Algemene Loopthread

Die early birds van marathon Rotterdam zijn dus al uitverkocht, waanzinnig, vorig jaar vond ik de prijs van 80 EURO al veel, dit jaar 87 en nu dus 92 EURO want de early birds zijn al weg. Ik was nog aan het twijfel voor volgend jaar, want niet zeker dat ik in januari en februari goed kan trainen.. het zal dus geen marathon van Rotterdam worden, tenzij ik wel goed hebben kunnen trainen en last minute nog een voordelig ticket kan scoren.. Of hopelijk word ik uitgeloten voor de marathon van Berlijn.. dan wordt dat de grote marathon volgend jaar of wie weet de marathon van Eindhoven (is goedkoper) of Keulen? Enfin ik wil een marathon waar ik onder de 3uur kan lopen, en daarna zien ze mij niet meer snel op een marathon met die waanzinnige prijzen.

Je kan ook iets buiten Rotterdam op hotel en dan via P+R en trein snel op locatie zijn.. of als je in Antwerpen of het noorden van de provincie woont, kan je ook zonder problemen rap in Rotterdam staan in combinatie met P+R+trein.. vorig jaar zo gedaan.
Genoeg marathons die onder de 50€ zitten. Zelfs onder de 30.

Voldoende man ook onder de 3u. Dus je moet echt geen 90€ gaan uitgeven om een marathon onder de 3u te kunnen lopen.
 
Nog mensen die hier wat ervaringen hebben met trenara.Van het weekend een schema gemaakt om sneller 5 km te kunnen lopen.
Ik heb er ondertussen redelijk wat ervaring mee. Ze doen heel goed aan gepolariseerd trainen, ook al voelt het soms van niet :) Heel afwisselende trainingen en goed onderbouwd. Voor mij is Peak voldoende (ik zet de trainingen manueel in mijn Garmin) , maar de gratis versie wel net te weinig (omdat je daar niet kunt schuiven met de trainingsdagen).

Maar er zijn een paar dingen die cruciaal zijn om er goeie trainingen van te krijgen. Dat zijn dingen die toch iets meer verborgen zitten en die je alleen leert door het te gebruiken en door hun podcast te beluisteren (echt wel een mega aanrader: The Running Crew)

- De kalibratie is enorm belangrijk. Minstens 4k voluit gaan, mag ook 10k zijn. Maximale inspanning. Daarmee kalibreer je, en dan weet de app je huidige mogelijkheden. Net als Shiftyke vind ik wel dat ze van daaruit de langere afstanden overschatten, maar daar komt het tweede punt bij kijken.

- De app gaat ervan uit dat je zelf alleen de dingen kiest die ook echt binnen je mogelijkheden liggen. Stel dat je een heel snelle 5k kunt lopen, maar nooit meer dan 10k hebt gelopen. Je doet je kalibratie aan 18min/5km, en kiest dan voor een marathon over 10 weken. De app zal aangeven dat dat kan, en wrs sub 3u. Maar natuurlijk is dat onmogelijk. Eigenlijk geeft die aan: als je de basis hebt voor een marathon, en de snelheid voor die 5k, kan dat in die tijd.

- De belasting telt ook mee. Hij gaat terug in de tijd en kijkt naar hoeveel je belasting nu is, om je vermoeidheid te berekenen. En op basis daarvan worden de trainingen ook aangepast. In het begin heb je nog geen vermoeidheid en geen belasting, dus is dat nog vertekend.
 
Genoeg marathons die onder de 50€ zitten. Zelfs onder de 30.

Voldoende man ook onder de 3u. Dus je moet echt geen 90€ gaan uitgeven om een marathon onder de 3u te kunnen lopen.
Marathon zvl ooit gelopen, is geen snel parkoers, toch niet voor een PR. Andere snelle marathons zijn er toch niet? Misschien aan het denken aan de marathon van Namen, zou normaal vlak parkoers moeten zijn, en is rond de 55 EURO, wel niet zeker of er pacers zijn.
 
