Algemene Loopthread

Als ik dit lees, is het eerste wat ik denk dat je te snel traint. Te weinig kilometers aan lage hartslag, onder de aerobe drempel.
Ik ben groot voorstander geworden van gepolariseerd trainen, maar ik denk dat algemeen aangenomen wordt dat daar op z'n minst een kern van waarheid in zit. Hoe groot de split tussen trage en snelle km's moet zijn, daarover kun je discussiëren. Maar het is wel degelijk die split die ervoor zal zorgen dat zowel je belastbaarheid, je basisconditie en je snelheid groeien.

Ze stellen dat meestal voor als een piramide, beneden de brede basis, de belastbaarheid. Daarop de basisconditie, aan lage hartslag. Als je daarop traint, zul je aan trage hartslag steeds sneller kunnen lopen. In het begin waren mijn trage loopjes rond de 9:00 (jawel), en nu rond de 6:10-6:30. Aan ongeveer dezelfde hartslag. Daarop een smal stukje snelheid, en daarop nog een puntje sportspecifieke coördinatie (bij lopen valt dat mee).

Maar als je dus altijd 5km loopt op 25min, ga je niet elk stuk van die piramide trainen. Niet dat je er niet beter van zult worden, ongetwijfeld wel. Alleen kom je iets sneller aan een soort plafond, is het iets gevaarlijker om geblesseerd te raken als je je volume opdrijft door gewoon vaker 5km's te gaan lopen, en word je misschien minder snel beter dan je had kunnen worden. Als dat een beetje logisch klinkt.
Grotendeels mee akkoord.
Ik merk wel dat ik die zwaardere, snellere trainingen nodig heb. Als je altijd traag gaat lopen gaat je spiergroei trager toenemen. Ook om je niveau van vermoeidheid beter in te schatten. Na zo'n max effort loop weet je pas hoe het voelt om echt KAPOT te zitten.
Ik zou zeggen: 75% rustig, 25% snel of interval.

Grotendeels mee akkoord.
Ik merk wel dat ik die zwaardere, snellere trainingen nodig heb. Als je altijd traag gaat lopen gaat je spiergroei trager toenemen. Ook om je niveau van vermoeidheid beter in te schatten. Na zo'n max effort loop weet je pas hoe het voelt om echt KAPOT te zitten.
Ik zou zeggen: 75% rustig, 25% snel of interval.
Wel ja, 80-20 is de bekende verhouding. Tegenwoordig gaat het vaker naar 70-30... Da's de balans die je wat moet vinden. De échte vooruitgang is er bij mij ook pas gekomen toen ik ook snelle in mijn 100% trage (wegens noodzaak) begon te plakken. Pas dan gaat het echt vooruit. Die afwisseling is wel nodig.

En ik heb het over snel><traag, maar eigenlijk is het laag><hoog in HR :)

Ik wel me de Garmin Instinct kopen tegen de zomer
Momenteel loop ik met de garmin FR235

Robust, genoeg opties en een deftige batterij

Ik ga op 4 februari bij de cardioloog een inspanningstest doen. Volgens mijn watch heb ik een zeer lage hartslag in rust (varieert wat tussen 38 en 42) en ik krijg van alle kanten het advies om dat toch eens te laten controleren, dus bij deze is dat ingepland. Huisdokter zei eerst dat ik mogelijk een "sporthart" had gekweekt maar gezien dit al is van begin maart vorig jaar toen ik nog maar net met start to run was begonnen en mijn conditie letterlijk onbestaande was, lijkt me dat geen uitleg te zijn. Ze verwees me dus door naar de cardioloog.

Ik voel me uitstekend, heb niet direct last van iets, maar dan kan ik me er tenminste van verzekeren dat alles OK is.

