Algemene Loopthread

In oktober waag ik mij aan mijn eerste marathon - dit jaar >500km gelopen en had wel iets nodig om naartoe te werken en mijn motivatie niet te verliezen. In april en mei was ik namelijk mijn loopmotivatie wat verloren, zeker na een (mild) fietsongeval waardoor ik 2 weken niet zonder pijn diep kon in- en uitademen. De afstandlopen die ik nu (wekelijks) doe zijn tussen de 12 en 16km.

Volg sinds vorige week een trainingsschema van Nike (Run Club) en al heel wat blogs en videos gelezen en gekeken van verschillende bronnen, maar was benieuwd om wat to-the-point ervaring te krijgen van mede-ex-gamers-officedaddies. Waarmee ik niet wil zeggen dat wij allen niet fit zijn, maar ik ben als 36-jarige newbie misschien niet het doelpubliek van de mensen van die Youtube-channels maken.

Mijn doel is hem trouwens uitlopen, gezien het mijn eerste is, niet om een bepaalde tijd neer te leggen. Als ik ergens op mik, is 't +- 4u maar zeker niet sub 3u.
 
In oktober waag ik mij aan mijn eerste marathon - dit jaar >500km gelopen en had wel iets nodig om naartoe te werken en mijn motivatie niet te verliezen. In april en mei was ik namelijk mijn loopmotivatie wat verloren, zeker na een (mild) fietsongeval waardoor ik 2 weken niet zonder pijn diep kon in- en uitademen. De afstandlopen die ik nu (wekelijks) doe zijn tussen de 12 en 16km.

Volg sinds vorige week een trainingsschema van Nike (Run Club) en al heel wat blogs en videos gelezen en gekeken van verschillende bronnen, maar was benieuwd om wat to-the-point ervaring te krijgen van mede-ex-gamers-officedaddies. Waarmee ik niet wil zeggen dat wij allen niet fit zijn, maar ik ben als 36-jarige newbie misschien niet het doelpubliek van de mensen van die Youtube-channels maken.

Mijn doel is hem trouwens uitlopen, gezien het mijn eerste is, niet om een bepaalde tijd neer te leggen. Als ik ergens op mik, is 't +- 4u maar zeker niet sub 3u.
Ik ben zelf een beginner, maar vraag me af of het haalbaar is. Je zal gestaag uw kilometers per week moeten gaan verdubbelen of zelfs meer. Oktober lijkt nog ver, maar gaat er snel zijn.

Zelf aan het trainen voor een HM eind september. Door ziekte nu ook weer twee weken aan de kant, maar normaal zit ik aan weken van 20-25km.

Just my 2 cents, de meer ervaren lopers gaan hier zeker gerichter op kunnen antwoorden!
 
Fair. Ben er mij ook wel van bewust dat het ambitieus is, maar ik begin nauturlijk niet cold turkey zonder enige voorbereiding. Ben al sinds februari aan 't lopen en 2 weken geleden aan het schema begonnen. Heb ook wel a) een vrij goede basisconditie door al jarenlang krachttraining en afwisselend recreatief lopen en zwemmen. Fiets ook wekelijks ±80-100km (afhankelijk hoe vaak ik naar kantoor ga met de fiets).

Ik loop trouwens niet enkel die afstandsloop per week (12-16km) - was enkel om mijn afstanden aan te geven waar ik nu aan zit in 1 run. Was misschien niet helemaal duidelijk aan mijn bewoording. Zit aan ongeveer 30-40/week momenteel gespreid over 3-4 runs. Die afstandsloop, en dan tijdens de week nog 2 (of 3) een 6/7km (/5)-runs, waarvan minstens 1 recovery run en 1 interval run.
 
Laatst bewerkt:
Fair. Ben er mij ook wel van bewust dat het ambitieus is, maar ik begin nauturlijk niet cold turkey zonder enige voorbereiding. Ben al sinds februari aan 't lopen en 2 weken geleden aan het schema begonnen. Heb ook wel a) een vrij goede basisconditie door al jarenlang krachttraining en afwisselend recreatief lopen en zwemmen. Fiets ook wekelijks ±80-100km (afhankelijk hoe vaak ik naar kantoor ga met de fiets).

Ik loop trouwens niet enkel die afstandsloop per week (12-16km) - was enkel om mijn afstanden aan te geven waar ik nu aan zit in 1 run. Was misschien niet helemaal duidelijk aan mijn bewoording. Zit aan ongeveer 30-40/week momenteel gespreid over 3-4 runs. Die afstandsloop, en dan tijdens de week nog 2 (of 3) een 6/7km (/5)-runs, waarvan minstens 1 recovery run en 1 interval run.
Aha, sorry voor de verwarring. Dacht dat je weektotaal neer kwam op een 16km. Dus pakweg twee runs van 5km en eentje van 6km op een week 😊.
Nevermind dan, basisconditie genoeg dan!
 
