Algemene Loopthread

Als het maar voor sporadisch gebruik is, waarom overweeg je dan niet het goedkoper alternatief van Decathlon? Je gaat toch geen 100 euro uitgeven aan zo'n Salomonvest als je die (bij wijze van spreken) 3 keer per jaar gebruikt?
Ten eerste omdat ik er daar geen echt van vind of kan zien hoeveel erin kan online, maar ook omdat ik op het punt ben dat ik degelijk materiaal wil dat op een fatsoenlijke manier is gemaakt 😬

En omdat ik een merkensnob ben… Nee, nee, dat is het niet. Want mijn gierige kant is sterk :D Ik sluit het zeker niet uit!

This. Ik doe regelmatig wel long runs van 20K+, zeer content van mijn Decathlon vest. Vermoedelijk gaat dat het niet zijn voor stevige ultras, maar tot en met marathontochtjes is dat dik ok.
Moeten niet onder doen voor de ultras hoor. Zelf voor de 160's zijn die perfect.

Ik weet niet hoe hard je zweet, maar tot op heden heb ik nog niemand tegen gekomen op dit forum die meer vochtverlies heeft dan ik, die daarvoor is uit gekomen. :tongue: (Iemand ???)
Ik denk dat dat vooral is omdat niemand het zo nauwlettend in de gaten houdt.

Ik heb zo ook een anekdote. Enkele jaren terug was ik naar een wielerwedstrijd gefietst (om te gaan kijken) bij 30+°C. Ik ben daar een twee à drie uur gebleven en dan teruggefietst. In totaal had ik een goeie 160 km in de benen. Tussen het vertrekken en thuiskomen, wat zo'n 9 uur was, heb ik minstens 10,5 liter gedronken (100% zeker 4 bidons van 75cl, 4 flessen water (3* 1,5l, 1* 2l) die ik mee had en ter plekke gekocht heb en vier Ice Teas (25cl), en dan mis ik mogelijk nog iets en tel ik al wat ik voor het vertrek gedronken heb niet eens mee) en ben ik geen enkele keer naar de wc moeten gaan. 😅 Ik zal gedurende die 9 uren gemiddeld een liter per uur gezweet hebben, terwijl ik 3 uren niet eens aan het fietsen was en het tempo ook niet geweldig hoog lag. Ik geloofde het zelf bijna niet toen ik het achteraf uitrekende.

Ik had gehoopt door de regen afgelopen avond / nacht dat het beter weer was om te lopen deze ochtend maar dit veel tegen. Het was nog erger dan de vorige keer. Het was echt stikken geblazen. :tongue:

Na 4 km werd ik plots duizelig (nochtans voor vertrek vrij veel gedronken). Ik heb dan een paar extra goei slokken water gedronken & na km 5 een gelleke en daarna ging het vrij snel veel beter. Na 7 km ook nog water over het hoofd gekieperd. Dat zie ik ook op Polar. Het was daardoor duidelijk een (ferme) negatieve split. Na 4 km dacht ik aan stoppen maar uiteindelijk er dus doorgekomen en alsnog 11 km gelopen.

250 gram water + een gelleke na de eerste kilometers opwarming + een beetje gewenning aan het gebrek aan zuurstof - zorgden er toch voor dat ik mij terug 'ok' begon te voelen.

Ik had gehoopt door de regen dat het beter weer was om te lopen deze ochtend maar dit veel tegen. Het was nog erger dan de vorige keer. Het was echt stikken geblazen. :tongue:

Na 4 km werd ik plots duizelig (nochtans voor vertrek vrij veel gedronken) en ik heb dan een paar extra goei slokken water gedronken & na km 5 een gelleke en daarna ging het vrij snel veel beter. Na 7km ook nog water over het hoofd gekieperd. Dat zie ik ook op Polar. Het was daardoor duidelijk een negatieve split.

250 gram water + een gelleke na de eerste kilometers opwarming, zorgden er toch voor dat ik mij terug 'ok' begon te voelen.

Ja het is niet evident, lopen bij dit soort weer.