Ondertussen weer rustig op dreef aan het raken na Achillespeesblessure. Dit weekend 18.5km gelopen (8.5 + 10) na een eerder 5K loopje van woensag en dat is goed verteerd. ik denk dat ik de komende weken rustig verder ga uitbouwen om in eerste instantie terug naar 30km/week te evolueren, en van daar kijken of ik mijn HM < 1:50 programma terug oppik of ik iets nieuws opstart. Ik vrees er wat voor dat ik teveel conditie gedropt heb om dat programma (ik was nog maar een 5-6 weken van m'n einddoel verwijderd) met succes te beëindigen.

Ook maar eens de overstap gemaakt naar het nieuwe forum

Ik was heel tevreden van mijn Fenix 3 maar na 3.5 jaar is de barometer kapot. En de barometer zorgt voor de hoogtemeting. Het aantal positieve hoogtemeters lijkt mij nog steeds correct gemeten maar ik eindig zogezegd altijd 50 of 100 meter lager dan mijn beginpunt, ondanks dat ik gewoon een rondje loop... (dus nu vaak 100 positieve hoogtemeters en 200 negatieve op een loop).
Ook de hartslag begint al wat meer problemen te geven. Kilometers aan 150, dan opeens een kilometer aan 170 gemiddeld. Is over de sensor wrijven, terug naar 150. Of zoals gisteren, kilometer aan 3:37 gelopen (veel sneller kan ik niet), hartslag zogezegd gepiekt op 168. Terwijl 190 realistischer zal zijn.

Dus, goed horloge. Maar ik weet niet of ik elke 3.5 jaar de investering wil doen. Ga nu gewoon verderlopen tot nog meer functies beginnen haperen. Zolang hij de positieve hoogtemeters goed meet kan ik er wel mee leven. Hartslag is leuk maar ik loop nooit op hartslag en ik 'voel' ondertussen wel hoe hard mijn lichaam aan het werken is.

Ik ga op 4 februari bij de cardioloog een inspanningstest doen. Volgens mijn watch heb ik een zeer lage hartslag in rust (varieert wat tussen 38 en 42) en ik krijg van alle kanten het advies om dat toch eens te laten controleren, dus bij deze is dat ingepland. Huisdokter zei eerst dat ik mogelijk een "sporthart" had gekweekt maar gezien dit al is van begin maart vorig jaar toen ik nog maar net met start to run was begonnen en mijn conditie letterlijk onbestaande was, lijkt me dat geen uitleg te zijn. Ze verwees me dus door naar de cardioloog.

Ik voel me uitstekend, heb niet direct last van iets, maar dan kan ik me er tenminste van verzekeren dat alles OK is.

Ondertussen weer rustig op dreef aan het raken na Achillespeesblessure. Dit weekend 18.5km gelopen (8.5 + 10) na een eerder 5K loopje van woensag en dat is goed verteerd. ik denk dat ik de komende weken rustig verder ga uitbouwen om in eerste instantie terug naar 30km/week te evolueren, en van daar kijken of ik mijn HM < 1:50 programma terug oppik of ik iets nieuws opstart. Ik vrees er wat voor dat ik teveel conditie gedropt heb om dat programma (ik was nog maar een 5-6 weken van m'n einddoel verwijderd) met succes te beëindigen.
Kan ook zijn dat je genetisch bradycardie hebt.

Laat het toch maar controleren.

De kogel is door de kerk. In februari start ik het Decathlonschema van acht weken om een sub 1u30 halve marathon te lopen. Vier trainingen per week.

Ik zag op mijn kalender dat ik ingeschreven ben voor de Westmalle NaturaRun in maart. Deze zal ik dan niet als wedstrijd, maar als mijn lange loop opvatten. Op die dag staat een training gepland van 2u aan 70% BPM max.

Op zondag 28 maart ga ik dan een poging wagen om onder de 90min te blijven op de halve marathon. Daarvoor is een gemiddeld tempo van 4:15/km nodig. Ik zal voor deze pb-poging waarschijnlijk afzakken naar Brugge en lopen langs de Damse Vaart tussen Brugge en Damme.

Stiekem hoop ik, zoals bij mijn 10km pb-poging, op een iets snellere tijd. Als ik de eerste 10km aan 4:15 tempo afleg, kan ik in het tweede deel waarschijnlijk wel nog versnellen zonder stil te vallen.

