elke keer. Nu 2 keer gebeurd op een tiental loopjes. Gisteren ook weer helemaal niets.

Ik ga het in de gaten houden of het nog gebeurt.
Mja, toen ik het had, heb ik misschien jaren gehad dat ik bij een stevige belasting achteraf last had, maar nooit tijdens. Dat was zelfs nog voor ik liep al, dus ik dacht dat dat gewoon iets was dat eigen was aan mijn knie :D Pas na een jaartje lopen is dat acuut geworden, en toen ook tijdens het lopen. Gewoon zien dat àls het zoiets is, het niet in die fase komt. Waarmee ik dus niet zeg dat het dat is, gewoon dat een belastingsblessure op die manier wel werkt: eerst sporadisch, en het is afkomstig van de opstapelende belasting. Het gebeurt wel vaker dat die vooral nà belastingspieken (en dus bij relatieve rust) opduiken.

Er waren een paar tests voor... one legged squat en dan kijken of je knie in plaats van rechtdoor naar binnen knikt, geloof ik. De belangrijkste test is of trappen doen (naar beneden vooral) nog gaat op het moment dat het pijn doet.
 
Gisteren mijn tweede kwarttriatlon gedaan, de eerste zonder stayeren en de eerste met mijn triatlonfiets ipv gewone koersfiets.

Het feit dat ik mijn eigen tempo moest fietsen ipv te proberen anderen te volgen en de triatlonfiets mij in een betere positie zet om achteraf te lopen hadden duidelijk een positief effect. 5 min sneller over 10km dan 2 weken terug :D
 
Gisteren mijn tweede kwarttriatlon gedaan, de eerste zonder stayeren en de eerste met mijn triatlonfiets ipv gewone koersfiets.

Het feit dat ik mijn eigen tempo moest fietsen ipv te proberen anderen te volgen en de triatlonfiets mij in een betere positie zet om achteraf te lopen hadden duidelijk een positief effect. 5 min sneller over 10km dan 2 weken terug :D
Supertof! En 5min sneller over 10km in dit weer? Daar moet nog eenpak af kunnen ;)

Dat heeft altijd al op mijn lijstje gestaan, meer nog dan een marathon lopen. En de laatste tijd kriebelt het meer en meer, ook omdat ik het vaker en vaker tegenkom, heb ik de indruk. Maar het praktische houdt me tegen... ik heb geen uitrusting voor een andere sport dan lopen (en vooral het fietsen is kostelijk, ik heb alleen een stadsfiets). En hoewel ik heel graag zwem, vind ik het een te groot gedoe om te gaan trainen in het zwemmen. Dan ben je altijd veel langer weg dan dat je sport. Maar ooit gaat het nog weleens gebeuren bij mij!
 
Supertof! En 5min sneller over 10km in dit weer? Daar moet nog eenpak af kunnen ;)

Dat heeft altijd al op mijn lijstje gestaan, meer nog dan een marathon lopen. En de laatste tijd kriebelt het meer en meer, ook omdat ik het vaker en vaker tegenkom, heb ik de indruk. Maar het praktische houdt me tegen... ik heb geen uitrusting voor een andere sport dan lopen (en vooral het fietsen is kostelijk, ik heb alleen een stadsfiets). En hoewel ik heel graag zwem, vind ik het een te groot gedoe om te gaan trainen in het zwemmen. Dan ben je altijd veel langer weg dan dat je sport. Maar ooit gaat het nog weleens gebeuren bij mij!
2 weken terug was het ook zo'n weer, op dat vlak is het een eerlijke vergelijking tussen de 2. Maar er is zeker nog (heel) wat ruimte voor verbetering in het lopen, los van de weersomstandigheden 😅 Voor context: van 1:00:47 naar 0:55:48 gegaan.

Het is ook mijn eerste jaar, qua investering had ik het geluk dat ik al jaren fiets, de grootste kosten van materiaal zitten daar wel. Bij zwemmen is de verdeling totale tijd tegenover trainingstijd inderdaad niet ideaal, de vraag is ook wat je ambities zijn. Met 1 x per week te gaan zwemmen kan je ook wel op een niveau komen waarbij je jezelf niet belachelijk maakt in 1/4 triatlon.

Ik kan het alleszins aanraden als uitdaging ;)
 
na de backyard ga ik ook eens zien naar m'n volgende doelen.
Ik denk dat nu het moment is om binnen het jaar een 100miler te doen, wie weet nu vrijdag al!

Maar triathlon staat ook wel op m'n todo; vroeger altijd gezwommen, dan gefiets en nu lopen, dus individueel lukt het al.
Zoals gewoonlijk zou m'n doel vooral afstand zijn en niet zo zeer een tijd neerzetten, dus als ik er voor train dan is het doel wel een ironman.

maar eerst alle focus op vrijdag!
ben er klaar voor om terug mentaal diep te gaan!
 
Veel gras groeit er ook niet meer in uwen hof na zo'n backyard. :unsure:

Nu ook niet hoor met dit weer hoor :unsure:

Iets anders ik was zonet aan het rond prullen in de Garmin app en ik zag dat je op de pagina met de hartslagzones, drie manieren van bepaling hebt. Procent van maximale hartslag, procent van lactaatdrempel en procent van hartslagreserve. Lijkt me toch wel een extreem verschil verschil te zijn? Weet iemand hier iets meer over?

zone% max hartslag (220-34)% RHR (58)
zone 193-112122-135
zone 2112-130135-148
zone 3130-149148-160
zone 4149-167160-173
zone 5167-186173-186
 
2 weken terug was het ook zo'n weer, op dat vlak is het een eerlijke vergelijking tussen de 2. Maar er is zeker nog (heel) wat ruimte voor verbetering in het lopen, los van de weersomstandigheden 😅 Voor context: van 1:00:47 naar 0:55:48 gegaan.