Ik zou gewoon focussen op volume en niet zozeer op tempo runs. Doe veel lage hartslag runs (zone 2 / MAF) zodat uw lichaam minder recup nodig heeft en je vaker kunt lopen, plus minder stress op de spieren en gewrichten waardoor de blessuregevoeligheid ook omlaag gaat. Laat die interval voor wanneer je 5x per week gaat lopen, dan kan er wel één training vanaf voor een interval. Voor de rest geniet er van en veel success alvast!
 
Ik zit ook met een marathon in oktober in het achterhoofd. Gewoon uitlopen, geen tijdsdoel, geen druk. Momenteel nog een drietal weken basis opbouwen met Trenara aan 40 a 50 km/week. Nadien in stijgende lijn naar max 80 km drie weken voor de marathon. Daar ben ik vooral benieuwd naar of die belasting me goed afgaat.

De Altra's nu tweemaal aangehad voor een sneller loopje en vandaag een lsd van 16 km. Lopen lekker voorlopig.

Straks eens neuzen in de beta van Trenara. Ik zie dat het krachtschema toegankelijk is. Morgen eens de eerste sessie doen als ik geen loopje heb opstaan.
 
De Marathon van Brugge is precies veranderd van parcours. Geen eindeloos kanaal meer naar Zeebrugge en terug: https://greatbrugesmarathon.be/nl/het-parcours-run/
Ziet er een verbetering uit tov het vorige parcours.



On another note:

Vandaag bij Adlon geweest voor een inspanningstest. Lekker afzien, maar blij dat ik het gedaan heb. M'n zones lagen in lijn met wat de Polar zei, maar toch weer niet helemaal.
151 als aerobe drempel, 175 als anaerobe drempel met een maximale hartslag van 189.
VO2max van 52, wat grellig accuraat is met Runalyze. :D
Nu eens gericht trainen naar de halve van Antwerpen of Brugge zie.
 
Fair. Ben er mij ook wel van bewust dat het ambitieus is, maar ik begin nauturlijk niet cold turkey zonder enige voorbereiding. Ben al sinds februari aan 't lopen en 2 weken geleden aan het schema begonnen. Heb ook wel a) een vrij goede basisconditie door al jarenlang krachttraining en afwisselend recreatief lopen en zwemmen. Fiets ook wekelijks ±80-100km (afhankelijk hoe vaak ik naar kantoor ga met de fiets).

Ik loop trouwens niet enkel die afstandsloop per week (12-16km) - was enkel om mijn afstanden aan te geven waar ik nu aan zit in 1 run. Was misschien niet helemaal duidelijk aan mijn bewoording. Zit aan ongeveer 30-40/week momenteel gespreid over 3-4 runs. Die afstandsloop, en dan tijdens de week nog 2 (of 3) een 6/7km (/5)-runs, waarvan minstens 1 recovery run en 1 interval run.

Ik volg bovenstaande: lijkt me wel haalbaar als je nu 16K loopt zonder veel problemen. Dat geeft nog een 16-17 weken om op te bouwen van daar, wat zeker genoeg zou moeten zijn.

Nog even reclame maken voor Trenara: ik denk dat die je daar heel goed naartoe kan loodsen.

Tips zoals steeds: gebruik die eerste vooral om te leren, start niet te snel, stel geen ambitieuze tijdsdoelen, test tijdens long runs je voeding uit. En gebruik de thread hier wanneer je er nood aan hebt, veel sympathieke supporters en volgers hier 🙂
 
Leuk dat ze een nieuw parcours hebben. Het oude was echt dé reden om Brugge niet te lopen, maar dit parcours zie ik wel zitten.

Zonet ook ingeschreven voor de Brussels Airport HM :D
 
@NemesisBE , @MaTi & @Zorba : allen die van Brugge op 't oog? Want daarvoor ben ik ook ingeschreven. :fingerguns:
Ik loop in Bxl/Pajottenland, en 't is hier allesbehalve vlak, dus parcours van Brussels Airport zag ik feitelijk niet zitten. Zal wel heftig zijn.

