Algemene Loopthread

Ik loop nu naar de start, bagage afgeven. Donkerblauw BeyondGaming loopshirt fluo oranje KOTK-shirt, blauw nummer. Wie me op de rug tikt, krijgt een gratis hand, wie te hard tikt, een gratis warn!

Laatst bewerkt:
1u14'14". Tevreden! Goeie sfeer, mij niet geërgerd aan trage lopers. Dipje tussen 7 en 10, maar de Konijnenpijp verbazend fris uitgekomen en nog wat kunnen bijpompen de laatste km. Wind stond wel strak bij momenten.

Eindtijd 10 miles - 1u31min17sec (officieel)
Mijn doel van 1u25min belange na niet gehaald.

Mijn relaas van de 10 miles.

Ik weet niet waarom, maar ik had hetzelfde voor als wat Loser voorkreeg tijdens KOTK. Ik kon niet recupereren (normaal mijn sterkste punt) en ik liep continue in het ROOD. :frown: Misschien sluimerende ziektekiemen? Een andere verklaring heb ik niet.

Ik vertrok bewust erg snel, als je het niet probeert dan lukt het niet hé! Dus de eerste 4km liep ik aan een tempo van > 12km/u en na 5km stond er 24min53sec op mijn Polar. De snelste eerste 5km (zonder opwarming) van 2022.

Ik ben na 4km beginnen vertragen (want dit tempo was nog wat te snel voor mij), maar om één of andere reden ging mijn HR geen millimeter naar beneden. Ik kon totaal NIET recupereren. Ik ben van miserie dan regelmatig wat beginnen wandelen, en dan ging de HR naar beneden MAAR als ik dan terug rustig verder liep al was het maar 100 meter, dan ging de HR meteen weer tot boven de verzuringsgrens. Zoiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt.

Uiteindelijk mijn verstand gebruikt, en wijselijk tijdens de bergop steeds beginnen wandelen en op andere plaatsen doorgelopen, om zo de schade te beperken, zo kon ik nog gemiddeld 5:40/km lopen.

Echt tevreden ben ik niet, want 5:40/km op 10 miles is voor mij de tijd van een extreem slechte dag. Maar het is wat het is. Je hebt soms gewoon van die dagen. Als het niet gaat dan gaat het NIET. :tongue:

Ik ben anderzijds wel tevreden omdat
- Ik liep mijn beste tijd van het jaar op 5km
- Op karakter kwam ik na 11km nog net door onder het uur
- Op karakter de 10 miles uitgelopen. Ik heb echt na +-8km op het punt gestaan om op te geven, zo slecht voelde ik mij. Maar dat kon ik niet maken en ik heb doorgebeten.

Laatst bewerkt:
Da verslag van den 10miles op sporza me Tourist le mc. Hoe cringe is da?

Zeer tevreden!

Had voorzichtig <1u30 als doel gesteld. Dat leek mij wel doenbaar aangezien mijn rustige trainingen rond de 6:00 liggen. Enkel de afstand was voor mij nog een verrassing, eerste keer dat ik zo ver loop.

Qua ervaring top, nooit te druk in de massa gezeten, niet te snel gestart (waar ik mij anders vaak laat aan vangen) en fantastische mensen die aan het supporteren waren. Vreemd dat een wildvreemde die uw naam roept zo veel deugd doet als je aan het afzien bent. Vrij constante pace aangehouden en binnengekolen op 1u29.xx Goed afgezien en nu wel wat buikpijn en zeer sappige, winderige diarree, lijkt mij een licht zonneslagje/ oververhitting.

In buurt van Vlinderpaleis gaan supporteren, nog net op tijd om de eerste lopers te zien, wat nog het interessantste was want als eenmaal de massa op gang komt, wordt het chaos, dan stond er nog kind voor mijn neus met een bord in de lucht te zwaaien, na een tijdje dan vriendelijk gevraagd om dat bord eens omlaag te houden, plots had ik mijn zicht vrij ;). Soit de 'bekende' lopers wel allemaal gespot.
Proficiat aan iedereen!

Bij mij was het op sportief vlak een flop, maar bon, dat was ook nooit het doel aangezien ik met collega’s in wave 3 ben gestart. Wel vooraan gestart in de wave en meteen een koppeltje gevormd met een 800m loper die zijn debuut maakte op deze afstand. Wilde tussen de 1u02 en 1u04 lopen, min of meer wat ik vorig jaar liep, dus beslist om samen te lopen. Eerste kilometers bolden echt super lekker, goed aan het babbelen, geen vuiltje aan de lucht.