Als ik dit lees, is het eerste wat ik denk dat je te snel traint. Te weinig kilometers aan lage hartslag, onder de aerobe drempel.
Ik ben groot voorstander geworden van gepolariseerd trainen, maar ik denk dat algemeen aangenomen wordt dat daar op z'n minst een kern van waarheid in zit. Hoe groot de split tussen trage en snelle km's moet zijn, daarover kun je discussiëren. Maar het is wel degelijk die split die ervoor zal zorgen dat zowel je belastbaarheid, je basisconditie en je snelheid groeien.

Ze stellen dat meestal voor als een piramide, beneden de brede basis, de belastbaarheid. Daarop de basisconditie, aan lage hartslag. Als je daarop traint, zul je aan trage hartslag steeds sneller kunnen lopen. In het begin waren mijn trage loopjes rond de 9:00 (jawel), en nu rond de 6:10-6:30. Aan ongeveer dezelfde hartslag. Daarop een smal stukje snelheid, en daarop nog een puntje sportspecifieke coördinatie (bij lopen valt dat mee).

Maar als je dus altijd 5km loopt op 25min, ga je niet elk stuk van die piramide trainen. Niet dat je er niet beter van zult worden, ongetwijfeld wel. Alleen kom je iets sneller aan een soort plafond, is het iets gevaarlijker om geblesseerd te raken als je je volume opdrijft door gewoon vaker 5km's te gaan lopen, en word je misschien minder snel beter dan je had kunnen worden. Als dat een beetje logisch klinkt.

Bedankt voor de leerrijke uitleg!
Samengevat: in het begin (veel) trager lopen en zien dat de hartslag constant zijn en stelselmatig snelheid opvoeren... En op den duur gaan afwisselen tussen tragere en snellere lopen?

Of mag ik direct "snelle" lopen (aan hogere hartslag) afwisselen met " trage" lopen (aan lagere hartslag)?

Maar naar welke hartslag moet ik dan streven? 130?

Greetz

Die term is ook al gevallen ja. Meer nieuws op de 4e. Dan mag ik me blijkbaar halfdood fietsen. :D
Ik kan u vertellen dat zo een inspanningstest echt allesbehalve fijn is :P
Je moet daar echt de limiet opzoeken, en dat voelt zeker niet zo fijn. Wel heel belangrijk dat je uw hart gewoon laat contacteren, zeker met uw leeftijd en sportverleden.

Bedankt voor de leerrijke uitleg!
Samengevat: in het begin (veel) trager lopen en zien dat de hartslag constant zijn en stelselmatig snelheid opvoeren... En op den duur gaan afwisselen tussen tragere en snellere lopen?

Of mag ik direct "snelle" lopen (aan hogere hartslag) afwisselen met " trage" lopen (aan lagere hartslag)?

Maar naar welke hartslag moet ik dan streven? 130?

Greetz
Eerst en vooral: Ik ben zelf maar een leek, hè. Ik ben er gewoon wel erg in geïnteresseerd, en wat ik schrijf, is een beetje wat ik er allemaal van gelezen heb en van anderen heb meegekregen.

Dan de training en de afwisseling. Wat de sportkinesist me toen vertelde, komt overeen met wat ik overal zowat hoor. Eigenlijk zeggen de meesten een paar weken alleen op trage HR lopen, zodat die basis de rest kan bijbenen. Maar dat kan geweldig saai worden. De theorie is: zodra je 3x 40' kunt lopen aan stabiele lage HR, vervang je één traag loopje door een interval, en dan elke week de langste training 10% langer. Echt sneller worden aan dezelfde HR doe je pas zodra je er intervallen aan toevoegt, het doel van het eerste deel is die trage HR stabiel houden.