Thx btw broer van Black @eniac , aware me on Trenara tho? Hoe ik het lees, zorgt dat voor een apart (adaptive obv mijn huidige conditie/prestaties) trainingsschema in mijn Garmin calendar, wat ik dan ter vervanging van het schema van Garmin kan gebruiken omdat het die workouts automatisch pusht?
(Vandaag gebruik ik zowel Garmin op mijn Forerunner en Nike op mijn Apple Watch naast mekaar om te vergelijken wat het interessantst is qua data/insights).
 
broer van Black
SG represent 😅

@eniac , aware me on Trenara tho? Hoe ik het lees, zorgt dat voor een apart (adaptive obv mijn huidige conditie/prestaties) trainingsschema in mijn Garmin calendar, wat ik dan ter vervanging van het schema van Garmin kan gebruiken omdat het die workouts automatisch pusht

Yes, maar enkel als je betaalt voor Peak (of Peak Pro, weet niet meer zeker).
Trenara zorgt idd voor een adaptief trainingsschema, en werkt effectief goed. Ik heb er nu 3 gelopen - eentje met Garmin schema en twee met Trenara en de ervaring met Trenara is toch beter. Die van Garmin lukken, maar passen zich niet aan, en achteraf bekeken ook te weinig kilometers gedaan met dat schema.

Ik vind het mijn geld wel waard. Een marathon is geen klein bier, zeker voor de amateur en tot voor kort eeuwige couch potato die ik ben/was, dus liever een paar maand betalen om goed voorbereid te zijn.
 
Ik heb de natuurmarathon van Tessenderlo als doel gesteld. Is in de buurt en in mijn vrij weekend.

Ik train ook met Trenara maar heb nog nooit een doel bereikt door blessures waarvan de oorzaak nooit achterhaald is.

Ik blijf het gebruiken omdat de founder bij me op school zat.
 
SG represent 😅



Yes, maar enkel als je betaalt voor Peak (of Peak Pro, weet niet meer zeker).
Trenara zorgt idd voor een adaptief trainingsschema, en werkt effectief goed. Ik heb er nu 3 gelopen - eentje met Garmin schema en twee met Trenara en de ervaring met Trenara is toch beter. Die van Garmin lukken, maar passen zich niet aan, en achteraf bekeken ook te weinig kilometers gedaan met dat schema.

Ik vind het mijn geld wel waard. Een marathon is geen klein bier, zeker voor de amateur en tot voor kort eeuwige couch potato die ik ben/was, dus liever een paar maand betalen om goed voorbereid te zijn.
Zou dat voor een beginner ook z'n geld waard zijn? Of ben je dan even goed met een standaard couch to 5k schema?
 
Zou dat voor een beginner ook z'n geld waard zijn? Of ben je dan even goed met een standaard couch to 5k schema?
Ik vond Garmin Coach schema's zeer goed werken tot en met halve marathon. Die zijn wel enigszins adaptief.
Voor een marathon zijn er echter geen Garmin Coach schema's. Staan wel op Connect maar niet meer adaptief.

Ter info, voor 0-5 en 5-10 heb ik eerst zelfs gewoon de start to run schema's met Evy Gruyaert gedaan 🙂

Dus nee, ik zou er niet voor betalen voor de kortere afstanden, ook al draag ik Trenara een warm hart toe 🙂
 
SG represent 😅



Yes, maar enkel als je betaalt voor Peak (of Peak Pro, weet niet meer zeker).
Trenara zorgt idd voor een adaptief trainingsschema, en werkt effectief goed. Ik heb er nu 3 gelopen - eentje met Garmin schema en twee met Trenara en de ervaring met Trenara is toch beter. Die van Garmin lukken, maar passen zich niet aan, en achteraf bekeken ook te weinig kilometers gedaan met dat schema.

Ik vind het mijn geld wel waard. Een marathon is geen klein bier, zeker voor de amateur en tot voor kort eeuwige couch potato die ik ben/was, dus liever een paar maand betalen om goed voorbereid te zijn.

Ik geef het een kans! Ga direct voor de full experience met Garmin exports. 10 EUR, we zien wel. Ik zag op hun Instagram-story gisteren dat intervaltrainingen zelfs "geteld" worden, als in: de hoeveelste je zit. Wel nice.

Zondag long run gepland van 15km dus met Trenara, benieuwd. De dag aanpassen lukt sowieso niet met een gratis versie blijkbaar (Modify [PRO] staat erbij).
 
Ik zag op hun Instagram-story gisteren dat intervaltrainingen zelfs "geteld" worden, als in: de hoeveelste je zit. Wel nice.
Zondag long run gepland van 15km, benieuwd.

Dat is inderdaad sinds heel recent het geval, hebben ze enkele weken geleden toegevoegd.

Weet dat Trenara redelijk fan is van gepolariseerd trainen: vooral veel trage kilometers. Werkt wel goed.
 
Terug
Bovenaan