Marathon zvl ooit gelopen, is geen snel parkoers, toch niet voor een PR. Andere snelle marathons zijn er toch niet? Misschien aan het denken aan de marathon van Namen, zou normaal vlak parkoers moeten zijn, en is rond de 55 EURO, wel niet zeker of er pacers zijn.
Is sterk afhankelijk van wat natuurlijk. Echt hele snelle parcours zijn niet zo makkelijk te vinden.
Maar semi-snelle wel hoor. Je kan tevens ook op een traag parcours een PR lopen, als je gewoon beter getraind bent :p

Ik snap dat je alles in uw voordeel wilt hebben om de beste tijden te lopen. Maar als het is om een PR te lopen dan kan je ook voor het gratis alternatief gaan, minder eten en meer trainen :P
 
Vandaag vlotjes van start gegaan, maar na 2 km tempo geminderd omdat de looppartner problemen had met zijne rug.
Toen dat die rug beter voelde, hebben we doorgetrokken tegen 11km/u maar hij bleef maar doorbeuken dus na een km of 8, hing ik wijselijk gewoon een beetje aan de rekker. Dat was -mijn teken- dat het snel genoeg ging voor mij. We hebben uiteindelijk 7km gelopen aan 11km/u en 12,5km in totaal (met warming up en cooling down). Dat was toch genoeg ..

Dut was de eerste tempoloop sinds ik een Covid besmetting heb opgelopen. Ik heb 2 weken niet mogen lopen. Dan 2 weken geleden 1x gelopen, vorige week 2x, nu deze week weer 2x maar met zondag erbij gaat het nu 3x zijn. Van die 5 lopen was het 4x een rustig loopje, alleen vandaag was het even doorsjassen. Zondag sluit ik dan af met een rustige duurloop.

Ik denk dat de Corona (biertje ;)) nu eindelijk uit mijn lichaam is, want het ging wel vrij vlotjes. Alleen was de totale afstand vandaag nog wat lang.
 
kIk snap dat je alles in uw voordeel wilt hebben om de beste tijden te lopen. Maar als het is om een PR te lopen dan kan je ook voor het gratis alternatief gaan, minder eten en meer trainen :p
11km/u --> 9kg gewicht kwijtspelen? --> Met identiek dezelfde conditie 12km/u he ;)
Per kg (toch als dit voornamelijk vet vs spieren is) is dat naar het schijnt zo'n 3sec/km.
5:27 --> 9kg = 27 sec --> 5:00

Natuurlijk is dit een ruwe schatting, maar ik geloof die cijfers wel.
 
Ik heb er ondertussen redelijk wat ervaring mee. Ze doen heel goed aan gepolariseerd trainen, ook al voelt het soms van niet :) Heel afwisselende trainingen en goed onderbouwd. Voor mij is Peak voldoende (ik zet de trainingen manueel in mijn Garmin) , maar de gratis versie wel net te weinig (omdat je daar niet kunt schuiven met de trainingsdagen).

Maar er zijn een paar dingen die cruciaal zijn om er goeie trainingen van te krijgen. Dat zijn dingen die toch iets meer verborgen zitten en die je alleen leert door het te gebruiken en door hun podcast te beluisteren (echt wel een mega aanrader: The Running Crew)

- De kalibratie is enorm belangrijk. Minstens 4k voluit gaan, mag ook 10k zijn. Maximale inspanning. Daarmee kalibreer je, en dan weet de app je huidige mogelijkheden. Net als Shiftyke vind ik wel dat ze van daaruit de langere afstanden overschatten, maar daar komt het tweede punt bij kijken.

- De app gaat ervan uit dat je zelf alleen de dingen kiest die ook echt binnen je mogelijkheden liggen. Stel dat je een heel snelle 5k kunt lopen, maar nooit meer dan 10k hebt gelopen. Je doet je kalibratie aan 18min/5km, en kiest dan voor een marathon over 10 weken. De app zal aangeven dat dat kan, en wrs sub 3u. Maar natuurlijk is dat onmogelijk. Eigenlijk geeft die aan: als je de basis hebt voor een marathon, en de snelheid voor die 5k, kan dat in die tijd.

- De belasting telt ook mee. Hij gaat terug in de tijd en kijkt naar hoeveel je belasting nu is, om je vermoeidheid te berekenen. En op basis daarvan worden de trainingen ook aangepast. In het begin heb je nog geen vermoeidheid en geen belasting, dus is dat nog vertekend.
Bedankt !
Ik heb nu een leuk schema om wat sneller te lopen.
Enkel moeilijk om soms aan hun snelheid te lopen,eergisteren aan 7:40 lopen maar je loopt al snel sneller.
Vandaag moet ik een lsd doen van 8,5Km.
Kan het kwaad als je er dan meteen 10 van maakt ?
 
