Even algemeen, zonder in detail te treden, dat is iets waar we al langer over nadenken en wat we ook voor deze discussie aan het bekijken zijn. En nu opnieuw aan het bekijken zijn. Er zijn nog verbetermogelijkheden aan het systeem, maar dat gaan we niet doen om één specifiek persoon terug te kunnen halen. Dat zou niet eerlijk zijn tegenover alle anderen met een ban.Ik vraag me toch af of zo'n permanente ban na vele kleinere inbreuken niet wat disruptief is.
Misschien moet de 4de ban, die nu 4 dagen duurt, gewoon opgetrokken worden naar bvb 14 dagen of een maand, om duidelijk te maken dat we hier echt over een laatste kans spreken?
Maar ook iets wat we hiervoor al meenamen in onze beslissingen. Voor een user 30 warnpunten heeft verzameld voor vele kleine inbreuken, heeft hij al minstens 15 pm's van ons gekregen. Vaak nog wat meer omdat er meestal eerst wordt uitgelegd in pm, of een Verzoek wordt verstuurd voor er nog maar sprake is van een warn. En vaak nog véél meer, omdat het ook om gebruikers gaat van in 9lives al meegaan plus omdat warns vervallen. Waardoor de user weer aan 23 zit in plaats van 28, en er weer pm's voor nieuwe warns komen.
Zoals coldplayke daarstraks al terecht aanhaalde: mac is altijd correct geweest in zijn communicatie naar ons toe en we gaan nu niet plots vanuit onze kant die privacy schenden. Maar ik kan je verzekeren dat het geen verrassing was voor hem dat hij op z'n laatste kans zat.
Dan spreken we dus al over een bericht of 20, en ik durf te zeggen voor de niet-trolls nog een pak meer, waarin we proberen om aan te geven wat de grens is. Niet omdat wij die grens daar graag hebben, maar omdat het anders een erg onaangenaam forum wordt voor de rest om te lezen. Zelfs kleine inbreuken kunnen threads doen ontsporen, en als daarmee "brave" leden worden weggejaagd, moeten we kiezen. En het wordt ook moeilijk om te verantwoorden waarom de ene wel nog mag blijven na een hele hoop kleine inbreuken met telkens werk van moderatoren, mails, vragen om het niet meer te doen... en de andere niet na een paar grotere. Als er geen uiteindelijk gevolg hangt aan dat veelvoud van kleine overtredingen, kunnen we ze evengoed niet meer bestraffen.
Nee, de regels van 9lives zijn integraal overgenomen+1. Hadden ze dat vroeger niet op 9lives?
(er was wel een regel tegen "+1"
)
ik probeer het alleen wat te duiden voor iedereen binnen de grenzen van de privacy.