Ik was gisteren in de late namiddag gaan joggen (voordat het onweer er aan kwam), en het was moeilijk om te ademen gewoon. Zo drukkend vochtig... En zweten dat het geen naam heeft :p

Na 4 km werd ik plots duizelig (nochtans voor vertrek vrij veel gedronken) en ik heb dan een paar extra goei slokken water gedronken & na km 5 een gelleke en daarna ging het vrij snel veel beter. Na 7 km ook nog water over het hoofd gekieperd. Dat zie ik ook op Polar. Het was daardoor duidelijk een negatieve split. Na 4 km dacht ik aan stoppen maar uiteindelijk nog 11 km gelopen.

250 gram water + een gelleke na de eerste kilometers opwarming, zorgden er toch voor dat ik mij terug 'ok' begon te voelen.
Enkel water drinken vlak voor je gaat sporten is uitermate af te raden. Je verdunt hierdoor je elektrolyten in je bloed waardoor je cellen minder goed vocht kunnen opnemen. Ipv te hydrateren ga je hierdoor dehydrateren.

Enkel water drinken vlak voor je gaat sporten is uitermate af te raden. Je verdunt hierdoor je elektrolyten in je bloed waardoor je cellen minder goed vocht kunnen opnemen. Ipv te hydrateren ga je hierdoor dehydrateren.
Het was niet enkel water maar bedankt voor de tip.
(Ik heb hier ook ORS zakjes liggen en bananen)

Laatst bewerkt:
Ik loop heel graag met oortjes, enig probleem is dat ik nu mijn gsm moet meenemen voor de muziek.
Graag had ik in-ears gevonden die wireless zijn (met draad rond mijn nek) maar waar ook muziek op geplaatst kan worden.
Iemand die weet of deze combo bestaat ?

Zoiets dus maar dan met geheugen op zodat ik er muziek kan op plaatsen.
95803a_1000x1000.jpg
iu

Momenteel heb standaard wireless in-ears en ook de Lenovo x5 maar dit werkt toch niet zo prettig (niet luid en weinig tot geen comfort)
iu

Als iemand een goed alternatief vind hoor ik het graag.

Ik doe het al 3 jaar niet anders :D

Er is een versie van shockz met intern geheugen maar die is gemaakt om te zwemmen.

Ik denk dat de meeste hun sporthorloge gebruiken om muziek te streamen naar hun headset.

Hier combinatie Aftershockz Aeropex met Fenix 6x.

Edit

Ik drink s morgens een halve liter water met een koffielepel zout. Vandaag ook maar doen voor mijn lsd van 15 km. Ik kijk er niet naar uit.

@SnowQuote De Aftershokz swim versie kan je muziek opzetten, denk dat die ook gewoon werkt boven water ook. Ik heb ook nog een Mighty Vibe gehad (of liggen zelf) en kan je ook met alle BT oortjes gebruiken.

Edit: Mati was me voor :-)

Laatst bewerkt:
Ik loop nochtans al jaren 's ochtends op nuchtere maag met enkel een theetje achter de kiezen :D
Gaat perfect, eens je lichaam zich aanpast aan vetverbranding ipv suiker te zoeken voor energie.

Na lang, lang (laaang) geleden eens de couch-to-5-and-then-10-k gedaan te hebben zou ik dit graag opnieuw eens beginnen. Niet om straffe tijden of afstanden neer te zetten maar gewoon een beetje meer cardio in mijn dagelijks leven te krijgen en m'n algemene fitheid wat op te bouwen. Meer dan 10k zal het nooit worden en ik plan ook max 3x week te lopen, redelijk casual dus. Ik heb al eens gekeken online naar schoenen maar wat kan ik verwachten qua prijs, als het niet het beste van het beste moet zijn? Zijn de goedkopere goed genoeg of zal het toch eerder richting 150euro gaan? Sowieso zou ik eens naar Runnerslab gaan voor zo'n analyse, maar had toch graag een ruw idee.

Ik raad toch aan om goeie loopschoenen te nemen. Ik ben gestart met basketbalschoenen te lopen (OK het waren geen loopschoenen dat is wel waar maar toch ..) en ik had na enkele maanden shin splints. Met als gevolg: 12 maanden (!) niet meer deftig kunnen lopen zonder pijn - zo tergend traag genas dat. Ik vind sindsdien persoonlijk het risico niet meer waard om voor wat extra tientjes hierop te besparen.

