Algemene Loopthread

In mijn geval was het gewoon van die dag teveel impact, door telkens te hard te landen.

Nuja, afspraak bij de dokter word gemaakt.

In de tijd dat ik gestopt was was ben ik wel “ work out” blijven doen.
Ben daar nu ook een week met gestopt omdat ik gewoon niet weet wat goed is en wat niet.

De dokter zal mij dit binnenkort wel weten vertellen.

Ik kan squats doen met gewichten (10kg tzijn die van men vrouw 🤣) en ik voel niets, maar als ik mij buk om bijvoorbeeld een matje op de grond te leggen voel ik het wel :/

Is vooral rot, omdat ik na 2 jaar uitkeek naar deze skireis, en nu moet kiezen tussen inhouden of het veel erger maken.

En ik maak slechte keuzes.

Vandaag toch even aanpassen aan de temperatuur. De afgelopen weken lag de temperatuur 's ochtends rond het vriespunt wanneer ik ben gaan lopen.

Vandaag in een t-shirt met korte mouwen en zonder buff of handschoenen. 4x3km aan tempo van 3:46 gemiddeld. Morgen 32km in Spa trailen. Benieuwd hoe de benen zullen voelen.

Ik denk dat ik vandaag een goed laagje ga leggen.

Wat als het probleem bijvoorbeeld een overbelasting door plotse verhoging van het volume/de intensiteit is, of het gevolg van 1 verkeerde beweging? Dat lijken mij over de hele bevolking twee van de voornaamste oorzaken van blessures (zo niet de meest voorkomende) en daarbij helpt rust normaal wel.

Of ben ik hier verkeerd in?
Ons lichaam kan veel meer aan dan we zelf denken. Maar de laatste decennia is onze levensstijl enorm sedentair geworden. 8uur per dag op schoolbanken of achter een bureau. S'avonds in de zetel naar Netflix kijken.

Research shows that you can reduce your chances of cancer, type 2 diabetes, cardiovascular disease, and back pain, all with one simple lifestyle change: reduce the time you spend sitting. "Sitting is more dangerous than smoking, kills more people than HIV, and is more treacherous than parachuting.

Een ander gevolg van te lang zitten is dat er een onevenwicht ontstaat tussen spiergroepen. De hip flexors verkorten door langdurig zitten en onze gluteus spieren zullen langer worden. Spieren die langdurig in een verkorte positie zitten, zullen zich uiteindeljk aanpassen en korter worden. Het gevolg van te korte spieren is een gebrek aan mobiliteit omdat die te strak staat. Spieren die continu gerekt worden, worden dan weer lui en zwak.

Dat creëert een onevenwicht tussen spiergroepen die normaal samenwerken tijdens sporten zoals lopen. Hierdoor wordt de load van het sporten verkeerd verdeeld over de spiergroepen. Dit verhoogt natuurlijke de kans op overbelastingen enorm, zeker wanneer intensiteit en/of volume plots verhoogd wordt. Een blessure als gevolg van een verkeerde beweging is meestal weer het gevolg van een gebrek aan mobiliteit.

Daarnaast moeten we ook wel beseffen dat geen enkel lichaam perfect is, zelfs zonder sedentaire levensstijl. Elk lichaam heeft ergens wel een onevenwicht, maar het onevenwicht dat de laatste decennia gecreëerd is door onze sedentaire levensstijl is gigantisch.

Ik koop al tientallen jaren, de slechtste bureaustoel ter wereld voor mijn rug. Ik koop altijd rommel.
Zo goedkoop mogelijk en klaar.

Ik zit al 30+ jaar gemiddeld 10+u per dag op ne bureastoel. Sinds zover mijn geheugen reikt.
Nochtans heb ik de beste rug van de hele familie. :tongue:

Ik zeg niet dat urenlang op ne stoel zitten goed is voor de gezondheid, maar het gebrek aan beweging en/of sport is toch nog altijd nefaster.
Véél mensen die bureauwerk doen (of veel op ne laptop werken of spelen), gaan daarnaast inderdaad ook nog liever in de zetel liggen dan nog een uurke te wandelen of te sporten.

