Gisteren stond mijn Trenara simulatietraining op het programma. 3K warmup, 2K cooldown en daartussen een halve marathon aan marathon pace. Wat voor mij 5:27/km zou moeten zijn, of daar heb ik met Trenara toch voor getraind. De theorie is dat als deze training lukt met vermoeide benen, de marathon na een taper en dus met frisse benen ook zou lukken.
Ik had een parcours van 26K gemaakt en daarvoor een Garmin Pacepro tempostrategie gemaakt zodat ik zelf niet zou moeten rekenen. Pacepro kan je automatisch op het parcours laten berekenen en die houdt dan rekening met de hoogtemeters: een kilometer met meer stijging krijg je dan een tragere split voor, een kilometer met meer daling een snellere split. Zo vermijd je bvb dat je te snel gaat en je opblaast wanneer de eerste helft van het parcours meer stijgt. Je ziet ook realtime hoeveel je voor of achter ligt op je schema.
Resultaat: Pacepro bijna perfect kunnen volgen, 5:26 gemiddeld gelopen (ipv 5:27) en een nieuw PR op de HM. Maar belangrijker: ik had niet het gevoel dat ik echt kapot was op het einde. Benen helemaal OK, niets stijf of pijn, en na de cooldown was ik precies al gerecupereerd.
Ik twijfel nog steeds dat ik dit tempo een hele marathon ga kunnen, maar ik denk nu wel dat ik het ga proberen.
En Pacepro ga ik sowieso gebruiken op de marathon, want vond ik echt wel top.