Algemene Loopthread

hier een periode veel gelopen, dan in een zwart gat gesukkeld omdat ik mijn doelstelling (marathon antwerpen) niet gehaald heb en dan een jaar stilgevallen. Los van de kleine 10kg die erbij gekomen zijn ondertussen had ik een tussentijdse degout van het lopen. Sinds een paar weken weer in een ritme aan het geraken en hoewel het nog altijd harken is heb ik de indruk dat het nu stilaan weer begint te beteren.

De weg is lang maar het feit dat ik weer mijn sporthorloge bovengehaald heb toont voor mij aan dat ik er weer plezier in begin te krijgen.

Om mijn motivatie wat "hoog" te houden mij meteen maar lid gemaakt van https://marathonpourtous.paris2024.org/marathon-pour-tous-en

puntjes verzamelen en zo kans maken om in de loting te geraken voor de marathon van parijs van 2024 (zelfde parcours, 20024 deelnemers). Finaal eigenlijk totaal geen ambitie om een marathon te lopen maar het puntjeselement kan misschien wel een incentive zijn om vol te houden (en je weet nooit dat we binnen een kleine 2 jaar toch opeens die ambitie heb)
 
Even mijn gedachten hier neerzetten...

Als ik er nu op terug kijk was ik, voor mijn doen, toen echt wel sterk in men schoenen. Na de GTLC in mei ben ik steeds minder en minder gaan lopen waardoor ik op een goede week 20k/week deed en sommige weken gewoon niets.
Elke afstand boven de 10km was het beste er al van af. De ultra's die ik ondertussen deed waren dan ook onnodig zwaar. (Gelukkig was ik er mentaal wel altijd klaar voor en ik kon er elke keer wel van genieten.)

Ter referentie. Normaal loop ik weinig op hartslag maar zo af en toe om eens te testen... Aan hartslag 140 liep ik normaal aan 12/h zoiets op de baan. Nu kon ik met moeite 10/h gaan en had het gevoel dat ik altijd moest werken om vooruit te gaan.

Nu ik ondertussen mijn ritme heb gevonden in het nachtwerk, de laatste 2 weken eens een stap terug gezet. Wat kortere afstanden en vaker en met meer regelmaat aan het lopen. Een half uur kan al ruim voldoende zijn.
Ik begin nu al op die korte termijn een verschil te voelen. Ik was blijkbaar de loper in mij even verloren. Het geeft me meer reden om terug wat meer van het lopen te genieten richting de Bello Galico in december.
 
Vandaag gaan lopen, gisteren booster gehad. Hartslag gemiddeld 15-20 hoger dan gewoonlijk. Ff schrikken :D

Ik heb woensdag de mijne gehad en ben nog een kort recovery toertje gaan doen maar de interval sessie van donderdag heb ik echt moeten overslaan. Hartslag in rust was al 10 slagen meer dan normaal :o

Vandaag voel ik me gelukkig kiplekker dus klaar voor een temp run en LSD.
 
Vandaag op meegedaan op het werk aan een trail. Vond net als vorig jaar plaats in Kasterlee. In tegenstelling tot vorig jaar precies hoogzomer. Eerste 500 meter rustig opgestart en dan groepskes voor mij bijgebeend, daar bij gebleven. Na 10km kwamen we door in 47min. Ik had het gevoel dat we al een uur bezig waren, het beste was er toen al af en ik kreeg mijn hartslag niet onder controle, hogere waardes dan tijdens mijn marathon. En dan moest het meest pittige nog komen, de gevreesde Sven Nijs hill (tweemaal). Laatste kilometer nog 4tal minuten gewandeld, om dan ergens binnen te komen in 1h51 voor 20,37km (5m20s). Goeie traning zeker, de gratis frieten en snacks hebben achteraf gesmaakt.
 
Het piekt toch vandaag, de anderen zo zien vertrekken op de Grizzly
Nog steeds niet 100% na corona, nog niet aan lopen toe gekomen.
Daar gaat m'n mooie opbouw. Hopelijk kan ik snel terug lopen...
 
Ging vandaag mijn inschrijving voor Bello Gallico 50 miles in orde brengen, is dat toch niet uitverkocht zeker. Ik ben altijd een late beslisser maar nu dacht ik met twee maanden op voorhand eens comfortabel te zitten, niet dus.
Bon, wat valt er nog te lopen in België of dichtbij over de grens, 60-100 kilometer en in december?
 