Wel jammer dat keller-sports bankroet is. Mijn record daar was 70€ voor splinternieuwe Asics Nimbus loopschoenen. Er is natuurlijk een reden dat ze failliet zijn gegaan zeker? :support:

Als er trouwens merken zijn die ik moet vermijden of net omgekeerd quasi altijd kan vertrouwen deel gerust! En als er nog must-know tips & tricks, do's and don't's zijn voor de ultieme beginner hoor ik ze ook graag.
'k Heb de Start-To-Run app geïnstalleerd maar zag dat dat met een abonnement is, dan maar eens Trenara geprobeerd en de schema's zien er op het eerste zicht wel gratis uit daar. Ik herinner mij in het verleden ook Zombies, Run geprobeerd te hebben maar ik liep toen 's avonds (22u) langs een onverlichte Leie en dat was toch van het goede teveel 😅

Na lang, lang (laaang) geleden eens de couch-to-5-and-then-10-k gedaan te hebben zou ik dit graag opnieuw eens beginnen. Niet om straffe tijden of afstanden neer te zetten maar gewoon een beetje meer cardio in mijn dagelijks leven te krijgen en m'n algemene fitheid wat op te bouwen. Meer dan 10k zal het nooit worden en ik plan ook max 3x week te lopen, redelijk casual dus. Ik heb al eens gekeken online naar schoenen maar wat kan ik verwachten qua prijs, als het niet het beste van het beste moet zijn? Zijn de goedkopere goed genoeg of zal het toch eerder richting 150euro gaan? Sowieso zou ik eens naar Runnerslab gaan voor zo'n analyse, maar had toch graag een ruw idee.
Eerlijk? Runner's Lab of andere winkels waar je eens kunt uittesten zijn voor mij echt de meerprijs waard. Mijn schoenen zitten altijd rond de 100-120€, dat kan eens 150 zijn, dat kan ook eens 80 zijn als ze toevallig in reclame waren. Duurder dan 150 zijn ze wel nooit bij mij. Je kunt daar ook gerust aangeven dat je niet op zoek bent naar de nieuwste, en een beperkt budget hebt.

Ik neem hun advies wel met een korreltje zout: ik ga niet op zoek naar schoenen die me daar of daar steunen. Maar hoe stabiel je erop loopt, bepaalt voor mij alles. En de demping, die voel je ook al snel of die je ligt.

Een tip die ik nog al heb gegeven aan beginners: die Start to Run is, als je het schema hebt, niet meer dan een chronometer. Ik had UltraTimer, maar dat is nu ook betalend, geloof ik, waar je dan van elke les een set maakt: 3min lopen, 3min stappen, 2min lopen, 2min stappen... En na elke tijd rinkelt hij. Er zijn vast meer apps die dat kunnen, maar dan hang je niet vast aan een abo of bepaalde muziek om ondertussen te luisteren. Trenara vind ik ook een heel goeie, die ook niet te "Amerikaans" pushen, maar bij de gratis schema's toch altijd opletten dat je niet aan het overdoen bent.

De allerbelangrijkste tip zal wel zijn: niet te snel. Trager dan je denkt. Dat is veel minder belastend voor je spieren en pezen, en traint je cardio even veel als sneller in het geval van een couch-to-X. En niet overhaasten, die snelheid komt vanzelf. Ik slofte in het begin aan 9:00.

Ik loop heel graag met oortjes, enig probleem is dat ik nu mijn gsm moet meenemen voor de muziek.
Graag had ik in-ears gevonden die wireless zijn (met draad rond mijn nek) maar waar ook muziek op geplaatst kan worden.
Iemand die weet of deze combo bestaat ?

Zoiets dus maar dan met geheugen op zodat ik er muziek kan op plaatsen.
95803a_1000x1000.jpg
iu

Momenteel heb standaard wireless in-ears en ook de Lenovo x5 maar dit werkt toch niet zo prettig (niet luid en weinig tot geen comfort)
iu

Als iemand een goed alternatief vind hoor ik het graag.

Ik loop al jarenlang met de sony WS413, heeft een intern geheugen en je kunt er gemakkelijk via USB muziek/podscasts opzetten.
https://tweakers.net/pricewatch/1179161/sony-walkman-nw-ws413-4gb-zwart.html

Terug
Bovenaan