Algemene Loopthread

Ik had me ingeschreven voor de halve marathon van Valkenswaard deze zondag, krijg ik juist e-mail dat de wedstrijd is afgelast (niet duidelijk waarom), de vorige twee jaren ook al afgelast door corona... wat jammer.. was toch altijd een wedstrijd met een prachtig parkoers..
 
Dat is ook mooi op tijd :wtf:
Jip, ook vaag waarom, ze willen daar niet over uitweiden.. vermoedelijk ruzie met de sponsor want daar is de finish. Wel jammer want echt één van de mooiste halve marathons in de Benelux, ook al vindt het plaats in Nederland, heb daar toch al tiental keren meegedaan.

Btw: volgend jaar vindt in Gent-Brugge weer de halve marathon plaats, het BK, en op een parkoers en deelnemerslijst om snelle tijden te lopen. Ik ga normaal wel meedoen? nog iemand?
 
Zelf ben ik nogal blessuregevoelig bij het lopen. Nu ben ook weeral aan het herstellen van een spierscheur aan mijn adductor en begin dit jaar ook maanden lang niet kunnen lopen door een slijmbeursontsteking aan mijn heup. Ik ben van plan, wanneer mijn kinesessies afgelopen zijn toch ook wat krachttraining te doen. Niet om sneller te lopen, maar meer om blessurevrij te blijven in de toekomst. Zou je dit aanraden? Of is mijn insteek hier fout.
Kine moet zeker kunnen helpen om oorzaak van de blessures te achterhalen en hieraan te werken.
Vaak ligt het aan opbouw van het lopen die te snel gaat.
Frequentie > Duur > Intensiteit.
Cfr. Barry P training plan https://forum.slowtwitch.com/gforum.cgi?post=2545826;
 
Jip, ook vaag waarom, ze willen daar niet over uitweiden.. vermoedelijk ruzie met de sponsor want daar is de finish. Wel jammer want echt één van de mooiste halve marathons in de Benelux, ook al vindt het plaats in Nederland, heb daar toch al tiental keren meegedaan.

Btw: volgend jaar vindt in Gent-Brugge weer de halve marathon plaats, het BK, en op een parkoers en deelnemerslijst om snelle tijden te lopen. Ik ga normaal wel meedoen? nog iemand?
Ik heb er vorig jaar mijn PB gelopen. Idd heel snel parcours met veel rechte stukken, het enigste nadeel is miss de wind die op sommige stukken vrij spel heeft. Maar aangezien er een heel sterk deelnemersveld is, heb je normaal gezien altijd wel andere mensen om je heen.
 
4 dagen aan zee en schoenen vergeten 🙃 naar deweert geweest maar geen passende gevonden.
Tzal voor thuis zijn, maar loop graag aan zee.
 
Kan er iemand wat tips geven omtrent voeding tijdens de marathon?

Repen, gelletjes, snoepjes, drankjes er is echt van alles te krijgen. In het verleden wel eens van die decathlon fruit jellies getest maar daar stopt het.
Persoonlijk bijna alles is getest. ik zweer bij maurten 320 als ik lang sport. Maar dat is zo persoonlijk.
Probeer is langere loop te doen met gel, koekjes, isotone drank, water, ...
 
Persoonlijk bijna alles is getest. ik zweer bij maurten 320 als ik lang sport. Maar dat is zo persoonlijk.
Probeer is langere loop te doen met gel, koekjes, isotone drank, water, ...

Ik weet dat de decathlon jullies in combo met isotone drank voor gerommel in m'n buik zorgden :laugh:

Hebben gelletjes voordelen tegenover koekjes (of andersom) of is dat ook eerder voorkeur?

Kostelijke mannen die Maurtens :unsure:
 
Ik weet dat de decathlon jullies in combo met isotone drank voor gerommel in m'n buik zorgden :laugh:

Hebben gelletjes voordelen tegenover koekjes (of andersom) of is dat ook eerder voorkeur?

