StruikGewas
Well-known member
Grotendeels mee akkoord.Als ik dit lees, is het eerste wat ik denk dat je te snel traint. Te weinig kilometers aan lage hartslag, onder de aerobe drempel.
Ik ben groot voorstander geworden van gepolariseerd trainen, maar ik denk dat algemeen aangenomen wordt dat daar op z'n minst een kern van waarheid in zit. Hoe groot de split tussen trage en snelle km's moet zijn, daarover kun je discussiëren. Maar het is wel degelijk die split die ervoor zal zorgen dat zowel je belastbaarheid, je basisconditie en je snelheid groeien.
Ze stellen dat meestal voor als een piramide, beneden de brede basis, de belastbaarheid. Daarop de basisconditie, aan lage hartslag. Als je daarop traint, zul je aan trage hartslag steeds sneller kunnen lopen. In het begin waren mijn trage loopjes rond de 9:00 (jawel), en nu rond de 6:10-6:30. Aan ongeveer dezelfde hartslag. Daarop een smal stukje snelheid, en daarop nog een puntje sportspecifieke coördinatie (bij lopen valt dat mee).
Maar als je dus altijd 5km loopt op 25min, ga je niet elk stuk van die piramide trainen. Niet dat je er niet beter van zult worden, ongetwijfeld wel. Alleen kom je iets sneller aan een soort plafond, is het iets gevaarlijker om geblesseerd te raken als je je volume opdrijft door gewoon vaker 5km's te gaan lopen, en word je misschien minder snel beter dan je had kunnen worden. Als dat een beetje logisch klinkt.
Ik merk wel dat ik die zwaardere, snellere trainingen nodig heb. Als je altijd traag gaat lopen gaat je spiergroei trager toenemen. Ook om je niveau van vermoeidheid beter in te schatten. Na zo'n max effort loop weet je pas hoe het voelt om echt KAPOT te zitten.
Ik zou zeggen: 75% rustig, 25% snel of interval.