Dan tussen km 5 en 6, na dat klimmetje bij het buitenkomen van de Kennedy tunnel haal ik iemand in om dan opeens te zien dat er 3m voor mij een soort walrus compleet stilstaat in het midden van de weg. Ik had toen 2 opties: 1) Er vol op knallen en hopen op het beste of 2) super bruusk uitwijken en hopen op het beste. Uiteraard voor optie 2 gegaan, maar helaas mijn evenwicht verloren en daardoor gevallen. Nadien nooit meer in mijn ritme geraakt en rustig uitgelopen, in 1u08xx of zoiets, maar dat is niet relevant.

Het was uiteraard weer de hoogmis van mensen die absoluut niet in staat zijn te lopen, maar ook volkomen mijn fout. Ik had gewoon rustig moeten lopen vanuit wave 3 en dan was het niet gebeurd. Shit happens, lig er niet wakker van.

Tot zover het negatieve, want de sfeer was uiteraard top en achteraf pinten gepakt in het zonnetje met collega’s, heerlijke namiddag gehad.

Zoals gezegd ook 14,5km gelopen om naar de start te gaan en 13,5km om terug naar huis te gaan dus uiteindelijk toch nog mijn kilometers in de benen.

Proficiat aan iedereen hier ook, goed gedaan allemaal!

Binnen 2 weken nog eens een loopwedstrijd (meestal triatlon). Ga in Dwars Door Brugge voor een top 15 plaats, beste was 18de al een eindje geleden. Ben er bijna klaar voor :-)

die waves zijn gewoon ridicuul want in elke wave zitten er mensen in de range van 1u05 tot 1u45. Dat verschil is immens, en toch is de verdeling quasi gelijk over de waves. En dan krijg je natuurlijk taferelen zoals Karry voorheeft.
Het probleem is dat zo een 10miles grijpbaar is voor iedereen. Het is geen marathon of een halve marathon, het wordt zwaar gehyped en zwaar gesponsord. Mensen kunnen gratis meedoen.
Dat alles draagt ertoe bij dat 20% meedoet niet eens in staat is om 5km te lopen. En dat 30% zich zwaar overschat en onderweg de klop van de hamer krijgt. Dan zit je dus met 50% overschot die niet allemaal even snel zijn en dus lopen in de range van 50min tot 1u45. Mix dat allemaal in 3 startwaves en het is chaos en frustratie.

Dat alles draagt ertoe bij dat 20% meedoet niet eens in staat is om 5km te lopen. En dat 30% zich zwaar overschat en onderweg de klop van de hamer krijgt. Dan zit je dus met 50% overschot die niet allemaal even snel zijn en dus lopen in de range van 50min tot 1u45. Mix dat allemaal in 3 startwaves en het is chaos en frustratie.

Vooral dat eerste vind ik wel zot. Vorig jaar passeerde ik al volk dat te voet stond bij het uitlopen van de Kennedytunnel, dat was als ik me goed herinner na een kleine 5K. Allez, dat is echt wel een leuk evenement, maar als je daar al te voet staat ga je toch een lastige 16K tegemoet, heb je er dan echt nog plezier aan?

Persoonlijk denk ik dat zo'n evenement, met die massa, voor lopers als ik helemaal ideaal is. Niet te snel om mij zwaar te ergeren aan traag volk, niet te traag om zwaar in de weg te lopen van de snellere mensen, gewoon genieten van de sfeer en het evenement :)

Vooral dat eerste vind ik wel zot. Vorig jaar passeerde ik al volk dat te voet stond bij het uitlopen van de Kennedytunnel, dat was als ik me goed herinner na een kleine 5K. Allez, dat is echt wel een leuk evenement, maar als je daar al te voet staat ga je toch een lastige 16K tegemoet, heb je er dan echt nog plezier aan?

Persoonlijk denk ik dat zo'n evenement, met die massa, voor lopers als ik helemaal ideaal is. Niet te snel om mij zwaar te ergeren aan traag volk, niet te traag om zwaar in de weg te lopen van de snellere mensen, gewoon genieten van de sfeer en het evenement :)
Wat zijn uw capaciteiten op de 16km misschien?

Er is niks mis met mensen die op verschillende tempo’s lopen. Maar men zou beter die indeling in waves veel beter maken. Zeker bij zo een massa is dat cruciaal.

Ik heb nog edities geweten waar ik noodgedwongen in wave 2 en zelfs 3 gestart ben (zwaar onderschat hoe lang de wachtrij was voor in het startvak te raken. En een keer nog eens een sanitaire stop moeten maken toen ik al in het vak stond) waar mensen al op de brug naar de Kennedy aan het stappen waren. Dat is een goeie 3km ver…
Ook mensen die als een speer vertrokken om ze op de kaaien al strompelend tegen te komen.

