Algemene Loopthread

Pfff, de halve marathon voor het eerst in 3 jaar nog eens geprobeerd, ik dacht/hoopte hem onder de 2h00 te krijgen, maar gewoon een stevige klop op kilometer 18: flesje leeg, honger, tempo kelderde naar beneden, dan nog maar langs mijn thuis gepasseerd en daar een extra fles water opgepikt voor de laatste 2km, maar damage done: 2h04. Dikke 5 minuten boven het doel dat ik ambieerde, oh well... 't is nog steeds een PR ondanks de extra kilo's nu t.o.v. 3 jaar geleden. :ROFLMAO:

Straks richting de Franse kust voor de "Trail Cote D'Opale 62km" met oa passages door de Cap Gris Nez en de Cap Blanc Nez. Gisteren mijn nummer afgehaald, mooie streek.

Ik kan niet weerstaan aan de (naïeve) drang om toch in mijn leven een marathon te lopen.

Heel korte nietszeggende situatieschets: 30-40km/week op dit moment, halve marathon sub 2 uur al 2/3x gedaan het afgelopen jaar.
Ik zou graag eindigen tussen 4:00 en 4:15.
Om safe te zijn zou ik ook gaan voor een voorbereidingsperiode van 16 weken.

Raden jullie de marathon van Gent aan? Mijn grootste probleem op dit moment is een golvend terein. Ik verteer niet goed hellingen. :unsure:

Pfff, de halve marathon voor het eerst in 3 jaar nog eens geprobeerd, ik dacht/hoopte hem onder de 2h00 te krijgen, maar gewoon een stevige klop op kilometer 18: flesje leeg, honger, tempo kelderde naar beneden, dan nog maar langs mijn thuis gepasseerd en daar een extra fles water opgepikt voor de laatste 2km, maar damage done: 2h04. Dikke 5 minuten boven het doel dat ik ambieerde, oh well... 't is nog steeds een PR ondanks de extra kilo's nu t.o.v. 3 jaar geleden. :ROFLMAO:
Heb donderdag mijn 2de halve marathon gelopen ergens tegen 2h30.

Dan doet ge het volgens mij nog altijd niet slecht 😂

Mijn ego was wel groter dan mijn kunnen blijkbaar, nu nog altijd last van mijn benen. Maar heb wel genoten van mijn loopje.

Hopelijk ooit naar de 2h gaan.

Ik kan niet weerstaan aan de (naïeve) drang om toch in mijn leven een marathon te lopen.

Heel korte nietszeggende situatieschets: 30-40km/week op dit moment, halve marathon sub 2 uur al 2/3x gedaan het afgelopen jaar.
Ik zou graag eindigen tussen 4:00 en 4:15.
Om safe te zijn zou ik ook gaan voor een voorbereidingsperiode van 16 weken.

Raden jullie de marathon van Gent aan? Mijn grootste probleem op dit moment is een golvend terein. Ik verteer niet goed hellingen. :unsure:
Gewoon doen :cool: Met 40km/week ben je imo een loper. Je loop dus waarschijnlijk consistent 3 a 4 keer per week, en geniet er dus ook van?
Bouw gewoon gestaag op, en natuurlijk afhankelijk van uw job/lichaamsbouw/... zal je naast het lopen best wel extra aandacht besteden aan kracht, core, stretch, ... om de hogere belasting goed te verteren.

Zoek wat trainingsschema's op van een marathon voor beginners. En probeer dit even te projecteren op uw kunnen.
Als je nu een HM in 2:00 loopt denk ik wel dat 4:00 op marathon krap wordt. Ik zou misschien eerst een 2-tal maanden wat intervaltrainingen proberen te doen met 1x/w kracht training en uw HM iets scherper proberen te krijgen. En vanaf deze basis kan je verder bouwen :-)
Hoe zit het met de hartslagen nu? Tijdens deze periode misschien ook focussen om de kalme trainingen nog iets trager te doen als je merkt dat je nu al te hoge hartslagen hebt. Als je nu al >160 slaat bij 6:00/km bijvoorbeeld zou je best proberen om uw basis te verbeteren, ook al is het mentaal soms leuker om 5:59 te zien op strava dan 6:15.

