Algemene Loopthread

Ik denk dat ge u vooral moet laten wijsmaken naar de dokter/kine te gaan.

Maar ik zou zeker al beginnen met het uitrollen van uw voet met een lacrosse ball.

Mijn zus is kinesist dus zal daar eens op bezoek gaan :smile:

Ik denk bij zo een dingen nogal snel dat het gewoon wat overbelasting is (volume wat te snel opgebouwd, trail gelopen die wat boven mijn limieten lag,...) en wel zal wegtrekken. Was nu toch al 4 maanden deftig aan het opbouwen zonder last dus leek mij allemaal wel onder controle... Bummer

Vandaag toch redelijk wat spierpijn in quads door de lange afdalingen in de Ardennen van zondag.

Tijdens het wandelen en bij het van de trappen afgaan best pijnlijk. Gelukkig geen last van gehad tijdens de intervalsessie van deze ochtend: 6x1km aan 3:25 tempo.

Deze week ga ik rond de 105-110km zitten qua volume. Dit weekend loop ik met m'n werk de 30km tijdens KOTK. Hopelijk zie ik een aantal van jullie daar. Karry ken ik al, dus ik weet wie ik moet zoeken :)

Vandaag toch redelijk wat spierpijn in quads door de lange afdalingen in de Ardennen van zondag.

Tijdens het wandelen en bij het van de trappen afgaan best pijnlijk. Gelukkig geen last van gehad tijdens de intervalsessie van deze ochtend: 6x1km aan 3:25 tempo.

Deze week ga ik rond de 105-110km zitten qua volume. Dit weekend loop ik met m'n werk de 30km tijdens KOTK. Hopelijk zie ik een aantal van jullie daar. Karry ken ik al, dus ik weet wie ik moet zoeken :)
We zijn in uniform, dus herkennen kan niet moeilijk zijn!

Op de sukkel geraakt met pijn aan de onderkant/buitenkant centraal aan mijn linkervoet... Durf niet goed meer lopen want voel het zelfs tijdens wandelen. Voel het precies ook meer 's ochtends. Heb mij nu laten wijsmaken dat ik mijn kuiten wat moet stretchen :unsure:
Heb zin om terug te lopen :sarcastic:
Soortgelijke blessure gehad. Ik heb een kleine week niet kunnen lopen. Daarna wat rustiger loopjes gedaan.
Mijn linkervoet proberen te sparen en veel lopen met de rechterzijde.

Veel voltaren liggen smeren, dagelijks masseren en mijn loopschoenen minder strak aan doen (nestels/veters losser maken) zodat er een goede doorbloeding is. Na 2-3 weken was ik er vanaf.

Opmerking: Ik genees wel veel sneller dan de gemiddelde persoon. Maar bon bovenstaande zijn wat tips die je misschien kan doen.

Als er ne sukkel hijgend gelijk ne .. achter Karry zit aan te lopen --> Dat ben ik.

Laatst bewerkt:
Op de Great Breweries Marathon dit jaar ga ik iets doen dat ik al een tijdje wil doen en nu maar eens ga proberen, namelijk deel uitmaken van het pacer team. Via een clubgenoot vernomen dat ze nog volk zochten voor de snellere tijden en dan maar meteen eens een mailtje gestuurd en snel mijn uitnodiging gekregen.

Dus op 8 mei is Karry 1 van de 2 lopers met een mooi vlaggetje waar 2u59 op staat. 😁

Ook weer €70 uitgespaard.

