Algemene Loopthread

Ik experimenteer altijd graag zelf wat met type trainingen en vandaag weer eens iets anders geprobeerd.

En vanaf wanneer is je experiment dan geslaagd? Zie je dan in je snelheden (/andere parameters) dat die training (meer/minder) heeft gerendeerd dan andere trainingsvormen? Of gaat het dan echt primair om de aandacht/plezier erin te houden ondanks de arbeid die geleverd moet worden?

En vanaf wanneer is je experiment dan geslaagd? Zie je dan in je snelheden (/andere parameters) dat die training (meer/minder) heeft gerendeerd dan andere trainingsvormen? Of gaat het dan echt primair om de aandacht/plezier erin te houden ondanks de arbeid die geleverd moet worden?

Het gaat bij mij voornamelijk om het plezier, ik loop heel veel en dit is een manier om het wat gevarieerd te houden.

Daarbovenop vind ik het ook wel interessant om te zien hoe het gevoel is bij iets hogere tempo’s met vermoeide benen. Om een beetje de vermoeidheid te simuleren van het tweede deel van een marathon.

Ik ben juist blij dat ik wat minder volume moet lopen nu in aanloop naar de marathon van zondag. Daarna een paar weken niet lopen, zal goed doen. Het weer ziet er zondag wel goed uit voorlopig.
Deze ochtend de treintickets gekocht (rij naar Barendrecht in Nederland en neem daar de trein naar Rotterdam), beter dan risico te lopen om mij vast te rijden op de P+R parkings rond Rotterdam...

Gisteren voor het eerst 10 mijl gelopen. Ik had al een paar keer 15 km gelopen dus dan ging 10 mijl sowieso ook te doen zijn. Alleen was het niet echt gepland en kwam ik op het eind tot het besef dat ik niet wist hoeveel km precies gelijk was aan 10 mijl, dus heb ik een beetje dom hier de straat nog wat op en af zitten lopen om zeker te zijn :unsure:

15-16 km is voor mij genoeg qua afstand aangezien ik eigenlijk enkel op zondag makkelijk zoveel tijd er voor kan uittrekken. Misschien als volgend doel proberen toch weer wat snelheid er in te krijgen want het lijkt alsof ik die grotendeels kwijt geraakt ben bij het opbouwen naar 15 km. 10 km in 50 min lijkt me op lange termijn realistisch maar toch een uitdaging.

Succes aan alle marathonlopers dit weekend - hopelijk is het weer jullie gunstig gezind!

Mijn initiële plannen om mijn 1/2 marathon tijd te verbeteren heb ik (voorlopig) laten varen. Iets te weinig kwaliteitssessies kunnen inlassen de laatste weken door verschillende redenen en als een tijd van gemiddeld 3:59/km geen 'zekerheid' is, begin ik er niet aan.

Eind deze maand dan wel de Trail des Cisterciens van 65k! Uitlopen enige doel daar - en aangezien ik vorig jaar in oktober 62k liep met de verloren gelopen lus op de Beartrail, moet dit ook wel lukken :D.

Succes aan alle marathonlopers dit weekend - hopelijk is het weer jullie gunstig gezind!

Mijn initiële plannen om mijn 1/2 marathon tijd te verbeteren heb ik (voorlopig) laten varen. Iets te weinig kwaliteitssessies kunnen inlassen de laatste weken door verschillende redenen en als een tijd van gemiddeld 3:59/km geen 'zekerheid' is, begin ik er niet aan.

Eind deze maand dan wel de Trail des Cisterciens van 65k! Uitlopen enige doel daar - en aangezien ik vorig jaar in oktober 62k liep met de verloren gelopen lus op de Beartrail, moet dit ook wel lukken :D.
gezien jouw trainingsvolume zal uitlopen zeker geen probleem zijn gok ik ;)

Ik experimenteer altijd graag zelf wat met type trainingen en vandaag weer eens iets anders geprobeerd. 3 x gaan lopen, telkens +/- een uurtje. De dag gestart met een uurtje nuchter op het strand aan een super traag tempo (ongeveer 10km afgelegd). Dan rustig ontbeten en na een goed ontbijt weer vertrekken voor een uurtje op het strand en in de duinen/bossen, weer wat sneller (ongeveer 5min/km). Weer thuisgekomen en ‘s middags goed gegeten en dan vertrokken voor de derde sessie, een tempo loopje van een uurtje à 4:05/km op de weg.

Best leuk om 3 x een uur te lopen en elke sessie sneller af te werken. Vooral de laatste/snelste op vermoeide benen was super plezant.

De snelheid komt ondertussen terug en het belangrijkste is dat ik mij weer echt amuseer!
Hoe doet ge dat praktisch? 3 verse outfits? Douchen na elke loop? :D

Hoe doet ge dat praktisch? 3 verse outfits? Douchen na elke loop? :D

2 eerste in dezelfde outfit, tussen de 2 loopjes enkel ontbeten. Nadien dan een douche en nieuwe kleren voor sessie 3.