Ik doe altijd eerst minuut foam rol voor de kuiten, paar minuten dynamisch stretchen en dan eerste km wat rustiger.
 
Doen jullie eerst thuis ook een warming up voor jullie starten ?
Ik ben niet blessuregevoelig dus ik begin meteen met te lopen. Ik start (niet altijd maar meestal) gewoon iets trager dan wat ik gemiddeld ga lopen en ik loop meestal negatieve split (dat is dus in feite mijn warming up). Als ik stop met lopen dan wandel ik nog een paar honderd meter om af te koelen. En dat is dan mijn cooling down. Ik zou eigenlijk de laatste km's een beetje moeten vertragen maar ik ben daar echt slecht in. Dus nog even rustig wandelen en wat stretchen, na de loopsessie is mijn oplossing daarvoor.

Correctie: Ik doe wel al sinds 2018 geen echte intervaltrainingen meer. Voor die trainingen stretch ik wel voor ik start met lopen en doe ik min of meer hetgeen shiftyke hieronder zegt.

Bovenstaande is voor gewone loopjes. LSD, recup, tempoloopjes ..
 
Laatst bewerkt:
Voor een specifieke training bijvoorbeeld blokken of intervals doe ik altijd dynamisch stretchen, 10 min rustig starten en ook een cooldown. Achteraf stretch ik ook nog wat "probleem" regio's en de foamroller wordt soms ook wel eens bovengehaald.

Voor LSD's of Recovery loopjes doe ik meestal niets, dat is toch aan "opwarm" tempo.

Op dagen dat er niet gelopen wordt, altijd foamrollen.
 
Week 1
30 okt - Vrijdag - qua gevoel extreem zwaar - HR 164 - Tempo 5:58 - 11 km

Week 2
1 nov - Dinsdag - qua gevoel extreem zwaar - HR 156 - Tempo 5:59 - 10 km
4 nov - Vrijdag - het gevoel alsof er een truck over mij reed - absurd zwaar - ik was aan het sterven - HR 146 - Tempo 6:01 - 9 km :frown:

Week 3
9 nov - Woensdag - qua gevoel zwaar - HR 157 - Tempo 5:57 - 8 km
11 nov - Vrijdag - qua gevoel zwaar - HR 163 - Tempo 5:37 - 12,5 km
13 nov - Zondag - qua gevoel gemiddeld - HR 161 - Tempo 5:25 - 12,5 km :tongue:

Ik had toch nog duidelijk last van mijn eerdere Covidbesmetting in oktober qua gevoel en HR. Maar sinds woensdag begint het terug te verbeteren.

Hieronder mijn huidige waardes

HR-waardes.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn doelstelling gehaald om 10km op een uur te lopen. Volgens de smartwatch dan toch want volgens de paaltjes langs de piste zou het nog een 300 meter. Maar ik neem em.
 
Ik begin ook zonder opwarming (en op een lege maag). Cool down is een kilometer uitstappen. Moet wel toegeven dat ik beter wat werk aan de flexibiliteit van mijn hamstrings.

Vandaag mijn 13e halve marathon van dit jaar gelopen. Ik had mezelf als doel gesteld om er 24 te lopen (2 per maand) maar ik hield toen geen rekening met mijn mentale winterdip, covid herstelperiode en (zaken)reizen. Langere en kortere afstanden liep ik dit jaar vreemd genoeg niet haha
 
Hallo allemaal,
Sinds Mei/juni ook weer wat aan lopen gegaan. De basis is er wel, maar het talent zoals sommige hier hebben, is er bij mij nie.
Nu sinds mei ben ik heel gestaag aan het opbouwen. (Angst voor blessure)Probeer iedere week wat meer km's af te malen om uiteindelijk eens een marathon te kunnen lopen.
Zit nu rond de 50km per week.
Ik wissel af, met duurloopjes, tempotraingen en intervals...
Tot nu merk ik de vooruitgang wel.
De gegevens hou ik bij met de garmin ap. En niet betalende versie van Strava.
De betalende versie van Strava is die veel interessanter?
Of kan je deze vergelijken met de garmin app?
 
Hallo allemaal,
Sinds Mei/juni ook weer wat aan lopen gegaan. De basis is er wel, maar het talent zoals sommige hier hebben, is er bij mij nie.
Nu sinds mei ben ik heel gestaag aan het opbouwen. (Angst voor blessure)Probeer iedere week wat meer km's af te malen om uiteindelijk eens een marathon te kunnen lopen.