Vandaag eens los vertrouwd op Komoot en een gpx in m'n horloge ingeladen in een voor mij onbekend gebied op Mallorca. Wat een ervaring 😅 op Komoot stond er een 'pad' aangegeven maar in werkelijkheid was het gewoon 2k lang springen van steen naar steen langs een metersdiepe klif langs de zee. HEERLIJK 🤩

Vandaag een redelijk zware training voorgeschoteld gekregen van Trenara: 15 x 1km @ 4:00 met 1' joggen tussen. Ze was stevig, maar bleek goed mee te vallen, had er gerust nog een paar kunnen doen had ik het gevoel, had er vooraf meer schrik van! Qua snelheid en conditie zit het gevoel top, qua motoriek/fysiek blijft het voorlopig balanceren op die dunne koord. Achillespees die nu terug wat begint te zeuren. Woensdagavond vertrek ik ook nog eens op shortski, benieuwd of ik daar iets gedaan krijg, alsk er 1 kan doen ginder gaat het al goed zijn. De pezen gaan er niet van wakker liggen ^^ Nu gewoon hopen dat we daar ter plekke niets voor hebben!

Op de Great Breweries Marathon dit jaar ga ik iets doen dat ik al een tijdje wil doen en nu maar eens ga proberen, namelijk deel uitmaken van het pacer team. Via een clubgenoot vernomen dat ze nog volk zochten voor de snellere tijden en dan maar meteen eens een mailtje gestuurd en snel mijn uitnodiging gekregen.

Dus op 8 mei is Karry 1 van de 2 lopers met een mooi vlaggetje waar 2u59 op staat. 😁

Ook weer €70 uitgespaard.
Zalig, moet ook wel iets speciaals zijn, die 'verantwoordelijk' naar de andere lopers toe! Succes ermee. We kunnen die meelopen met het werk, echter nog geen idee of ik de maand na Rotterdam er nog een deftige marathon opnieuw kan uitpersen (zowel fysiek als mentaal). Indien wel, hang ik wel die 42km vol in u spoor! :p

Succes allemaal op de KotK dit weekend! Ik verwacht hier op zijn minst allemaal PR's e! :unsure:

Hoe ziet jullie traingsweek eruit.
Ik ga lopen op dinsdag,donderdag en zaterdag.
Dinsdag en donderdag loop ik traag en zaterdag aan een sneller tempo.

Dinsdagavond intervallen, donderdagavond duurloop, zaterdagmorgen tempoduurloop, zondagmorgen LSD.

Maandag rustdag, dinsdag eender wat doen, woensdag eender wat doen, donderdag eender wat doen, vrijdag rustdag, zaterdag wat langer eender wat doen, zondag eender wat doen. Maandag soms ook nog eens wat korter eender wat doen.

Zeer gestructureerd, dat lijkt mij wel duidelijk.

Hier ook 3 vaste dagen:
- Maandag: duurloop (momenteel opbouw 5 -> 10K)
- Woensdag: 5K tempo, als ik zin heb interval
- Vrijdag: 5K chill loopje, uitbollen voor het weekend

/noob mode out

Hier ook 3 vaste dagen:
- Maandag: duurloop (momenteel opbouw 5 -> 10K)
- Woensdag: 5K tempo, als ik zin heb interval
- Vrijdag: 5K chill loopje, uitbollen voor het weekend

/noob mode out

Dat “/noob mode out” is echt voor niets nodig hoor, 3x per week lopen is al knap, ongeacht de afstand. Gewoon zo verder doen zou ik zeggen.

Dinsdag: interval
Donderdag: grote tempoblokken
Zaterdag: Lange, trage duurloop
Zondag: Duurloop (iets minder ver, maar sneller)
Maandag: loslopen

De eerste training die sneuvelt is meestal die van zondag als ik het niet geregeld kreeg. Of ik leg hem op maandag en laat het loslopen vallen.

Hier is dat
maandag/dinsdag: recup loopke van het weekend 5 km
Donderdag/vrijdag: 10-16 km aan 80%
Weekend: lange loop rond 80%

Intervals en diep gaan is voor bokstrainingen. Te hard lopen is bij mij een goeie voor scheenbeenvliesontsteking te krijgen, en dan nog met die schenen trappen op mensen/bokszak is niet te doen.
Zo werkt het goed om blessurevrij te lopen de laatste maanden.

Gisteren stond mijn Trenara simulatietraining op het programma. 3K warmup, 2K cooldown en daartussen een halve marathon aan marathon pace. Wat voor mij 5:27/km zou moeten zijn, of daar heb ik met Trenara toch voor getraind. De theorie is dat als deze training lukt met vermoeide benen, de marathon na een taper en dus met frisse benen ook zou lukken.