Ik loop regelmatig 2x per dag en douche dan wel normaal gezien + switch van tenue omdat er dan een grotere tijd tussen zit. Normaal loop ik nooit 2x met dezelfde kleren zonder ze te wassen.

Zit al twee weken te sukkelen met wat overtraining.

Had net voor mijn skiverlof mijn volume gigantisch verhoogd met het idee dat tijdens mijn skiverlof de benen tijd zouden krijgen om te herstellen. Maar snowboarden was voor mijn quadriceps toch wel een pak zwaarder dan verwacht met als gevolg dat mijn benen allesbehalve waren uitgerust na het skiverlof. Ik heb dit volledig genegeerd en onmiddellijk verder getraind met weken van 85 en 95km hopende op een A-wedstrijd tijdens de Corrida in Leuven. Tot een week voor de wedstrijd was er geen enkel probleem en op dinsdag heb ik zelf nog intervallen kunnen doen zonder probleem. De easy run op woensdag was geen enkel probleem. Op donderdag is de shit begonnen. Op het programma stond een easy run van 45 minuten maar na 3km ben ik gestopt omdat de benen plots enorm slecht voelde. Wat ik precies voelde vind ik nog altijd moeilijk te omschrijven. Conditioneel was er geen enkel probleem, ademhaling en hartslag waren normaal en voelde ik mij zelfs beter dan de weken ervoor. Maar mijn Quadriceps waren stijf, continu verkrampt en elke stap was enorm onaangenaam. Ik kan mij geen enkele wedstrijd herinneren waar mijn benen de dagen nadien zo slecht voelde als die donderdag.

Op zaterdag nog kort gaan lopen in de hoop dat het beter zou zijn, maar die hoop werd snel de kop ingedrukt. Mijn doel was op de corrida sub 41 minuten te gaan op de 12km maar heb toen beslist om dat doel te laten varen en de Corrida rustig te lopen. Ik heb daar enorm van gebaald want ik was enorm gebrand om top 20 te lopen en als ik achteraf de uitslagen bekijk had top15 binnen de mogelijkheden gelegen.

Vorige week vooral geprobeerd rustig te lopen en tijdens intervallen het tempo te beperken tot threshold met voldoende rust tussen de intervallen. Ik heb de indruk dat het in de goede richting gaat, maar dan kan evengoed wishful thinking zijn. Over twee weken begint mijn wedstrijd "seizoen" dus het zal kantje boortje zijn of mijn benen in orde zijn tegen dan.

Haha, zodra het nieuws uitkwam dat de Port of Antwerp Night Marathon geen Night Marathon meer zou zijn, maar in de ochtend zou doorgaan, wist ik dat het parcours ook hertekend zou worden. De bochtjes stonden veel toplopers niet aan, en volgens mij gooien ze het nu helemaal om van een toeristisch parcours naar een echt lopersparcours waar ze wat grote namen kunnen lokken.

En jawel, net mail binnen:
Het concept wijzigt lichtjes: geen Antwerpen by night maar een snelle ochtendmarathon. Dat lees je goed, dankzij een vernieuwd parcours kunnen ook de snelheidsduivels zich helemaal uitleven!

Als ik mag gokken: Geen tunnels meer en stukje door de oude stad veranderd naar de kaaien.

Haha, zodra het nieuws uitkwam dat de Port of Antwerp Night Marathon geen Night Marathon meer zou zijn, maar in de ochtend zou doorgaan, wist ik dat het parcours ook hertekend zou worden. De bochtjes stonden veel toplopers niet aan, en volgens mij gooien ze het nu helemaal om van een toeristisch parcours naar een echt lopersparcours waar ze wat grote namen kunnen lokken.

En jawel, net mail binnen:

Als ik mag gokken: Geen tunnels meer en stukje door de oude stad veranderd naar de kaaien.
Toch wel triestig dat ze op de dag van de inschrijving nog geen volledig parkoers hebben geupload op hun website. Ik lees dat ze ook passeren op het Schoonselhof haha. Ik ga deze passeren dit jaar, begin september is sowieso want jammere datum voor een snelle marathon, kans is toch groot op hoge temperaturen.

Eigenlijk wel jammer. Ik heb vorig jaar weliswaar maar de halve gedaan, maar ik vond het een heel leuk parcours en de sfeer zat goed.

Dit jaar kan ik helaas niet meedoen, valt samen met een andere verplichting.

Ik vind het op zich jammer dat ze hun concept na 1 editie al naar de vuilbak verwijzen. Had toch iets speciaals op die manier. Bij mij was het een drama, maar de sfeer was toch echt top. Als ze nu gaan proberen er een snel parcours van te maken zal dat weer op niets trekken, dan kijk je weer naar de buitenwijken van Antwerpen (Hoboken, Wilrijk, enz…) en daar is geen hol te zien.

Misschien dat ik wel ga pacen of zo, maar de volle pot betalen doe ik sowieso niet.

Terug
Bovenaan