Hier is het terug mijn eerste week van 40km na een heel trage opbouw. Ik had me ook gezworen kracht/core te verbeteren enkele maanden geleden. Maar het is er nog steeds niet van gekomen :wallbash: Deze week voel ik natuurlijk mijn heup terug wat pruttelen. Vanaf morgen begin ik er wel degelijk werk van te maken! Volgende week loop ik nog eens een HM, en ik twijfel nu om door te lopen of gewoon uit te lopen en dan in Brugge proberen sub 1:30 te lopen. Mijn tijd begint belangrijk te worden om in de juiste startbox te geraken in Valencia.
Gisteren 3x4km gelopen aan 4:10. Totaal 20km training. Stevig, maar het gaat al bij al vrij goed.

Hier is het terug mijn eerste week van 40km na een heel trage opbouw. Ik had me ook gezworen kracht/core te verbeteren enkele maanden geleden. Maar het is er nog steeds niet van gekomen :wallbash: Deze week voel ik natuurlijk mijn heup terug wat pruttelen. Vanaf morgen begin ik er wel degelijk werk van te maken! Volgende week loop ik nog eens een HM, en ik twijfel nu om door te lopen of gewoon uit te lopen en dan in Brugge proberen sub 1:30 te lopen. Mijn tijd begint belangrijk te worden om in de juiste startbox te geraken in Valencia.
Gisteren 3x4km gelopen aan 4:10. Totaal 20km training. Stevig, maar het gaat al bij al vrij goed.

Sub 1u30 is ook mijn doel in Brugge :biglaugh: ga alleszins in die groep starten maar ik kom van 1u40 dus mogelijk dat ik uiteindelijk toch wat vertraag als ik voel dat het niet zou lukken.

Nu dik 2 maanden terug deftig aan het trainen en dat keerpunt bereikt waarbij het weer vanzelf begint te gaan. Deze voormiddag een dik uur lang een vriendin moeten/mogen pacen aan haar beoogde marathon tempo (4:30/km) en voelde echt suuuper gemakkelijk aan. Antwerpen komt voor mij mogelijk iets te vroeg, maar als het daar min of meer deftig loopt (als in sub 3u) dan train ik nadien door tot het voorjaar om daar nog eens echt alles uit de kast te halen.

Nu dik 2 maanden terug deftig aan het trainen en dat keerpunt bereikt waarbij het weer vanzelf begint te gaan. Deze voormiddag een dik uur lang een vriendin moeten/mogen pacen aan haar beoogde marathon tempo (4:30/km) en voelde echt suuuper gemakkelijk aan. Antwerpen komt voor mij mogelijk iets te vroeg, maar als het daar min of meer deftig loopt (als in sub 3u) dan train ik nadien door tot het voorjaar om daar nog eens echt alles uit de kast te halen.
Van zo een tempo's kan ik alleen maar dromen vrees ik.
Toch veel succes gewenst om alles uit die kast te halen!

Mijn augustus totaal niet gelopen (covid) en vorige zondag dan met 24km erin gevlogen maar was te zwaar naar het einde toe. Deze ochtend wel enorm genoten van een halve marathon. Smaakt opnieuw naar meer, wat op zich lang geleden is. Hopelijk blijft de motivatie hangen.

Daarstraks deelgenomen aan de plaatselijke stratenloop, toch weer niet record op de 10km en dat vol met medicatie door stevige buikpijn.
Maar zo zie je maar dat er nog veel niveaus te gaan zijn, rustig aan verder opbouwen.

