Disclaimer: ik loop halve marathons. Geen marathons. Daar zal ongetwijfeld nog een groot verschil op zitten.
Hoe ik het doe, is 3u op voorhand sandwiches met confituur, 1u op voorhand een banaan met aquarius. En vanaf dan alleen gelletjes ongeveer elke 5km, en water.
Ik heb al wel een paar gelletjes geprobeerd, met wisselend succes. De makkelijkste vind ik de heel vloeibare (isotoon, de dikke zijn hypertoon). Heel toevallig op uitgekomen, en de allereerste die ik ooit getest heb, meteen goed voor mij: Maxim drinkgel, cola. Die lagen in de AH gewoon. Het voordeel is dat je ze heel snel wegdrinkt en ze niet zorgen voor zo'n plakbek. Nadeel zou zijn dat er iets minder energie zit in zo eentje.
De echte papjes, vaste gelletjes, daar heb ik één keer stevig last van gehad. Meteen na 5km al een blok op de maag die bleef liggen. Die zijn niks voor mij. En dan op aanraden van anderen ook Maurten (Caf) 100 geprobeerd. Dat zijn nu mijn favorieten, zeker die met cafeïne. Die zijn ook iets vaster van structuur, maar ik heb me in de sportwinkel laten vertellen dat dat niet komt doordat ze hypertoon zouden zijn, maar gewoon doordat er iets in zit wat ze verteerbaarder maakt. "Ingekapselde koolhydraten" noemt het op de verpakking

En dat merk ik wel, ik heb er nog iets minder last van dan van de Maxims. Maar ze zijn duurder.
Onderweg pak ik dan alleen water aan, geen sportdrank. Zijn ook veel mensen die gummibeertjes of winegums eten onderweg. Maar dat zou te veel op m'n maag blijven liggen, denk ik. In ieder geval: ik zou tijdens je eerste marathon zeker niks gebruiken wat je niet al een paar keer geprobeerd hebt tijdens langere trainingen!