Het is ook mijn eerste jaar, qua investering had ik het geluk dat ik al jaren fiets, de grootste kosten van materiaal zitten daar wel. Bij zwemmen is de verdeling totale tijd tegenover trainingstijd inderdaad niet ideaal, de vraag is ook wat je ambities zijn. Met 1 x per week te gaan zwemmen kan je ook wel op een niveau komen waarbij je jezelf niet belachelijk maakt in 1/4 triatlon.

Ik kan het alleszins aanraden als uitdaging ;)
"Mezelf niet belachelijk maken in een 1/4 triatlon" is een exacte bewoording voor mijn ambities :D
 
Nu ook niet hoor met dit weer hoor :unsure:

Iets anders ik was zonet aan het rond prullen in de Garmin app en ik zag dat je op de pagina met de hartslagzones, drie manieren van bepaling hebt. Procent van maximale hartslag, procent van lactaatdrempel en procent van hartslagreserve. Lijkt me toch wel een extreem verschil verschil te zijn? Weet iemand hier iets meer over?

zone% max hartslag (220-34)% RHR (58)
zone 193-112122-135
zone 2112-130135-148
zone 3130-149148-160
zone 4149-167160-173
zone 5167-186173-186
220-leeftijd is sowieso niet bijster accuraat. Dus ja die grote verschillen zijn vrij normaal.
Heart rate reserve is al iets nauwkeuriger, en % van lactaatdrempel is nog het beste.

Het summum is meten en effectief uw zones bepalen.
 
Gisteren mijn tweede kwarttriatlon gedaan, de eerste zonder stayeren en de eerste met mijn triatlonfiets ipv gewone koersfiets.

Het feit dat ik mijn eigen tempo moest fietsen ipv te proberen anderen te volgen en de triatlonfiets mij in een betere positie zet om achteraf te lopen hadden duidelijk een positief effect. 5 min sneller over 10km dan 2 weken terug :D
Waar meegedaan ?
 
220-leeftijd is sowieso niet bijster accuraat. Dus ja die grote verschillen zijn vrij normaal.
Heart rate reserve is al iets nauwkeuriger, en % van lactaatdrempel is nog het beste.

Het summum is meten en effectief uw zones bepalen.

Dat laatste is zeker waar maar vreemd dat Garmin dan als standaard de minder accurate manier gebruikt.
 
Hier mag ook geklaagd worden zeker?

Vorige week drie dagen koorts gemaakt met nog wat andere symptomen. Besloten om enkel die week zaterdag nog te lopen. Mijne vaste toer van 4km aan het normale tempo. Buiten de eerste vijf minuten heel ontspannen kunnen lopen.

Zondag is dan gaandeweg de dag een pijntje instaan aan de knie. Vooraan aan de knieschijf. Het is echt heel oppervlakkig en ik kan het uitlokken door op een gebied van 1x1 cm te drukken net aan de boven-zijkant van de knieschijf op het harde gedeelte.
Er stond squash op de planning maar toch tegen het einde moeten stoppen omdat de pijn erger werd.

Gisteren gekoeld, flexium gel en lage dosis ibuprofen en deze ochtend voelde ik amper iets, zelfs niet bij het uitlokken. Klaar om te lopen!

Niet dus :unsure: . Bij het trappen doen toch ook al wat lichte last, bij het fietsen naar mijn startpunt ook. Na 100m lopen ook gestopt omdat ik voelde dat het er niet beter op ging worden.

Vorige week amper kunnen trainen. Deze week lijkt ook al voor de vuilbak. Volgende week op vakantie voor anderhalve week en het lijkt me een risico om daar opnieuw te starten (aan +28 graden in de ochtend).

Mijn doel om eind augustus een halve-marathonafstand te lopen kan ik ook opschuiven. Ik haal nooit meer de juiste volumes om er naar toe te werken. Kak hé.
 
Na de ten miles van Antwerpen, een paar weken gerust, rustig begonnen+steunzolen laten maken, dan op reis vertrokken (en maar twee keer) gelopen) nu terug aan het opbouwen, donderdag eens mijn gewicht terugmeten en dan in juli terug inpikken op een loopschema voor de marathon van Frankfurt eind oktober in 2u59 te lopen.

Ik las gisteren dat in april 2025 het nieuwe Europees kampioenschap lange afstanden in Brussel/Leuven georganiseerd gaan worden, met een open wedstrijd, marathon zou van Brussel naar Leuven gaan. Halve marathon in Leuven zelf. Ik ga wrs wel meedoen.
 
Na de ten miles van Antwerpen, een paar weken gerust, rustig begonnen+steunzolen laten maken, dan op reis vertrokken (en maar twee keer) gelopen) nu terug aan het opbouwen, donderdag eens mijn gewicht terugmeten en dan in juli terug inpikken op een loopschema voor de marathon van Frankfurt eind oktober in 2u59 te lopen.

Ik las gisteren dat in april 2025 het nieuwe Europees kampioenschap lange afstanden in Brussel/Leuven georganiseerd gaan worden, met een open wedstrijd, marathon zou van Brussel naar Leuven gaan. Halve marathon in Leuven zelf. Ik ga wrs wel meedoen.
Dat triggert me om nu de komende 2 jaar daar volledig all he way naartoe te leven en de prestatie van m'n leven neer te zetten :love:
 
Terug
Bovenaan