Gradueel opbouwen is zeker slim - nooit van afwijken :)
Wat dat talent betreft: ik heb ook geen bal loop- of sporttalent. Ik ben sinds covid beginnen lopen (eerste keer dat ik aan sport deed in mijn leven) en ik loop wel heel graag, al zal ik nooit een snelle loper worden. Die marathon heb ik wel al achter de rug (2!) en ondertussen ingeschreven voor de volgende. Dus vergeet "talent" - als je ervoor werkt en het slim opbouwt is dat best haalbaar.

50 kilometer per week is al een proper kilometrage, eens je dat nog verder opbouwt naar 70K+ met long runs die naar 30-32K gaan zit je wel op niveau dat je die marathon zal halen.

De betalende versie van Strava is die veel interessanter?
Of kan je deze vergelijken met de garmin app?

Ik heb daar ondertussen 2.5j een abo op, indertijd ook een stukje als incentive om het vol te houden toen ik nog aan het trainen was voor eerste 5K :)
Wat info hier: https://support.strava.com/hc/en-us/articles/216917657-Strava-Subscription-Features
Qua data ga je er niet meer uithalen dan uit Garmin Connect. Segmenten en doelen zijn leuk, maar ook niet onmisbaar.

Wat ik er wel HEEL nuttig aan vind is de route creator, blijkbaar heb je die niet in de non-paying versie en dat gebruik ik wel vaak. Eender waar je bent (thuis of op vakantie), training van x aantal km te gaan > even laten autogenereren in de Strava app, pushen naar je watch en go.
 
Hallo allemaal,
Sinds Mei/juni ook weer wat aan lopen gegaan. De basis is er wel, maar het talent zoals sommige hier hebben, is er bij mij nie.
Nu sinds mei ben ik heel gestaag aan het opbouwen. (Angst voor blessure)Probeer iedere week wat meer km's af te malen om uiteindelijk eens een marathon te kunnen lopen.
Zit nu rond de 50km per week.
Ik wissel af, met duurloopjes, tempotraingen en intervals...
Tot nu merk ik de vooruitgang wel.
De gegevens hou ik bij met de garmin ap. En niet betalende versie van Strava.
De betalende versie van Strava is die veel interessanter?
Of kan je deze vergelijken met de garmin app?
Zelfde als eniac eigenlijk: rustig opbouwen is the way to go. En talent heb ik ook niet, hoor, dan zou ik wel harder lopen dan nu :D Het gaat niet om het talent, maar om het plezier. Aan 50km/w kom ik niet, hoor!

De Garmin-app is een goeie om alles op te volgen. Strava biedt op dat vlak niet heel veel meerwaarde. Je kunt de Elevate-plugin nog koppelen aan Strava, dan krijg je daar gratis ook heel wat meer info uit. En de enige reden waarom ik soms een weekje pro neem, is voor die route creator op vakantie. Die maakt het heel makkelijk, en stelt zelfs goeie routes voor van ongeveer je gezochte kilometers. Maar da's voor mij alleen als ik onbekend ben in een buurt.
 
Wat doet de route creator van Strava beter dan die van Garmin?

Ik zie zelf weinig incentive om Strava Pro te nemen, de prestatie statistieken zijn allemaal wel leuk maar zolang de data uit je Garmin komt, moet je ze dan ook met korreltje zout nemen. Voor iemand die voor z'n eerste marathon aan het trainen is, ook niet super relevant denk ik dan (en ik zit in hetzelfde schuitje, ook aan het trainen voor m'n eerste ne gelijkaardig km's per week voorlopig).

Die Segmenten etc vind ik maar een beetje flauwe gamification, het sociale aspect is dan weer wel leuk natuurlijk, enkel jammer dat de meeste van m'n vrienden fietsers zijn.
 
Wat doet de route creator van Strava beter dan die van Garmin?

Even gekeken/vergeleken: die van Strava stelt je ineens 3 alternatieven voor, en als die je niet bevallen speel je ff met de afstanden en je krijgt er weer 3 nieuwe. Dat helpt wel om sneller een route te vinden die je leuk vindt.

Maar op zich blijkbaar toch ook geen must om er speciaal Strava abo voor te nemen :)
 
Terug
Bovenaan