Gewoon doen :cool: Met 40km/week ben je imo een loper. Je loop dus waarschijnlijk consistent 3 a 4 keer per week, en geniet er dus ook van?
Bouw gewoon gestaag op, en natuurlijk afhankelijk van uw job/lichaamsbouw/... zal je naast het lopen best wel extra aandacht besteden aan kracht, core, stretch, ... om de hogere belasting goed te verteren.

Zoek wat trainingsschema's op van een marathon voor beginners. En probeer dit even te projecteren op uw kunnen.
Als je nu een HM in 2:00 loopt denk ik wel dat 4:00 op marathon krap wordt. Ik zou misschien eerst een 2-tal maanden wat intervaltrainingen proberen te doen met 1x/w kracht training en uw HM iets scherper proberen te krijgen. En vanaf deze basis kan je verder bouwen :)
Hoe zit het met de hartslagen nu? Tijdens deze periode misschien ook focussen om de kalme trainingen nog iets trager te doen als je merkt dat je nu al te hoge hartslagen hebt. Als je nu al >160 slaat bij 6:00/km bijvoorbeeld zou je best proberen om uw basis te verbeteren, ook al is het mentaal soms leuker om 5:59 te zien op strava dan 6:15.
Klopt. Drie keer per week (2x 10/11 en 1x 12+). Laatste maanden alleen maar rustig gelopen, al ben ik verre van aan de 130 bpm aan 6:00.
Strava tijden boeien me niet zoveel, als het maar progressie oplevert in gevoel.

Het tempo voor de marathon lijkt me wel uitdagend, maar niet onoverkomelijk. Mijn Garmin schat een 4:06 in, al denk ik dat dat te optimistisch zal zijn. We zetten het misschien beter op de 4:15 en 4:30 als doel. Kan alleen maar beter aflopen.

Ik lees me meer in, merci voor de post.

Klopt. Drie keer per week (2x 10/11 en 1x 12+). Laatste maanden alleen maar rustig gelopen, al ben ik verre van aan de 130 bpm aan 6:00.
Strava tijden boeien me niet zoveel, als het maar progressie oplevert in gevoel.

Het tempo voor de marathon lijkt me wel uitdagend, maar niet onoverkomelijk. Mijn Garmin schat een 4:06 in, al denk ik dat dat te optimistisch zal zijn. We zetten het misschien beter op de 4:15 en 4:30 als doel. Kan alleen maar beter aflopen.

Ik lees me meer in, merci voor de post.

Voor een eerste marathon zijn er 2 dingen die ik zou willen zeggen (al komt er uiteraard meer bij kijken):

1) Neem uw tijd om u voor te bereiden. Daarmee wil ik zeggen dat het slim is om eerst een stevige basis te hebben en dan voldoende tijd uit te trekken om u echt klaar te stomen, maar dat lijkt bij u wel het geval.

2) Focus niet te veel op uw eindtijd. Of je nu 3:59 loopt of 4:17, maakt in mijn ogen niet al te veel uit. Snellere tijden kunnen later altijd nog volgen, het belangrijkste is om te finishen met een goed gevoel en trots. Als je u voor die eerste marathon een snellere tijd vooropstelt, is de kans op ontgoocheling groter.

Mijn allereerste marathon al die jaren geleden wilde ik absoluut onder de 4u finishen, uiteindelijk na 35km compleet ingestort en aangekomen in 4:06. Wekenlang ontgoocheld geweest, nooit echt genoten van die eerste marathon, wat zonde is. Ondertussen 2u5 gelopen, 2x 100mijl gedaan, stuk of 10x 100km, enz… Ik bedoel maar dat er altijd tijd is voor ambitieuse zaken, we doen het allemaal voor ons plezier, probeer bij die eerste te genieten. Een eerste marathon vergeet je niet.

Vandaag meegedaan aan de bollekesloop, 10km. Samen met mijne partner steady aan 5m15 gelopen maar zat heel de tijd op reserve. Laatste 2,5km versneld en tempo naar 4m30 getrokken (wat echt wel de limiet was).