Ik had een parcours van 26K gemaakt en daarvoor een Garmin Pacepro tempostrategie gemaakt zodat ik zelf niet zou moeten rekenen. Pacepro kan je automatisch op het parcours laten berekenen en die houdt dan rekening met de hoogtemeters: een kilometer met meer stijging krijg je dan een tragere split voor, een kilometer met meer daling een snellere split. Zo vermijd je bvb dat je te snel gaat en je opblaast wanneer de eerste helft van het parcours meer stijgt. Je ziet ook realtime hoeveel je voor of achter ligt op je schema.

Resultaat: Pacepro bijna perfect kunnen volgen, 5:26 gemiddeld gelopen (ipv 5:27) en een nieuw PR op de HM. Maar belangrijker: ik had niet het gevoel dat ik echt kapot was op het einde. Benen helemaal OK, niets stijf of pijn, en na de cooldown was ik precies al gerecupereerd.

Ik twijfel nog steeds dat ik dit tempo een hele marathon ga kunnen, maar ik denk nu wel dat ik het ga proberen.
En Pacepro ga ik sowieso gebruiken op de marathon, want vond ik echt wel top.
Vraagje over die PacePro: gaat die ook bijstellen als je ergens tragere of snellere split hebt om dezelfde eindtijd te behalen of ligt dat sowieso vast?
Stel bvb je verliest tijd bij de bevoorrading, gaat hij dan kijken om die verloren seconden in te halen in het verdere verloop van de wedstrijd, of zijn het puur de vaste tijden van de site/app die hij in je horloge zet?

I.f.v. de marathon die er aan komt:

Maandag: HIIT 20x150m
Dinsdag: easy 10km of rust
Woensdag: Interval 4x2km
Donderdag: easy 10 a 15km
Vrijdag: rust
Zaterdag: heb ik meestal een wedstrijd als assistent-scheidsrechter
Zondag: easy 20 a 30km

Vraagje over die PacePro: gaat die ook bijstellen als je ergens tragere of snellere split hebt om dezelfde eindtijd te behalen of ligt dat sowieso vast?
Stel bvb je verliest tijd bij de bevoorrading, gaat hij dan kijken om die verloren seconden in te halen in het verdere verloop van de wedstrijd, of zijn het puur de vaste tijden van de site/app die hij in je horloge zet?

De splits zelf worden niet aangepast, maar hij toont je wel hoeveel achterstand of voorsprong je hebt ten opzichte van je tempostrategie.
Dus een split een paar seconden trager lopen zal ervoor zorgen dat je achterstand oploopt/vergroot (of je voorsprong vermindert).

Ik denk ook dat dit de beste oplossing is, stel dat je in de tweede helft van een wedstrijd ziet dat je het tempo niet kan halen en je een tandje terugschakelt, dan gaat hij je niet meer en meer onrealistische splits voorschotelen en kan je via de acherstandweergave wel inrekenen waar je gaat uitkomen.

Klopt, zo heb ik het ook gehad bij mijn 10km-testje. In de helft bleek het onmogelijk te zijn op dat parcours om een snelste tijd te halen, dus dan zie je de achterstand groeien en groeien. Maar als je dat loslaat, blijft het nog wel handiger tegen als hij op het einde 2:40/km gaat geven.

4 à 7 keer per week. Geen vaste dagen, gewoon wanneer het past met mijn andere activiteiten. En type loop: afhankelijk van de goesting. Ik loop niet graag snel of interval dus dat is maximum een keer per week, en als ik geen goesting heb helemaal niet.

Mijn trage loopjes zijn te snel en ik doe te weinig tempo/interval. Dus ik zou verder kunnen staan dan waar ik sta. Maar ik amuseer mij, en ik weet dat als ik een schema moet volgen ik daar niet gelukkig van ga worden.

Terug
Bovenaan