Ging vandaag mijn inschrijving voor Bello Gallico 50 miles in orde brengen, is dat toch niet uitverkocht zeker. Ik ben altijd een late beslisser maar nu dacht ik met twee maanden op voorhand eens comfortabel te zitten, niet dus.
Bon, wat valt er nog te lopen in België of dichtbij over de grens, 60-100 kilometer en in december?
Ik zou eens op fb horen. Altijd wel iemand die van zijn ticket af wil.
 
Net terug van mijn eerste trail: 58k Bear Trail… jawadde, heb ik me daar serieus in mispakt, wat was dat ?? Echt niet voorzien op zo’n moordende opeenschakeling van stijl omhoog en terug naar beneden, en hup nog ne keer en nog ne keer. Dat in combinatie met van die ambetante stenen op de weggetjes maakten het echt wel wat (te) lastig bij momenten.

uiteindelijk zeer blij dat ik mijn stokken bijhad want bergop waren die een serieuze hulp! Uiteindelijk gefinished na 7u30, dus qua tijd nog wel ça va. Eerste 20 km echt genoten van het landschap, daarna vooral afgezien :oink:
 
Ging vandaag mijn inschrijving voor Bello Gallico 50 miles in orde brengen, is dat toch niet uitverkocht zeker. Ik ben altijd een late beslisser maar nu dacht ik met twee maanden op voorhand eens comfortabel te zitten, niet dus.
Bon, wat valt er nog te lopen in België of dichtbij over de grens, 60-100 kilometer en in december?
Ik zou eens op fb horen. Altijd wel iemand die van zijn ticket af wil.
En als je het nu niet vindt dan komen er korter bij de startdatum wel meerdere beschikbaar.
 
Ik heb mezelf ingeschreven in de fitness om wat meer op kracht en stabiliteit te focussen deze winter. Daarnaast ga ik meer focussen op korte afstanden en snelheid bij het lopen. Dus concreet betekent dat 2x per week op snelheid trainen (waarvan 1x met atletiekclub) en 3 herstelloopjes ga doen+ 3x per week naar de fitness ga gaan. Weekvolume in het lopen zal niet te hoog worden en krachttraining zal ik ook traag opbouwen. Het schema zit zo in elkaar dat ik vrij met vrij frisse benen aan de intervalsessies kan starten.

Momenteel ziet m'n winterplanning er voor de komende maanden als volgt uit, opmerkingen zijn welkom:

winterschemauyi8g.jpg
 
Het plan was om eind dit jaar een snelle 10km te kunnen lopen, maar alweer abrupt ten einde gekomen door donderdag een hete kan thee over mijn bovenbeen gekregen te hebben. Minstens 2 weken niet lopen, zo hard balen zeg. :headshake:
 
Ik heb mezelf ingeschreven in de fitness om wat meer op kracht en stabiliteit te focussen deze winter. Daarnaast ga ik meer focussen op korte afstanden en snelheid bij het lopen. Dus concreet betekent dat 2x per week op snelheid trainen (waarvan 1x met atletiekclub) en 3 herstelloopjes ga doen+ 3x per week naar de fitness ga gaan. Weekvolume in het lopen zal niet te hoog worden en krachttraining zal ik ook traag opbouwen. Het schema zit zo in elkaar dat ik vrij met vrij frisse benen aan de intervalsessies kan starten.

Momenteel ziet m'n winterplanning er voor de komende maanden als volgt uit, opmerkingen zijn welkom:

winterschemauyi8g.jpg

Welk type krachttraining zal je gaan doen? Welke oefeningen en hoeveel herhalingen?
Plyometrische oefeningen gaan het meeste nut hebben bij lopen.
Aanleren van goede techniek en echt gaan squatten/deadlift/lunge zal zeker ook zijn voordeel hebben bij het lopen.
Ik zou zoveel mogelijk met losse gewichten werken en niet in één of ander toestel gaan leg pressen.
Kan je jezelf 10x optrekken? Probeer daarnaar te streven, je core zal er ook beter van worden.