De meest legendarische editie was 2015 waar mijn schoonvader als 5de over de meet kwam in de marathon. Weliswaar in de ziekenwagen :P

Vorig jaar zaten er in wave 1 mensen die na nog geen km hun tempo al gestokt zagen. Probeer daar dan maar eens een deftig tempo te onderhouden als ge tussen van die idioten moet slalommen. Maar zelfs nu in de startbox zat er volk dat volgens mij niet rapper dan 5'30" ging, al zijt ge die dan natuurlijk in de eerste paar 100 meters voorbij.
Voor het overige zat iedereen wel op z'n plaats denk ik in de startbox. Ik was precies ook een van de weinigen die geen vaporflys aan had :unsure:

Die waves op de ten miles zaten toch goed in mekaar? Er zit 25 minuten tussen elke wave en je wordt afhankelijk van je richttijd in wave 1->4 gestoken (wave 1 < 1u30. Wave 2 < 2u00 en ik vermoed zo verder?). Karry zegt toch zelf dat hij het zelf wat heeft gezocht door in de laatste wave te lopen aan een tempo dat zelfs in de eerste wave zot hoog is?

Er lopen sowieso veel onervaren mensen rond, dat merk je goed genoeg als je eens rond kijkt, maar daarvoor kan je nu moeilijk het systeem met waves afbreken... Het blijft nog altijd de loper zelf die inschat wat hij kan dus je krijgt dat sowieso al niet waterdicht.
En tuurlijk zijn er overal mensen die zich volledig opblazen in het begin. In de eerste km loop je op een grote steenweg met van die verhoogde plantenzones, daar liep er ene zelfs door om mensen in te halen, dat is goed om uw voet om te slaan en die was daar precies aan het sprinten :rofl: Dan weet je gewoon dat die bij de eerste brug van kant staan, maar laat die hem maar eens amuseren zeker.
Ik ben tussen het meetpunt halfway (8km) en finish 1000 plaatsen geklommen terwijl ik een heel constant tempo heb gelopen. Dat zijn allemaal mensen die hun in het begin even superman hebben gevoeld.

e: En als je weet dat je daar bij de snellere bent, schuif je gewoon nog wat naar vanvoren in je startbox he.

Laatst bewerkt:
De waves zouden goed in elkaar kunnen zitten, maar eigenlijk helemaal niet. Oa door bedrijven die meedoen en een wave toebedeeld krijgen waardoor alle werknemers (goed of slecht) in dezelfde wave starten.
Een concreet voorbeeld van slechte organisatie is bv ook een collega die mee liep en als richttijd 1u25' had ingevuld en in de startbox mocht starten 😏 terwijl die meer dan 1'/km trager loopt dan mensen die op 1u10 of sneller mikken.

Wat zijn uw capaciteiten op de 16km misschien?

+- 1:25. Uiteraard traag in vergelijking met wat snellere lopers, maar ik heb me vorig jaar nooit extreem in de weg voelen lopen ofzo :)

Beetje spatial awareness helpt natuurlijk ook wel, positionering + beetje kijken wat er achter je aankomt af en toe en dan zit het wel OK.

Nogmaals, ik wil zeker niet overkomen als de verzuurde loper, de 10 miles zijn vooral een sportief feest en daar mag voor mij veel volk aan deelnemen, maar er is toch een minimum standaard.

Collega liep bijvoorbeeld in 2u08, maanden niet gelopen en dan wel meedoen. Sorry, maar dan heb je er niets te zoeken. Op een slechte dag loop ik sneller op een 100km, zegt genoeg zeker.

Wat is het, +- 20000 deelnemers?

Top 10000: 10.3 km/h
Top 5000: 11.5 km/h
Top 4000: 11.9 km/h
Top 3000: 12.4 km/h
Top 2000: 12.9 km/h
Top 1000: 13.8 km/h

Als betere recreant heb je hier imo weinig te zoeken. Op de lokale stratenlopen loopt de helft van het deelnemersveld meer dan 13 km/h, in Antwerpen nog geen 10% van de lopers.
Elk z'n meug maar mij zien ze daar sowieso niet in Antwerpen. En dat gaat dan niet over het aantal trage lopers, maar wel over het aantal trage lopers die per se vooraan willen starten. Heb er ook een bloedhekel aan op trails, na 500 meter stappen ze en tegen dan zit je al op een single trail waar je moeilijk kan voorbijsteken. Iedereen mag z'n eigen tempo lopen maar ken jezelf. Ik start ook niet op de eerste rij want dan zou ik de echt snelle jongens hinderen.

Op een slechte dag loop ik sneller op een 100km, zegt genoeg zeker.

100 kilometer lopen in 2h08 is dan ook wel compleet geschift :tongue:

Terug
Bovenaan