Naast het feit dat ik tamelijk veel op ne stoel zit, beweeg ik ook vrij regelmatig en ik ben altijd al sportief geweest, .. zonder sportief te zijn had ik het vermoedelijk wel al lang in mijne rug gehad.

Ik zie de volgende post al arriveren: Wacht maar Makila je gaat het vroeg of laat in uwe rug krijgen!
En ja dat is waar, als je een bewering maar lang genoeg aanhoudt, dan krijg je altijd wel gelijk.

Is het niet op mijn 50ste, 60ste of 70ste, dan zeker op mijn 80ste :laugh:

Laatst bewerkt:
Gisteren stond mijn Trenara simulatietraining op het programma. 3K warmup, 2K cooldown en daartussen een halve marathon aan marathon pace. Wat voor mij 5:27/km zou moeten zijn, of daar heb ik met Trenara toch voor getraind. De theorie is dat als deze training lukt met vermoeide benen, de marathon na een taper en dus met frisse benen ook zou lukken.

Ik had een parcours van 26K gemaakt en daarvoor een Garmin Pacepro tempostrategie gemaakt zodat ik zelf niet zou moeten rekenen. Pacepro kan je automatisch op het parcours laten berekenen en die houdt dan rekening met de hoogtemeters: een kilometer met meer stijging krijg je dan een tragere split voor, een kilometer met meer daling een snellere split. Zo vermijd je bvb dat je te snel gaat en je opblaast wanneer de eerste helft van het parcours meer stijgt. Je ziet ook realtime hoeveel je voor of achter ligt op je schema.

Resultaat: Pacepro bijna perfect kunnen volgen, 5:26 gemiddeld gelopen (ipv 5:27) en een nieuw PR op de HM. Maar belangrijker: ik had niet het gevoel dat ik echt kapot was op het einde. Benen helemaal OK, niets stijf of pijn, en na de cooldown was ik precies al gerecupereerd.

Ik twijfel nog steeds dat ik dit tempo een hele marathon ga kunnen, maar ik denk nu wel dat ik het ga proberen.
En Pacepro ga ik sowieso gebruiken op de marathon, want vond ik echt wel top.

Klinkt inderdaad wel interessant die pace pro!
Zijn er mensen die met de halve marathon in Gentbrugge meedoen vandaag? Zo ja, succes! Zag daarnet de start van de elite op Bashir Abdi zijn Instagram. Wel inventief, gefilmd vanuit de bak van een elektrische bakfiets! :biglaugh:
Start is eigenlijk op een paar 100m van mijn deur, maar aangezien ik wegens renovatie tijdelijk elders woon, zelf toch maar gepast. Straks wel een toer hier in de velden doen.

Het ging vandaag voor gene meter. Ik voelde me gewoon niet goed. Na 14km ermee gestopt en .. ik ben ondertss sinds ik thuis ben al 3x naar de WC gespurt. :confused:

Hopelijk volgende week minder last van de darmen want dan moet ik 30km lopen.

Ik had een parcours van 26K gemaakt en daarvoor een Garmin Pacepro tempostrategie gemaakt zodat ik zelf niet zou moeten rekenen. Pacepro kan je automatisch op het parcours laten berekenen en die houdt dan rekening met de hoogtemeters: een kilometer met meer stijging krijg je dan een tragere split voor, een kilometer met meer daling een snellere split. Zo vermijd je bvb dat je te snel gaat en je opblaast wanneer de eerste helft van het parcours meer stijgt. Je ziet ook realtime hoeveel je voor of achter ligt op je schema.
Ik let ook altijd op de wind en bergop/bergaf. Bij de HM training was er net veel wind, ik wilde onder 2u lopen en halverwege had ik amper 10sec voorsprong. Aan de finish had ik maar liefst 2 minuten voorsprong.

Het eerste deel heb ik gewoon gelopen wat moest, daarna op de stukken afdaling wat voorsprong genomen hé en dan uitgebold.