Kostelijke mannen die Maurtens :unsure:
Disclaimer: ik loop halve marathons. Geen marathons. Daar zal ongetwijfeld nog een groot verschil op zitten.

Hoe ik het doe, is 3u op voorhand sandwiches met confituur, 1u op voorhand een banaan met aquarius. En vanaf dan alleen gelletjes ongeveer elke 5km, en water.

Ik heb al wel een paar gelletjes geprobeerd, met wisselend succes. De makkelijkste vind ik de heel vloeibare (isotoon, de dikke zijn hypertoon). Heel toevallig op uitgekomen, en de allereerste die ik ooit getest heb, meteen goed voor mij: Maxim drinkgel, cola. Die lagen in de AH gewoon. Het voordeel is dat je ze heel snel wegdrinkt en ze niet zorgen voor zo'n plakbek. Nadeel zou zijn dat er iets minder energie zit in zo eentje.

De echte papjes, vaste gelletjes, daar heb ik één keer stevig last van gehad. Meteen na 5km al een blok op de maag die bleef liggen. Die zijn niks voor mij. En dan op aanraden van anderen ook Maurten (Caf) 100 geprobeerd. Dat zijn nu mijn favorieten, zeker die met cafeïne. Die zijn ook iets vaster van structuur, maar ik heb me in de sportwinkel laten vertellen dat dat niet komt doordat ze hypertoon zouden zijn, maar gewoon doordat er iets in zit wat ze verteerbaarder maakt. "Ingekapselde koolhydraten" noemt het op de verpakking :D En dat merk ik wel, ik heb er nog iets minder last van dan van de Maxims. Maar ze zijn duurder.

Onderweg pak ik dan alleen water aan, geen sportdrank. Zijn ook veel mensen die gummibeertjes of winegums eten onderweg. Maar dat zou te veel op m'n maag blijven liggen, denk ik. In ieder geval: ik zou tijdens je eerste marathon zeker niks gebruiken wat je niet al een paar keer geprobeerd hebt tijdens langere trainingen!
 
Disclaimer: ik loop halve marathons. Geen marathons. Daar zal ongetwijfeld nog een groot verschil op zitten.

Hoe ik het doe, is 3u op voorhand sandwiches met confituur, 1u op voorhand een banaan met aquarius. En vanaf dan alleen gelletjes ongeveer elke 5km, en water.

Ik heb al wel een paar gelletjes geprobeerd, met wisselend succes. De makkelijkste vind ik de heel vloeibare (isotoon, de dikke zijn hypertoon). Heel toevallig op uitgekomen, en de allereerste die ik ooit getest heb, meteen goed voor mij: Maxim drinkgel, cola. Die lagen in de AH gewoon. Het voordeel is dat je ze heel snel wegdrinkt en ze niet zorgen voor zo'n plakbek. Nadeel zou zijn dat er iets minder energie zit in zo eentje.

De echte papjes, vaste gelletjes, daar heb ik één keer stevig last van gehad. Meteen na 5km al een blok op de maag die bleef liggen. Die zijn niks voor mij. En dan op aanraden van anderen ook Maurten (Caf) 100 geprobeerd. Dat zijn nu mijn favorieten, zeker die met cafeïne. Die zijn ook iets vaster van structuur, maar ik heb me in de sportwinkel laten vertellen dat dat niet komt doordat ze hypertoon zouden zijn, maar gewoon doordat er iets in zit wat ze verteerbaarder maakt. "Ingekapselde koolhydraten" noemt het op de verpakking :D En dat merk ik wel, ik heb er nog iets minder last van dan van de Maxims. Maar ze zijn duurder.

