Algemene Loopthread

Had vorig weekend tijdens het fietsen een "off-day", dus deze week besloten om wat rustig aan te doen op fietsvlak, maar het mij toch niet kunnen laten om eens door te trekken al lopend 🙃
Vandaag vertrokken voor intervals van 2km om mijn snelheid te onderhouden. Tijdens het eerste interval voelde de beentjes echt goed, dus heb ik doorgedaan tot 5km en men PR verbeterd!
Resultaat 18:48 (pace van +- 3:45min/km).
Heel tevreden, top begin van 2021. Ik had ergens schrik dat het afwisselen van lopen/fietsen mijn snelheid wat ging afstompen, maar als er al effect is, is het precies toch meer positief dan negatief :D
Nu de rest van de week nog rustig doen met misschien een duurloop dit weekend :)

Netjes Picasso. Nu kriebelt het bij mij ook om nog eens een 5k te lopen.

Ik speel al langer met het idee om mijzelf te laten filmen op een looppiste (met One plus one smartphone: slow motion 60fps) tijdens het lopen, aan verschillende snelheden, met verschillende schoenen en vanuit verschillende hoeken (zij-aanzicht, voorkant, achterkant). Helaas is het er nog niet van gekomen. Ik heb mezelf nog nooit zien lopen. Ik denk dat het wel handig kan zijn om mijn loopefficiëntie te verbeteren.

Is er iemand uit de regio Antwerpen die interesse heeft om deel te nemen als cameraman (op fiets) en als loper? Ik zou natuurlijk als wederdienst ook jouw looptechniek kunnen filmen. Jullie kunnen me ook via pm bereiken.

1,5 week rust genomen dus toen mijn looppartner doortrok was het enige dat nog lukte, in zijn loopspoor blijven.
Ik was al blij dat ik er niet afgelopen werd (dan had ie wel gewacht), maar ik zag stiekem (al liet ik dat amper merken) toch af gelijk de beesten.

De HR viel nog goed mee, het was ook niet dat ik op mijn adem trapte, maar fuck die stijve spieren! :D

Bedankt voor de felicitaties broeders!
Oei uw laatste km is sneller dan mijn PR op de 1km volle spurt. :D

Knappe prestatie alvast!

Laatst bewerkt:
Collega heeft het idee opgevat om 2 mei Trail du Grand Ballon te lopen. Ik ga mee, uiteraard :D
We gaan normaal gezien voor de 32k. Iemand daar al gelopen of meegedaan aan die trail? Tips, tricks?

Ik ben in september eens de Grand ballon opgelopen. De paadjes daar zijn over het algemeen makkelijk loopbaar en de grotere paden gaan vaak in haarspeldbochten naar boven. Daar kan je dus op blijven lopen. Je kan de haarspeldbochten echter afsnijden en dan zijn het steile wandelstukken. Al bij al leunt het daar dichter aan bij lopen in de Ardennen dan bij lopen in de Alpen.
Ook opgelet: ik ben hem 's morgens vroeg opgelopen. Tot een kilometer van de top zat ik in rustig & zonnig weer. Op de top was er mist en een ijzige wind. Precies van de herfst rechtstreeks de winter ingelopen. Op de terugweg zat ik na 5 minuten weer windstil en met een waterzonnetje...

Gebrek aan sportverleden, idd. En wil je nu zeggen dat ik oud ben? :LOL:
Nee idd, dan weet ik zeker of er nu wel of niet iets speelt. M'n vrouw heeft die test daar ook al gedaan (onderzoek of ze ook risico liep op hartkwaal ivm haar vader die een aneurysma heeft gedaan) en die vond dat ook niet bijzonder leuk. :)
Je bent toch dichter bij de 40 dan bij de 30 alvast :P
Uw hart is uiteindeljk uw kostbaarste goed. Veel mensen nemen hun hart voor lief, tot het natuurlijk te laat is. De verhalen van mensen die tijdens het sporten een hartaanval krijgen of zelfs sterven aan een hartaandoening zijn niet meer bij te houden. Er mag voor mij gerust wel wat meer aandacht voor komen. Ook voor niet zo actieve mensen trouwens :P

Nu ja ik heb tijdens mijn 3de marathon last gekregen van hartkloppingen. Ik had de fout gemaakt te weinig te drinken en eten. Ik ben toen meteen gestopt met lopen (echt meteen), ik heb dan een banaan genomen en water aan de stand (ik was gelukkig net aan een stand) en ik heb dan rustig alles verorberd. En nog een extra gelletje genomen. Ik heb toen véél tijd verloren maar liever te veel tijd verliezen dan iets aan je hart krijgen sé.

Ik heb wel nadien testen laten doen aan mijn hart en mijn hart is/was 100% in orde.
Je hebt inderdaad maar 1 hart dus het minste dat ik voel dat precies niet klopt, stop ik er meteen mee. You never know hé.
Ik ben NIET iemand die over zijn limiet kan gaan. Ik stop er véél sneller mee, en dat is dus echt omdat ik gewoon schrik heb, dat ik erover zou gaan.