Ik had een hele week niet gelopen wegens beenspierpijn. Bij de loop zelf geen last gehad, benieuwd naar morgen..

De halve marathon van Hamont-Achel gelopen vandaag, zoals wel gedacht mijn parkoersrecord verbroken 1u2801s, maar in uitslag zelfs 1u27. Tot km 15 (1u55s) op schema voor rond de 1u25, maar dan de laatste ging de motor wat trager. Uiteindelijk was het ook nog altijd 22 graden tijdens de wedstrijd. Daarmee zit mijn 15e halve marathon van Hamont-Achel er weer op, wel weer tof, de supporters langs de kant, het parkoers, de frieten achteraf. De zus die eens voor de gelegenheid mee deed. Ook blij dat er dit jaar zelfs bijna 300 deelnemers waren op de halve, verdubbeling tov de vorige jaren. Enfin nu verder opbouwen naar mijn grote doel eind oktober, verbetering van mijn persoonlijk record op de halve marathon.

Ik ben op zoek naar een degelijke watch om te gebruiken tijdens het lopen.
Sinds kort de draad weer opgepikt en wil met schema's lopen, hartslag in de gaten houden, ...
Is er iemand die de Garmin Forerunner 165 gebruikt? Lijkt me een goeie basic watch (250EUR) te zijn die alles heeft die ik voorlopig nodig heb.
Je hebt er ook een 'music' variant van waarmee je dus je gsm kan thuislaten en offline muziek kan luisteren vanop de watch (+oortjes), lijkt me ook wel handig...

Andere alternatieven zijn ook welkom!

Ik ben op zoek naar een degelijke watch om te gebruiken tijdens het lopen.
Sinds kort de draad weer opgepikt en wil met schema's lopen, hartslag in de gaten houden, ...
Is er iemand die de Garmin Forerunner 165 gebruikt? Lijkt me een goeie basic watch (250EUR) te zijn die alles heeft die ik voorlopig nodig heb.
Je hebt er ook een 'music' variant van waarmee je dus je gsm kan thuislaten en offline muziek kan luisteren vanop de watch (+oortjes), lijkt me ook wel handig...

Andere alternatieven zijn ook welkom!
Ik heb een paar maanden geleden ook naar de Forerunner 165 gekeken maar ben uiteindelijk voor de 255 gegaan. De verschillen zijn niet zo heel erg groot maar de 255 heeft wel een paar voordelen ten opzichte van de 165. Ik denk dat je bij ze allebei meer dan genoeg sporthorloge voor de prijs krijgt.

De voordelen van de 255: betere batterijduur, multi-band GPS (kan vooral een voordeel zijn als je bv veel in bebost gebied gaat lopen), multitracken van sport (enkel van belang als je triatlon of duatlon doet), tracken van teamsporten zoals voetbal, iets meer trainings- en recoveryfeatures (training status en training load), slaapcoach (niet echt gebruikt voorlopig).

Ik heb de 255 ook genomen omdat die toen toevallig met wat meer korting te vinden was. Regelmatig staat die afgeprijsd op één van de amazons voor €225-230 en ik had dan ook nog een kortingsbon dus dan was het een no brainer.

Geen stressfractuur te vinden in m'n voet, thank god. Wel een overbelasting aan de eerste 2 tenen en hun pezen, wss veroorzaakt door te veel te lopen en te weinig enkelstabiliteit. Optrainen met de juiste kiné oefeningen dus en dan kan ik er weer tegenaan. 🤞 🤞

Hier vlekje op mijn bovenbeen gevonden, moet weggesneden worden (= 2 weken niet lopen) en afhankelijk van resultaat biopsie ook nog eens groter stuk errond wegsnijden (= extra 2 weken niet lopen)

beetje kak natuurlijk als je gewoon bent elke dag te lopen

Is dan ook nog eens op een stuk dat nooit zonlicht ziet, beetje bizar, maar misschien heeft dat er niets mee te maken?

Terug
Bovenaan