Afgelopen week dan toch de stap gewaagd en naar de kinesist geweest voor mijn problemen in mijn linkerbeen (sukkel daar nu al twee weken mee, met doorstralende pijn). Op woensdag dry needle en dan vrijdag massage+taping aangezien ik vandaag de halve marathon in Gent-Brugge wou meedoen. Deze week ook maar twee keer gelopen (2x12km, vrijdag en zaterdag gerust).
Deze ochtend dan naar Gent vertrokken, deze week ook nog vernomen dat Bashir Abdi niet zou lopen wegens trainingsachterstand, gisteren pas ook mail ontvangen met de info over de wedstrijd, ik stond volgens inschrijving gepland voor de wedstrijd van 11u30, maar ik wou eigenlijk starten in de elite wedstrijd, die om 9u30 zou starten, was op voorhand ook niet zo duidelijk of dat nu ging of niet, bij afhalen startnummer verwees die vrijwilliger door, maar toen dacht ik bij mezelf geen slapende honden meer wakker te maken.

Eerst rustig opgewarmd en mijn linkerbeen voelde goed aan, vervolgens mij dan vanachter genesteld bij de elite start (een 200tal lopers stond aan de start). Bij de start lag het tempo direct hoog en zat ik ook meteen ook ver in de achterhoede, ondanks een eerste kilometer in 3m44s, waren er maar een tien lopers ofzo achter mij ;) Jammer genoeg geen aansluting gevonden bij een groepje en quasi heel de wedstrijd alleen moeten lopen. Tegen de verwachting in, stond er ook heel de wedstrijd een warm zonnetje, plus een vervelende wind, tot 10km (39m03s), liep ik op schema om mijn persoonlijk record (1h23m) te verbeteren, maar met de tegenwind in de tweede rond en de temperatuur plus zon, van mij mag het liefst 5graden zijn en zwaarbewolkt, zat er geen versnelling meer en de laatste kilometers het ook maar wat laten hangen. Uiteindelijk gefinished in 1u24m59s (via mijn horloge). Niet als laatste! er waren nog 8 lopers trager :rofl:Op zich wel tevreden, toch mijn tweede beste tijd ooit op 51 halve marathons.

Gisteren nog eens een echt pittige trail gelopen in de achtertuin van mijn tweede thuis: Là THArée.

Geweldig concept: Je schrijft u in, maar zonder voor een afstand te kiezen. Het enige wat je weet is dat de kortste 12km is en de langste 50km. Op het parcours zijn er dan 6 splitsingen waarbij je moet kiezen om te stoppen (dan is de totale afstand die je zal afleggen opgegeven) of verder te gaan zonder te weten welke afstand je zal doen.

Ik had uiteraard beslist om hoe dan ook de langste afstand te doen, maar heb beslist om 30min na de start pas te starten om geen chrono te hebben. Gewoon genieten, meer moest dat niet zijn.

Op papier is het parcours al zwaar, afgeklokt op 49km met 2280hm, maar in realiteit is het nog zwaarder. Slechts +/- 60% zijn trails/paden, de overige 40% is off trail. Dus echt klauteren op rotsen, kruipen over boomstammen, enz…

Een paar heel leuke mensen ontmoet en aangename babbels gehad zonder enige druk. Van de eerste tot de laatste minuut genoten, trailen zoals het moet zijn.

Volgende week dan KOTK en de week daarop eens een test ingepland op fr Crêtes de Spa, eens zien wat er momenteel in zit.

Ik denk dat ik de cretes ga laten schieten.

Kan momenteel geen echte afstand maken en heb vandaag na nog geen 9 km beslist om te stoppen. Morgen weer kine.

Deze morgen een LSD van 2,5u achter de rug met toch behoorlijk wat wind.
Toch al een mooie progressie geboekt t.o.v. een half jaar geleden (met minder hoogtemeters).

20220313-174647.jpg

20220313-174621.jpg

Gisteren stond mijn Trenara simulatietraining op het programma. 3K warmup, 2K cooldown en daartussen een halve marathon aan marathon pace. Wat voor mij 5:27/km zou moeten zijn, of daar heb ik met Trenara toch voor getraind. De theorie is dat als deze training lukt met vermoeide benen, de marathon na een taper en dus met frisse benen ook zou lukken.