Als je er zo over nadenkt: hoe kan het gezond zijn om uw hart meer als 3x per seconden laten slagen? Als je dan nog eens bedenkt dat er 4hartkamers met kleppen zijn🤐

Ik ga op 4 februari bij de cardioloog een inspanningstest doen. Volgens mijn watch heb ik een zeer lage hartslag in rust (varieert wat tussen 38 en 42) en ik krijg van alle kanten het advies om dat toch eens te laten controleren, dus bij deze is dat ingepland. Huisdokter zei eerst dat ik mogelijk een "sporthart" had gekweekt maar gezien dit al is van begin maart vorig jaar toen ik nog maar net met start to run was begonnen en mijn conditie letterlijk onbestaande was, lijkt me dat geen uitleg te zijn. Ze verwees me dus door naar de cardioloog.

Ik voel me uitstekend, heb niet direct last van iets, maar dan kan ik me er tenminste van verzekeren dat alles OK is.

Ondertussen weer rustig op dreef aan het raken na Achillespeesblessure. Dit weekend 18.5km gelopen (8.5 + 10) na een eerder 5K loopje van woensag en dat is goed verteerd. ik denk dat ik de komende weken rustig verder ga uitbouwen om in eerste instantie terug naar 30km/week te evolueren, en van daar kijken of ik mijn HM < 1:50 programma terug oppik of ik iets nieuws opstart. Ik vrees er wat voor dat ik teveel conditie gedropt heb om dat programma (ik was nog maar een 5-6 weken van m'n einddoel verwijderd) met succes te beëindigen.
Normaal kan je ook inpikken midden in een schema, dan moet je niet terug van 0 beginnen, of iets nieuw beginnen. Je ziet zelf natuurlijk!

Normaal kan je ook inpikken midden in een schema, dan moet je niet terug van 0 beginnen, of iets nieuw beginnen. Je ziet zelf natuurlijk!
Mijn schema staat nu gepauzeerd sinds half december en ik zou dat terug kunnen activeren. Maar dan moet ik eerst nog een paar weken voortbouwen aan de conditie :)

Mijn schema staat nu gepauzeerd sinds half december en ik zou dat terug kunnen activeren. Maar dan moet ik eerst nog een paar weken voortbouwen aan de conditie :)
Ja, bedoelde eerder x aantal weken teruggaan in uw schema. Maar misshien gaat dat niet zo makkelijk..

Eerst en vooral: Ik ben zelf maar een leek, hè. Ik ben er gewoon wel erg in geïnteresseerd, en wat ik schrijf, is een beetje wat ik er allemaal van gelezen heb en van anderen heb meegekregen.

Dan de training en de afwisseling. Wat de sportkinesist me toen vertelde, komt overeen met wat ik overal zowat hoor. Eigenlijk zeggen de meesten een paar weken alleen op trage HR lopen, zodat die basis de rest kan bijbenen. Maar dat kan geweldig saai worden. De theorie is: zodra je 3x 40' kunt lopen aan stabiele lage HR, vervang je één traag loopje door een interval, en dan elke week de langste training 10% langer. Echt sneller worden aan dezelfde HR doe je pas zodra je er intervallen aan toevoegt, het doel van het eerste deel is die trage HR stabiel houden.

Jammer genoeg is de juiste HR niet te zeggen voor een ander. Bij mij is die voor de traagste loopjes 134, maar dat zegt niks over jou. Er zijn wel manieren om daar héél dicht bij in de buurt te komen zonder lactaattest. Deze bijvoorbeeld: https://joefrielsblog.com/the-30-minute-test-is-easy-really/ . Verbazingwekkend juist bij mij. Basically is het 30min voluit lopen (echt voluit), en dan de gemiddelde HR van je laatste 20min nemen.

En dan kun je beginnen. Ofwel vul je die in in een programma als Runalyze of Trainingpeaks, die dan percentages gaat nemen van je LT. Ik gebruik iets andere percentages:

5-zone Heart Rate Training Systemlow%high%low HRhigh HRMaxHRLT
1Low Aerobic7580128136recovery196170
2Moderate Aerobic8189138151slow
XX8996151163marge
3Threshold96100163170race
YY100102170173marge
4VO2Max102105173179tempo
5Speed106-180-interval

Maar komt allemaal op hetzelfde neer: Onder je anaerobe drempel trainen voor de trage loopjes, en het verschil met de snelle loopjes groot genoeg maken. Een heel boek om eigenlijk te zeggen: afwisseling is belangrijk, zodra de basis er is :)
Thanks, ga ik eens bekijken binnenkort!

Vandaag eens voor de allereerste keer zeer traag gelopen en hartslag wat in het oog gehouden: 6,78 km op 55:40 min. Gemiddelde hartslag van 139... 48:55 min in de zone 130-148, 52 sec in zone 112-129 en 5 min 36 in zone 149-166...
Wat zegt dat over mjin conditie?:p

8min/km aan 140bpm.
Da is denk ook vergelijkbaar met mij. Pal op het gemiddelde dus. 45g vo2.Ik weet wel niet hoe oud je bent (Ik 33)
Goei vet verbrand in ieder geval.

Laatst bewerkt:
Voila interval sessie achter de rug, perongeluk 30 sec per km te snel gelopen, had me blijkbaar miskeken in het schema😑.

6 x 1km aan 5:15, moest eigenlijk aan 5:45 zijn, het was inderdaad nogal pittig maar bon, tis gelukt.

Voila interval sessie achter de rug, perongeluk 30 sec per km te snel gelopen, had me blijkbaar miskeken in het schema😑.

6 x 1km aan 5:15, moest eigenlijk aan 5:45 zijn, het was inderdaad nogal pittig maar bon, tis gelukt.
Haha, maakt wel een verschil. Goed gedaan!

Terug
Bovenaan