Onderweg pak ik dan alleen water aan, geen sportdrank. Zijn ook veel mensen die gummibeertjes of winegums eten onderweg. Maar dat zou te veel op m'n maag blijven liggen, denk ik. In ieder geval: ik zou tijdens je eerste marathon zeker niks gebruiken wat je niet al een paar keer geprobeerd hebt tijdens langere trainingen!
:thinking:en dan nog niet de 10km in 50 minuten kunnen lopen.

Ik vind de SIS gels wel goed, duur en enkel voor tijdens wedstrijden. Die doen wel vaak acties om ze voordeliger aan te kopen;
 
:thinking:en dan nog niet de 10km in 50 minuten kunnen lopen.

Ik vind de SIS gels wel goed, duur en enkel voor tijdens wedstrijden. Die doen wel vaak acties om ze voordeliger aan te kopen;
Why, I oughta... :angry:
Ik ga mezelf trouwens trakteren op wedstrijdschoenen. Aan mijn tempo meer een luxe dan een must, maar ik zou het toch wel fijn vinden. Zeker nu m'n trainingschoenen nog lomper en zwaarder zijn geworden :D (looking at you Altra Paradigm, en die nieuwe zool van de New Balance is al niet beter).

Ik weet nog niet wat, niks alfafly of zo, dat is véél te overdreven. Maar gewoon lichte, iets hardere gevallen. Daar gaan de seconden vanaf vliegen, jong. Da's los 45min.
 
Is iedereen merkgebonden of kun je perfect verschillende merken combineren?
Heb nu 1 bepaald type schoen maar is meer voor op de weg, zou nog een ander type willen voor bos/zand maar hoeft niet perse hetzelfde merk te zijn.
 
Is iedereen merkgebonden of kun je perfect verschillende merken combineren?
Heb nu 1 bepaald type schoen maar is meer voor op de weg, zou nog een ander type willen voor bos/zand maar hoeft niet perse hetzelfde merk te zijn.
Ik vind het nogal zonde om maar schoenen van één merk te hebben. Daarom staan er hier loopschoenen van Nike, New Balance, Asics, Hoka, Adidas & Saucony.

Het is vooral zonde om maar één paar loopschoenen te hebben :p
 
Ik vind het nogal zonde om maar schoenen van één merk te hebben. Daarom staan er hier loopschoenen van Nike, New Balance, Asics, Hoka, Adidas & Saucony.

Het is vooral zonde om maar één paar loopschoenen te hebben :p
Vooral passen dus. Had er vandaag een paar gepast van Nike & Asics maar bevielen mij totaal niet.
Ben ook geen veelloper zoals de meeste hier ;) maar bon, moet er eens werk van maken.
 
Vooral passen dus. Had er vandaag een paar gepast van Nike & Asics maar bevielen mij totaal niet.
Ben ook geen veelloper zoals de meeste hier ;) maar bon, moet er eens werk van maken.
Hier begonnen met Brooks Ghost 12, daarna de Ghost 13 blind gekocht. Dan nog eens schoenen gaan passen om "iets anders" in het arsenaal te hebben, dat was een moeilijke bevalling waarbij de ene schoen na de andere gewoon niet goed aanvoelde. Uiteindelijk de Mizuno Wave Skyrise 2 meegenomen, volgens de verkoper identiek aan een Brooks Ghost maar voor mij voelde het aan als een klomp. Het heeft het dan nog een paar loopjes geduurd voor die schoenen een beetje deftig aanvoelden - ben toen zelfs nog de Ghost 14 gaan halen mocht het niet goed komen - maar ondertussen heb ik er PR's op gelopen.

TLDR: niet te vast geraken aan 1 type, is voor niets nodig
 
Hebben gelletjes voordelen tegenover koekjes (of andersom) of is dat ook eerder voorkeur?
Gelletjes zijn makkelijker te verteren, maar ge moet er voldoende vocht bij pakken.
Daarom zijn koeken wel iets beter omdat ge die met iets minder vocht ook nog kunt verteren. Maar die liggen dan wat sneller op de maag.
Daarom goed proberen :)
 
Terug
Bovenaan