Of bedoel je ipv kracht meer eenvoudige core/stabilisatie oefeningen?
Op zaterdag zou ik na de tempo/hills/interval geen zware kracht meer in de namiddag doen, maar dan eerder wat basis oefeningen naar core/stabilisatie.
 
Welk type krachttraining zal je gaan doen? Welke oefeningen en hoeveel herhalingen?
Plyometrische oefeningen gaan het meeste nut hebben bij lopen.
Aanleren van goede techniek en echt gaan squatten/deadlift/lunge zal zeker ook zijn voordeel hebben bij het lopen.
Ik zou zoveel mogelijk met losse gewichten werken en niet in één of ander toestel gaan leg pressen.
Kan je jezelf 10x optrekken? Probeer daarnaar te streven, je core zal er ook beter van worden.

Of bedoel je ipv kracht meer eenvoudige core/stabilisatie oefeningen?
Op zaterdag zou ik na de tempo/hills/interval geen zware kracht meer in de namiddag doen, maar dan eerder wat basis oefeningen naar core/stabilisatie.

Ik bedoelde dat ik geen ervaring heb met krachttraining op te bouwen rond mijn looptrainingen. Moet nog wat zien hoe lang de stijfheid en vermoeidheid in het begin mijn loopstijl zal beïnvloeden. Ik had er moeten bij zeggen dat ik vroeger krachttraining gedaan heb (200 dl, 160 sq en 100 bp).

Met kracht bedoel ik de allesomvattende term, dus ook plyo, core.

Merci voor de feedback.
 
Ik bedoelde dat ik geen ervaring heb met krachttraining op te bouwen rond mijn looptrainingen. Moet nog wat zien hoe lang de stijfheid en vermoeidheid in het begin mijn loopstijl zal beïnvloeden. Ik had er moeten bij zeggen dat ik vroeger krachttraining gedaan heb (200 dl, 160 sq en 100 bp).

Met kracht bedoel ik de allesomvattende term, dus ook plyo, core.

Merci voor de feedback.
Ik deed vroeger ook regelmatig krachttraining (squat, deadlift,...).
Indien ik vandaag nog eens zou squatten met 30% van wat ik vroeger deed, kan ik zeker 3-4 dagen niet fatsoenlijk lopen.
Het vergt toch een hele aanpassingsperiode denk ik...

Ik ben wel van oordeel dat voor een amateur atleet, met de tijd en rust die mogelijk is, dat zoveel mogelijk sportspecifiek moet getraind worden.
Indien je vroeger al zware krachttraining deed, zal je lichaam hier zeker nog voordeel van dragen (stevigheid pees/gewricht...).

Ik coach een atleet die nu laag 2u20 zit
Doet 0,0 krachttraining. Nu starten we met begeleiding krachttraining via een kine die hier meer in thuis is.
Ik zal laten weten of hij binnen enkele maanden onder 2u20 zit :-).
 
Ik deed vroeger ook regelmatig krachttraining (squat, deadlift,...).
Indien ik vandaag nog eens zou squatten met 30% van wat ik vroeger deed, kan ik zeker 3-4 dagen niet fatsoenlijk lopen.
Het vergt toch een hele aanpassingsperiode denk ik...

Ik ben wel van oordeel dat voor een amateur atleet, met de tijd en rust die mogelijk is, dat zoveel mogelijk sportspecifiek moet getraind worden.
Indien je vroeger al zware krachttraining deed, zal je lichaam hier zeker nog voordeel van dragen (stevigheid pees/gewricht...).

Ik coach een atleet die nu laag 2u20 zit
Doet 0,0 krachttraining. Nu starten we met begeleiding krachttraining via een kine die hier meer in thuis is.
Ik zal laten weten of hij binnen enkele maanden onder 2u20 zit :).

Zelf ben ik nogal blessuregevoelig bij het lopen. Nu ben ook weeral aan het herstellen van een spierscheur aan mijn adductor en begin dit jaar ook maanden lang niet kunnen lopen door een slijmbeursontsteking aan mijn heup. Ik ben van plan, wanneer mijn kinesessies afgelopen zijn toch ook wat krachttraining te doen. Niet om sneller te lopen, maar meer om blessurevrij te blijven in de toekomst. Zou je dit aanraden? Of is mijn insteek hier fout.
 
Terug
Bovenaan