Hoe heb je die warmop en cooldown verwerkt in die paceprostrategie? Bij mij lukt dat niet. Ofwel is het negatieve split ofwel positieve split voor de volle afstand.

Hoe heb je die warmop en cooldown verwerkt in die paceprostrategie? Bij mij lukt dat niet. Ofwel is het negatieve split ofwel positieve split voor de volle afstand.

Dat heb ik pas vorige week geleerd :)

In de app: in je strategie, tik op "wijzig tussentijden", daarna op de split tijd die je wil aanpassen.

Op de site: in je strategie, klik op "wijzig tussenafstanden" en verander de splits die je wilt.

Beste is wel dat je WUP volledige kilometers zijn, want dat is wel een harde limiet van Pacepro, daar kan je bij mijn weten enkel per kilometer (of per mijl) werken. Dus als je 2.5 kilometer opwarmt dan begint je eigenlijke koers halverwege de derde split.
De laatste split van een HM of M is dan ook niet exact, maar voor die 100 of 200m maakt dat weinig meer uit :)

Laatst bewerkt:
Vandaag m'n totaal aan hoogtemeters van 2022 in één loopje verdubbeld. De zwarte lus van Spa Extratrail gelopen. 32km en 1000 hoogtemeters. Weekendje van meer dan 50km (zat+zon) en 98km weektotaal (hoogste ooit). Ik denk dat ik deze week de basis gelegd heb voor de komende weken en de wedstrijd in april.

Vandaag m'n totaal aan hoogtemeters van 2022 in één loopje verdubbeld. De zwarte lus van Spa Extratrail gelopen. 32km en 1000 hoogtemeters. Weekendje van meer dan 50km (zat+zon) en 98km weektotaal (hoogste ooit). Ik denk dat ik deze week de basis gelegd heb voor de komende weken en de wedstrijd in april.

Ook al een paar keer gelopen en het blijft een mooi toertje, knap gedaan!

Ik ben echt benieuwd naar Rotterdam voor u, jij slaagt er echt altijd in goed te pieken, iets waar ik nog iets van kan leren 🙈.

Op de sukkel geraakt met pijn aan de onderkant/buitenkant centraal aan mijn linkervoet... Durf niet goed meer lopen want voel het zelfs tijdens wandelen. Voel het precies ook meer 's ochtends. Heb mij nu laten wijsmaken dat ik mijn kuiten wat moet stretchen :unsure:
Heb zin om terug te lopen :sarcastic:

Op de sukkel geraakt met pijn aan de onderkant/buitenkant centraal aan mijn linkervoet... Durf niet goed meer lopen want voel het zelfs tijdens wandelen. Voel het precies ook meer 's ochtends. Heb mij nu laten wijsmaken dat ik mijn kuiten wat moet stretchen :unsure:
Ik denk dat ge u vooral moet laten wijsmaken naar de dokter/kine te gaan.

Maar ik zou zeker al beginnen met het uitrollen van uw voet met een lacrosse ball.

Hoewel stretchen nooit kwaad kan, denk ik dat een kine/dokter wel uitkomst kan bieden. Een pijntje, oké. Zelfs als het blijft aanslepen, als je weet wat het is, kun je dat risico inbouwen. Maar als je niet weet wat het is en het zit er ook als je niks doet, zou ik eens langs de dokter gaan.

Er zit een pees van je dikke teen over je voetzool langs je enkelgewricht. Die kan zorgen voor steken in de voet en dat kan verschillende oorzaken hebben. Maar stretchen van de enkel/kuit zal er dan sowieso bijhoren.

Dat is trouwens mijn wereld al drie weken: Stretchen, stretchen en spieroefeningen. Ik ben precies Jane Fonda in haar hoogdagen, elke dag 1,5u stretchen en oefeningen, stretchen en oefeningen. Maar ik dacht dat het mijn hamstring was, en het bleek mijn bilspier te zijn. Dus een kine kan zeker helpen.

IK WIL LOOOOPEN! Gewoon een LSD'tje, een recuuploopje van 3 kilometer aan 6:30, IETS!!!

Terug
Bovenaan