Jammer genoeg is de juiste HR niet te zeggen voor een ander. Bij mij is die voor de traagste loopjes 134, maar dat zegt niks over jou. Er zijn wel manieren om daar héél dicht bij in de buurt te komen zonder lactaattest. Deze bijvoorbeeld: https://joefrielsblog.com/the-30-minute-test-is-easy-really/ . Verbazingwekkend juist bij mij. Basically is het 30min voluit lopen (echt voluit), en dan de gemiddelde HR van je laatste 20min nemen.

En dan kun je beginnen. Ofwel vul je die in in een programma als Runalyze of Trainingpeaks, die dan percentages gaat nemen van je LT. Ik gebruik iets andere percentages:

5-zone Heart Rate Training Systemlow%high%low HRhigh HRMaxHRLT
1Low Aerobic7580128136recovery196170
2Moderate Aerobic8189138151slow
XX8996151163marge
3Threshold96100163170race
YY100102170173marge
4VO2Max102105173179tempo
5Speed106-180-interval

Maar komt allemaal op hetzelfde neer: Onder je anaerobe drempel trainen voor de trage loopjes, en het verschil met de snelle loopjes groot genoeg maken. Een heel boek om eigenlijk te zeggen: afwisseling is belangrijk, zodra de basis er is :)

De kogel is door de kerk. In februari start ik het Decathlonschema van acht weken om een sub 1u30 halve marathon te lopen. Vier trainingen per week.

Ik zag op mijn kalender dat ik ingeschreven ben voor de Westmalle NaturaRun in maart. Deze zal ik dan niet als wedstrijd, maar als mijn lange loop opvatten. Op die dag staat een training gepland van 2u aan 70% BPM max.

Op zondag 28 maart ga ik dan een poging wagen om onder de 90min te blijven op de halve marathon. Daarvoor is een gemiddeld tempo van 4:15/km nodig. Ik zal voor deze pb-poging waarschijnlijk afzakken naar Brugge en lopen langs de Damse Vaart tussen Brugge en Damme.

Stiekem hoop ik, zoals bij mijn 10km pb-poging, op een iets snellere tijd. Als ik de eerste 10km aan 4:15 tempo afleg, kan ik in het tweede deel waarschijnlijk wel nog versnellen zonder stil te vallen.
Succes!

Heb een soortgelijk doel. Het ultieme doel dit jaar is om mijn eerste marathon te lopen, maar een snelle halve marathon is het eerstvolgende waar ik voor ga.

Iemand ervaring met WorkOutDoors op Apple Watch? Of een andere GPS app die zo’n statistieken kan tonen tijdens het lopen? Importeren van .gpx files, huidige/actuele tempo tonen en exporteren naar Strava zijn een must.

(liefst geen abonnementen, eenmalige aankoop is OK)

Collega heeft het idee opgevat om 2 mei Trail du Grand Ballon te lopen. Ik ga mee, uiteraard :D
We gaan normaal gezien voor de 32k. Iemand daar al gelopen of meegedaan aan die trail? Tips, tricks?

Ben er al met de MTB geweest.
De bergen zijn gewoon langer als in België, dus tempo zoeken en dan langere tijd aanhouden. Hier in de ardennen kunt ge ook nog op de meeste is punchen en ge zijt boven. Als ge dat daar doet zijt ge helemaal verzuurd :eek:

Je moet daar echt de limiet opzoeken, en dat voelt zeker niet zo fijn. Wel heel belangrijk dat je uw hart gewoon laat contacteren, zeker met uw leeftijd en sportverleden.

Gebrek aan sportverleden, idd. En wil je nu zeggen dat ik oud ben? :LOL:
Nee idd, dan weet ik zeker of er nu wel of niet iets speelt. M'n vrouw heeft die test daar ook al gedaan (onderzoek of ze ook risico liep op hartkwaal ivm haar vader die een aneurysma heeft gedaan) en die vond dat ook niet bijzonder leuk. :)

Ik kan u vertellen dat zo een inspanningstest echt allesbehalve fijn is :p
Denk dat het afhankelijk is van wat en waar enzo hoor, want bij mij was het absoluut niet de limiet. Het was eerder in de buurt proberen te geraken van de theoretische max hr.

Terug
Bovenaan